Hur funkar inkasso/Kronofogden?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Hur funkar inkasso/Kronofogden?

Inlägg av anna »

Hej!

Jag har problem med en kund som inte betalar... :twisted:
Normalt sett skickar jag mina handgjorda papper mot postförskott, och kan då inte bli "blåst". Eller sätter kunderna in pengar i förskott, och jag skickar beställningen så fort jag fått pengar.

Denna gång (i somras) skulle vi på semester, kunden hann inte vänta så jag hann hem, utan lovade sätta in pengar samitidigt som jag skickade pappren.
Jag ville vara snäll....Å, vad dum man är!! :twisted: Men man vill ju tro gott om folk.

Inga pengar har kommit. Jag har pratat med henne i telefonen flera gånger, hon har skyllt på allt från tidsbrist, till att hon HAR satt in pengarna, men till fel kontonummer. Undanflykter, undanflykter...Inte tar det ändå 5 månader att få hit pengar :twisted:

Pratade med Kronofogden i förra veckan om hur man kan lösa det via dem. Men jag måste ha tag på hennes personnummer i så fall.
Hur får man det? Går det att söka på nätet?

Eller ska man gå via inkasso, och isåfall vem? Någon som har erfarenheter och tips?

Jag blir SÅ förbannad över folk som inte gör rätt för sig!!!! :twisted:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
br

Inlägg av br »

åh, vad tråkigt! Och speciellt när man vet att det är ditt eget hantverk. :cry: Jag vet inte alls hur mangår tillväga. Visste inte kronofogden hur man fixar ett personnummer? Kanske skatteförvaltningen ( ller vad det nu heter) , de har ju hand om all folkbokföring!

Hoppas detlöser sig för dig!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns en hemsida där man får upp folks personnummer, men jag vet inte adressen :? . Möjligen får man betala en femma elr 20 kr för informationen.

Kanske någon som vet?
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Låter ju nästan som en kund till mig... Tänk om det vore samma... :roll: :shock:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Om du har möjlighet, skicka en faktura med typ två veckors betalningstid, hänvisa till kundköp med beställning över telefon av vara: handgjort papper, mängd och beställning daterat ex 2006- 06-07. Om betalning inte kommit in på anvisad dag, låt det gå ca en vecka, skicka sedan påminnelse och att om inte fakturan betalas kommer den att gå vidare till inkasso. Vid Inkasso betalar kunden alla kostnader, du betalar ingenting, så då brukar räkningens pengar komma, för inkasso lägger ju på en slant för att de utfört sina tjänster. Kolla vem som utför inkassoärenden i din kommun, här är det en advokatfirma. Har du hennes telefonnummer, så går det ju att få tag på en adress :) det är ju bara att gå in på gula sidorna då :)

Lycka till.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
br

Inlägg av br »

hej

Kanske detta är vad som Jnny H menar?

http://www.upplysning.se/
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
kokos

Inlägg av kokos »

http://www.ratsit.se

Om man registrerar sig (gratis) så kan man söka fram både personnummer, adresser och inkomst samt se ev betalningsanmärkningar. Ny tjänst - lite läskigt nästan!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Måste man inte ha ett abbonnemang (alltså betala en årsavgift) hos inkasso för att få använda deras tjänster :?:

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
lillith

Inlägg av lillith »

Ring Folkbokföringen. De brukar kunna hjälpa till med att hitta personnummer om man har namn och adress, vill jag minnas.
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack alla, för ert engagemang!! :D

Jag nämde denna tråd för min sambo, som sa "Men det behöver du inte fråga på Forumet! Jag har ett sånt program på jobbet, jag kan kolla upp henns personnummer på 2 minuter till dig!"

Så då är DEN biten löst.

br: jo, kronofogden hänvisade till Skatteförvaltningen ang. personnummer, men jag förstod inte när jag kom in på hemsidan... :oops:

Sagomamma: Bor din kund i Flen... ?:shock:
Tyvärr verkar det finnas en del såna här människor, så det vore väl konstigt om det vore samma :wink:

Katarina-Mamma duracell: Jag har skickat fakturor, påminnelser, samt ringt ett flertal gånger. :? Sista gången jag ringde var jag kort i tonen och sa bl.a kallt:
"-Inte ska det behöva gå så långt som till Kronofogden?"
Då blev det fart på henne, hon skulle åter igen kolla upp hur det låg till, och betala nästa dag. Dagen därpå fick jag ett mal där det stod: Hej Anna.
Har kollat inbetalningen igen och vet inte varför betalningen inte kommer rätt. Har nu dubbelkollat PG-nummret och gjort inbetalningen igen. Hoppas det blir rätt denna gång. Ber om ursäkt för allt krånglande men det har varit väldigt rörigt en tid så antagligen spelar den männskliga faktorn oss ett spratt. Sköt om dig och de dina.
Hälsningar XXX

Visst låter hon trevlig?? Det är bara det att nu har det gått 2 veckor sedan mailet kom, så åter igen var det en kuliss...Inga pengar. Jag börjar ilskna till ordentligt! :twisted: Summan är på 1.555:-
Jag har namn, adress, mailadress och telefonnummer.

