Treveckorsbebis - buffning och minilur vid kvällstrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lena

Treveckorsbebis - buffning och minilur vid kvällstrassel

Inlägg av Lena »

Hej!

Dottern är prick tre veckor och har har de senaste tre kvällarna visat behov av en liten lur i sista vakenpasset. Jag har buffat i händelsernas centrum och får henne snabbt lugn och till sömns, men undrar vad man gör om luren inte blir 20 minuter lång.

Första kvällen gick kalas, då sov hon 20 min och var sedan go och glad under det förlängda vakenpasset samt lätt att natta. Andra kvällen vaknade hon redan efter 9 min och var visserligen go och glad resten av kvällen, men svår att natta. Tredje kvällen, dvs igår kväll, vaknade hon efter 11 min och då buffade jag igen så att hon sov ytterligare 4 min. Hon var dock rätt trött när det var dags för bad efter luren så jag undrar hur bra kvalitet det blev på sömnen. Även igår kväll krånglade nattningen.

Min fundering är om jag buffar fel eftersom hon vaknar för tidigt eller om det bara ska hänföras till att hon nyss fötts och faktiskt kan behöva tid att förstå allt vad som händer när det plötsligt ska börja buffas i lilla rumpan och när hennes eget sömnmönster ju ändrats i samband med den nya ytsömnen i den nya tillvaron. Jag tycker själv att jag har kläm på takt och teknik vad gäller buffning (har faktiskt bidragit med minsta lilla instruktionsbebisen som visas allra först i SHN-dvd-filmen :wink: :lol: )

Undrar även om det kan finnas nåt samband mellan för kort minilur mitt i målet (alltså om luren inte blir 20 min) och krånglig nattning, dvs att barnet är övertrött p g a för kort power nap vilket kan medföra svårare att komma till ro vid nattning :?: Eller är det kanske bara så att de två senaste kvällarnas plötsliga nattningskrångel åter ska hänföras till att dottern nyss fötts på riktigt och faktiskt kan behöva tid att förstå allt det nya som händer här i tillvaron :?: Och kanske främst att jag varit lite osäker på om det nu är dags att faktiskt börja ta ytterligare ledning som god vän i beduinlägret :wink: :?:

Hm, känner att det här börjar likna terapiskrivande för en AW-mamma som möjligen vill att allt ska funka klockrent alltför snabbt :oops: , jag är ju egentligen så medveten om att man ska ge sakerna lite tid, har dessutom Barnabokserfarenhet från dotter nr 1, men det är väl just för att man vet hur fint bygget kan och ska bli som man den här gången är extra ivrig på att börja putsa och feja (dvs analysera och fundera :oops: :lol: :wink: ). Tar gärna emot synpunkter :!:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker att du sammanfattar allt jättebra i sista stycket :lol: :wink:

Vet inte själv riktigt om det gäller så små, men går det så kanske du ska försöka ge henne 5 minuter. Det kan man ta/få när som helst utan att det påverkar övriga livet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lena

Inlägg av Lena »

Ja, 5 min-lurar är fiffiga, har haft positiv erfarenhet av dem från förr :D , men funderade just på om det är tillräckligt som minilur vid sista passet för en sån här liten dam. Enklast är ju såklart att jag tar reda på det själv då situationen dyker upp nästa gång :wink:

Tror att hela min fundering här i denna tråd egentligen bottnar i att vi hade ett par väldigt utdragna nattningar samt begynnande nattklubb påföljande nätter då den lilla damen hade svårt att somna om efter nattamning, och att jag försökte analysera om det ev fanns koppling till för liten minilur, dvs övertrött vid läggning, men jag har nu även kommit på att vi såklart måste börja sikta på lite mer än 1,5 timmes vakentid per mål. Det började vi därför med häromdagen och just den kvällen och natten funkade mkt bättre. Så nu kör vi på en tid utan begär efter snabba analyssvar :lol:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra bra!
Jag vet inte om 5-minutare funkar på så små heller.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej!

Jag har positiva erfarenheter av 5min-lur på vår 1-månads. Började med dem för någon vecka sedan då det verkade som om han kunde vara vaken 2 h ist f bara 1.5 bara han fick en powernap efter 1.5.

Då han ofta somnat vid bröstet eller raklång i ryggläge på golvet :shock: efter 1.5 lade jag honom som vanligt i sängen. Efter 5 min märkte jag att han var tvärvaken igen. Istället för att låta honom ligga där (nöjd förvisso) tog jag upp honom och kunde glädjas åt ytterligare 30 min samvaro. Numer *får* han somna vid bröstet vid behov efter 1.5 för oftast vaknar han och grejar då 2-timmarsvakenperioden efter det. Gör han inte det tippas han i säng och vaknar inte av det heller. Vill tillägga att han flera ggr om dagen läggs vaken och somnar själv. Bra bra.

Men jag buffar honom inte till en 5-minutare. Han tar den själv s a s.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Lena

Inlägg av Lena »

Tack för tipset, Carin. Jag får ofta kämpa rejält för att väcka tösen efter bröst nr 2 i ambitionerna om att förlänga vakentiden en stund extra. Inspirerad av ditt inlägg valde jag i förmiddags att kallt vänta ut den lilla damen 5 min och sen var det väldigt mkt lättare att väcka henne. :D

Måste även berätta att jag buffade henne till en 5 min-lur strax före 17-tiden idag. Det var snart dags för bröst 2, men hon blev alltmer missnöjd på ett sätt som jag kände var övertrötthet (förmodligen fullmatad med nya intryck av husbilsutflykt under dagen) så jag hjälpte henne till en lur på köksbordet. Under hennes 5 min-lur hann jag slänga ett fryst torskblock i ugnsform, hacka rödlök som jag strödde på, i med ett paket matlagningsgrädde, salt, svartpeppar och ringlad senap över det hela samt tjong in i ugnen. Maträtten blev jättegod och går nu under namnet buffningsfisk (till skillnad från bufféfisk, haha :lol: ) Väckte sedan en pigg liten älskling som var ljuvligt förvandlad från slokad blomma till nyutsprungen ros :D Vad hade man gjort utan all kunskap från Barnaboken... :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

:lol: :lol: :lol:

Haha nu blev jag hungrig. Ska också laga buffningsfisk någon dag.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"