Dottern är prick tre veckor och har har de senaste tre kvällarna visat behov av en liten lur i sista vakenpasset. Jag har buffat i händelsernas centrum och får henne snabbt lugn och till sömns, men undrar vad man gör om luren inte blir 20 minuter lång.
Första kvällen gick kalas, då sov hon 20 min och var sedan go och glad under det förlängda vakenpasset samt lätt att natta. Andra kvällen vaknade hon redan efter 9 min och var visserligen go och glad resten av kvällen, men svår att natta. Tredje kvällen, dvs igår kväll, vaknade hon efter 11 min och då buffade jag igen så att hon sov ytterligare 4 min. Hon var dock rätt trött när det var dags för bad efter luren så jag undrar hur bra kvalitet det blev på sömnen. Även igår kväll krånglade nattningen.
Min fundering är om jag buffar fel eftersom hon vaknar för tidigt eller om det bara ska hänföras till att hon nyss fötts och faktiskt kan behöva tid att förstå allt vad som händer när det plötsligt ska börja buffas i lilla rumpan och när hennes eget sömnmönster ju ändrats i samband med den nya ytsömnen i den nya tillvaron. Jag tycker själv att jag har kläm på takt och teknik vad gäller buffning (har faktiskt bidragit med minsta lilla instruktionsbebisen som visas allra först i SHN-dvd-filmen
Undrar även om det kan finnas nåt samband mellan för kort minilur mitt i målet (alltså om luren inte blir 20 min) och krånglig nattning, dvs att barnet är övertrött p g a för kort power nap vilket kan medföra svårare att komma till ro vid nattning
Hm, känner att det här börjar likna terapiskrivande för en AW-mamma som möjligen vill att allt ska funka klockrent alltför snabbt