The friday mys

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
blomman

Inlägg av blomman »

Sambon är ute och fiskar så jag och barnen har myst... efter att de faktiskt imponerat på mig med sin förmåga att hantera stora kockknivar då grönsakerna skars iordning!
Man kan ju säga som så, att de har INTE ärvt sin mammas kniv-hanterings-förmåga.. :wink: tack och lov!
Men "problemet" :roll: med barn som går och lägger sig i tid på kvällen är ju att nu sitter jag här.. med datorn... tills sambon kommer hem...
Du och jag då, Kantarella! :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vad är detta med augusti och sambos och skärgård/fiske? Min käre tilltänkte är ute och paddlar kajak, minsann.
Det betyder s.f för mig (sambofritt).
INTE DET MINSTA TRÅKIGT, if you ask me. I
Man får hela sängen för sig själv.
Kan gå och lägga sig hur tidigt som helst.
Kan äta sånt bara jag tycker om.
Spela musik bara jag tycker om.
Och lääängta.
Igår och i natt var dock en kompis från Sveriges framsida på besök med son, 2,5 år. Som inte är BB. Dvs, han höll igång till midnatt och var ett matvägrande monster hela förmiddagen, tills de åkte efter lunch. Det var inte så mysigt.
Nu planerar jag kvällen. Tror att Hugo och jag går en sväng till parken, handlar lite på väg hem. Vindruvor till honom, någon god ost till mig.
Sen har man soffan för sig själv kl åtta, när det är Studio Sumo. Karro krossar! Och jag, fåntratt, lipar...
:oops: :oops:
Fler friidrottsfans här inne?
blomman

Inlägg av blomman »

Ja, du Nya mamman, man borde ta tillvara på ensamtiden bättre!
Ibland är jag bra på det och lägger mig tidigt och läser intressanta böcker, äter fyra portioner chokladpudding själv och badar fotbad... men oftast hamnar jag framför datorn tills ögonen är grusiga! :roll:
Ibland får jag oväntat besök, men det kan man ju inte räkna med. Och det kan ju faktiskt vara skönt att bara vara ensam också! (öh.. sa jag det där, jag som är översocial... :shock: )
Nu skrev jag i den här tråden när det var tisdag....
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Blomman, man får väl skriva i fredagsmystråden alla dar i veckan? :D

Så att man blir påmind om att ladda lite inför fredags mys! De här veckan blir det socialt värre för oss; pizza på kvarterskrogen med ungar i alla möjliga åldrar och matglada vänner. Skönt som omväxling till lugna hemmakvällar... :lol:

Vad har ni andra för planer?
Nian

Inlägg av Nian »

Hej!
Varat fredagsmys ar ungefar sahar:

Jag kommer hem fran jobbet vid kanske 17.45. Vi stoppar Griffin i vagnen och gar nagra kvarter till en krog dar vi sitter pa uteserveringen och tar en drink och pratar med varandra och ev bordsgrannar. Griffin tittar pa folk o leker med sina leksaker, sittandes i liggvagnen med sele. Sen gar vi till affaren och handlar. Hemma igen till 19.20 da det ar dags for bad och laggning, och sedan ater vi tva mat och dricker vin och umgas med varann. Ibland ser vi en film.

Om de stora barnen ar hos oss, ater alla efter 20 nar lillebror lagts. Sedan galler olika laggtider beroende pa alder.

Vi kanske inte alltid gar ut, da tar vi istallet en drink hemma - alla far nagot gott - och lagar sen mat tillsammans, de som inte badar och lagger. Vi grillar ofta, aven pa vintern. Det blir alltid gott, gar snabbt och ar lite festligt liksom.

Fredagsmys ar toppen tycker jag. Aven nar jag och min stora flicka ledve ensamma hade vi drink och sedan middag precis sa har. Har alltid varit ett bra satt att starta helgen pa!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
blomman

Inlägg av blomman »

Förresten så hade vi söndagsmys i söndags!
..ganska mycket beroende på de trötta och lite bakfulla föräldrarna.. som varit på spritfest.. :wink:
Då åt vi grillad kyckling, dippade sockerärtor och morötter och åt nötter och såg en barnfilm.

Jag tycker vår fredagsmys-meny börjar bli lite tråkig. Det är skönt att proppa sig själv och barnen full med råa grönsaker inför lördagsgodiset och det är JÄTTEGOTT, men nu har vi haft det såå himla länge!

Vad äta istället?
Vill ha nåt man kan äta framför filmen, inte lagad mat alltså!
Förslag?
Ska kolla med de fantasifulla små människorna i detta huset också...
blomman

Inlägg av blomman »

Ha! Ikväll är jag ensam i huset, eller iaf nästan, men det är lugnt och tyst efter klockan åtta och nu ska jag minsann ta vara på det!!!
Här ska badas varmt bad och drickas te och läsas!
Också kanske lite msn... men inte datorn heeela kvällen! :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Blomman, gott framför teven, som inte är grönsaker och dipp... Hm... :-k :-k
CHIPS och dipp, knasboll!!! :lol: :lol: :lol:
Men allvarligt, det verkar som om ni har någon slags sockerfi-ambition och om det kan jag bara säga RESPEKT!
Jag gillar plockemat (som en ettåring...).
Ostkuber, oliver, (i princip allt från Ridderheims, som har en massa goda grejer i olja och gott, gott), gott knäcke med tapenade, små rågbröskuber med olika röror på...
Och vill man inte hålla på och fixa så mycket, så rä ju alltid frukt smarrigt. Mango, papaya, passionsfrukt, melon, bär, sharon, kiwi, banan osv, som man skär i gräsligt läckra bitar och lägger upp fin på fat - och sen leker man att man är på lyxigt spa i Kalifornien eller nåt...
:lol:
Man kan dippa frukt också. Till exempel i banan+jordjubbar som mixas till en härlig röra. Väldigt sunt och proppat med antioxidanter!! Om man vill dippa, men lite mindre nyttigt, brukar jag ta choklad och smälta långsamt, röra ned lite grädde och vips - så har man en jättegod och inte hutlöst onyttig dip (beroende på vilken choklad man väljer. Själv gillar jag schweizernöt eller toblerone och det är ju inget nyttigt i dem... Men om man vill kan man ju ta mörk choklad.)

Lycka till med variationen! I morgon är det fredag!
blomman

Inlägg av blomman »

Jamen, Ridderheims och allt annat åt det hållet! Såklart! Kanon! :lol:
Och räkor kan man ju äta med!
Dippa frukt i choklad lät mums, för övriga familjen som tål frukt...

Här ska fredags-mys-förnyas!
Barnen gillar ju både brie, oliver, räkor och mörk choklad!
Nu ska jag snart tappa upp mitt bad i mitt tysta hus... :lol:
MiaP

Inlägg av MiaP »

I morgon är vi själva hemma jag och barnen. Har lovat Emil i Lönneberga och pizza.

Mys, mys! :thumbsup:
:heart: vovve -01 :heart: pojke -02 :heart: flicka -04 :heart:

motto:
Behandla andra som du vill bli behandlad själv!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi hade jättemysigt igår när vi fredagsmyste på kvarterskrogen. Hugo åt upp spagettin för Ellen 3,5. Jag föråt mig och slocknade i soffan när vi skulle bjuda på "efterdrink". Trevlig typ man är, men jag skyller allt på havandeskap och trolig järnbrist (Stora Syrasuget har börjat...)
blomman

Inlägg av blomman »

Vi körde frukt doppad i choklad i fredags. Jordgubbar, vindruvor, banan och päron och så smält 72 % choklad med lite grädde i att doppa allting i!
Jättegott, speciellt jordgubbarna!
Men hu, man blev ju helt knäpp i magen, både jag och sambon. Kändes som en stor klump bara, efteråt... så det blir nog inte på ett tag. Jag äter ju sällan frukt annars, men han reagerade likadant så!

Får nog bli nåt annat imorgon. Räkor? Man kanske kunde ha några slags kalla röror att doppa räkorna i?

Era planer?
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Schysta röror till räkor:
- Turkisk yoghurt, rivet limeskal, saften från en lime. Ev. vitlök
- Turkisk yoghurt, vitlök, sambal oelek.

Go' dipp, blomman!

Och för att slippa propp i magen, får jag (igen) rekommendera min tidigare rekommenderade fruktdipp? Banan+jordgubbar som man mixar. Svårt om man reagerar på frukt, men jädrigt gott (och lätt) för alla andra...
blomman

Inlägg av blomman »

Måste ju lyfta tråden såhär en fredag! :D

Vi har redan haft mysigt, jag och barnen var i stan och bytte en trasig grej, och då gick vi och fikade.. de är verkligen världens skönaste fika-sällskap, :lol: alla kategorier !

Vi har ramlat tillbaka på vår klassiker, grönsaker med dipp... fast idag blir det grillad kyckling till också, och så cashewnötter då, kan inte leva utan dem!
I morgon är det fest och då är det skönt med den lugna, goa fredagen idag!

Så, jag vill bara önska er en skön fredag och ett mysigt fredagsmys! :heart:
Kraaam!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi har varit på Delikatessbutiken på Väster - en superbra deli-butik med en supermysig man som försäljare.
Man får inte ha brottom om man går dit. Men på något sätt kommer man in i tempot när man är där.

Vi har köpt salami - några olika sorter, tryffelpesto - någon röra som var riktigt god och så har vi lite ost och oliver till. Kanske några bitar paprika som dekoration. Och rödvin såklart :D =P~

Vi har fortfarande fredagsmys på tu man hand :heart: Vera äter till bollis och går sedan och lägger sig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"