Hjälp, min två månaders bara skriker!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Loviset,

Du kan ju det här, du har bara "glömt" det är jag säker på. Så därför lindar jag inte in det en massa. Ok :wink:
2 - Vill gärna komma ut mer, men för det första har jag i stort sätt inga vänner.. De som finns är mitt ex, min lillasyster och hennes kompis samt ett fåtal ytliga bekanta.. Ingen är det minsta barnintresserad förutom syrran..
För det andra så bor ingen i närheten och ingen har bil eller så jobbar de om dagarna.. Och ta sig in till stan varje dag har jag helt enkelt inte råd med.. Men jag har tänkt att införa en daglig promenad.. eller iaf några dagar i veckan.. kruxet är att han somnar efter en stund och det vet jag inte hur jag ska undvika.. tips?
Jag tror inte att det finns någon med färre kompisar eller familj än jag (om jag får räkna in alla foum kompisar har jag nog flest i världen :lol: :heart:) som jag kan träffa och umgås med. De få jag har är inte heller särskilt roade av barn. Men detta stör faktiskt inte mig, för jag är inte den som måste iväg och GÖRA saker hela tiden. Jag är ganska nöjd med mig själv och Tor. Vi har sååååå himla trevligt och skoj ihop så vad saknas då? :lol:

Det finns faktiskt INGEN ursäkt för att inte gå ut en sväng VARJE dag!!!! Är det superskit väder så får du gå ut en sväng runt kvarteret bara. Minst 30 min bör du klara en DÅLIG dag och gärna mycket mera!
Jag förlade alltid Tors mellis ute, när han vaknat från lunchsovningen tog jag med en flaska välling som jag värmde och lindade in i en liten IKEA handduk och en lade i en fleece mössa. Höll värmen fint i 1 timme då han fick flaskan. Sitta upp en stund är toppen denna tiden.
Detta kostar inget, kräver inte att man är social med andra eller något. Bara en dörr och en vagn att gå ut med. Varje dag!
Stanna och titta på blommor, träd, gräs är skoj. Hålla i en och annan kvist, gren, kotte osv är också skoj.
Gå sen hem och lägg honom hemma om du vill och då får du samtidigt en stund själv. Jag är ute med Tor varje dag och det kostar oss ALDRIG en krona!

Mer socialdelaktighet, saker som inte kostar pengar.. Stora projekt som kräver mycket materiall räknas alltså bort.. Material = pengar..
Tips?
Och det där med att ta upp INNAN gnället förstår jag inte.. hur vet jag att han ska börja gnälla?
Han kan vara hur nöjd som helst och sen POFF så gnäller han.. Ska jag avsluta det vi håller på med även om vi nte är helt klara?
Eller ska jag göra klart först och sen glatt säga att vi är klara och bryta då?
Förlägg så mycket som möjligt av detta på golvet. Spara pengar genom att laga HANS mat. Kostar mini och sparar massor. Skalad potatis är superkul, skalad morot, palsternacka osv... Sitt på golvet och skala med en kastrull, ge honom potatis, osv...
Om du skall börja om från början så skalar du bara 3 potatisar 1 dag, se till att detta tar typ 5 min. Bryt långt innan han ens övervägt annat, och se glad och klart ut. Gå vidare till nästa sak, läsa tidningen på golvet osv..
Förläng tiden gradvis.
Sortera tvätten till tvättstugan kan göras hemma på golvet, många gånger. Även vika tvätten på golvet kan göras flera gånger. Eller dagen efter för allt i världen.
Superskoj att se mamma springa runt med sopborsten och borsta golvet. Tar 3 min på ett ställe, sen måste man flyttas på.

Ensamlek direkt efter frukostvällingen.. Anledningen till att jag lagt den precis innan läggningen är för att jag då inte behöver ta upp honom om han gnäller/skriker utan bara vända honom på mage och släcka ner..
Hur gör jag om han gnäller/skriker sista 5 minuterna, väntar jag tills han slutat innan jag tar upp honom?
Jag tänkte som du innan, tills AW fick mig att fatta bättre. Går gärna att läsa extra om i slutet på BB under "bekymmer-sysselsättning"

Här är en länk om liknande problem som kanske hjälper.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

:lol: Se nu till att ta tag i detta och använd nu ledorden, VISA, LEDA, LÄRA och HJÄLPA! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Hej igen allihopa!

