Nattsömns och standardmodells hjälp önskas!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
vårmamma06

Nattsömns och standardmodells hjälp önskas!

Inlägg av vårmamma06 »

Hej! Hej!

Vet inte riktigt hur jag skall formulera detta så det inte blir fel. Blev så påhoppad när jag råka skriva om detta på Familjeliv så jag trodde jag minst sagt slått ihjäl ngn.

Så här är det, min 4 veckor gamla son är som spädbarn är runt 4 veckors ålder (har jag hört o tror även så själv). Han äter o sover när han vill som det är nu. Vill gärna försöka införa standardmodellen "i lugn o ro" som Anna Wahlgren så snällt skrev till mig. Men vet inte hur jag skall göra.

När jag försökte i ngr dagar att pröva så gick det inte eftersom han vill vara vaken längre o då överstiger varje "pass" de där 1.5 timmarna som äta, rap, äta, sköta, umgås, äta, rapa, somna-inslurk tar. Sedan vill han inte heller sova 2.5 timmar/ gång utan det kan bli allt ifrån 45 minuter till 3 timmar beroende på. Små barn har ju oftast mer ytlig sömn en vi har o där av vaknar de oftare.

Sedan till situation 2 (vill inte kalla det problem eftersom han trotts allt är liten ännu o mkt väl kan ändra på detta själv inom sin tid). Men han somnar oftast mellan 20.30-21.00 på kvällen efter sin sista vaken tid o ätning sedan sover han alltid nästan precis 3 timmar vaknar alltså runt 23.30-00.00 o äter o somnar sedan om, vaknar vid runt 01.30 äter o somnar om men sedan vid 3.30-4.00 vaknar han äter o sedan sover han inte gärna mer en 45 max åt gången. Ända gången han sover längre är om han får sova bredvid mig o då sover jag inte kanon bra givetvis.

Att detta på går nu är jag som sagt inte orolig över eller så men undrar är det normalt att små bebisar sover så här o gärna vill sova bredvid en för att de är behov av närhet? om inte vad beror det på?

Hur gjorde ni för att få igång standardmodellen? o vad är era tankar om hans sätt att sova?

Tusen tack för er tid o jag hoppas ni förstår vad jag menar. :D
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

ingen???????
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån - påhoppad :?: Varför då :?: :!:

Läs trådarna "Glömt hur man gör" och "Nu har jag tappat bort mig" här på forumet :wink:

Du hanterar honom som om han vore spritt språngande nyfödd, men det är han ju faktiskt inte :shock: Han har med god marginal beträtt det jag kallar den egentliga födelsen. Han vänder sig utåt i alla bemärkelser och det första han "letar" efter är besked om hur saker och ting går till här i världen. Du skulle kunna läsa om det psykiska välbefinnandet i Barnaboken :!: Och även förstås om treveckorsbabyn.

Så ta ledningen. Gör klockan till din bästa vän och etablera rutiner. Det är gott, skönt och befriande för er alla att veta vad som händer och när, och att han får alla sina allmänmänskliga behov tillfredsställda vid varje mål och får sova i lugn och ro däremellan. Han orkar inte bestämma själv och ta ansvaret själv för vad som ska hända och när.

I kapitlet "Sömnen" kan du säkerligen lära en hel del om hur sömnen ser ut för små älsklingar när de är nyfödda respektive när de inte är det längre. Det är med förlov sagt inte ett dugg sant att "små barn har ju oftast mer ytlig sömn än vi har o därav vaknar de oftare".

Inte heller är det särskilt sant att "små bebisar sover så här o gärna vill sova bredvid en för att de är behov av närhet? " Närhet är livsnödvändigt för små barn liksom för oss alla men den bör serveras med barnet vaket, förstås :!: När du nu själv blir störd av att ha barnet liggandes hos dig på natten, kan du då inte enkelt föreställa dig att han blir lika störd :?: Samsovning kan man naturligtvis praktisera om alla sover gott, men man ska inte tro att barnet "vill" det ena eller det andra. Barn gör som vi lär dem. Fortsätter du ta honom till din säng tror han förstås att det ska vara så och att det är farligt att sova själv. Men då får du också räkna med fortsatt brutna nätter, i "evighet". Som man brukar säga på Familjeliv och aff - ungen blir ju tonåring till slut och vill inte alls sova hos mamma längre... :lol: Jag tycker nog att det är lite långt att vänta till dess.

Så ge honom goda sovvanor från början. Dem har han glädje av hela livet.
Läs gärna introduktionerna till SHN här på sidan :!:

Sex timmar sammanhängande nattsömn är han mogen för nu.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vårmamma06

Inlägg av vårmamma06 »

Tusen tack Anna!:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det blir så bra :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar