Frågor inför kurstart!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
isabeli

Frågor inför kurstart!

Inlägg av isabeli »

Hej alla!

Nu ska det bli ordning på sömnen en gång för alla! :D Mamma, pappa o lilla busfröken är utmattade o behöver få sova. Jag har börjat läsa Sova hela natten o tycker att den är helt suverän. Jag känner mig säker på att våra sömnbekymmer kommer att lösas med hjälp av denna metod.

Just nu är läget ohållbart. Jag el pappan får ligga tillsammans med henne på vår säng tills hon somnar (lilla damen är 1 år). Sedan lyfter jag över henne till spjälsängen. Hon vaknar OFTA och då upprepar vi proceduren tills vi själva går och lägger oss, då vaknar hon alltid o får sova i vår säng... Usch, jag mår dåligt bara jag tänker på denna tröttsamma "metod".

Det var inte alltid såhär. Från nyfödd lade vi henne i spjälsängen och hon sov där tryggt och lugnt. Hon gjorde detta upp till ca 9 månader, sedan började hon gråta så mycket när vi lade ner henne och det tyckte vi var jobbigt så då började med vår galna, ineffektiva metod. En gång försökte vi med fem-minutersmetoden men det var så hemskt att vi gav upp rätt snart... Har också försökt lägga henne några gånger till i sin säng men hon blir alldeles förtvivlad så fort hon inser att hon ska sova där och gråter okontrollerat. Eller förtvivlad förresten... kanske är hon arg men jag har hittills inte haft is i magen för att kunna fortsätta.

Men NU ska det ske. Busfröken ska få eget rum och vi ska hjälpa henne att sova i sin egen säng.

Några frågor..
Lilla damen studsar upp med en gång när man lägger ner henne. Ska man låta henne göra detta eller ska man hålla ner henne och i så fall hur länge är det ok att hålla ner henne? (Hon kommer att ligga på sidan, det är hennes favoritsovställning)

Dottern vill gärna hålla på med mitt hår när jag lägger henne. Ska jag nu ge henne ett gosedjur i sängen så att hon har något att hålla på med? Det ska tilläggas att när hon sov i sin säng tidigare hade hon aldrig något i sängen.

Ska man ha dörren på glänt under hela proceduren? När man står utanför och ramsar, ska hon kunna se mig? När stänger man dörren?

Om hon gråter förtvivlat så fort man är på väg ut, hur hanterar man detta? Går tillbaka och håller ner henne tills hon blir lugn eller går ut, lyssnar, samlar kraft och går in igen?

Tack!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit!
Du känns laddad och det är bra. Jag ska svara på dina frågor, men ett tips är att läsa på ett par tre gånger till och ha lathund/bok uppslagen under hela kuren. Man lär sig nya saker varje dag.

Öva upp solfjädern. Den ska med ett fast, stadigt, men mjukt grepp ge henne chans att lugna sig och komma till ro. Den går att utföra på sidan på en så stor tjej. Se till att hon är vänd bort från er så att hon inte kan se er.

Tror du att är bra med ett gosedjur eller liknande så ge henne det. Men kom ihåg att det är mer för din än för hennes skull. :wink:

Dörren ska vara på glänt! punkt! Stäng inte, det får hon göra när hon blir tonåring... Hon ska inte kunna se dig. Du ska heller inte stå och vakta vid dörren utan bara gå förbi och ramsa som i förbigående. Förutom förta natten och kanske något under andra, då du går in istället. Men ändå utan att ha vaktat utanför dörren. Hon ska bara veta att livet fortsätter utan att hon behöver övervaka och hålla koll - det gör ni.

På väg ut ska du ge henne en övertygande, kraftfull, lugnande, betryggande ramsa - ÖVA!!! och lyssna på vad du säger och förmedlar med ramsan. Du ska svara på hennes frågor med den, inte söka svar från henne.
Lyssna på vad som händer när du ger henne ramsa.
Blir hon arg, förbannad. Det kan du inte göra så mycket åt och går framför allt inte att trösta bort. Hon måste få veta att du står för och menar det du säger. Ilskan för hon ta hand om själv. När/om det går över till förtvivlad gråt och frågor om hjälp med att komma till ro - då går du in igen. Titta på klockan och skriv upp tiderna när du går in och hur länge du är inne och hur länge du är ute.
Natt ett ska du in vid minsta gråt (inte ilska), men sedan så ska du avvakta mer för varje gång och stanna utanför rummet mer och längre än du är där inne.

