Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ulrika: oj vad tråkigt med inställd resa, :cry: vilken tur att du kan åka längre fram.
Vi har ju haft lite ( hrrm ganska mycket :roll: ) trassel med tidiga morgnar, men annars har allt funkat så bra med Malte. Får också väcka varje pass på dagen-det är såå skönt och härligt förutsägbart. Bara att vara riktigt tacksam och njuta...

fjällström: ha ha ha vi ändrade i förväg och det var lite struligt på lördagen ( trötta barn) men nu känns det som att nya tiden sitter bra. Gick snabbare än vad jag hade räknat med. Hoppas det går bra för er och även för er Åsa :!:

Nu ska jag plocka upp Malte från sin 20-min nap

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

morgon

Inlägg av fjällström »

Halv sex i morse gjorde ungarna morgon :? Mamma, dag! ropade Sara helt överlycklig :D Mamman var inte lika lycklig och blev än mindre lycklig när Elin hakade på storasysters kampsång... Trötta barn idag, men jag kom på att jag slarvat med mörkläggningen i Saras rum. Det har ju varit mörkt när vi gjort morgon. Men så är det ju inte längre nu när vi ställt om klockan. Nu är gardinen prydligt uppsatt, så jag räknar med att sova gott imorgonbitti :wink:

Ska blogga lite och sen hoppa i säng.

Må gott!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej alla!

Normalt älskar jag tidsomställning - storsovare som jag är! :) Precis just nu är jag inte fullt lika positiv...

Igår vaknade Walle tjugo över sex. Tio över sju tröttnade jag, smet ut och satte på Mozart. Tio minuter senare snarkade han. Sov till fem över åtta och vaknade nöjd och glad. Långluren satt kanon, men tjugominutersluren ville han inte alls somna till. Vi hade varit hos en kompis och satt i bilen när det var dags, men det hjälpte inte alls. Inte ens en femminutare gick att få till. Jag körde i zickzack hem, men fick ge upp. Sedan somnade han naturligtvis som ett ljus på kvällen.

Halv sju i morse var det dags igen. Och ingen lycka med Mozart idag. Gav faktiskt upp tjugo i åtta, så då tog jag upp. Tuuuung blöja försvårade nog omsomnandet, för den var inte rolig.

Vi kämpar vidare idag. Kanske lägger jag en halvtimme senare för att hjälpa till med morgonsovet.
Jag vet att flera av er går upp sju, men jag vill inte! Då kan jag omöjligt vara vaken längre än tio själv och måste säkert någon kväll i veckan lägga mig redan nio. Rent socialt är det katastrof! :(

Nåväl. Visar han inte tendenser på att sova längre får jag väl ge mig, men det är en nödlösning.

Annars tror jag att jag träffade en frände i sandlådan igår. En tjej som också hade fasta rutiner! Det är så ovanligt! Hoppas att vi träffas igen, för jag vill veta mer om henne och hennes sätt att jobba. Hon skulle testa klassisk musik i allafall! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan!

Av någon underlig anledning har Rufus sovit till sju (då han har väckts, han ska upp kvart i sju men min sambo är tröööött när klockan ringer, och det är han som har nätterna nuförtiden) sen tidsomställningen. Imorse vaknade han strax innan sex och jag erbjöd mig att stiga upp eftersom jag ändå redan var vaken. Jag pangramsade och efter några minuter satte jag på musik. Gick sen ut i vardagsrummet för att sätta på datorn och surfa lite. Såg på videon att klockan var 7.55 men den går ju en timme för tidigt fortfarande, tänkte jag. Hm. ... Vänta nu! Då är ju klockan 6.55 och han ska upp!!!

Stackars lilla killen som var rätt ledsen för han hade ju sovit så bra och det var ju helt klart morgon och så får man inte stiga upp! :lol:

Det visade sig att sambon sett på klockan med ögonen stängda :roll: och då han bestämt såg att båda visarna pekade rakt upp så var ju klockan sex. Ja, precis. :lol: Lite morgontrött, kanske. Haha. :)

Kram på er!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ÅsaB: ja det klart han ska kunna sova till 8.00 :!: Däremot kanske du får skära ned lite på dagsömnen.

