Min dotter är nu 2 år 7 mån och har börjat få otroligt svårt att somna på kvällen. Har kurat henne för länge sedan och det har funkat jättebra. Men nu under sommaren, kanske lite innan också, tar det lång tid för henne att somna, ibland upp till 1,5 timmar som tog 10 min tidigare. Hon har alltid varit kvällstrött och somnat ca 18.30 max 19.00. Vi har samma rutiner med bad innan och välling och så ska hon sova. Men nu vill hon jag ska sjunga sånger, gjorde det en gång och sedan var det kört..... men sjunger max 3 sånger, säger sedan att jag ska äta eller nåt att jag måste gå. Efter detta vill hon ha vatten, hon vill upp och kissa och bajsa men inte samtidigt utan i två omgångar, och så så vill hon ha täcke på sig eller så leter hon efter nåt som hon inte hittar i sängen och jag ska hjäpa henne. Om jag inte kommer ropar hon att hon är ledsen.
Otroligt lång tid att somna på kvällen
-
Gäst
Otroligt lång tid att somna på kvällen
Hej!
Min dotter är nu 2 år 7 mån och har börjat få otroligt svårt att somna på kvällen. Har kurat henne för länge sedan och det har funkat jättebra. Men nu under sommaren, kanske lite innan också, tar det lång tid för henne att somna, ibland upp till 1,5 timmar som tog 10 min tidigare. Hon har alltid varit kvällstrött och somnat ca 18.30 max 19.00. Vi har samma rutiner med bad innan och välling och så ska hon sova. Men nu vill hon jag ska sjunga sånger, gjorde det en gång och sedan var det kört..... men sjunger max 3 sånger, säger sedan att jag ska äta eller nåt att jag måste gå. Efter detta vill hon ha vatten, hon vill upp och kissa och bajsa men inte samtidigt utan i två omgångar, och så så vill hon ha täcke på sig eller så leter hon efter nåt som hon inte hittar i sängen och jag ska hjäpa henne. Om jag inte kommer ropar hon att hon är ledsen.
Vad ska jag göra för att slippa detta långa insomnande???
Ska jag börja med ramsa igen? Vet att jag inte borde ta upp henne från sängen men hur göra när hon vill kissa?? Nattningsproceduren börjar kännas jobbig nu och behöver tips och hjälp.
Tacksam för svar!!!
-
Gäst
Hej Cecilia
Hon har blöja på natten, alltså? Då skulle jag göra som så, att hon får kissa INNAN hon lägger sig, sen på med blöjan. Då vet ju du åtminstone att hon inte behöver gå på toa!
Hade hon varit blöjfri, skulle jag ha erbjudit potta i sängen
AW har som en god regel att följa: ta bara upp barnet ur sängen om du måste åka på akuten
Den smarta lilla tösen har ju gjort det här till ett vapen vid läggningen
Lycka till
Mia
Hon har blöja på natten, alltså? Då skulle jag göra som så, att hon får kissa INNAN hon lägger sig, sen på med blöjan. Då vet ju du åtminstone att hon inte behöver gå på toa!
Hade hon varit blöjfri, skulle jag ha erbjudit potta i sängen
AW har som en god regel att följa: ta bara upp barnet ur sängen om du måste åka på akuten
Den smarta lilla tösen har ju gjort det här till ett vapen vid läggningen
Lycka till
Mia
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Otroligt lång tid att somna på kvällen
cecilia skrev: Men nu vill hon jag ska sjunga sånger, gjorde det en gång och sedan var det kört..... men sjunger max 3 sånger, säger sedan att jag ska äta eller nåt att jag måste gå.
Så återgå till ramsan, modell Goddag-yxskaft, lugnt och betryggande
Hon kommer att reagera med lättnad, tro mig
Sjunga sånger är underbart och det gör man utanför sovrummet, före läggningen eller när som helst på dagen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022