HELP! HJÄLP! APUA! HILFE! Någon som kan hjälpa oss?
Ja ni.... Vad skall jag säga... Det går väl sådär!

Om någon har en aning om hur man får ungen att sova längre än 45 min så tar jag gärna emot förslag.

Första luren går bra... Han sover 1,5 h som han skall. (Vi har haft 45 min lur under sena eftermiddagen och det sitter tydligen som berget, även nu när det INTE borde sitta!)
Värre är det med den sena eftermiddagsluren! Efter 45 min vaknar han, pratar glatt för sig själv en stund, jag ramsar en omgång, med efter ca 15 min blir han asförbannad. (Han är ju van att stiga upp då...)Hur får man en 6 mån unge att sova längre??

Att vagna funkar knappast, eftersom han ligger och tittar och skrattar så fort han ser mej (han ryms inte på mage i vagnen längre så han sover på sidan....) Nu låter jag honom bara vara efter att jag ramsat en upplysningsramsa om att luren inte är slut än. (Han lysnar glatt, blir tyst, uppfattar ramsan, men att somna om kommer tydligen inte på fråga... Han begrunder tydligen alternativet en stund, men märker att han inte än trött och börjar om igen med klagovisorna... ) Efter ramsan låter jag honom vara och plockar upp honom när luren är förbi, dvs. efter 30 min gnöl/skrik/prat.... Meningen var ju att han skall sova 1,5 h.. Skall jag göra här som om det var en tidig morgon dvs. få till ett omsomnande oavsett hur länge det räcker?
Nu funkar det inte med ett schema med 1x 1,5 h + 2x 45 min under dagen, eftersom dygnet helt enkelt inte räcker till (om han skall vara vaken något också.... Han är inte trött före efter 3 h vakentid. Jag kan lägga honom tidigare, men det blir det en halvtimmes skrik/gnöl/gnäll före han somnar... Så såg vårt gamla schema ut, som ju nu är i upplösning...) 3x45 min låter inget vidare i mina öron, eftersom han ju aldrig sover ordentligt i så fall, utan det blir bara en massa smålurar hit och dit.
Samtidigt blir det helt avigt om han skall vara vaken i 8 h med bara en 45 minutare....

Det funkar ju knappast, utan att han är en döds bön när klockan blir 20.00.! 4 h klarar han ändå inte av med bara en 45 min liten lur. Nu är han ju astrött när klockan blir 19, och då skall vi ännu kämpa i 1 h.
Hur gör ni andra när ungarna är såhär "mitt emellan" lurar?

Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006