Du kan ju det här, du har bara "glömt" det är jag säker på. Så därför lindar jag inte in det en massa. Ok
Jag tror inte att det finns någon med färre kompisar eller familj än jag (om jag får räkna in alla foum kompisar har jag nog flest i världen2 - Vill gärna komma ut mer, men för det första har jag i stort sätt inga vänner.. De som finns är mitt ex, min lillasyster och hennes kompis samt ett fåtal ytliga bekanta.. Ingen är det minsta barnintresserad förutom syrran..
För det andra så bor ingen i närheten och ingen har bil eller så jobbar de om dagarna.. Och ta sig in till stan varje dag har jag helt enkelt inte råd med.. Men jag har tänkt att införa en daglig promenad.. eller iaf några dagar i veckan.. kruxet är att han somnar efter en stund och det vet jag inte hur jag ska undvika.. tips?
Det finns faktiskt INGEN ursäkt för att inte gå ut en sväng VARJE dag!!!! Är det superskit väder så får du gå ut en sväng runt kvarteret bara. Minst 30 min bör du klara en DÅLIG dag och gärna mycket mera!
Jag förlade alltid Tors mellis ute, när han vaknat från lunchsovningen tog jag med en flaska välling som jag värmde och lindade in i en liten IKEA handduk och en lade i en fleece mössa. Höll värmen fint i 1 timme då han fick flaskan. Sitta upp en stund är toppen denna tiden.
Detta kostar inget, kräver inte att man är social med andra eller något. Bara en dörr och en vagn att gå ut med. Varje dag!
Stanna och titta på blommor, träd, gräs är skoj. Hålla i en och annan kvist, gren, kotte osv är också skoj.
Gå sen hem och lägg honom hemma om du vill och då får du samtidigt en stund själv. Jag är ute med Tor varje dag och det kostar oss ALDRIG en krona!
Förlägg så mycket som möjligt av detta på golvet. Spara pengar genom att laga HANS mat. Kostar mini och sparar massor. Skalad potatis är superkul, skalad morot, palsternacka osv... Sitt på golvet och skala med en kastrull, ge honom potatis, osv...Mer socialdelaktighet, saker som inte kostar pengar.. Stora projekt som kräver mycket materiall räknas alltså bort.. Material = pengar..
Tips?
Och det där med att ta upp INNAN gnället förstår jag inte.. hur vet jag att han ska börja gnälla?
Han kan vara hur nöjd som helst och sen POFF så gnäller han.. Ska jag avsluta det vi håller på med även om vi nte är helt klara?
Eller ska jag göra klart först och sen glatt säga att vi är klara och bryta då?
Om du skall börja om från början så skalar du bara 3 potatisar 1 dag, se till att detta tar typ 5 min. Bryt långt innan han ens övervägt annat, och se glad och klart ut. Gå vidare till nästa sak, läsa tidningen på golvet osv..
Förläng tiden gradvis.
Sortera tvätten till tvättstugan kan göras hemma på golvet, många gånger. Även vika tvätten på golvet kan göras flera gånger. Eller dagen efter för allt i världen.
Superskoj att se mamma springa runt med sopborsten och borsta golvet. Tar 3 min på ett ställe, sen måste man flyttas på.
Jag tänkte som du innan, tills AW fick mig att fatta bättre. Går gärna att läsa extra om i slutet på BB under "bekymmer-sysselsättning"Ensamlek direkt efter frukostvällingen.. Anledningen till att jag lagt den precis innan läggningen är för att jag då inte behöver ta upp honom om han gnäller/skriker utan bara vända honom på mage och släcka ner..
Hur gör jag om han gnäller/skriker sista 5 minuterna, väntar jag tills han slutat innan jag tar upp honom?
Här är en länk om liknande problem som kanske hjälper.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=