http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Lilla Ella (som inte är så liten längre), bestämde sig för att sova hel natt när mamma bestämt sig för att kura för några månader sen. All denna vagning, tidvis långt nere i träsket, gav äntligen utdelning. För ett par veckor sedan kunde vi t.o.m flytta över henne i spjälsängen om nätterna. Däri somnar hon själv efter mycket skratt, tillrättaläggande och ramsa. Ramsan hör hon dock enbart när hon läggs – för på nätterna sover hon ju!
Nu har vi dock ett problem som jag är övertygad om går att lösa. Frågan är bara HUR och därför vänder jag mig till er, kära forumister…
* Tidiga morgnar!
Tadamm!!!!
Antingen somnar hon om och sover en halvtimme (vilket är hennes sömnrytmpass) eller så blir hon ledsen och kan inte somna om. Det förstnämnda är ju förstås ingen av oss särskilt bekymrad över. Hon kan somna om själv och det är ju liksom hela grejen. Åtminstone tror vi att hon somnar om, för vi ömma föräldrar gör det och den bedriften lyckas man ju inte med om man har ett högljutt ledset barn i rummet bredvid! Tilläggas ska att vi ömma håller oss borta från tösens rum i denna vargtimme och låter henne vara ifred, åtminstone tills hon blir ledsen.
Det är alltså när hon inte kan somna om själv och blir just ledsen, som vi saknar handlingsplan. Hon är inte bekant med vare sig buffning, solfjäder och knappast med ramsan heller ju. Och vagning går ju inget vidare att tillämpa i spjälsängen.
Jag förstår att jag ska låta ramsan jobba här, men HUR ska jag få den polletten att trilla ner effektivast när hon inte är särskilt van vid att lugnas och komma i ro av ramsan? Eftersom hon inte vaknar på nätterna och somnar själv så har ju den inte nötts in liksom. Det känns ju som en liten morgon-kur skulle kunna komma till sin rätt – för att få ramsan att ta över. Tänker jag rätt? Eller har jag för dålig tillförsikt till Ella att ramsan inte skulle fungera, att hon visst hajjat grejen? Hon har ju trots allt hört den vareviga kväll när hon ska somna.
Jag började i alla fall imorse att ramsa men ännu utan resultat. Vad som har lugnat henne i spjälsängen är att ”stöta” den mjukt mha vyssan lull-tassar vilket var det enda jag kunde komma på den där första morgonen med tidigt uppvak, då jag stod i det närmsta överrumplad och undrade vad jag skulle göra – utan buffningsvana eller övning i ryggen.
På så sätt har jag i alla fall lyckats att hålla henne lugn och nöjd fram tills det är dags att kliva upp för dagen 06.00, vilket jag har varit benhård på. Inte upp innan! Eftersom hon snackar glatt till halv sex (om hon vaknar 05) har det ju bara handlat om att lugna i en kvart innan jag kan ta upp henne inom marginalkvarten. (rörig mening). Men nu har hon ju visat tendenser att vakna tidigare än så…
Åter till imorse. Jag "stötte" (usch, vad illa det låter) på sängen tills hon blev lugn och tyst och gick ut med ramsax4. Hon skrek upp sig och blev ledsen så vi återupprepade det hela tills hon till slut tog emot ramsan med tystnad. Tystnaden fortlöpte i 10 minuter (vi trodde hon hade somnat, ja vem vet) sedan var det glada hejjarop, tjo och tjim som följde från barnkammaren. Klockan var då fem över sex så vi stormade in och gjorde glad morgon innan ledsamheterna skulle börja igen.
Hur går jag vidare? Gör jag galet? Ska jag börja buffa å göra det "rätt" istället? Har ni några kloka idéer (klart ni har
Tack på förhand.
/Åsa