Nemita: ha ha ha det har hänt mig ngn gång också

Imorse sov Malte hela natten. Hörde honom lite runt 5.15, en pangramsa och sedan tyst. Nästa uppvak var preciiiis före morgon, jag stod i köket och gjorde välling när jag hörde hur det snackades inne i sovrummet. Då var både Vega och Malte vakna ( och sugna på nenne - som Vega kallar välling)

På något konstigt sätt sover han BÄTTRE på morgonen med vintertid :D

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla :!:

Vi har inte heller haft några större bekymmer med tidsomställningen, men vi ändrade bara en halvtimme. Sommartid: morgon 8.00, vintertid: morgon 7.30. Vi startade en vecka innan med att lägga senare så vridningen var redan klar när söndagen kom.

Våra tidiga morgnar är ett minne blott. Så jätteskönt! Isak sover 1,5 timme på dagen och 20 min på em. Funkar väldigt bra. Han är en sån glad och gosig skit! Mycket mera intresserad av kroppskontakt och mys än vad någon av flickorna varit. Det gillar jag :!:

Kram på er :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan!

Vi har som sagt bra morgnar, men eftermiddagsluren har börjat krångla rejält. Hans schema är:

natt 11h 45min, 19.00 - 06.45
sova 1,5h, 9.45
sova 45min, 14.45

Nu sover han sin natt och kanske lite för mycket (minuter) ibland, förmiddagssömnen går bra, han är rätt trött när det är dags för den, men han verkar inte alls bli trött på eftermiddagen.

Nu ligger han och gormar fortfarande efter snart 30 minuter i sängen.

Visst stämmer totala tiden? När brukar man gå över till en lur? Visst är det lite tidigt för det? Vi funderar på att dra ner emluren till 20 minuter och flytta fram den 15.30 för han verkar helt enkelt inte särskilt trött. Istället får han sova närmare 12 timmar på natten när det går.

Tacksam för lite tips.

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita: Eftersom Rufus sover så bra på natten hade jag kört 12+ 1.5 +20
En lur brukar vara aktuellt från 1-år och framåt, låter lite tidigt för det.

Idag har Malte tagit sitt första steg :!: :shock: :D Nu är han ingen bebis längre :cry: :shock: :lol: :lol: 8) Han ramlar dock direkt, men han är definitivt på G

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack för svaret, LindaVega. MIn fundering blir då NÄR det är lämpligt att lägga eftermiddagsluren? Vad skulle ni föreslå? På förmiddagen blir han trött om vi använder marginalkvarten för att senarelägga luren men på eftermiddagen är han piggare än piggast. :) Samtidigt är det ju najs att ha mer än tre timmar till läggning, så kanske 15.30 vore ok, trots att inte längsta vakenperioden blir på kvällen?

(Sen, när det gäller nattsömnen, så är det inte jättestabilt. I perioder vaknar han jättetidigt, men det verkar inte vara något stort problem kanske för att han har en bra sömnbuffert.)

Häftigt med Maltes första steg! Vilken stadig kille! :)

/Ewa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita: snabbt svar, Malte sover 10.30-12.00 samt 15.30-15.50, natt 18.45. Han är ju förmiddagspigg och kvällstrött så det verkar passa bra. En 20-minutare påverkar inte så mycket heller, m a o kan man ha den ganska tätt inpå nattning utan att den stör.

Lägg luren 15.30 om det verkar passa

Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Måste bara få säga: JAAAAAAA! Walle sov till halv åtta! Inga uppvak i natt (har haft lite stökiga nätter, faktiskt) och efter klockomställningen är halv åtta kanonbra. Han fick ju stanna kvar i sängen, men oj, så skönt det var! Nu har jag också fått ladda lite batterier, så det var jättehärligt att få en timme till i sängen.

