Morgonstund har guld i mun!

Kantarella

Morgonstund har guld i mun!

Inlägg av Kantarella »

Är lite kluven här om jag ska fortsätta på gamla tråden (som är inaktuell) eller påbörja en ny. Gör det sistnämna. Om ni vill läsa historiken finns den på
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=

Lilla Ella (som inte är så liten längre), bestämde sig för att sova hel natt när mamma bestämt sig för att kura för några månader sen. All denna vagning, tidvis långt nere i träsket, gav äntligen utdelning. För ett par veckor sedan kunde vi t.o.m flytta över henne i spjälsängen om nätterna. Däri somnar hon själv efter mycket skratt, tillrättaläggande och ramsa. Ramsan hör hon dock enbart när hon läggs – för på nätterna sover hon ju!

Nu har vi dock ett problem som jag är övertygad om går att lösa. Frågan är bara HUR och därför vänder jag mig till er, kära forumister… :D

* Tidiga morgnar!

Tadamm!!!! :D Ja, nu har vi också hamnat där. Klockan 05.00 (sista morgnarna t.o.m 04.30) slår rosen ut sina blad och ligger och tjoar förnöjt i ungefär en halvtimme därinne i kolmörkret. (Har provat att lägga henne en halvtimme tidigare utan resultat på morgonuppvaket). Vad som händer härnäst är följande:

Antingen somnar hon om och sover en halvtimme (vilket är hennes sömnrytmpass) eller så blir hon ledsen och kan inte somna om. Det förstnämnda är ju förstås ingen av oss särskilt bekymrad över. Hon kan somna om själv och det är ju liksom hela grejen. Åtminstone tror vi att hon somnar om, för vi ömma föräldrar gör det och den bedriften lyckas man ju inte med om man har ett högljutt ledset barn i rummet bredvid! Tilläggas ska att vi ömma håller oss borta från tösens rum i denna vargtimme och låter henne vara ifred, åtminstone tills hon blir ledsen.

Det är alltså när hon inte kan somna om själv och blir just ledsen, som vi saknar handlingsplan. Hon är inte bekant med vare sig buffning, solfjäder och knappast med ramsan heller ju. Och vagning går ju inget vidare att tillämpa i spjälsängen. :?
Jag förstår att jag ska låta ramsan jobba här, men HUR ska jag få den polletten att trilla ner effektivast när hon inte är särskilt van vid att lugnas och komma i ro av ramsan? Eftersom hon inte vaknar på nätterna och somnar själv så har ju den inte nötts in liksom. Det känns ju som en liten morgon-kur skulle kunna komma till sin rätt – för att få ramsan att ta över. Tänker jag rätt? Eller har jag för dålig tillförsikt till Ella att ramsan inte skulle fungera, att hon visst hajjat grejen? Hon har ju trots allt hört den vareviga kväll när hon ska somna.

Jag började i alla fall imorse att ramsa men ännu utan resultat. Vad som har lugnat henne i spjälsängen är att ”stöta” den mjukt mha vyssan lull-tassar vilket var det enda jag kunde komma på den där första morgonen med tidigt uppvak, då jag stod i det närmsta överrumplad och undrade vad jag skulle göra – utan buffningsvana eller övning i ryggen. :(
På så sätt har jag i alla fall lyckats att hålla henne lugn och nöjd fram tills det är dags att kliva upp för dagen 06.00, vilket jag har varit benhård på. Inte upp innan! Eftersom hon snackar glatt till halv sex (om hon vaknar 05) har det ju bara handlat om att lugna i en kvart innan jag kan ta upp henne inom marginalkvarten. (rörig mening). Men nu har hon ju visat tendenser att vakna tidigare än så…
Åter till imorse. Jag "stötte" (usch, vad illa det låter) på sängen tills hon blev lugn och tyst och gick ut med ramsax4. Hon skrek upp sig och blev ledsen så vi återupprepade det hela tills hon till slut tog emot ramsan med tystnad. Tystnaden fortlöpte i 10 minuter (vi trodde hon hade somnat, ja vem vet) sedan var det glada hejjarop, tjo och tjim som följde från barnkammaren. Klockan var då fem över sex så vi stormade in och gjorde glad morgon innan ledsamheterna skulle börja igen.

Hur går jag vidare? Gör jag galet? Ska jag börja buffa å göra det "rätt" istället? Har ni några kloka idéer (klart ni har :wink: ) som ni vill dela med er av?

Tack på förhand.
/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Ett tillägg.

Ella är alltså INTE kurad i stor stil utan "verktygad"... med schema, skratt till gonatt, tillrättaläggade, vagning, delvis ramsa och en självklar attityd...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar lektyr, tack :lol:

Enda "felet" är trafiken. Coola ner dig och kör en upplysningsramsa, plus, om du känner för det, andra ljud i huset. Men gå INTE in. Vyssan-lull-tassarna är trevliga men hon kommer på själv att hon kan rucka sängen :wink:

Lite mer förtroende för lilla barnet :wink: och lite mindre överkoncentration :wink: och så lite mer enkelt och självklarrt tålamod rekomenderas :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack Anna!

