Jag har en fråga som berör min Elin som är 2 år och 4 månader. Förut sov hon alltid 19-07 och sen en 30-60 minuter på dagen efter lunch. För ca 2 månader sedan började hon att vara svårsövd dagtid och vaknade väldigt tidigt på morgonen (ca 5.30). Vi skippade då dagsovningen de dagar vi är lediga och är hemma, dvs ca 3-4 dagar/vecka.
Nu har vi semester sen 2 veckor tillbaka och Elin läggs runt 19. Hon somnar på 30 sekunder och sover inte dagtid. Om hon sover en snutt dagtid så blir det bara 5 minuter i så fall. Nu senaste veckan har hon börjat vakna före 6 och inte verka utvilad. Hon är kinkig och grinig dagen igenom efter att bara ha fått 11 timmar natt.
För ca 2 veckor sedan flyttade vi henne till eget rum (se högre upp i denna länk). Detta med gott resultat men nu har som sagt mornarna börjat strula.
Hon har aldrig varit ett AW barn

då jag inte "upptäckte" AW förän i höstas
I förrgår tänkte jag att jag skulle introducera lite "egentid" för henne i sängen när hon har vaknat. Detta istället för att springa runt och samtidigt får hon vakna i lugn och ro på egen hand.
Jag berättade att det fanns böcker (favoritböckerna) brevid sängen som hon kunde läsa i och även dockan som hon kunde mata med lite tallrik och sked. Ensamleken dessa två mornar har fungerat bra och idag hade hon sång-samling med dockan
Men problemet med hennes trötthet finns ju kvar på dagen. Hon skulle behöva sova 19-07 istället för 19-06.

Hur ska vi göra för att hjälpe henne med det??
Jag har prövat att lägga henne en stund efter frukost, i tron att det inte ska förstöra natten så mycket. Problemet är att då somnar hon inte. ska tilläggas att hon alltid sovit i egen säng och alltid somnat själv sen ca 4-5månaders ålder och alltid älskat sin säng och gillat att sitta där och greja (långt innan jag visste vad Annas "ensmlek" var för något)