Hoppar in här...
Hugo sov ju bevisligen bättre efter att jag hade kortat ner 45-minutaren till en 20-minutare. Sedan att det inte höll i sig särskilt länge är ju en annan historia...
Men: jag tar idag som exempel: andra dagen av nya en lur/dag -schemat. Gossen sover 1,5 timma som han är van. Sedan vaknade han, och fick sig en ramsa. Låg fortsatt vaken, och jollrade och snackade. Emellanåt blev det tyst. Jag spionerade lite, och såg att han låg i sängen fullt nöjd. Så jag tog upp honom ett, väl medveten om att han inte sovit några två timmar.
Så nu i eftermiddag slängde jag in en fem-minutare: vi låg och busade i vår säng, och snart började ögonen åka i kors. Öppet mål, så att säga... min kofta över, och så sov han. Och jag kunde klocka fem-minutaren på minuten.
Och nu är han hur glad och pigg som helst,
fast han då har sovit bara 1h,35 minuter! Så jag tror att de små kan luras ibland att tro att de har sovit mer än de har - eller mindre - genom att man, som du Nancy, lägger in den vanliga luren precis som vanligt som världens mest självklara sak,
fast ungen har sovit 45 minuter mer på förmiddagen. Nu sover vi. Nu sover vi.
Och kom ihåg: den där marginalhalvtimmen gäller ju åt båda håll på kvällen! Är det så att magkänslan (vilket jag tror väldigt mycket på just nu

) säger, att det kan vara läge att lägga en halvtimma senare än vanligt - så ja, då har hon ju fått en halvtimma extra vakentid på kvällen som motvägning för den där extra 45-minutaren! En gång är ingen gång, osv... Och då kanske du också sover lugnare inatt... en del saker är mentala, s.a.s.
