Hjälp mig att hjälpa dottern!

Skriv svar
Bitte

Hjälp mig att hjälpa dottern!

Inlägg av Bitte »

Hej på er!

Hoppas att ni kan se med andra ögon på vårt nattliga bekymmer sedan ca en vecka tillbaka.
Min egen hjärna är som en gröt numera :shock: :)
Vår lilla Tuva 9½mån har sovit gott hela nätter från att hon var ca 3-4 månader.
Nu senaste veckan har hon börjat vakna kl 02 varje natt och gråter/gnäller och skriker omvartannat till ca 04 då hon äntligen somnar om.
Nu orkar vi bara inte mer :( Vi har ju blivit så vana vid lugna nätter :lol:
Första nätterna stod jag på mig och gick inte in, utan ramsade utanför. Men Det hjälper oftast inte alls, jag har inte fått till detta med ramsningen särskilt bra för den "tar" sällan.
Men det känns ända bra att ramsa eftersom hon då hör att jag finns i närheten.
Hon har inte somnat om utan sitter/står i sängen och gråter eller gnäller. hon är oftast inte jätteledsen så hon skriker så där hjärtskärande.
Hon kan helt enkelt inte komma till ro. Senaste nätterna ha hon börjat väcka storebror som ligger i samma rum så jag har blivit tvungen att gå in och lugna honom som undrar varför Tuva är ledsen och det har ju inte gjort saken bättre. Tuva börjar ju då skrika värre än någonsin och i natt (efter att sambon gett upp och gått upp :roll: ) tog jag upp henne och gav henne en flaska välling hos mig i sängen. då somnade hon och jag lyfte in henne i sitt eget rum igen.
Sedan vaknar hon igen kl 6.15 och skriker igen till 6.45 då jag ger upp igen. Hade ju redan släppt in stora vargflocken under natten.
Så nu sitter jag här med grus i ögonen och vill ha ett stut på detta!! :evil:
Jag vet inte hur jag ska göra, min plan hittills(förutom i natt) har varit att inte göra något alls, bara ramsa nån gång men det hjälper ju inte. Hon skriker i två timmar ändå.
Mycket tacksam för hjälp med detta!!!
Ha en bra dag! Mvh Bitte.
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Mitt råd är att öva upp ramsan bättre! Med magstöd i alla olika tonarter. Si, ramsan tar inte, så länge man inte tror att den tar, eller inte ger den en chans.

En säker sovare - som jag antar att dottern är (Kurad? Verktygad?) - skall först och främst ges möjlighet att reda ut situationen själv, när uppvkaen inträffar innan vargtimmen. Om hon blir ledsen serverar man en vänlig men bestämd ramsa och har då övat upp den så till den grad att den tar. Det måste NI se till. Vid total kris eller om hon liksom "fastnar" och inte går vare sig upp eller ner under lång tid, finns buffningen men framförallt den lååååånga solfjädern att ta till. Börjar ni ge henne mat mitt i natten nu kommer ni att lära henne att man äter på nätterna. Och det är ju en ren lögn. För på nätterna sover man ju! :wink:

Vid vargtimmes uppvak (=mellan 4 och 6) serverar man en pangramsa vid första pip, för att mota Olle i grind och tala om att natten är inte slut ännu. Sedan låter man vara. Det viktiga är att ha en handlingsplan som man följer - varje gång- annars är det så lätt att hamna i det där med att man testar än det ena, än det andra.

Så öva upp ramsan. Det är bara ni som kan få den att ta!

Hojta om du undrar över nåt!

/Åsa
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Hon kanske har lite 8-månadersångest?
Läs i Barnaboken och sök här på forumet, då försvinner gröten i huvudet :wink: :lol: .

:D
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack snälla för era svar :!: :D
Jag ska läsa i barnaboken igen ikväll om 8-månadersångesten.

