sover barn mindre på sommaren? och lurfråga.

Skriv svar
mrs tall

sover barn mindre på sommaren? och lurfråga.

Inlägg av mrs tall »

En liten fråga.. Eftersom jag får tydliga hintar att det är något på g med sömnen, så är det nog dags att slopa den tredje dagsluren. Hur har ni andra löst det med två lurar? Skruttis morgon börjar kl 8, men han är redo för första luren redan vid halv elva. Kan jag ha en lång 2 h lur så tätt inpå morgonen eller skall jag spara den till eftermiddagen då halva dagen är avverkad? "Nattidags" är ju först vid kl 8 på kvällen... :? Vill ju inte prova mej fram, utan vara säker på min sak när vi väl kör!

Som det är nu sover han väldigt bra och tungt sitt förmiddags 45 min pass (kl 10.15), och skulle nog gärna sova vidare när jag väcker honom. Eftermiddagspasset vi kl 13.30-15.30 är dock i upplösning. Igår och idag har han sovit kanske 20 min av den tiden. Han skriker inte, utan hojtar argt lite då och då, suger på filten, pillar på myggnätet och hittar på allt annat än sover (Till slut blir han ju förbannad, eftersom han har det tråkigt..)! Problemet är bara det att han är dödstrött vid halv två tiden och somnar så fort jag lägger honom, men det blir bara en liten kortis av hela den långa fina luren... På kvällen (vid 18.15) klockar han noggrant in 40 min för att sedan vakna själv.

Någonstans i vårt fina system "skiter det sig" just nu! För många lurar, måntro? Han har också vaknat innan åtta (ofta vid 7.30) på morgonen flera dagar i rad nu, men tystnar och somnar om men en ramsa. I motsats vad man skulle tro är han inte gnällig på dagen även om han inte sovit, men nog på kvällen före läggdags. Dags att ändra schema? :?:
Ni får i så fall gärna ge förslag på schema!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

okej... idag provar vi hur det funkar med två lurar. Det får bära eller brista! Lade honom precis för första luren, och skall kolla hur länge han väljer att sova när jag inte väcker honom efter 45 min. Sedan får vi se hur länge han orkar vara vaken på eftermiddagen efter att han vaknat... Kommer med uppdateringar i kväll! :D Tanken är att han skall sova två 1,5 h lurar + 12 h natt. Vad tror ni?

Bestämde att vi måste kolla hur han reagerar på två lurar eftersom tre lurar inte fungerar längre... Vi skall åka hem till Norden för att spendera sommaren där om ett par veckor, så nu hinner vi få det nya schemat som vi bygger utgående från detta "försök" att sitta före vi åker. På så sätt blir det mindre omändringar när vi väl kommer fram. Det lär bli tillräkligt nya grejer få lillus i alla fall!

Jag VET att vi borde ha detta klart för oss före vi kör, och inte prova oss fram, men jag vet faktiskt inte hur länge han kan sova eller vara vaken eftersom vi alltid bestämt det åt honom... Och nu orkar ha tydligen betydligt mer än vad mamma ger honom förtroende för :roll: ! Mamma måste med andra ord uppdatera sig lite! :wink:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

En fråga till... Är det en obligatoriskt "uppföljningsvecka" även vid schemaändring? Skall jag sträva till att varje dag ser precis lika ut under den första veckan, eller kan jag ha utflyckter o.dyl. om jag bara ser till att sömnerna infaller på "rätt" tid varje dag? Han sover alla dagssömner i vagnen så det är enkelt för mej att alltid ha den med mej oavsett om vi är hemma eller hos någon kompis. (Så har vårt liv sett ut ganska länge... Dvs. vi är ofta hos någon väninna som också har bebis på dagarna nu när Skruttis är lite äldre (Han är ju HELA 6 mån!))
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag fortsätter min monolog... I går var då alltså första dagen med bara två lurar och till min förvåning blev det egentligen mer sömn än vad han sovit tidigare! :wink: Vakentiderna är dock också längre, vilket var lite bekymmersamt speciellt på kvällen... Men det gick! Gårdagens schema såg ut enligt följande:

8.00 väckning
10.30 dagslur1
12.30 väckning
15.30 dagslur2
17.00 väckning
20.00 nati nati

Funkande relativt bra, som sagt.. Nu måste jag bara få in lite matningar i schema också... Tidigare har det varit så behändigt med mat när han vaknar, men nu måste man planera om den biten... Vi kör vidare! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj!

Vilken härlig monolog du har med dig själv!
:lol: :thumbsup: :lol: :thumbsup: :lol:

Och resultat blir det! =D>

Just nu verkar Du klara av detta alldeles ljuvligt underbart bra...fortsätt gärna rapportera :!: Och jag hjälper gärna till om jag kan och Du behöver :!:

Kramar från ett sommarvarmt Lappland!
/Fjällmor
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

HELP! HJÄLP! APUA! HILFE! Någon som kan hjälpa oss?

Ja ni.... Vad skall jag säga... Det går väl sådär! :? Om någon har en aning om hur man får ungen att sova längre än 45 min så tar jag gärna emot förslag. :?: Första luren går bra... Han sover 1,5 h som han skall. (Vi har haft 45 min lur under sena eftermiddagen och det sitter tydligen som berget, även nu när det INTE borde sitta!)

