Funderingar inför kurstart som närmar sig!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lenita

Funderingar inför kurstart som närmar sig!

Inlägg av lenita »

Hej!

Har några funderingar kring kuren. Har läst boken fram och tillbaka och har egentligen bara två frågor....kanske står svaren i boken men jag behöver i så fall ett förtydligande.

1. Det står att man under uppföljningsveckan skall ta det lungt och inte hitta på så mkt nya grejer som exempelvis resor. Innebär detta att jag helst skall stanna hemma med dottern under hela veckan? Vi brukar åka ut till mina föräldrars stuga vid havet för att bada mm, detta är ju inget nytt för henne, är det ändå olämpligt? Inser ju dock att hålla tiderna är heligt så det gäller att jag hinner hem i tid. Känns som att vi två skulle bli lite isolerade om vi inte får åka iväg någon timma för att häls på mommo och moffo etc. Gäller samma sak under de första kurdagarna :?: :?:

2. Håller på att i ordningställa dotterns lekrum till ett kombinerat lekrum/sovrum, skall "skrattet till go´nattet-aktiviteterna" ske utanför eller är det bättre att busa i hennes rum?

Skulle bli supertacksam om det fanns någon som ville hjäpla mig med mina funderingar :D
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:

När det gäller utflykter/nya upplevelser så är ju huvudsaken att du finns med och att inga nya sovplatser för natten introduceras 8) eller att du ruckar på tiderna!
Har du också en attityd av självklarhet så kommer det absolut inte vara något problem att åka och bada :D
Sover hon middag i vagnen i vanliga fall så är det bara att ha med den på dagarna!
Dock kan det under de första dygnen vara bra för er alla att hålla er lite mer inom hemmet för att inte känna onödig stress över tider etc...

Lycka till,

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:oops:
glömde svara på skrattet-till-go'nattet frågan!

Spelar ingen roll var du busar/skrattar/stojar med henne inför läggning. Jag gör det alltid i vårt vardagsrum och åker flygplan, springer "gatlopp" i hallen och gör grimaser framför hallspegeln :lol:
Alla sätt att skratta på är bra förutom de dåliga :P
Så länge du själv inte ser det som något annat en än en jätterolig och mysig skrattstund med tjejen så kan du göra det i tvättstugan :wink: 8)

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack för kommentarerna :D :!:

Käns skönt att höra, då ska jag köra på med kuren, startar förmodligen på fredag!
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Tessan :wink: :lol:

Vill bara förtydliga - du bör INTE ägna dig åt skrattet-till-go'nattet inne i det rum där hon ska sova, utan innan, i tid, och utanför rummet :wink: :lol:

Själva nattningen, alltså läggandet i säng i svalt mörkt rum, ska inte ta mer än högst två minuter. Där ska man inte darra på tröskeln utan barnet ska läggas som en FAVÖR - det är ju så underbart att få sova, och lika roligt som det var nyss blir det nästa morgon (därför ska "väckningen" karakteriseras av tjo och tjim och återseendets kolossala glädje :lol: ).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "