nyopererade öron

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

nyopererade öron

Inlägg av fjällström »

Igår opererades rör in i Saras öron (pga. en rad öroninflammationer). Vi fick veta att hon säkert kan ha ont eftersom man gjort hål på trummhinnorna. Hon somnade dock som vanligt (mycket bra :!: ) till natten, men vaknade vid 12-tiden och var verkligen ledsen :cry: Hon fick alvedon, varpå jag ramsade mig ut ur rummet. Hon skrek upp sig mer och mer... Jag ramsade när jag tyckte att hon verkligen lät ledsen. I övrigt spelade jag musik och gjorde andra ljud :roll: Efter ungefär en timmas gråt och tystnad om vart annat så somnade hon. Ramsade en sväng i morse då hon vaknade för tidigt. Hon somnade om :) Så när jag kom in i hennes rum i morse så hade hon alldeles blodiga öron. Säkert hade hon under natten slitit och kliat i öronen en hel del. Nu ikväll gjorde vi som vanligt, men det slutade med att jag buffade och sen solfjädrade henne till sömns. Hon var så ledsen och tog sig för öronen...
Nu funderar vi förstås hur vi ska göra i natt :?
Kanske sover hon bra, men om inte - ska vi gå in till henne, buffa och solfjädra samt ramsa oss ut :?:
Eller kan vi solfjädra tills hon somnar, utan att avsluta med ramsan :?:
Det viktiga är att hon inte sliter och kliar i sina öron :!: Att hon skriker högt är inte heller bra eftersom det gör att hörselgången rätas ut och rören kan då rinna ut med vätskan som kommer..

Tänker helt spontant att det är bättre att backa så många steg det går än att ta upp henne/sova med henne :idea:

Hon är ju annars numera en mycket säker sovare :sleep:

Tips och ideér mottages tacksamt :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

nattrapport

Inlägg av fjällström »

Klockan är nu 02.13... Har haft en lite besvärlig natt så här långt :?
Solfjädrade Sara till sömns, smög sen in kl. 22 och gav alvedon och vatten. Hon vaknade aldrig av det. Tänkte att det är bättre att göra så än att hon ska vakna av att hon har ont. Det fungerade - fram till kl 24. Har därefter ramsat, buffat och solfjädrat i omgångar. Jätteledsen liten tjej :cry:
Beslutade att ge henne lite välling. Vet att det är helt fel, men hon var helt vaken (hade varit det i ungefär en timma) och lilla magen skrek :roll: Tänkte att en gång är ingen gång. Och bättre att ge välling och hoppas på god sömn därefter än att lillan ska slita sig i öronen och kanske måsta opereras en gång till ifall rören åker ut :roll:
Hon fick alltså välling, ny blöja, tänderna borstade och sen i säng. Lade tillrätta, ramsade mig ut. Visst protesterade hon lite, men mamman tänkte då att du har fått alvedon, torr blöja och dessutom välling - nu ska här sovas :!: Och nu sover hon gott igen.
Vet att jag backat på tok för många steg. Men vill inte riskera att rören åker ut... Och nu vet jag ju att hon kan sova när allt är bra med henne :wink:
Tar gärna emot tips (och skäll också :roll: ) för kommande natt :!:
Sara 0507 och Elin 0702
mammamy

Inlägg av mammamy »

Bästa Fjällström!
Länge sen jag kurade själv så jag har inte så många konkreta råd att ge om hur ni ska göra inatt, mer än att så länge du själv inte tror på det du gör så låt bli, att ramsa utan attityden fungerar dåligt på en orolig liten som har ont, hon hör sjävl att du tvekar och blir bara mer orolig tror jag. Ergo: gör lite hursomhaver nu om det känns bäst, men var beredd på att ni får köra en minikur igen om några dar i så fall, när du själv åter är övertygad om att det är det rätta.
Ville bara lugna dig lite angående rören i öronen, de åker INTE ur för att hon river och sliter i ytteröronen. Rören sitter i trumhinnan (fäst i skallbenet och inte i någon mjuk hudgång) och denna sitter en bra bit in i lillans huvud dit hon inte når utan verktyg, så dem kan du vara lugn för. Åker rören ut (vilket dom förvisso gör ibland) så hade de gjort det oavsett vad lillan gör. Det viktigaste är att inget spetsigare än en armbåge går in i öronen! Fortsätt med alvedon och ATTITYDEN så går detta galant snart igen.
Lycka till!
Mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
fjällström
Kontakt:

fantastiskt!

Inlägg av fjällström »

Natten som gick sov vi gott allihopa :sleep: Gjorde som vanligt vid nattningen igår (lade tillrätta, ramsade mig ut). Nog protesterades det en del - och det får man ju förstå eftersom hon kvällen innan blev solfjädrad till sömns :!: Men vi "tog inget extra" för det, utan tänkte att lillan vet ju vad som gäller. Hon somnade inom en kvart :wink: Sov sen gott ända till kl 02. Pappa ramsade x fyra, lillan somnade om. Vaknade till igen vig 5-tiden imorse. Fick då en ny ramsa och sov nöjt ändå fram till morgonen :)
Det är så fantastiskt att det funkar - bara man bestämmer sig för att det ska göra det :!: Tänkte att vi kanske hade ställt till det för oss med tanke på att hon natten innan fick välling. Men hon godtog pappas ramsa om att det fortfarande var natt och på natten händer ju ingenting (oftast) :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

jätteledsen

Inlägg av fjällström »

Nu har det hänt, för andra kvällen i rad, att Sara är ledsen/arg vid läggningen ungefär en kvart. Vi gör inga extra insatser för det. Sen vaknar hon efter att ha sovit 45 minuter och är jätteledsen :cry: Hon har en sån där aj, aj-gråt som vi bara hört när hon haft ont i öronen... Nu har hon hållit igång drygt en timma :? Jag har ramsat ett par svängar, lagt tillräta, gått ut med ramsan men inte att hon somnar. Nu solfjädrar pappan, till sömns är tanken. Vi vill helst bara ramsa x fyra och sen låta henne vara ifred, men när hon har den där aj, aj-gråten känns det inte bra :oops: Bägge gångerna jag varit in till henne så har hon legat på sida och hållt händerna för öronen.

Hon har nyligen börjat gå utan stöd (bättre sent än aldrig :) ) och promenerar ju mest hela dagarna. Kanske benvärk också :?: Hon får ju alvedon till kvällen för öronen, så man tycker ju att det skulle hjälpa mot benvärken om hon har det.

Lite lustigt att hon vaknar precis efter 45 minuter. Det är ju i sömnskarven och först tänkte jag att just därför är det inget annat än att hon inte vet om hon ska sova eller inte. Men kanske vaknar hon till då och känner att hon har ont :oops:

Det är så svårt när man inte vet :!:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Har nu ingen erfarenhet av den typ av operation som ni gjort,men det låter ju onekligen ganska ont :(
När barn är sjuka eller har ont, tycker jag det viktigaste är att de somnar och sover gott, HUR de somnar är kanske mindre viktigt... Hon är ju en säker sovare annars, och behöver nu "bara" lite hjäp att komma till ro när hon har ont! Jag tycker ni kan bjuda henne på lugnande solfjäder tills hon somnar, och sen när ni VET att smärtan är över i öronen, backar ni och "kör som vanligt"!
Har svarat i en annan tråd om barn och sjukdom, och jag skrev där att när nåt av mina barn varit riktigt sjuk med feber och ont, då har jag parkerat mig på en madrass bredvid spjälisen, och bjudit på det :wink: Sen har madrassen åkt in i garderoben igen, och ev. frågor har lugnt besvarats med ramsan!
Hoppas verkligen att det onda släpper fort nog,
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "