välling till 4 månaders bebisar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Petra
Kontakt:

välling till 4 månaders bebisar

Inlägg av Petra »

Har läst i Barnaboken att välling ska bjudas 4 månaders bebisar :D Våra tvillingar är nu 3,5 mån och har precis börjat sova 12 tim natt :D :D Vi har dock inte lyckats hitta välling från 4 mån utan bara från 6 mån :( Finns från 4 mån välling:?:
Om inte hur blandar vi 6 mån vällingen så den inte blir för tjock :?:
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Innan man rekommenderade att man skulle helamma till 6 månader så stod det 4 månader på 6-månadersvällingen. Jag har för mig att någon har skrivit att det står 4 månader på samma välling i Finland.

Ger du ersättning så kan det vara idé att blanda det med välling i en övergångsfas.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
epona

Inlägg av epona »

Lånar tråden lite, eftersom jag har liknande funderingar!

Bra att veta att det är samma välling. Eftersom vi har glutenintolerans i familjen och jag ger mestadels ersättning, så är jag rådd att börja med glutenintroduktionen lite tidigare och lite mer försiktigt. Tror många glömmer att välling = gluten = kan ge reaktioner om man inte är lite varsam! Många dundrar på med en halv, eller ännu värre en hel, flaska välling första gången. Lite svårare om man ammar, men jag kommer att blanda lite välling med mycket ersättning i flaskan och fasa in vällingen långsamt. Bara ett litet tips till vem som helst!
Nancy

Inlägg av Nancy »

/LO:s tips är jättebra :D

Om gluten: visst är det så att majsvälling inte innehåller gluten :?: Tänkte på dig epona och den glutenintolerans som finns i er familj.
epona

Inlägg av epona »

Nancy: Du har säkert rätt ang vällingen, men enligt BVC så börjar man lite tidigare och fasar in lite långsammare om det finns celiaki i familjen. Man utesluter inte gluten om inte intoleransen uppstår. Och inte i förebyggande syfte.

Det är min mamma som har det, ingen av oss syskon och ärftligheten är visst inte så stor i alla fall, men better safe than sorry!
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Tack alla :D Hur har ni fasat in vällingen (mixat med ersättningen) - enbart till nattslurken eller även under dagen?
Funkar det att blanda en 1/2 dl välling med 150ml ersättning?
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hänvisar till Mat, mage, barnakropp :wink: Där finns det hur mycket som helst att hämta i ämnet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"