Kokos: Ja, lite läskigt faktiskt... :shock: men i såna här fall BRA! :wink:

Fakta från Kronofogden:
Jag ska ta reda på födelsenummer.
Göra en slags ansökan hos dem i ärendet. Det kostar mig 300:- Men detta läggs på fakturan, och betalas av kunden i sista änden. OM däremot kunden inte betalar, får jag betala de 300:- och även en avgift på mellan 500-1.000:-...

Inkasso låter intressantare. Lägger de på sina kostnader, som duracell skriver, får jag min summa ändå.
Är det däremot som Anna O skriver, så att man måste betala en årsavgift lär de inte vara aktuellt. Jag gör nog inte om denna tabbe igen...

Kollar man vem som har hand om inkasso i kommunen via kommunens växel då?
:oops: Jag är så ovan att jag inte alls vet hur man gör, men samtidigt ettrig på att inte ge mig i detta fall!

kram anna[/i]
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Om hon nu har gjort betalning, be henne faxa/maila/posta över en kopia på inbetalningen så att du från din sida kan göra en sökning (ler illvilligt) För har hon gjort en betalning så går den alltid att spåra. Varje betalning får ett arkiveringsnummer, så om du får hennes betalningskvitto, så kan du kontakta banken och be dem kolla vart pengarna tagit vägen :twisted: :shock: :twisted:

Hur det är med inkasso i sverige är kanske inte samma som här på Åland, men här kontaktar man den firma som sköter inkasso, de skickar ut en ny faktura till den krånglande kunden och om inte den betalas, ökar kundens avgift drastiskt. Vi har bara haft ett inkassoärende i makens företag, och det räckte med en inkassolapp så var pengarna på kontot.

Hoppas verkligen att du får hjälp att få in dina pengar

Lycka till!
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Anna!
Det finns även företag som köper din faktura och tar ca. 6 procent av fakturasumman.
Finns ngt i Lund t.ex som heter Söderbloms som köper fakturan av dig och så får du pengarna på en gång. Jag har inte använt mig av dem, men varit på väg ngn gång när jag haft en odräglig kund som inte betalt.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: Det verkar som att jag får ge upp :shock:
Människan har 37.000:- i skulder till olika ställen, bl.a Birka Princess (bröllopsresan?)

Jag pratade med ett inkasso/finans-företag nu.
Hon berättade detta för mig, och att det inte verkade vara så stor idé.
Jag skulle ta det som läropengar... Inte göra så här igen, alltså!
Detta företag jobbade så att de köpte färska fakturor, inte såna som redan förfallit.
Men hon hade lite tips... 8) Hon tyckte jag skulle ringa kunden och säga ungefär såhär: "Jag pratat med mitt inkassobolag . De var villiga att köpa fakturan av mig. Men du har ju en hel del gamla skulder så då måste de sätta dig i konkurs Jag tycker det vore VÄLDIGT tråkigt om det skulle bli så... Samtidigt vill jag ju ha mina pengar, du har ju beställt varor av mig. Vi kan göra en deal, du betalar mig 1.000:- innan året är slut, så glömmer vi detta, och jag säljer inte fakturan vidare."
Sedan skulle jag avvakta året ut. Och blir det inget av det, antingen strunta i det, eller ge det till ett rent inkassobolag, som lägger det på något som heter efterbevakning. Det kostar inte mig något. De bevakar min faktura år efter år. Däremot om jag går via något finansbolag, kommer det kosta mig minst det dubbla av vad hon är skyldig mig om inga pengar kommer in...

Katarina- jag har ju kollat mitt eget pg, och att betalningen verkligen inte kommit in. Som du förstår är detta något hon bara säger för att det ska låta bra. Be att få HENNES kvitto har jag däremot inte gjort. Det kan ju vara något att lägga till i hotelsen ovan...

Susanne G, ska kolla upp Söderbloms också, tack! :D

Egentligen har detta ju inte kostat mig så mycker i PENGAR. Materialet kostar inte mycket. Men det är ju inte så lite arbete med att tillverka papper direkt...Och tryckningen tar också sin tid. Och portot när jag skickade paketet. Men såhär tycker jag man bara inte gör! :twisted:
Vill inte släppa det, samtidigt som jag kaske borde det ändå...funderar vidare...

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"