Hon vet vad som gäller hon vill bara ha tydliga besked. Nu har ni gjort henne förvirrade med bilåkande, bärande fram och tillbaka och sova i er säng eller inte sova i er säng.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lenita

Inlägg av lenita »

Hej!

Jag känner verkligen igen mig i det du berättar om. Våran dotter Elina är dock lite äldre, hon blir 2 i september. Den senaste tiden har varit och är kaotisk :oops: I bland går det så lång att vi inte orkar och sätter henne i bilen och kör....bra lösning va!? Håller med dig om att fem-minuters inte är lätt att klara av, det skär i hjärtat på oss.

Du skrev att lillan skulle få ett eget rum, tänkte också införa det när kuren börjar...får se vad hon säger om att sova i lekrummet.

Ha eran dotter tutte? Vår tjej har tutte och är väligdt fäst vid den, men jag tror bestämt att den måste ryka nu när hon ska kuras....men det kommer nog att bli lite knivigt. Hon får hålla tillgodo med nallen och "favvokudden".

Ville bara meddela att det finns fler här ute som verkar vara i samma sits som er. Själva börjar vi bli desperata, vi orkar inte längre och dessutom är ett syskon på väg i oktober...puh!

Skriv gärna och berätta hur det går för er, när har ni tänkt köra kuren?

Lycka till!
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
isabeli

Inlägg av isabeli »

Hej!

Tack för svaren. :D Nu har det klarnat lite...

Vi har ännu inte sagt vilket datum det blir, vi vill se till att vi känner oss till 100% förberedda innan vi drar igång detta. Men det är inte långt borta, inom ett par veckor ska det ske. Jag lovar att rapportera hur det går, kanske dyker fler frågor upp och kanske har någon nytta av våra erfarenheter.

Ja, dottern använder napp och jag tror att hon får behålla den..

Lycka till alla ni som också tänker hjälpa era barn att sova! Det blir en del jobb tror jag men ack så nödvändigt!

Lenita - lycka till m kurandet och grattis till graviditeten.

Ha det bra i värmen!
lenita

Inlägg av lenita »

Halloj och tack!

Jag siktar in mig på nästa vecka, tisdag eller onsdag, tror jag. I helgen skall det läsas, läsas och läsas. Jag ska vara förberedd till tusen! Min sambo är dock inte lika flitig på att läsa, så jag får förmedla tankesättet till honom, ska dock tvinga honom att bläddra lite i boken åtminståne. Han håller ju med om att något måste göras....

En allmän fundering....hur kommer det sig att det oftast är lättare med läggningen dagtid? Vår tjej tjorvar inte alls lika mkt dagtid, då finner hon sig i att det är dags att sova....har ni det också så?

Nej nu ska jag passa på att läsa lite medan hon sover!
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kudde, nalle och napp ingår inte precis i Sova hela natten-kurens verktyg :shock: :lol: :lol:

Så snälla båda, gå inte in med restriktioner, lightvarianter, reservationer och flexibiliteter redan innan ni har börjat :cry:

Jag är rädd om och stolt över SHN-kuren som INTE får missbrukas och vanhedras :!:

Och jag är stolt därför att den - korrekt, ambitiöst och seriöst genomförd - hjälper de små barnen att komma i ro så att de kan - och vill! - sova så gott, trygga i sig själva, fredade för vargen i alla dess skepnader. Det är det som ligger mig om :heart:

Som jag skriver i Barnaboken: "Det är inte synd om föräldrarna, som inte får sova. Det är synd om de små barnen, som inte får sova."

:arrow: En körkortsaspirant kan inte meckla lite med reglerna i trafiken som han tycler och inte heller framföra körskolebilen på egna små vis som han känner för - det måste göras så som det ska göras, vad han än tänker och tycker om saken. Om han nu vill ha sitt körkort, vill säga :!: :wink:

Så varför inte först läsa, här på sidan: "Vill du SHN-kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST!"

Tack, tack :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Tack Anna :!:

Jag inser, efter ännu mera läsande, att tutten måste bort, kudden är ju den hon sover på nattetid så den behöver jag väl inte skippa :?: Eller har jag fel där?

Tacksam för alla kommentarer och tips jag kan få :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "