Hur göra med sk. "opassande beteende"..?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
johanna

Hur göra med sk. "opassande beteende"..?

Inlägg av johanna »

Vet inte om jag lagt frågan på rätt forum, men jag anser att det kan vara en "uppfostringsfråga"...

Det är så att vår dotter, 8,5 år har börjat med en, vad vi anser, ganska ful ovana. Nämligen att i tid och otid pilla och klia sig mellan benen, innanför byxorna, för att sedan lukta på fingrarna... :shock:
Från början gjorde vi ingen större affär av det, då hon bara "flyttade trosorna ur rumpan" (så som man gör själv ibland...) 8)
Men på slutet har det hela eskalerat, till detta med innanför byxorna och lukta på fingrarna. Jag har tagit henne åt sidan och talat om att ifall det kliar eller så, så är det helt ok att klia tillbaka, men att man får gå på toa eller på rummet och göra det, eftersom det inte är så trevligt för andra att se på...

Hon håller med om detta, men glömmer ofta av sig och gör det helt öppet på affären eller borta hos folk. Nu tror jag att det blivit en fix idé, för jag ser ibland att hon gör det, och genast kollar mig om jag sett det efteråt.
Vi fortsätter med operation trasig grammofonskiva; "det är helt ok att det kliar, men gör det på toa..etc etc" Känns som om vi fastnat litegrann, förmodligen är väl detta nåt övergående, men just nu har det nästan gått så långt att vi blir irriterade på henne och det är ju inte bra.. :cry:

Vi har även kollat så att hon inte har nån infektion eller så.

Tips, anyone :?:
*35 år, en tjej på 11 år, en pojke på 8 år och en äkta man på 43!*
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En anings mer brutal får man nog vara här, eftersom hon spanar in reaktionen och den inte ger nöjaktigt besked, tydligen - den "räcker" inte.

Så ha koll och hugg henne innan hon hinner lukta.Ta henne i denna samma lilla arm och skyffla iväg barnet till närmsta ställe där du kan stänga dörren om henne. Dra grammofonskivan påminnelsevis innan du stänger dörren och själv stannar utanför. "Kom när du är klar älskling, så går vi in igen tillsammans :!: "

Det blir en sorts förvisning - man får inte vara med i sociala sammanhang om man uppför sig på ett för andra stötande sätt, men ingen hindrar en från att i avskildhet göra vad man behagar.

Handling, alltså - direkt, och orden som ackompanjemang bara :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
johanna

Inlägg av johanna »

Har faktiskt varit lite rädd att ta i för hårt när det gäller detta, har tänkt att hon kanske kommer på själv att det inte ser så fräscht ut....
Brukar fråga henne om hon gör så på skolan också, men nej, då går hon undan säger hon.
Men nu blir det hårdare tag! Kändes ändå som om jag var på rätt väg med att tala om att visst kan hon klia, men inte framför folk!
Fast det känns som hennes reaktion när hon kollar in mig för att se om jag upptäckt henne är mer av rädsla än "vad händer om jag gör så här?", och det vill jag ju inte, att hon ska vara "rädd"...
Å andra sidan kan man ju inte gå genom livet och uppföra sig så här :lol:

Nya tag :!:
*35 år, en tjej på 11 år, en pojke på 8 år och en äkta man på 43!*
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Är rädsla inblandad så är det känsligt. Jag trodde det var en liten utmaning inblandad, just gentemot dig.

Men man kan för all del ta väldigt vänligt i lilla armen också och inte alls bli arg på minsta vis utan bara förtrolig. "Kom, älskling" utan att - givetvis - låta någon annan ens fatta vad som pågår, annat än att man uppenbarligen har någon sorts ärende med lilla barnet, obestämt vad (undrar någon säger man bara "kommer strax").

Se det som ren beteendefostran, saklig, vänlig, upplysande! Te kokar man här, på spisen. Kliar sig mellan benen gör man där, på toaletten.

(Eller under täcket :oops: :wink: :lol: Det kan du ju också bjuda på som tillåtet. En extra liten förtrolighet där :!: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"