Otroligt lång tid att somna på kvällen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Gäst

Otroligt lång tid att somna på kvällen

Inlägg av Gäst »

Hej!

Min dotter är nu 2 år 7 mån och har börjat få otroligt svårt att somna på kvällen. Har kurat henne för länge sedan och det har funkat jättebra. Men nu under sommaren, kanske lite innan också, tar det lång tid för henne att somna, ibland upp till 1,5 timmar som tog 10 min tidigare. Hon har alltid varit kvällstrött och somnat ca 18.30 max 19.00. Vi har samma rutiner med bad innan och välling och så ska hon sova. Men nu vill hon jag ska sjunga sånger, gjorde det en gång och sedan var det kört..... men sjunger max 3 sånger, säger sedan att jag ska äta eller nåt att jag måste gå. Efter detta vill hon ha vatten, hon vill upp och kissa och bajsa men inte samtidigt utan i två omgångar, och så så vill hon ha täcke på sig eller så leter hon efter nåt som hon inte hittar i sängen och jag ska hjäpa henne. Om jag inte kommer ropar hon att hon är ledsen. :( Vad ska jag göra för att slippa detta långa insomnande??? :?: Ska jag börja med ramsa igen? Vet att jag inte borde ta upp henne från sängen men hur göra när hon vill kissa?? Nattningsproceduren börjar kännas jobbig nu och behöver tips och hjälp. :roll: Tacksam för svar!!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Cecilia!

Läs Annas svar under tråden "Insomningsproblem" längre ner på sidan på detta forum. Där får du tips hur du kan gå tillväga.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Tack för det! Ska jag bara ramsa när hon säger att hon vill kissa? Hon har bara blöja när hon sover och tycker antagligen att man ska kissa på toaletten??

Ha det bra!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Cecilia :D

Hon har blöja på natten, alltså? Då skulle jag göra som så, att hon får kissa INNAN hon lägger sig, sen på med blöjan. Då vet ju du åtminstone att hon inte behöver gå på toa!
Hade hon varit blöjfri, skulle jag ha erbjudit potta i sängen :!:
AW har som en god regel att följa: ta bara upp barnet ur sängen om du måste åka på akuten :!: :wink:
Den smarta lilla tösen har ju gjort det här till ett vapen vid läggningen :wink:

Lycka till
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Otroligt lång tid att somna på kvällen

Inlägg av annawahlgren »

cecilia skrev: Men nu vill hon jag ska sjunga sånger, gjorde det en gång och sedan var det kört..... men sjunger max 3 sånger, säger sedan att jag ska äta eller nåt att jag måste gå.
:D Där förväntar du dig att hon ska ta hänsyn, flöstå och begripa och helst också nicka godkännande. Men det handlar inte om dig. Det handlar om henne :!:

Så återgå till ramsan, modell Goddag-yxskaft, lugnt och betryggande :idea:

Hon kommer att reagera med lättnad, tro mig :D Om du bara odlar Attityden av Självklarhet och står fast :wink:

Sjunga sånger är underbart och det gör man utanför sovrummet, före läggningen eller när som helst på dagen :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "