The friday mys

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
blomman

The friday mys

Inlägg av blomman »

Har ni Fredagsmys? Vad äter ni då? Gör ni något speciellt?
Vi började ganska nyligen, men det verkar vara något som alla har för sig nuförtiden. Annat var det förr, på min tid som barn, då fick man minsann vänta till lördagen! :wink:

Vi kör med dip och olika grönsaker, oftast morot, gurka, sockerärtor, blomkål och sen ser vi en film på projektorn.
Under vinterhalvåret när simhallen har familjebad (lite varmare) på fredagar brukar jag och barnen åka och bada på e.m och sen ha fredagsmys när sambon kommit hem!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Det låter hur (fredags)mysigt som helst! :heart:
Nancy

Re: The friday mys

Inlägg av Nancy »

blomman skrev:Under vinterhalvåret när simhallen har familjebad (lite varmare) på fredagar brukar jag och barnen åka och bada på e.m och sen ha fredagsmys när sambon kommit hem!
:wink: Åh hjälp vad nostalgisk jag blev nu :heart: Jag, mamma och lillebror brukade varje fredag åka till simhallen och sen hem till pappa som lagat middag och efterrätt. Efterrätt åt vi enbart då vi hade gäster eller just på fredagar. Jag var ganska bra på att få min vilja igenom så oftast blev det citronfromage gjord på pulvermix :roll: :wink:

Tänker definitivt ta upp fredagsmyset då töserna blir lite större :thumbsup:

Tills dess får vi fredagsmysa ihop maken och jag. Brukar bli ugnsbakade bananer med choklad, kahloua (stavning?) och vaniljglass och nån dvd, företrädesvis science fiction, fantasy eller skräck.

Nancy
blomman

Inlägg av blomman »

Jag skrev visst så att det lät som om vi först åt och sen såg på film, men grönsaksdippandet är alltså samtidigt som filmen... om det nu spelar så stor roll i sammanhanget! :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

blomman skrev:Jag skrev visst så att det lät som om vi först åt och sen såg på film, men grönsaksdippandet är alltså samtidigt som filmen... om det nu spelar så stor roll i sammanhanget! :roll:
När det gäller traditioner kring fredagsmys spelar dylika detaljer STOR roll :lol: 8) :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Här är en till som alltid har badat på fredagar. Vi åkte hela familjen. Mamma simmade och pappa brukade busa med oss ( tre systrar) Kommer inte ihåg om vi hade något speciellt fredagsmys när vi kom hem sedan, däremot lördagsgodiset som vi åt till mupparna dagen därpå...

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Shit, blomman, vad mysgt ni har det!
Måste genast införa mysiga fredasrutiner och sluta låta fredagkvällarna vara en enda "man tager vad man haver"-kompromiss. Ostmacka och Coop-te till middag typ nio är ingen ovanlighet, tyvärr... Sen sover jag i soffan en halvtimme senare... Framför K-special eller någo allvarlig SVT2 dokumentär. Så kan vi ju inte ha det!

Kom igen, alla fredagsmysare, ös ur er tips! Jag är helt svälfödd på den här avdelningen och tyvärr tom på idéer...

:arrow: Nancy, alltså pulverfromage... nja, låter som lyx på 70-talet och lite nostalgi, kanske, men jag vet inte jag...
blomman

Inlägg av blomman »

Jo, mysigt värre är det och sen när barnen lagt sig så brukar vi ofta se en film som VI vill se, även om Tintin och Asterix (som är barnens favoriter) är rätt Ok, och kanske ta en öl och lite nötter...

Mmmm... citronfromage! Min favorit som barn! Önskade det på mina födelsedagar, kycklinglever till middag och citronfromage till efterrätt!

LindaVega, precis som du minns jag inte heller att fredagen var något mys på, däremot lördagen, tror att fredagsmys är rätt nytt!
Vi badade också på fredag, eller var det torsdag... får fråga mamma...

Förresten hur är det med frukost på sängen på helgerna? Vi kör ibland, oftast inte, det blir så smuligt! Men ibland gör barnen en kupp och dukar en bricka och då kan man ju bara inte säga nej...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Men blomman, jag blir bara mer och mer grön av avund här (och lite inspirerad förstås)!
Du. Menar. Väl. Inte. Att. Barnen. Fixar. Frukostpåsängen. Till. ER???
Det vore bara för mycket!

HUGO, väx upp nu!! Marsch pannkaka, så att du kan fixa min sängfrulle!
Ska införa fredagsmys redan på fredag. Bara komma HUR vi ska mysa och med VAD. Det blir inte lever, det är säkert. Och inte skräckfilm. Det är JÄTTESÄKERT.
blomman

Inlägg av blomman »

Jodå, det är alldeles sant, de fixar frukost ibland, på eget bevåg. I morse väcktes jag till dukat bord, dock inte på sängen! :heart:
Tyvärr kasserades vår kaffebryggare nyligen och nu finns bara alla möjliga presso-kannor av olika slag som kräver att man häller kokande vatten i dem... och det får de inte göra själva, så nu väcks man inte till doften av kaffe längre... men det är ju rätt lätt löst med ett nytt inköp av kaffebryggare om man vill! För där ska man ju bara hälla i kallt vatten, plus att det är lite extra kul med skalan som ska läsas av och mått som ska räknas...

Klart ni ska ha fredagsmys! Grönsaker att dippa, nötter, räkor och vin...
Nån mer med mer förslag till mys?
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Vi har alltid haft fredagsmys...Med TV eller DVD-film... Med godis och läsk... :oops:

Nu har vi, med mitt initiativ, beslutat att vi ska baka något gott alternativt göra efterrätt till fredagsmyset istället. Första myset: Blåbärspaj med vaniljsås. =P~ Detta mys är nästan viktigare än lördagsmyset i vår familj!

Men när man var barn? Kan inte minnas att man satt och åt när man tittade på TV! Inte ens på lördagen... :?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
kattklo

Inlägg av kattklo »

Håll i illamående-hatten nya mamman, men hemma hos oss åt vi ostbågar doppade i saft på fredagsmyset.
Ibland hyrde vi film, men det var ju dyrt, eftersom vi var tvungna att hyra "boxen" också, alltså videon, så det var nog inte mer än 2- 3 gånger. Jag minns särskilt Nakna pistolen.

Här ingick ju vin i mitt och makens fredagsmys till alldeles nyss. Nu utan vin står vi lite handfallna. :lol:
blomman

Inlägg av blomman »

Hu, jag gillar inte ens ostbågar utan att de är doppade i saft.. men smaken är ju olika! :lol:
Vi hade heller ingen video så man såg det som fanns på lördagen!
Men vi åt vid Tv:n på lördagen, dukade en jättestor bricka och bar in, minns jag! Men då var det smörgåsar och dylikt och sedan lite godis.
Fast sen hade vi ju "onyttighetens dag" en gång om året, som finns att läsa om på mat-mage-forumet! Då frossade man så det räckte för resten av året! :lol:
blomman

Inlägg av blomman »

Förresten, har ni sett den här? Världens roligaste Shyffert är ju ständigt en källa till totalt asgarv...

http://www.youtube.com/watch?v=bI9s_n_7B5g
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Oj, Kattklo, vad äcklligt! Ostbågar i saft, vad är det med er people??? Eller är det bara jag som har dålig fantasi?

Och visst vill man ha vin, förr kunde man ju ta ett glas efter jobbet, helst på nån bar i glada vänners lag, men det kräver ju lite planering nu. Och då kunde ju ett tröstpris vara att öppna en god flaska här hemma. Men nix, barn i magen gör det både tveksamt + att jag spyr av ett par klunkar. Eller somnar.
Men jag älskar verkligen att öppna en flaska vi på fredagkvällen...

(När jag väntade Hugo var jag i London med en kompis och råkade se en dam på Marks & Spencers en fredag kväll. Hon såg sådär härligt Londonskön ut, bodde säkert i en mysig lägenhet i Notting Hill med lila väggar och alltid en massa härliga vänner på besök. Typ. Anyway, jag såg henne köpa en flaska chardonnay - och jag är verkigen ingen vinexpert - men så började jag fantisera om hur hon skulle gå hem och korka upp sin kylda chardonnay, med flaskan på en köksbänk av kakel, så att det skrapar så där härligt när flaskan vrids mot kaklet... och jag bröt ihop. Fullständigt. Stod och lipade mitt i butiken. My God!)

Åter till fredagsmyset: Jag gillade så mycket blommans upplägg med sinhallen, att GÖRA något innan man hamnar i soffan. Måste klura ut något som funkar nu, oavsett väder och med Hugo som sällskap. Det kryllar inte av simhallar här i innerstan...

Tips please!

Kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"