Värre är det med den sena eftermiddagsluren! Efter 45 min vaknar han, pratar glatt för sig själv en stund, jag ramsar en omgång, med efter ca 15 min blir han asförbannad. (Han är ju van att stiga upp då...)Hur får man en 6 mån unge att sova längre?? :!: Att vagna funkar knappast, eftersom han ligger och tittar och skrattar så fort han ser mej (han ryms inte på mage i vagnen längre så han sover på sidan....) Nu låter jag honom bara vara efter att jag ramsat en upplysningsramsa om att luren inte är slut än. (Han lysnar glatt, blir tyst, uppfattar ramsan, men att somna om kommer tydligen inte på fråga... Han begrunder tydligen alternativet en stund, men märker att han inte än trött och börjar om igen med klagovisorna... ) Efter ramsan låter jag honom vara och plockar upp honom när luren är förbi, dvs. efter 30 min gnöl/skrik/prat.... Meningen var ju att han skall sova 1,5 h.. Skall jag göra här som om det var en tidig morgon dvs. få till ett omsomnande oavsett hur länge det räcker?

Nu funkar det inte med ett schema med 1x 1,5 h + 2x 45 min under dagen, eftersom dygnet helt enkelt inte räcker till (om han skall vara vaken något också.... Han är inte trött före efter 3 h vakentid. Jag kan lägga honom tidigare, men det blir det en halvtimmes skrik/gnöl/gnäll före han somnar... Så såg vårt gamla schema ut, som ju nu är i upplösning...) 3x45 min låter inget vidare i mina öron, eftersom han ju aldrig sover ordentligt i så fall, utan det blir bara en massa smålurar hit och dit.

Samtidigt blir det helt avigt om han skall vara vaken i 8 h med bara en 45 minutare.... :cry: Det funkar ju knappast, utan att han är en döds bön när klockan blir 20.00.! 4 h klarar han ändå inte av med bara en 45 min liten lur. Nu är han ju astrött när klockan blir 19, och då skall vi ännu kämpa i 1 h. :cry:

Hur gör ni andra när ungarna är såhär "mitt emellan" lurar? :?: :?: :?: :?:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ja just det... Schemat som vi strävar efter är:

8.00-10.30 vaken

10.30- 12.00 sömn

12.00-15.30 vaken

15.30-17.00 sömn

17.00-20.00 vaken

20.00- 8.00 sömn

Sammanlagda sömnen blir då 15 h/dygn vilket borde stämma överens med en snart 7 mån liten knodd...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Skulle tro att det är dags för 2 lurar nu!

:arrow: morgon 08
:arrow: sova 11-13
:arrow: sova 16.10-16.30
:arrow: natt 20.00

:idea: Lägg en halvtimma tidigare på kvällen om det behövs!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Morgonuppvaken vid halv åtta har försvunnit efter att jag lagt honom vid kl 20, så det är åtgärdat.. Igår lade jag honom en kvart tidigare, och det gick bra det med! Lite gnällig före läggdags, men inget farligt.

Han är lite morgontrött, så vi får se hur det går på morgonen att hålla honom vaken till kl 11.00.

Tack mammut!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Lite frukt och sitta på rumpan och läsa saga vid gamla läggtiden brukar ge ny energi fram till nya läggtiden! Det tar ca 1 vecka innan den skarven försvinner - sedan tutar det på i nya lunken... :wink:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Oh, ja.... Nu rullar allting bra! :D :D Vilken nöjd liten rackare vi har i huset igen nu när sömnerna sitter bra igen! :D ( :idea: Det är så sant att man skall hänga på på barnets eget initiativ!! :idea: )
Vi har alltså två lurar med ett schema som ser ut som följande:

8.00 God morgon!
välling, ny blöja, ensamlek 45 min, social delaktighet

10.30 mellis
1/5- 1 burk fruktpuré

11.00 lång dagssömn

~13.00 vakna
lunch dvs. 1 burk kött & grönsakspure´ + 1 flaska mjölk, byte, lek och soc delakt. (ofta går vi och handlar, eller våldgästar någon kompis)

15.30 mellis
1/5-1 burk fruktpuré

16.00 liten dagslur

~16.45 vakna
gröt med lite fruktpuré, lek och soc del, alt bad, välling före läggdags

20.00 Nati nati, nu skall du sova!

sömn= 14 h 45 min.

Det ända jag funderar över är om han får mat lite väl ofta? Som det är nu äter han ju något nästan varannan timme! :?: :? Samtidigt känns det som om det blir för långt mellan varven (5 h på förmiddagen!) om han bara äter när han vaknar... Några ideér? Jag skulle så himla gärna ge honom äpplen o.dyl. att gnaga på men eftersom han redan har två tänder så sätter han allting sådant i halsen. Skorpor får han dock mellan varven när vi har honom under uppsikt (vilket ibland slutar med att han sätter smulorna i halsen och spyr.. :( Men någonggn måste han väl lära sig....)

Han grejar förresten sista vakentiden galant, och jag har bara en gång varit tvungen att lägga honom tidigare!

Kanon och finemang! :D :D :D Tack tack än en gång för att ni finns och delar av er kunskap! :D :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"