sååå ledsen vad hände?? :-(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

sååå ledsen vad hände?? :-(

Inlägg av JH »

Usch!

Nyss vaknade Elsa upp under sin 45 min-lur (efter 30 min). Ni som har orkat läsa mina inlägg vet att det just nu strular lite för oss under både vargtimme och dagslurar. Nu hade jag bestämt mig för att vara konsekvent! Hon ska sova (eller ges möjlighet att sova) de tider vi har bestämt!

Alltså, när hon vaknade så ramsade jag bestämt utanför dörren och gick och fortsatte med mitt. Hon blev först gnällig, sedan förbannad och sen såååå ledsen :cry: :cry: :cry: Jag hade bestämt mig för att inte störa henne för mycket så jag gjorde inget mer än att ramsa igen när hon blev riktigt arg. Men sen blev hon ledsen på ett hysteriskt sätt som hon aldrig tidigare blivit, inte ens i början av kuren... :( Vet att "hysterisk" inte är ett ord som ska användas lättvindigt, men jag har aldrig sett henne så... Hon hulkade och hulkade så att hon satte i halsen och var så ledsen att det knappt gick att lugna henne (hon brukar annars börja storskratta så fort man kommer in i rummet och säger "heeej", även om hon protesterat precis innan). När jag äntligen lyckades få henne lugn en liten stund så tog jag upp henne och då kastade hon sig omhalsen på mig. Sen har jag inte kunnat lägga henne ifrån mig på en halvtimme för då började hon störtgråta igen (även detta väldigt olikt min lilla självständiga tjej :( ). När hon blev lugn så liksom suck/skakade hon till, så som man själv gör när man har gråtit ordentligt och lugnar ner sig...

Usch, det var hemskt, jag fick verkligen anstränga mig för att inte börja störtgråta själv, för då hade hon ju aldrig lugnat ner sig... :cry: :(

Vad kan detta bero på? Jag som bestämt mig för att vara konsekvent vid ALLA lurar, vet inte om jag kan om hon blir sådär igen...

Behöver verkligen lite råd och stöd nu...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: Hon kan ha klämt sej eller slagit sej på något vis. Allt kan man inte veta och behöver det inte heller! Kör på som vanligt med verktygen vid behov- låt inte denna lilla fadäs släppa in någon varg 8) .
JH

Inlägg av JH »

ok... så kan det ju ha varit förstås... 8-[

Nu (efter 1 timme) är hon nästan tillbaks till sitt gamla jag :) Fick stå framför spegeln och sjunga "In the jungle, the mighty jungle" i 20 minuter :D Då skrattade hon tom högt efter ett tag (har ingen aaaaaning om varför just den sången är så kul, men det är den tydligen :lol: )

Suck - vilken pärs! Nya tag, nya tag!

Sista undran. Hade ju henne i vagnen under alla dagslurar under kuren (och innan dess också) Bestämde oss för att sluta med det för 2 dagar sedan och kan alltså inte vagna henne. Vagning var väldigt effektivt för att få henne lugn vilket gjorde att hon ofta somnade om då hon vaknat under lurar (alltså somnade inte om AV vagning, men blev lugn och kunde sen somna om) Nu funderar vi på att flytta tillbaks henne och ta ut insatsen så att hon får bättre plats - tror du/ni att det är dumt?

På natten sover hon i spjälsäng och har alltid gjort, förutom 2 första veckorna av kuren då hon sov i vagnen.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker inte att du ska vagna alls!

:idea: Ramsan med magstöd ska vara kristilldeling nu - möjligen med solfjäder vid superduperkris. Alltså - ramsan ska ha samma efekt som vagning - jag brukar ju säga att ramsan är en fjärrstyrd buffning!
JH

Inlägg av JH »

Ok, väldigt tjatig, vet att detta har behandlats vid ett flertal tillfällen redan på forumet, men undrar ändå. HUR får man ramsan att verkligen sitta? Gör vi nåt fel? :?

På natten funkar ramsan alltid (eller, nu har hon ju inte vaknat mitt i natten på väldigt länge :D , men när hon gjorde det så funkade den!), men under vargtimmen och på dagarna biter den bara inte! :evil: Försöker verkligen att ramsa vid första pip (vilket jag inte gjorde från början), men hon verkar ändå inte bry sig.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej JH :D !

har också haft en jobbig em/kväll :( :evil: :( . Kolla mitt eget inlägg/fråga..

Vet PRECIS hur det känns, men har tyvärr inga "svar".

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Svarde just på ditt inläg!!! hi,hi! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
gunnar

Inlägg av gunnar »

Har samma problem som dig. RAmsan funkar aldrig på dagarna utan det blir vagning. Vår son är 10 månader och ligger fortfarande i vagnen på dagarna. Han sover bäst utomhus. Vet inte hur jag ska få honom att lyssna till ramsan på dagen också. Det blir bara att han försöker resa sig upp hela tiden.
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du låtsas att ramsan är buffning/vagning och så ramsar du lika kraftigt som om du hade vagnat/buffat.

:idea: Ju mer hon "frågar" desto mer segt, övverröstande och övertygande ramsar du. Ramsa så pass högt och punktsättande att även grannarna faller ner i sömn likt Pavlos hundar :wink: ! Undertiden gör du annat så att du inte står och överkoncentrerar dej på saken vid dörren.

:idea: Det tar ett par dagar innan det sitter HELT - det handlar ju om inlärning av en nyhet. Så mitt råd är att strunta helt i att vagna - innan dess lär du inte lita på att ramsan tar lika bra - det lär du bara om du verkligen inte har annat att ta till och den "måste" ta. Då funkar det!
JH

Inlägg av JH »

Tack MammutMaria!! :D

Nu fattar jag lite mer hur jag bör göra, eller kanske framförallt vad jag har gjort för fel! Under kurandet så var jag väldigt duktig :wink: på att "backa", och ramsade färre och färre gånger och det funkade jättebra!

Nu försöker jag alltid ramsa så liiite som möjligt och så sällan som möjligt och det är kanske helt fel. Eftersom ramsan inte tar så måste jag väl "börja om" och då kan jag ju inte bara ramsa 1 gång om hon är jättearg och protesterar å det vildaste, utan precis som i början återkomma med tätare intervaller. Sen ska jag såklart backa igen.

Oj, skrev ner mina egna funderingar medan de växte fram! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - tankarna är rätt! Du måste ramsa ner henne ordentligt så att hon inte får en chans att skrika upp sej. Backa mer och mer för varje gång och ju färre gånger du använder ramsan desto mer punktsättande ska den var!

:idea: Se det som "somna-på-ramsan-på-dagen-kur"!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"