Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Yosa, jag skriver vad JAG har gjort, men jag vet också många som gjort annorlunda... :wink:

1. Jag har ramsat vid de flesta tillfällen, hemma hos andra, när han lades ute osv. Även på promenad faktiktiskt, i bilen osv.. Detta vet jag att MÅNGA INTE gör. Men jag har gjort och det med attityden och allt.

Den enda gång jag inte ramsat är i shoppingcentrum och i stora folksamlingar.

2. Nej, detta är inte nödvändigt. Alla kan ha olika. Har inte testat detta i verkligheten utan lärt alla vår. Har dock aldrig haft annan barnvakt än pappa och snart farfar.

3. I affär osv... som du läst av mig innan så har jag ett skynke som fyller i princip samma funktion. Jag har även använt mig av just vagning eller promenerat med vagn. Men skippat ramsan.

:lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag har en fråga som berör min Elin som är 2 år och 4 månader. Förut sov hon alltid 19-07 och sen en 30-60 minuter på dagen efter lunch. För ca 2 månader sedan började hon att vara svårsövd dagtid och vaknade väldigt tidigt på morgonen (ca 5.30). Vi skippade då dagsovningen de dagar vi är lediga och är hemma, dvs ca 3-4 dagar/vecka.

Nu har vi semester sen 2 veckor tillbaka och Elin läggs runt 19. Hon somnar på 30 sekunder och sover inte dagtid. Om hon sover en snutt dagtid så blir det bara 5 minuter i så fall. Nu senaste veckan har hon börjat vakna före 6 och inte verka utvilad. Hon är kinkig och grinig dagen igenom efter att bara ha fått 11 timmar natt.

För ca 2 veckor sedan flyttade vi henne till eget rum (se högre upp i denna länk). Detta med gott resultat men nu har som sagt mornarna börjat strula.

Hon har aldrig varit ett AW barn :( :oops: då jag inte "upptäckte" AW förän i höstas :(

I förrgår tänkte jag att jag skulle introducera lite "egentid" för henne i sängen när hon har vaknat. Detta istället för att springa runt och samtidigt får hon vakna i lugn och ro på egen hand.

Jag berättade att det fanns böcker (favoritböckerna) brevid sängen som hon kunde läsa i och även dockan som hon kunde mata med lite tallrik och sked. Ensamleken dessa två mornar har fungerat bra och idag hade hon sång-samling med dockan :)

Men problemet med hennes trötthet finns ju kvar på dagen. Hon skulle behöva sova 19-07 istället för 19-06.

:?: Hur ska vi göra för att hjälpe henne med det??

Jag har prövat att lägga henne en stund efter frukost, i tron att det inte ska förstöra natten så mycket. Problemet är att då somnar hon inte. ska tilläggas att hon alltid sovit i egen säng och alltid somnat själv sen ca 4-5månaders ålder och alltid älskat sin säng och gillat att sitta där och greja (långt innan jag visste vad Annas "ensmlek" var för något)
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ingen som har någon idé på hur vi ska göra?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vet du Yosa, jag har inte svarat för jag kan ju SM. :oops:

Och de som är "proffs" på lite äldre svarar nog mera på trådar under "barnafostran", kanske kan du starta en separat tråd där för henne?

Då får du nog MASSA svar. :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Okey Tack för ditt svar! :)

ja det är klart, tänkte inte på det! Detta är ju forumet för späda barn och små. Ska flytta mig lite då!

Tack! :)
Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag har nu en fråga om Ramsan:
Jag har här på forumet fått tipset att ha samma ramsa på 2 syskon. Detta tex för att de ska kunna ramsas samtidigt om de ska sova/somna om samtidogt etc.

:?: Men jag tänker mig in i att storasyster ska somna en kväll då den lill* tex ammas eller ligger på filten. Blir det då inte förvirrande för den lill' att höra storasysters ramsning eftersom den lill' inte då ska sova?
Yosa

Inlägg av Yosa »

puffar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Yosa!

Ingen fara! Du smyger in ramsan som besked vid läggning för lill*n runt 3 månader men använder den som ordentligt verktyg först runt 4 månader och då kommer de väl ha gemensam läggning och natt?

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Yosa

Inlägg av Yosa »

Okey då tror jag att jag förstår. :?

:?: Syskonen ska alltså ha gemensam läggning när lill* är 4 månader? Då kommer storasyster att vara ca 3:3 månader

Ja jag ser ju nu att en 4 månaders ju faktiskt ska ha natt runt 19-20 någongång, då blir det ju samma tid som storasyster som idag har natt kl 19.
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, vid 4 månader är lill*n redo för 12 h natt och har lämpligen samma natt som syster ex 19-07.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Yosa

Inlägg av Yosa »

En 4 månaders har inget nattmål längre va? Jag har sett att en del dock har 11 timmar natt istället för 12 timmar. Tex. 20-07. Vad säger ni om det?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag gillar 12 timmars nätter av flera skäl.

:arrow: Det är svårt att ha många "långlurar" tycker jag när barnet gärna skarvar 45 min ofta och då kan man ha typ 12-45-2-45 scheman. Och slippa problem med flera lurar som då behöver vara över 45 min ganska länge.

:arrow: Skall barnet gå på dagis i framtiden så är för mig 12 timmar nästan ett måste om inte dagis är super på just lurarna.

:arrow: Jag gillar 12 timmars nätter för det kan man ha upp i skolåldern och då behöver man aldrig tänka på annat än just det.

:arrow: Skönt att kunna lägga lite tidigt och kunna ha mysmiddag med guben eller vänner vid behov.

:arrow: Man kan själv lägga sig ganska tidigt på kvälle om man är kvällstrött

:arrow: kommer säkert på många fler bra skäl men inte just nu... :lol:
Tor 2006

Yosa

Inlägg av Yosa »

Jag håller med dig Torsmamma! Det är toppen när Elin somnar 19 på kvällen. Det blir lite kväll kvar då, även för en som ska i säng tidigt för att jobba dan efter. :)
Yosa

Inlägg av Yosa »

Nu har en ny fråga uppstått :) ........

Jag har nyligen fått hem min galma vagn sen -78 *fin*. Tänkte ha den som sovplats inne och den andra vagnen som utevagn. Tanken var att jag skulle ha Liten i vagnen sovandes där vi andra befinner oss. Tex i köket vid matlagning. Tror ni att det blir förvirrande för Liten att vagnen står på olika ställen i huset under sovningarna? Tänkte ha filt/tyg för att dämpa synintryck. Är det fel att ha vagnen mitt i "familjens aktiviteter"? Hur tänker ni?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, har du ett skynke över så ser jag inte problemet. Skulle väl vara att du kanske vill ha en och annan lur utomhus annars också :wink:

Ljud skall inte vara ett "stort" problem. Du kommer att klura ut hur det fungerar bäst hos er :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"