Ber om ursäkt för att jag inte svarat och så, men här har det hänt grejer. Men inget negativt! :)

Nu har det dykt upp en ny fråga.
Lilla W har precis blivit 6 månader.
Saken är den att jag tycker han visar tecken på 8-månadersångest. :-s
Kan de få det så tidigt? Eller är det något annat som händer runt 6 månader?
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jodu... Här är min tråd om deppig 6-månaders. Det gick över när han tog de motoriska kurserna, så att säga. Det gick raskt, och jag tror att det är därför de blir så gnälliga, det är mycket som ska ut på en gång.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... utveckling*
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Hmm, du menar att det kan bero på att han lärt sig kräla och nu ska lära sig krypa sas? För han är liksom inte frustrerad när han ligger på golvet längre utan mer.. hetsk annars.. om man säger.. Svårt att förklara.

Igår när vi var på stan tillexempel fick han frispel när han satt i vagnen. Rev sig i munnen så han började blöda så först trodde jag han blev ledsen för det, men han fortsatte gräva sig själv i munnen.
Och det är inte så lite hårt heller!
Dock gick utbrottet över när jag tog upp honom.
Men det är inte alls likt honom att bli sån.

Sen har han börjat spänna hela kroppen så han blir stel som en pinne och alldeles röd.
Just det kände jag igen när jag läste om 8-månadersångest i Barnaboken.
Det står något om att de spänner sig för att det är ångestlösande.

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hörru du, tänder?
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Han har haft krånglande tänder innan men aldrig betett sig så här.
Och blödandet var inte en tand, det blödde från fel ställe för att vara det.. :l
Men det är klart, nu kanske de äntligen kommer upp eller något sådant.
Jaja, jag får vänta och se.. (:

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:arrow: Du vet man kan ge en alvedon supp om man behöver jaga bort lite egna vargar också. :wink:

Vi har en regel hos oss som lyder... Om vi misstänker tänder och sonen vaknar på kvällskvisten och är LEDSEN! (vilket i princip aldrig händer om inget är just FEL) så lugnas han med solfjäder och ramsa tills han somnar. Om han sen vaknar igen och är LEDSEN så får han en alvedonsupp och lugnas.

Somnar han vid 20 min (vilket är exakt vad en supp tar för att fungera) så brukar jag tänka att det var bra. :wink: Sen sover han resten av natten!

Så är det hos oss. Och då är jag faktiskt inte särskilt givmild med alvedon utan ger endast till natten vid just tänder! :wink: 8)
Igår när vi var på stan tillexempel fick han frispel när han satt i vagnen. Rev sig i munnen så han började blöda så först trodde jag han blev ledsen för det, men han fortsatte gräva sig själv i munnen.
Och det är inte så lite hårt heller!
Dock gick utbrottet över när jag tog upp honom.
Men det är inte alls likt honom att bli sån.
:arrow: Sitter han framåtvänd i vagnen? Om ja, skulle jag genast se till att han sitter mot dig! (för att förstå liknelsen, kan man försöka att krypa på alla fyra på centalens tunnelbanestation i rusningstrafik, så behöver man inte längre fundera på varför livet är jobbigt framåtvänd, speciellt första året!)

Obs! Ovanstående gäller i vagn ute, inte när man bär eller fraktar runt annars, då skall de vara framåtvända!! :lol:

:arrow: Vid 6 mån vill jag minnas att mer mat stod på programmet också! Hur går det med maten och lite "kan helv" kanske är på G också? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Loviset
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Vaknar gör han sällan, och gör han det somnar han om själv efter en stund.
Och ledsen är han inte, mer spattig och arg.. typ..
Svårt att förklara som sagt..

I vagnen sitter han mot mig men med utsikt över annat också såklart..

Och mat får han.. gör alltid ordning mer än han äter.. Så där ska det itne vara något problem heller..

Just därför ville jag vet om det finns möjlighet att 8-månadersångesten kan komma tidigt..

Herrn håller ju redan på att lära sig krypa, dessutom var han tidig ut, så det skulle inte vara så konstigt så att säga.. ;P

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att lille W har en tentakris alla Edvard Vällingson. Det höll i ett par veckor, och sen dess har han varit ett solsken. Hans åtta-månadersångest var som en vindpust. Hade jag inte läst om det hade jag inte fattat att han var inne i den... :D
När Edvard fick lite ordning på finmotoriken och fysiken lättade allt påtagligt, och innan dess så fick vi jobba hårt på mutor. Många äppelskrutt och nyckelknippor blev det... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"