MEN... Med min lilla Ingrid, har förvisso nätterna funkat precis lika bra. Sedan 4 veckor somnar hon för natten (efter varmt bad, i mörkt och tyst rum) kl 20.00, äter vid 3, somnar om direkt, och sover till 07.00. Dvs nästan exakt som min första dotter, i timantal räknat. Men sedan är likheterna slut! Ingrid upplever jag behöva sova mer än så, men kanhelt enkelt inte BVC sa att "om hon sover så bra på natten kan du inte räkna med många miuters sömn under dagen" Hon orkar max var vaken i 45 min, nöjd, sedan gnäller hon av trötthet men kan inte somna själv. Jag inser naturligvis att hon behöver hjälp att somna, och till en början har det inte varit det stora problemet, utan att få henne att sova! Efter endast ett par minuter(eller 5, eller 10, eller ibland, ibland efter 20 eller 40 min) så vaknar hon och är svår att söva om. Om jag tar upp henne är hon gnällig och visar tydligt att hon inte har sovit klart. De sista veckorna har hon dessutom varit svårsövd från första början, det är som om det gör ont att släppa taget och somna.
Jag har prövat att ”trötta ut” henne maximalt både enbart med tid(ca 1,5 h, istället för 45 min) och även med nya spännande saker. Båda två har resulterat i ett övertrött barn som skriker och nästan omöligt kan sövas, -Det kan ta henne ytterligare en timme att somna, av ren utmattning...
Jag har försökt vagna henne, promenera(varken bilåkning eller vagnpromenad funkar som de flesta spädbarn somnar av) ha henne intill mig, somna av att äta(det gör hon gärna men vaknar snart), bära henne i bärselen, ge napp, lägga henne i ett tyst rum( vill inte lägga henne i tyst och mörkt rum, för att jag vill inte blanda ihop dag och natt för henne??
Men det ironiska är att vid åtta på kvällen kan inget hålla henne vaken...? Då somnar hon själv i sängen, och även om hon vaknar under natten så somnar hon oftast om själv.
Snälla någon hjäp mig! Hur mycket kan jag förvänta mig att hon skall sova, och när skall jag försöka lägga in sovtider??
Jag gör vad som helst bara hon får tycka om att leva och slippa känna sig trött jämnt.
PS Jag har varit hemma nu i några veckor och försökt skapa lugn och ro. Tex har jag märkt att babygymet gör henne bara ännu tröttare och hon gnäller nästan direkt jag ställer fram det.