Tycker ni att jag är konstig...som inte går hem?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Sandy_7

Tycker ni att jag är konstig...som inte går hem?

Inlägg av Sandy_7 »

Hej alla!

BF om en vecka och jag har fortfarande inte " gått hem" från jobbet. Alla på jobbet klappar mig på ryggen och säger "vad duktig du är", "att du orkar" etc. etc. :evil: Är jag konstig, eller får jag vara kvar på jobbet utan att man tittar snett på mig?

Min situation (sedd ur mitt perspektiv): jag har ett sitt-jobb framför datorn. Krävs ingen direkt energi att knappa på tangenterna. Hemma väntar desto mer att göra (ta hand om en 1½ åring, laga mat, städa etc. , som pappan - by the way - utför bra! :P ). Jag arbetar 70%.

Förra graviditeten blev jag mer eller mindre tvingad att gå hem, då alla på jobbet, vänner och familj tjatade så på mig. Satt då hemma, gick över tiden 8 dagar och höll på att dö av tristess. Blev uppstressad då jag satt mest och funderade över hur förlossningen skulle bli.

Jag vägrar att se mig själv som ett offer och anser inte att graviditet är en sjukdom, för JAG mår ju bra. Visst känner jag mig något tröttare då och då, men det hade jag nog gjort ändå med tanke på det fina höstvädret :sleep: .

Igår fick min man ett utbrott (han var på dåligt humör) och sa bla. att han kommer hålla mig ansvarig om det blir komplikationer runt förlossningen pga att jag "inte orkar".

Snälla kom med råd, är det så att jag tar mig vatten över huvudet, eller skall jag lyssna på vad alla andra säger. Är jag självisk :cry: för att jag inte ligger hemma och slöar i sängen och samlar kraft? Är det så att jag INTE ser någonting, som alla andra ser?

Trevlig helg på er.
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Nej, jag tycker inte du är konstig. :D Den enda som kan avgöra detta är du själv. Bara du är ärlig mot dig själv och verkligen orkar, och inte gör det för att bevisa att graviditet inte är något sjukdom (eller nåt annat). :wink:

Innan mitt andra barn pendlade jag till jobb i Göteborg fram till 1 1/2 vecka före förlossningen. För mig var det inga problem och det var vad jag ville/behövde just då.

Så, känn efter och var ärlig mot dig själv. Försök förklara för din make att "det här mår jag pskykiskt bättre av och det hjälper mig". Om det nu är så.

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej

resonerar faktiskt precis som du. Min bf ligger dock 3 månader fram i tiden, men förra gången kom bebisen 10 v för tidigt, vilket skulle innebära att jag skulle få barn om ca tre veckor. :? Jag planerar att arbeta fram till julledigheten, bf är 6 januari.

Gissa om jag fått många kommentarer om hur mkt jag arbetar av mina kollegor. Det är allt från att, bode inte du vara sjukskriven under denna graviditet, stressa inte, oj vad duktig du är som jobbar så länge + har småbarn hemma :x Säkert i all välmening, men det är lite jobbigt att höra när man jobbar 50 % och har ett relativt stillasittande arbete. Vidare har jag ju en sambo som är hemma på halvtid och som tar ansvar för hemmet de dagar han är hemma.

Visst det är mycket möten och ett bitvis ganska hektiskt arbetstempo, men FYSISKT är det ju betydligt mer vilsamt än de dagar jag är hemma. Vega är precis som din lilla 1 1/2 år och där är det full aktivitet. Jag har en del foglossning, så att hänga med på hennes äventyr utomhus t ex går inte alls på samma sätt som förut. När dagen är slut hemma är jag fysiskt mer "trött" än efter en dag på jobbet. På jobbet sitter jag på ändan hela dagen. Det gör jag INTE hemma på samma sätt, även om jag ganska ofta intar horisontalläge på golvet och tittar på när Vega härjar runt :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Man ska göra det som känns bäst för en själv. Det är ingen annan som kan avgöra huruvida man orkar arbeta eller ej in i det sista. Själv hade jag planerat tre veckors ledighet innan ett planerat snitt men sen kom den lille för tidigt så jag hann vara hemma en hel dag :) innan det var dags. Jag orkade med jobbet bra, mådde bra om man bortser från förskräkliga foglossningar som gjorde att jag knappt kunde gå. Men på jobbet gick mina kollegor ut med mina fyra hundar på lunchen så de var rastade och glada utan att jag behövde röra mig en meter.

Så känn efter hur du vill ha det och gör sen så.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Anouschka

Även jag jobbar fortfarande

Inlägg av Anouschka »

och har inte tänkt att sluta innan BF... även jag får kommentarer om att jag är halvknäpp som inte ligger på soffan och äter praliner typ. Jag sitter i och för sig hemma och arbetar (skriver på min doktorsavhandling) så jag kan ta en paus då och då men stör mig helt klart på att folk stör sig på att jag arbetar.
Med trollungen Siri, född 11/11-06.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag tror att folk kan avgöra själva om något är jobbigt eller inte :!: Tror inte att saker och ting är jobbiga utan att man själv vet om det. :wink:

Mitt jobb är ju allt annat än stillasittande, jag hade tur om jag hann sätta mig två ggr/pass och ta en fika/slänga i mig mat. Det var även x antal tunga lyft per dag, så jag fick havandeskapspenning i två månader innan bf. Det var i sista laget, det började bli hemskt jobbigt. Nattskift ibland också, det var värst :x
Men hade jag haft ett stillasittande jobb på deltid så tror jag det hade gått fint hela tiden. Mådde rätt bra på slutet, när jag fick vara hemma och pula. :)
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Sandra,
Jag jobbade till fredag eftermiddag och vår son föddes följande måndag morgon. Visseligen jobbade jag hemifrån torsdag o fredag, men var på kontoret så sent som onsdag.
Ingen känner dig bättre än du själv. Jag mådde så bra och skulle ha blivit rastlös om jag bara skulle vänta.

Jag har dessutom bara 8 veckors mammaledigt, så jag ville inte spilla en enda dag i förväg.

Lyd din kropp och ditt sinne, du vet bäst!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Hej alla ni.

Tack för ert goa stöd och för att i alla fall NI trodde på mig!

Jag beslöt att jobba på som vanligt och gick hem för helgen (endast) och födde på lördagen i v 39+0. Åkte in till sjukhuset runt 13:00, trodde att jag hade minst 10 tim kvar då värkarna var oregelbundna, men det visade sig att jag var öppen 8 cm och ut skulle barnet "när-som-helst". Hade världens bästa förlossning: andades fint, avslappnad i hela kroppen förutom vänster armen, som jag knep om min mans hand (han kved, men inte jag :twisted: ) krystade som man skulle och kl:16:15, efter tre krystningar, föddes en fin flicka på 3,8 kg.

Inte en skråma i underlivet och hade det inte varit för en lite större blodförlust pga att livmodern inte ville dra ihop sig, så mår jag som vanligt.

Nu hoppar jag fräckt över till nästa forum då jag behöver lite råd om Standardmodellen.

Kram till er alla
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Grattis till lilltjejen!! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Grattis till dottern :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Stort grattis till er alla :D :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Grattis!!! Grattis!! :heart:
Glöm inte blåsa lite på pappans blåmärke på armen.... (OBH SKOJAR!)
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol: Jättegrattis :lol: :lol:

Längter efter det ska bli min tur... ( 11 veckor kvar...)

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Klang och jubel :!: =D> \:D/ Jättegrattis :!:

Låter som en toppenförlossning! Jag vill också :!: 7 veckor kvar...

Kram Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Grattis - vilken drömförlossning :D
'Pussa lilla (stora!) tjejen :heart: på näsan - vad blir det för namn :?:
Lycka till
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"