Utökad långlur -hur påverkas schemat?

Skriv svar
Nancy

Utökad långlur -hur påverkas schemat?

Inlägg av Nancy »

Kanske helt fel forum men...

Man ska ju inte hålla på och "testa" saker men idag kunde jag inte låta bli eftersom Leia verkade så trött. Hon somnade 10.30 (vanlig tid) och skulle sova till 12.00. I vanliga fall vaknar hon som en liten klocka vid 12 men inte idag så jag beslöt att låta henne sova klart.

Hon sover fortfarande och klockan är snart 12.45...

:arrow: hur påverkar detta resten av schemat :?: Påverkar det ALLS schemat :?:

:arrow: hur viktigt är det att hålla sovtiden vid långluren :?: (ok, man kanske inte behöver göra som jag gjort idag :oops: men om man ex. använder marginalkvart både före och efter blir det ju 2 tim istället för 1,5 tim, ganska stor skillnad)

:arrow: vissa dagar vaknar hon tidigare än 07 (som idag men vi jobbar på det :wink: ), är det fel av mig att låta henne sova "ikapp", det kanske gör nästa morgon ännu tidigare... :oops:
Senast redigerad av Nancy den mån 15 maj 2006, 12:56, redigerad totalt 1 gånger.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej Nancy :D

Ja det där är ju alltid svårt eftersom de sover längre av olika anledningar.

Att sova ikapp är tilltalande om de verkar trötta och man VET att de har sovit för lite, men har ju som du vet jobbiga efterverkningar av ännu tidigare mornar. En dag är ju ingen dag- men om det sätts i system måste man ju till slut bryta det genom att begränsa/dra ned på dagsömnen

För min del har jag inte så bra erfarenheter av att sova över på långpasset, dvs att använda båda marginalkvartarna. Men det är nog min attityd som blir påverkad. Jag har svårt att bedöma om jag ska lägga i tid vid nästa sovpass- eller skjuta på det osv osv. -INTE BRA. :x

Annars tror jag inte att det påverkar så mycket om det sker en dag.

Kanske det finns andra som bättre kan svara på din fråga :D

kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Linda :D

Sitter nu med en glad och utvilad lillebus i knäet :heart:

Hon vaknade 12.45 dvs 45 minuter på pluskontot...

Tack för dina synpunkter som jag ju i hjärtat tror håller i längden... :oops: :roll: :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol: :lol: :lol:
hälsa lilla Leia från mig

Linda
Nancy

Inlägg av Nancy »

:evil: Nu gjorde jag mig mäkta impopulär genom att lägga Leia för em-lur... :cry: :x :evil: 10 min senare än vanligt men det kändes väl långt att fixa hela em/kväll utan ett sömnpass till.

:arrow: Läxan är lärd, spela inte med mer än marginalkvartarna... För jag minns inte att AW har med några marginal-45-minutare i sina rekommendationer... :oops:

Fast ursprungsfrågan i mer sansad form kvarstår (med utgångspunkt i just KVARTAR :roll: :wink: )

:arrow: kan utökad långlur påverka schemat/tidiga morgnar negativt :?: Ja du gav ju dina kloka synpunkter Linda men om vi ser bortom mammaoron så är jag nyfiken rent "vetenskapligt" :wink: :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hm... får nog ta och berätta hur det hela avlöpte (i alla fall "for now")

:cry: fast mest :x :evil: i vad jag trodde skulle bli en smärre evighet. Evigheten blev inte längre än 10 minuter... :roll: :wink: Nu sover hon så gott ihoprullad i ena hörnet av sängen :heart:

Det är väl helt enkelt så att ibland är det ok med avsteg från det vanliga, även rejäla sidoklamp :roll: Fast nyfiken på OM det kommer att påverka kväll/morgon, DET är jag fortfarande. Fast när jag tänker efter, det finns ju inget sätt i världen att säga säkert om ev. strul beror på just denna LÅNGlur :? :roll: :lol:

:arrow: Fast jag tjatar vidare om hur det är rent generellt med extra dagsömn kontra tidig morgon... (tänk, det har ju gått hela 10 minuter och ingen har svarat ännu, vad gör ni på dagarna egentligen gott folk :?: :roll: :wink: :P :lol: :lol: :lol:)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej

jag svarar dig ända, trots att du fått mina synpunkter redan. :roll: :wink:

Det klart att mycket sömn på dagen påverkar morgonen. Särskilt om det sker dag efter dag. Det handlar ju inte bara om attityd utan om det totala sömnbehovet. :shock:

Precis som du skriver går det ju inte att fråga barnet varför det vaknar tidigt.

Jag är också övertygad om att det går göra tillfälliga avsteg utan att det påverkar morgonen. dvs det är inte säkert att Leia vaknar kl 6.00 imorgon bara för att hon har sovit mycket idag.

Hoppas du får fler synpunkter

Linda
Nancy

Inlägg av Nancy »

:roll: Men Linda då, jag vill ALLTID ha dina kloka synpunkter :D

Syftade bara på det du skrev om att man själv blir orolig, är rätt lik dig där... :wink:

Tänkte mest om nån visste mer utförligt kopplingen dag-natt...

Hälsa Vega så gott :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppar in här...

Hugo sov ju bevisligen bättre efter att jag hade kortat ner 45-minutaren till en 20-minutare. Sedan att det inte höll i sig särskilt länge är ju en annan historia... :roll:

Men: jag tar idag som exempel: andra dagen av nya en lur/dag -schemat. Gossen sover 1,5 timma som han är van. Sedan vaknade han, och fick sig en ramsa. Låg fortsatt vaken, och jollrade och snackade. Emellanåt blev det tyst. Jag spionerade lite, och såg att han låg i sängen fullt nöjd. Så jag tog upp honom ett, väl medveten om att han inte sovit några två timmar.

Så nu i eftermiddag slängde jag in en fem-minutare: vi låg och busade i vår säng, och snart började ögonen åka i kors. Öppet mål, så att säga... min kofta över, och så sov han. Och jag kunde klocka fem-minutaren på minuten.

Och nu är han hur glad och pigg som helst, fast han då har sovit bara 1h,35 minuter! Så jag tror att de små kan luras ibland att tro att de har sovit mer än de har - eller mindre - genom att man, som du Nancy, lägger in den vanliga luren precis som vanligt som världens mest självklara sak, fast ungen har sovit 45 minuter mer på förmiddagen. Nu sover vi. Nu sover vi. :wink:

Och kom ihåg: den där marginalhalvtimmen gäller ju åt båda håll på kvällen! Är det så att magkänslan (vilket jag tror väldigt mycket på just nu :oops: :P ) säger, att det kan vara läge att lägga en halvtimma senare än vanligt - så ja, då har hon ju fått en halvtimma extra vakentid på kvällen som motvägning för den där extra 45-minutaren! En gång är ingen gång, osv... Och då kanske du också sover lugnare inatt... en del saker är mentala, s.a.s. :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi skrev:Så jag tror att de små kan luras ibland att tro att de har sovit mer än de har - eller mindre - genom att man, som du Nancy, lägger in den vanliga luren precis som vanligt som världens mest självklara sak, fast ungen har sovit 45 minuter mer på förmiddagen. Nu sover vi. Nu sover vi. :wink:
Amen :!: :lol:

Leia somnade 19.10 efter att ha nattats 19.05... OM nu morgonen i morgon blir i anständig tid kan jag ju skriva en bok: "SHN -så går det till -OCKSÅ" :lol: :lol: :lol:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Idag fick jag också tillfälle att använda den berömda 5 minuters. Vega hade precis som Hugo bara sovit 1 1/2 timme ( istället för två)
Halv fem höll hon av någon anleding på att bryta ihop. Hon vilade/sov mot axeln i exakt 5 minuter, sedan lite försiktig väckning. Efter ytterligare 10 minuter var hon som en ny människa :D :D

Jag är så förundrad över hur det kan fungera så bra :wink:

Sov så gott inatt :sleep:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Härligt Linda :!: :D

:arrow: och nu följer rapport om natten/morgonen...

Förutom lite vargtimmesundran (som säkerligen berodde på att den gode fadern var uppe och stökade inför en resa till huvudstaden) väckte mamman lillebus 07.00 :!: :lol:

:arrow: och vad lär vi oss nu av denna tråd... :-k

:idea: Jo, en gång är ingen gång men bäst att inte utmana ödet genom att göra det till en vana :roll: :lol:

(SHN-så kan det gå -OCKSÅ, med lite tur och stöd från forumet :wink: :lol: )
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Jag har alltid lagt vid nästa lur precis som vanligt även om den tidigare luren blivit lång/kort.
Vi ska ju sova då :roll:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:lol: :lol: :thumbsup: :sleep: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"