Det är nog ingen tillfällighet att vi ömma somnat om de gånger Ella lyckats med det under vargtimmen. Det kanske t.o.m har varit så att vi ömma somnat om FÖRE henne. Och när man sover kan man ju som bekant inte ”överkoncentrera”.

Så……. I morgonbitti ska jag mota Olle i grind och ge henne en hög och glad upplysningsramsa vid första pip och sedan låta henne vara ifred. Efter det ska jag ägna mig åt ”Vi föräldrar”s sudoku som är det enda bra i den tidningen….Vid absolut KRIS går jag in och lägger tillrätta å så ut med ramsan…men bara EN gång. DET är min handlingsplan.

Lycka till på mig! Å Ella – go girl! Detta fixar vi!

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Nja, det gick inget vidare.

Klockan 04.30 när jag vaknade var Ella redan vaken. Hon fick sig en upplysningsramsa som inte gjorde vare sig bu eller bä. Hon fortsatte att tjoa och tjimma i en hel timme till 05.30 då bröt hon ihop. Gick in och la tillrätta och det blev lite lugnare. Tystnade gjorde hon i fyra minuter lite innan sex sen var hon igång igen. Om hon sov, vet jag inte. Gjorde snabbt glad morgon medans hon var på bra humör.

Hmm..Vad göra? Forstätta på samma linje. Jag har aldrig testat ljud i huset. Kansdke skulle göra det nu?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Ännu en morgon förbi. Även denna utan att vi lyckats med en omsomning. Imorse hörde jag henne 04.55. Ramsade då. Ramsan känns fortfarande inte som hon lyssnar till. Men nån gång måste väl polletten trilla ner. Tio minuter senare var hon ledsen. Fram till 06 som är vår morgon, var hon ledsen och förbannad om vartannat. Ilsken får hon vara men ledsen..nej. Lade tillrätta när det var som värst men så fort jag lämnat rummet fortsatte det. Väntade och väntade ut. Ledsamheterna avtog inte det minsta. Sedan lyckades jag inte lugna henne ordentligt. I en andhämtning några minuter över sex tog jag upp henne. Rätt eller fel... känns som både och....

Ska jag ställa klockan och se till att jag är vaken innan hon vaknar och ramsa vid första pip hon ger ifrån sig? Hittills har jag inte vaknat förrän hon redan ligger där och tjoar. Hur länge det pågått har jag inte en aning om...

Jag måste odla ramsan bättre. Och lita på att den tar! Se den som en fjärrstyrd vagning. Jag tycker att det är svårt att få till en kommunikation eftersom jag bara använt den en gång på kvällen innan och nu en gång på morgonen också, möjligtvis två om jag behövt lägga tillrätta. Dagtid ramsar jag inte utan sätter på klassisk musik (vilket jag gjort sen hon var pytteliten och innan jag kände till AW) och vagnar som besked. Musiken går sedan under hela sovpasset.

I vilket fall måste jag ha kål på den här vargen. Och putsa på attityden (som uppenbarligern har en förmåga att svikta när det bär emot en). Imorgon är en annan dag. En ny dag! Det vore väl *%#+} om det inte ska funka.... för Ellas skull. :D
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jaa, jag fortsätter väl med mina rapporter... :D

Imorse vaknade Ella 05.10. Eller snarare, JAG vaknade då och hörde henne. Men trött som jag och barnafadern var efter en sen kväll, somnade vi ifrån jollret utan att ramsa. En timme senare vaknade jag med ett ryck, spetsade öronen och insåg att hon sov. Två minuter efter det, vaknade även hon och jag gick kvickt in och sjöng Godmorgon!

Nu jäklar är vi på rätt spår. Det känns så underbart!!

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Ytterligare tre morgnar har gått.
Kantarellen vaknar ca 10 minuter senare för varje morgon som går och somnar sedan om lättare och lättare. Barnafadern och jag vaknar till och noterar att hon är vaken men sedan sover vi som grisar fram tills det är dax att stiga upp.

Visst är det härligt!! :-D

Tack Anna och alla ni andra för att ni finns därute!! Ni gör skillnaden för SÅ många människor!!

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jaa, nu har det gått nästan en månad och den här morgontimmen börjar bli lite smått enerverande. Ibland sover hon till 05.30, ibland vaknar hon tidigare. Hon somnar om ibland och ibland inte. Men inte EN ENDA morgon har jag fått gå in och väcka henne.

Som det ser ut nu så gör vi ingenting när hon vaknar. Hon störs bara av ramsan så jag låter tystnaden tala om att det fortfarande är natt. Ramsar jag får jag bara vansinniga tillrop tillbaka och till slut bryter hon ihop. Dessa morgnar tar vi ofta upp henne en kvart innan morgon (=06.00).

Hur fasen ska jag göra?
Visst får hon ligga där och sjunga för mig den där sista halvtimmen - det är ju ljuvligt att lyssna till. Men de morgnar hon vaknar tidigare och till slut bara ligger och gnäller....? Visserligen inte ledsen.

Någon som varit med om liknande? Hjälp emottages tacksamt..

/Åsa
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag har tyvärr inga goda råd. Vill mest berätta att vi har det likadant. Får aldrig väcka på morgonen (och väldigt sällan annars också!). Vår lilla loppa vaknar konstant ca en timme före godmorgon. Oftast är hon glad, ibland är hon ledsen. Vi testar nu med en klocka som ringer samma tid varje morgon och därefter går vi in, men hittills (snart 3 veckor) har den inte haft någon som helst effekt. Vi ramsar inte heller, utan låter henne ligga (sitta!) kvar bara.

Jag tror dessvärre att det är en attitydfråga. Anna har svarat bra till någon (vem???) om detta. Försök hitta med sökfunktionen. Antar dock att du, precis som jag, har läst det mesta. Nej, jag hoppas på att höstmörkret anländer snart (det har ju äntligen vänt :D ) och att det får Agnes att sova lite längre på morgonkvisten.

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hittade tråden som jag yrade om:

http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... 2&start=30

AW har svarat på sid. 3. Läs- och tänkvärt (som alltid!).

/P
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack Piggelin!

Har funderat en del på det där med attitiden. Jag upplever inte själv att jag känner någon särskild oro för hennes tidiga morgnar. Jag är heller inte särskilt orolig för att hon ska ligga och bli ledsen för det vet jag att jag kan hantera när det väl inträffar. Utan det är det där magiska omsomnandet....som hon iofs klarat flera morgnar men tycks inte lyckas överbrygga det.

Imorse tror jag dock att vi lyckades få till det som behövs. Väckning!!
Det kändes som ett genombrott. Ella vaknade redan 04.30. Vi gjorde som vanligt - ingenting - utan låg kvar i våra sängar och slumrade. 20 minuter senare övergick jollret i mer tråkiga tonarter. Pappa ramsar en stadig, glad och punktsättande ramsa.
"Usch och fy" spottade Ella tillbaka. Hon beklagade sig i ytterligare en halvtimme och vid halv sex bröt hon ihop och blev riktigt ledsen. Pappa ger ytterligare en ramsa - en lite mer lugnande sådan. Ella lyssnar inte. Så det blev till att gå in och hjälpa henne till ro. Med sig in i sömnen får hon en bekräftelse. Somnar 05.40, väcks en halvtimme senare (hennes sömnrytmpass). :D

Imorgon (om det nj blir en tidig sådan) backar vi och ger henne mer utrymme och förtroende att somna om på egen hand. Men jag är övertygad om att hon behöver att vi säger till när det är morgon - att hon slipper ta det ansvaret själv! Så när hon somnar om så går vi in och väcker henne innan rytmpasset är över - även om det kanske blir aningens tidigare än inom marginalkvarten. (=men inte för tidigt pestås :D) för jag tror att när hon väl slipper det ansvaret så fixar hon detta själv så småningom.

Vad tror ni?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :lol: Ni är så duktiga - pris och beröm :lol: :lol:

Jag är ledsen att du fick skriva så länge utan att få svar :cry: :oops:

Titta på "Tips på vägen" om tidiga morgnar. Och försök att definitivt undvika trafiken in. Som det är nu - eller har varit - skriker hon er till sig, och det är inte meningen. Hon ska i så fall skrika er ifrån sig, om du förstår vad jag menar. Ni får inte överarbeta detta (faktiskt) enkla, självklara: PÅ NATTEN SOVER MAN.

Hennes sömn är hennes egen. Ni kan inte hur gärna ni än vill sova åt henne. Hon måste komma över sina små "livskriser" sälv och det kan hon ju, har vi sett :!: Men inte så länge ni springer därinne och stör :roll:

Underbart att ni fick väcka. Men det är i och för sig inte så viktigt att sträva efter. Huvudsaken är att hon får ett sakligt och trevligt besked: det är fortfarande natt (för dig) :wink: Och det beskedet ska ramsan ge. Som upplysning, så tidigt som möjligt, men inte tjatigt upprepat. Då ska andra ljud i huset ta vid (eller tystnad). Men vänta inte med att tala om vad som gäller, från det att hon vaknat till :!: Morgonen har inte kommit än (inte för henne i alla fall :wink: ) :!: Det är vad ramsan i all enkelhet - högt och glatt och "enkelt" - ska förmedla.

Bekymra dig inte så mycket för ramsan - se den som ett besked, som vilket "prat" som helst. Man behöver inte ha arbetat in den i stor stil. Man kan bara servera den. Tonfallet - grundat i Attityden av Självklarhet - är det viktiga här :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack Anna.

Dessa ord tar jag med mig in i sömnen ikväll. :D
Å imorgon om Ella väcker mig, vet JAG vad som gäller!!

/Åsa
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Tack, Anna, jag tar också till mej! Här ska upplysningsramsas från och med imorgon om så krävs. Idag försov sig pappan och stumpan till kvart i åtta :lol: ! Har ju inte hänt någonsin. Jag väljer att se det som ett genombrott (även om marginalkvarten förvandlades till en marginalfemkvart :oops: !).

/P
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"