Sover bra på natten, men sover inget på dagen! HJÄÄÄLP!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mariaviolin

Sover bra på natten, men sover inget på dagen! HJÄÄÄLP!

Inlägg av mariaviolin »

Kära Anna och alla ni andra! Jag har en 3 årig tjej (Ella) och nu en till liten tjej på 10 veckor(Ingrid). Med min första tjej läste jag BB utan och innan och tillämpade främst "amma-så-fort-hon-gnyr-tekniken" under smekmånaden, sen liksom gav sig det mesta själv. Hon sov vi två månaders ålder i ett mellan 22.30 och 8.00!, åt, för att sedan sova 2-3 timmar till. Att hon sedan åt varannan eller var tredje timme hela dagen och endast sov ett par 20minuters pass per dag, det kunde jag leva med. För hon var hur nöjd som helst! Jämt pigg och glad!

MEN... Med min lilla Ingrid, har förvisso nätterna funkat precis lika bra. Sedan 4 veckor somnar hon för natten (efter varmt bad, i mörkt och tyst rum) kl 20.00, äter vid 3, somnar om direkt, och sover till 07.00. Dvs nästan exakt som min första dotter, i timantal räknat. Men sedan är likheterna slut! Ingrid upplever jag behöva sova mer än så, men kanhelt enkelt inte BVC sa att "om hon sover så bra på natten kan du inte räkna med många miuters sömn under dagen" Hon orkar max var vaken i 45 min, nöjd, sedan gnäller hon av trötthet men kan inte somna själv. Jag inser naturligvis att hon behöver hjälp att somna, och till en början har det inte varit det stora problemet, utan att få henne att sova! Efter endast ett par minuter(eller 5, eller 10, eller ibland, ibland efter 20 eller 40 min) så vaknar hon och är svår att söva om. Om jag tar upp henne är hon gnällig och visar tydligt att hon inte har sovit klart. De sista veckorna har hon dessutom varit svårsövd från första början, det är som om det gör ont att släppa taget och somna.

Jag har prövat att ”trötta ut” henne maximalt både enbart med tid(ca 1,5 h, istället för 45 min) och även med nya spännande saker. Båda två har resulterat i ett övertrött barn som skriker och nästan omöligt kan sövas, -Det kan ta henne ytterligare en timme att somna, av ren utmattning...
Jag har försökt vagna henne, promenera(varken bilåkning eller vagnpromenad funkar som de flesta spädbarn somnar av) ha henne intill mig, somna av att äta(det gör hon gärna men vaknar snart), bära henne i bärselen, ge napp, lägga henne i ett tyst rum( vill inte lägga henne i tyst och mörkt rum, för att jag vill inte blanda ihop dag och natt för henne?? :?: ) bära henne i famnen, lägga henne på mage, proppa i henne mat( funkar inte hon blir bara arg om jag trugar och börjar till slut skrika. Mycket sällan går det att få i henne efter någon stund heller) Ja, jag har nog provat allt!

Men det ironiska är att vid åtta på kvällen kan inget hålla henne vaken...? Då somnar hon själv i sängen, och även om hon vaknar under natten så somnar hon oftast om själv.

Snälla någon hjäp mig! Hur mycket kan jag förvänta mig att hon skall sova, och när skall jag försöka lägga in sovtider?? :?: Och hur skall jag bära mig åt för att hålla dem? :?: Om hon vaknar efter 20 min och är "pigg" dvs kan inte somna om, hur gör jag då om hon "ska" sova 2 timmar? Och hur får jag henne att orka vara vaken längre än 45 minuter utan att bli övertrött och absolut inte kunna somna :?: :?:
Jag gör vad som helst bara hon får tycka om att leva och slippa känna sig trött jämnt. :cry:

PS Jag har varit hemma nu i några veckor och försökt skapa lugn och ro. Tex har jag märkt att babygymet gör henne bara ännu tröttare och hon gnäller nästan direkt jag ställer fram det.
mamman med 2 flickor, 031126 och 060730
Lua

Inlägg av Lua »

Lite trött nu men en kortis kommer här:

Det låter för mig som att denna lilla juvel behöver mer vägledning (har en starkare överlevnadsångest) än din förra tjej. Det sådana små behöver är INTE att föräldrarna, överlevnadsgaranterna, provar och testar. För att hon ska förstå att allt är i sin ordning krävs nog att ni visar hur det går till här i världen - i attityden av total självklarhet! Gör ett väl genomtänkt schema och håll er till det! Sömnbehovet för olika åldrar finns här på forumet någonstans - kan någon länka det?

Inte så utförligt men kanske en början?

Kram Lua. :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Har du läst?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=26

Vid 2,5 månader läst jag om Hugo i Barnaboken, hjälpte oss enormt. Då fick killarna 9 timmars natt och ett schema på dagarna som passade dem och oss.

Läs på här på forumet, i Barnaboken och i den eminenta shn-boken.
Sen finns vi här för frågor!

Kram!
Helena
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit!

Det första - om det inte redan är så - lägg henne på mage. Med larm förståss, men magläge gynnar sömnen massor för små vakisar.

Börja strukturera ett schema med så mycket sömn som hon skulle behöva (16 timmar per dygn ungefär). Varav 8 timmar natt, snart 10.
När schemat är klart så börja hålla det.

Använd dig av vagningstekniken som ska få barnet lugn i vagnen. Ordentliga tag, inget duttidutt och gulligull :D :wink: ÖVA! (utan barn)

När Ingrid är lugn så slutar du, skakar vagnen lätt i sidled och går därifrån. Skriker hon igen, så tillbaka och vagna. Så FORT hon är lugn så skaka lätt och gå.
Var borta längre än du är där. Längre bortavaro för varje gång. Hon ska lära sig att det är ok att vara lugn i vagnen och hon ska somna själv.

När hon vaknar för tidigt efter att ha somnat, så är det samma sak som gäller. Vagna, skaka och gå - tills hon sover. :sleep:

Ju mer hon sover desto längre kommer hon ju att orka hålla sig vaken, glad och pigg. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

TacK för snabba svar!

Ja, jag inser att Ingrid behöver tydligare vägledning..., men det behöver jag också! :)

Jag är rätt nöjd med hennes nuvarande nattider, då de sammanfaller med storasysters. (somnar vid 19.30-20.00 och vaknar 07.00(äter kl 3.00)) men med 11h nattsömn, känns standardmodellens 2,5 h X 3 rätt mycket?? Det blir 18,5 h per dygn.(BVC sa max 15 h i den åldern (10v) :?: ) Dessutom är det svårt att hålla henne vaken mer än max en timme för att undvika övertrötthet och ytterligare insomningsproblem.

Och vad gör man då hon vaknar efter en kortis, säj 20 min, och inte somnar om förrän 50 min senare, och sover 20 till. Har hon "sovit" 1,5 h då :?:
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Hej och Tack /LO,

Undrar om hennes 11h-natt är för lång? Men jag vill så gärna ha den kvar... :?: Den ger, om du säger 16h/dygn för 10 veckors, 5h kvar att portionera ut under en 13 h dag. Förmiddagen är den minst svåra att söva. Men kanske det ändå räcker med en timme där, och försöka ta en längre mera mitt på dagen :?:

...oj, det blir långa vakenpass... jag får nog acceptera några 5-minutar efter vägen?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nattens längd är UTAN mat, så får hon mat 3, så är det inte 11 timmar, enligt det vi beräknar.

När hon är tre månader så är 15,5 timma lagom. (Glöm BVC-sköterskan, du skulle ju inte räkna med mer än 10 timmars sömn, men max 15...)

Tre eller fyra sovpass, gör det som passar familjen. Känns hon tröttare på förmiddagen än eftermiddagen, så lägg första sovpasset ganska tätt inpå morgonen. 2,5, 2, 1,5 timma, 45, eller 20 minuter. Det är lägom längd på sovpassen, sedan är det " bara " att pussla.

Håll tiderna! Ge henne chansen att lära sig vad det är som gäller!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, lua :wink: :D Tack, hjhelena :wink: :D Tack, LO :wink: :lol:

:D Välkommen är du :lol:

Vill bara skriva under på allt. Men också uttrycka min varma glädje över din kärleksfulla lyhördhet och insiktsfullhet och alltigenom goda vilja i lilla barnets intresse :heart:

Det är mycket med det jordiska när man ska försöka få ordning på saker och ting. Du behöver vägledning lika mycket som ditt lilla barn - tack för de orden :D Och här börjar man: med schemat. Pussla ihop det efter 1. natten sådan den ser ut och du vill att den ska se ut, 2. måltiderna - ca 1 tim långa med mat i ca tre omgångar - som ska ligga med ca 3,5 timmes mellanrum, utom nattslurken som kan komma betydligt tätare inpå sista stora målet, 3. dagslurarna däremellan, efter den klena rytm hon visat passar minst dålligt... och så att det sammanlagda sömnbehovet täcks.

Det är där man börjar.

Sedan berättar man här :wink: :lol: Och så går vi vidare.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej! :D

Igår slog det mig verkligen hur fantastisk säker sovare Viktor har blivit :D och jag tog mig också tid att reflektera över hur HOPPLÖST det kändes med dagslurarna för oss när han var runt 6-7 veckor. Svåra, svåra problem med 45-minuters skarvar och ojämna uppvak som du beskriver. Nätterna har han alltid sovit riktigt skapligt förutom en period när han matkrånglade som allra värst. (Han har fortfarande 45-skarvar men fixar dem helt själv)
Jag var så otålig denna gång för jag visste liksom vad jag kunde uppnå och ville göra det FORT! :shock: Trots att jag med sunda förnuftet konstaterade att han faktiskt aldrig levt förut och inte vet hur det ska gå till så genomsyrade det inte hela mig och min attityd. Det var otåligheten som dominerade. :roll:

:arrow: När jag började tänka i banorna att han kanske inte hade lika stort sömnbehov som normala 6-8 veckors så bannade jag verkligen mig själv. :evil:

:arrow: Jag erkänner att jag t o m funderade på TUTTEN ett tag. :oops: Men där var MAT, MAT och mera MAT lösningen. (Lättare sagt än gjort med vårt Skräp).

:idea: Mitt bästa tips är att se det som att Ingrid är UNDER UTBILDNING :!: Du måste framhärda med beskeden att hon ska sova vidare. Du fixar det här med lite coaching från forumet! Men allt tar sin tid. :D

:idea: Proppmätt är förstås en förutsättning :!: Viktor hade en tendens att äta MASSOR i slutet av dagen vilket bäddade för en skaplig natt men när han åt dåligt första halvan så påverkades dagslurarna - tror jag.
Läs tipsen i för små mattrasslare som ligger klistrad på sidan!

:idea: Dessa trådar kanske kan inspirera? :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... kr%E4kning

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Hej Anna! och Hej Mindy! och hej alla andra!

Jo... Nu har det gått tre dagar, och vi har kämpat! Och som vanligt när det gäller dina(Anna) råd så är det som trolleri!

Redan nu somnar hon med lätthet på utsatta tider och sover som en stock!(Med några 40-minuters skarvar, som hon fortf behöver lite hjälp med)
Så här ser vårt schema ut:

07.00 God Morgon! Mat(4 h sen sist)
08.30-09.30 sova(1h)
10.00 Mat (3 h sen sist)
11.00-13.30 sova (2,5 h)
13.30 Mat (3,5 h sen sist)
15.30-16.30 sova (1 h) (sista 20 minuterna är svåra..) :?: :?:
17.00 mat (3,5 sen sist)
18.00-18.30 sova (0,5 h)
19.30 bad
19.45 mat (2 h 45 min sen sist)
20.00 god natt (mörkt och tyst)

ca 03.00 snabbmat(7 h sen sist), somnar om direkt

tot: 16 h sömn, 6 mål (...jag vet...det är många!! se vidare, frågan om trugning nedan)

Ge gärna kommerntarer! Jag har följande frågor:

*Ingrid är ointresserad av att trugas. Hon kan trugas några gånger tills hon rapas. Sedan är det stopp! Har även prövat att vänta 10, 20och 60 min. Men hon blir bara förbannad på mig och skriker, hur självklar min attityd än är!(dessutom ju mer jag lyckas truga, ju mer kräks hon?) Först efter 1, 5-2 h är hon intresserad av en liten slurk. Därför tänker jag att det är bättre att vänta in riktig hunger. :?: Jag har därför lite tätare mellan målen, vilket känns OK tycker jag.

*Tror du/ni att hon sover bättre på natten på magen också? :?: Jag har provat en natt men hon sov precis likadant. (hon sover ju bra redan på natten...?)

*Skall man vända huvudet åt samma håll när hon skall sova eller variera :?: Speciellt om hon även skall sova på magen om natten?

*Jag har fortsatt med napp trots att jag vet att du/ni inte förespråkar det. Men hon somnar snabbare och tycks inte(än!) vakna då den ramlar ut, ellerens behöver den då hon vaknar till (inte ens på natten). -Kommentarer... :?:

*Dagens sista en-timmes-pass, där r de sista 20 min svåra. Hon somnar liksom inte om helt efter 40-min-uppvaket. Skall jag korta den luren eller fortsätta som den är?? :?:

*På dagen vagnas hon men på natten ligger honi sin säng försedda med vyssan-lull-fötter.Skall jag stöta sängen, likt vagningen, eller är det buffning som gäller, när det ärdax att ta bort sista natt-ätningen?? :?:

*när är det dax att bort sist nattmålet? :?:

Vore mycket tacksam för hjälp/svar!! //M
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

PS Giv mig lite styrka att ta bort nappen.... Och att inte fastna i vagningsträsket...
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat!

Naturliga sömnrytmer är 20 eller 45 minuter, inte 30 eller 60 minuter.
Mitt förslag är att ändra de båda sista passen till 45 minuter, så får du lika mycket sömn totalt.

Jag tycker att du tänker rätt när det gäller maten. Det är bättre att hon är hungrig när hon äter, än att ge henne slattar, vilket det blir om du trugar 1,5-2 timmar senare.

Ja, jag tror att hon kommer att svoa bättre på natten också (Larm förordas!)

Sover hon på mage så kommer hon att kunna vända huvudet själv.

Du väljer med nappen, men tar du bort den kommer hon att glömma den inom ett dygn - om du gör det. Om hon har stort sugbehov kommer hon att hitta annat att suga på. Fingrar eller lakan.

Se ovan om tiderna.

När hon är fyra månader klarar hon av att sova 12 timmar natt utan mat. (Eller 11 om du väljer det). Så det borde väl vara snart...

Igen, riktigt bra jobbat. Det fungerar om man tar ledningen och visar vägen :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Men kära nån :oops: :shock: Här ger du mig en massa ära för de fantastiska goda, raka, rena råd du får av Lua, hjhelena, LO, Mindy och åter LO :!: :oops: Jag tackar och niger men de är de som ska ha pris och beröm :D

Och du själv :lol: Pris och beröm på dig :lol: :lol:

För du läser och lär, och GÖR.

Och lilla älsklingen blir allt gladare :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Naturligtvis! Det är ju Lua, hjhelena och LO som skall ha tack för råd och tips, men jag menade liksom att de framför ju din filosofi... Det är ju egentligen "dens", dvs indirekt din förtjänst, eftersom att du lär oss andra det du "uppfunnit"!!

:arrow: Hur som helst! Allt går i princip bra, men några få lurar som strular ibland. Från och med idag tog jag dessutom bort nappen!!!!!!!!!! Modigt va :?:

En fråga: Om hon mitt i ett sovpass vaknar och ligger vaken... tyst.. :?: Skall jag aktivt försöka söva om henne då, eller vänta tills hon gnäller/skriker innan jag går dit :?:

Annan fråga: Nu har jag lyckats ibland truga en andra gång efter 1 timme. Är det "för sent" för att räknas till målet eller är det OK :?: För i så fall kan jag få till 4 h mellen målen! (Och skall jag i så fall ändra till det eller är det för tidigt att mixtra med schemat??? :?: (jag är på 5e dagen))

Evigt tacksam igen för svar av någon som vet!!

/M
PS Ja, just ja. Är det fel med 1h sovningar? är 45 minutare bättre? (Jag tänker på rytmen)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack, tack :D
Du jobbar på bra! Och lilla tjejen blir tacksam och nöjd.

:arrow: Bra med nappen! :thumbsup:
:arrow: Nu i början av kuren, så ge besked direkt om att det inte dags att vakna än. Se till att du inte fastnar bara. Kort besked och sedan låter du henne vara. Senare i livet så kan du avvakta.
:arrow: Jag tycker att du ska hoppa över extraslatten. Låt det gå 3,5 timme mellan målen (normalt). Ändra inget nu. Det är bättre att ändra (om du tycker att det behövs) t.ex. när du ändå ska gå över till hel natt.
:arrow: Jo det är bättre med 45 minuter än en halv eller hel timme. Här kan du ändra i schemat. Det är ju bara en kvarts plus och en minus på de två sista lurarna.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"