Ja nu är det dags att ta tag i detta på allvar :!:
Ikväll skrek hon när hon skulle sova men hon blev tyst efter att jag ramsade andra gången :D
Sedan somnade hon.
Jag är lite förvirrad över detta med ramsningen.
Eftersom jag inte vet riktigt till 100% om jag gör rätt så gör det nog att ramsan inte funkar riktigt.
Så förklara gärna som om jag vore 3 år :D :oops:
:arrow: När hon vaknar och skriker på natten ramsar jag direkt 4 ggr, eller?
:arrow: om hon inte tystnar ska jag ramsa mer då? och i så fall, är det alltid 4 ggr och sedan avvakta även om hon inte tystnar?(någon som fattar?)
:arrow: Bekräftelseramsan, är det samma ramsa fast bara en gång?

Om jag fattat det rätt så ska det gå till så här ungefär, rätta mig om jag har fel.
Tuva vaknar och skriker, jag ramsar vänligt men bestämt x4. om hon inte tystnar så avvaktar jag (hur länge?) och ramsar igen om det behövs. när hon väl tystnar så ger jag en bekräftelseramsa. Problemet är att hon nästan alltid börjar skrika då igen men jag vet att det brukar vara så i början.
Är det då bara att börja om igen? känns som om jag kommer att få stå utanför barnas rum hela natten och ramsa :?
ibland läser jag att man bara ska ramsa en enda gång och sedan inte göra något mer. men bekräftelsen då då?
Sedan är det ju så här att Tuva kan ju egentligen det här. hon har sovit jättefint i flera månader. men så har ju hela vargflocken galopperat in.
Som ni märker är jag något förvirrad när det gäller ramsan :D :!: :oops:
Vore hemskt tacksam om någon ville reda ut detta åt mig. Inte minst för lilla Tuvas skull :D
Trevlig kväll!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Då ger jag mig in i leken och ska försöka reda ut det här med ramsningen :)

Vad jag förstår av det du skriver har lilla dottern sovit gott länge och det är på senaste tiden de här nattliga skriken börjat. Om det är 8 mån ångesten som spöker, vilket jag tror, så gäller det för dig att stå stark och leda dottern rätt, ingen tvekan utan styr skutan rätt fram hela tiden med målet för ögonen - att hon ska sova gott hela natten.

När hon vaknar misstänker jag att du kan höra om det bara är ett skrik som hon fixar själv, då hon kanske inte ens är helt vaken eller om det är skrik där du måste ingripa. När det är ingrips-skrik så ramsar du omgående x 4 där sista versen är bekräftelsen, du går ner lite i tonläge och drar ut på orden. Avvakta och låt dottern få smäla informationen, det ska inte bli en kamp mellan skrikande dotter och tok-ramsande mamma där ingen lyssnar på den andra :) . Tro mig det är inte svårt alls att hamna i det träsket :oops: .

Fortsätter hon skrika så servera en ny ramsa x 4 där den sista versen är bekräftelsen, avvaktas. Så här får du hålla på ett tag de första nätterna, saken är den att dottern måste förstå och våga lite på dig att du verkligen vaktar hela natten lång.

Hör du att hon börjar snyfta lite, dra andan och pausa lite innan hon sätter igång igen med sitt skrik så ha lite is i magen och vänta innan du, om det behövs, serverar en ny ramsa x 4 där den sista versen är bekräftelsen.

Hoppas nu att jag lyckats reda ut ditt rams-bekymmer om inte får du hojta till så förklarar jag igen och igen och igen och igen.... :wink: :)

Kram på dig.

Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack SusanD för en utförlig beskrivning :D

Det gick bättre i natt, Tuva vaknade vid 3.45 och gnällde mest och skrek upp sig lite ett par gånger.
Jag ändrade "taktik" inatt och gick upp och plockade ur diskmaskinen och skurade båda toaletterna samtidigt som jag ramsade med jämna mellanrum. hon somnade om efter ca 45 min.
Så det var ju klart bättre än tidigare nätter.
Hon vaknade igen kl 6.05 jag skuttade upp igen men jag kunde inte lugna henne med ramsan denna gången. dessutom vaknade storebror som ligger i samma rum och sedan var cirkusen igång. Så jag gick in och tog upp henne när hon drog efter andan :(

Tack igen! hoppas på ännu bättre nätter framöver :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat Bitte och bättre kommer det att bli om du håller hårt fast vid den berömda ATTITYDEN av självklarhet.

Och tänk så rent och fint du får hemma då :!: :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"