Riktigt höstväder i Göteborg, men ganska varmt och uppehåll idag, så jag klagar inte. Waldemar har varit glad i sandlådan och det är sådan skillnad på killen när han har fått sova ordentligt. Efter långluren skall vi slänga oss in till stan och köpa knappar (svarta eller lila är frågan) och present till hans moster. Fullt upp idag, med andra ord! :D

Glada kramar! // Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Å det där med Maltes första steg... Det tror jag när jag ser det!!! :wink:

Är väl lite avis, faktiskt. Walle har ju varit så tidig med allt, så vi trodde ju att han skulle gå nu. Fast i ärlighetens namn är det kanonskönt att han INTE gör det, men det känns som om det står still just nu. Men det gör det ju inte. Han står mer och mer och jag tror att pratet "ligger i pipen", som man säger.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Pratade just med sambon (som är hemma). Han berättade att Rufus lagts att sova 45 minuter senare än vanligt. Hur pigg som helst, inga gäspningar, inga ögongnuggningar. Han hade ställt sig upp i sängen och gråtit och skrikit omvartannat. Efter 25 minuter med diverse försök (vet ej hur, ramsa och ev buff samt nedläggning, gissar jag) tog sambon upp (fast med glad min förstås). På förmiddagarna blir han trött och är så nöjd med att få lägga sig. Ställer sig kanske nån gång men somnar sen.

Vi kör så här ett tag, men lite mysko känns det ju. Hm. :-k

/Ewa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita: KAN hända att han blir lite övertrött och därför får svårt att komma till ro. 25 minuter låter inte sååå länge tycker jag ( har hänt att Malte har tagit lika lång tid på sig att somna som luren är lång- aldrig på första luren, men på eftermiddagen) Skulle bara ramsa vid läggning och sedan låta vara. Jag klockar alltid från insomnande även om det tar lång tid ( vanligast är mellan 5-10 minuter och det kan låta rätt mycket inledningsvis men jag tolkar det som att det är mycket intryck som ska bearbetas efter hela långa dagen...)

ÅsaB: ha ha ha ja Malte är verkligen en syn just nu. Han är så olik sin syster på alla sätt och vis. Vega är försiktig och gör inget nytt utan att hon är SÄKER på att hon klarar det., nästan så att hon smyghåller på nya kunskaper och visar först när tekniken är fulländad. Malte däremot kastar sig ut utan skyddsnät. Han ålade strax före sex månader, kröp på riktigt vid sju, har kunnat stå utan stöd ett bra tag och nu helt plötsligt vill han FRAMÅT...roligt är det. Han har precis lärt sig klappa händer också, ser urgullig ut när han står mitt på golvet...

Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Linda - Walle har nästan tagit ett steg idag! Nästan skjuter ingen hare, jag vet, men det var kul ändå. Han stod vid tvn, med händerna brett utbredda mot skärmen. Så släppte han taget, stod länge utan stöd och så lyfte han ena foten och satte ner den igen. Jag blev allldeles till mig (töntigt, jag vet :? ) och ringde hans pappa. "Walle har nästan tagit ett steg!" tjöt jag i luren och Henrik kontrade direkt: "Det kan inte möjligtvis vara så att du är lite tävlingsinriktad just nu? Bara för att din kompis pojke har tagit sina första steg?"

Jag ville naturligtvis inte lyssna på det örat. Men han hade väl lite rätt... :wink: Men det var ändå häftigt att se honom stå där, stadig, och lyfta en fot hur coolt som helst. Så det är på gång!

Annars är det lite roligt att se honom just nu. Han ålade inte jättemycket innan han kröp, inte framåt i allafall. Men han lägger sig nu och ålar i tid och otid. Vet inte om det där med ålningsteorierna är sanna (att barnen bör gå igenom stadierna ålning, krypning och börja gå, annars riskerar de inlärningssvårigheter, eftersom hjärnan inte utvecklats på rätt sätt), men det är lite intressant och jag tycker i allafall inte att det gör något. Kanske är det hans sätt att förbereda sig för att börja gå? Min syster, som är sjukgymnast och har doktorerat i neurofysiologi, fnyser bara åt teorierna, men det skadar väl inte att barnen går igenom de tre stadierna, om än i lite fel ordning? Han ser hur rolig ut som helst, när han ålar sig fram, snabb som en komodovaran!

Nemita - lycka till med nya schemat. Jag håller med Linda, det är inte alls omöjligt att han blir övertrött. Känner igen det hemifrån! :wink: Ibland tar det tid!

Kram// Åsa
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"