Hmm.....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sessan

Hmm.....

Inlägg av Sessan »

Saga gick igår och la sig efter sista nattslurken kl 20.30. När hon vaknade kl 2 och gnällde så plockade mamma fram attityden :D och vagnade. Jag hade nämnligen bestämt mig för att det inte går för sig att äta kl 2 däremot kl 4 eftersom hon är förkyld och behöver sina näsdroppar. Dessutom har hon i snart 3 veckor klarat att bara äta kl 4. Jag vagnade alltså...... med jämna mellanrum tills kl var 03.28. Då somnade både Saga och hennes mamma....... ända till kl 05. :shock: Eftersom dagen sedan ska börja kl 07 så provade jag att vagna och efter en vagning somnade Saga och sov till 06.45 !!!! :o :shock:

Hon åt som vanligt kl 07, med god aptit utan att vara vrålhungrig.....

Jag är som sagt förvånad över resultatet och inser att det bara är att kura på :) ( utan att egentligen ha börjat :D )

Dagslurarna går upp och ner - men hon ligger hela tiden - kommer inte upp förrän inom marginalkvarten hur hon än bökar och stökar. Mao jag ger henne alla chanser att sova .... någon gång ska hon väl fatta att det är ok att sova på dagen också :wink:

Den luren som krånglar mest är em luren men efter att ha läst på forumet så inser jag att i stort sett alla har samma problem och det gör det lite lättare att tänka på att vi är fler i samma båt :)

Återkommer med fler rapporter.

Sessan , mamma till Saga 3 mån
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat Sessan :thumbsup: Ja som du skriver så har alla lite "småproblem" en tid efter kuren men om man fortsätter med samma ATTITYD AV SJÄLVKLARHET så faller allt på plats inom en månad! Lycka till och skicka gärna rapporter om hur det går!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, elle :D :wink:

:D Fixa tio timmars natt. Det kan du. Inga konstigheter :wink: :lol:

Det är där det börjar. Allt hänger ihop :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sessan

Rapport

Inlägg av Sessan »

TACK ELLE OCH ANNA !

Här kommer en rapport :

Nu har det gått en tid sedan vi började kura på Sagas inrådan. De tre första nätterna gick jag upp och vagnade. 1:a natten ( efter inlägget ) så behövde jag bara vagna i 10min :shock: sedan sov damen ....!!!! :!: :!: :!: tills kl var 06.45.

Andra natten ( efter inlägget ( dvs 3:e natten ) var jag tvungen att vagna i flera omgångar i 1 1/2 tim .

Som den pessimist jag är så tänkte jag sluta :oops: men min man var optimist ( kan bero på att han sovit sig igenom hela kuren :!: och natten efter vaknade Saga kl 04 och de följande nätterna har hon sovit 20 - 06 :^o

Mamma är väldigt nöjd med sin lilla dotter \:D/

Nu har det gått 5 nätter med bra sömn och då börjar även dagsömnen komma tillbaka. Du hade rätt Anna - man måste tydligen fixa nattsömnen först även om jag har hört att god dagsömn främjar god nattsömn.

Schemat sitter förresten som berget - många som är avundsjuka kan jag meddela men de vill bara ha fördelarna inte jobba ngt för att få det bra....

Återkommer med fler rapporter...

/ Sessan, mamma till Saga 3 mån
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sessan!

Vilken härlig läsning :!: Vad glad jag blir för er skull att ni numera får en skön nattsömn. Man orkar njuta av sina juveler när man får sova och de orkar utforska världen med sina nya krafter \:D/ . Fortsätt gärna rapportera hur det går.

Kram Elle
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Snyggt jobbat :wink: :lol: Pris och beröm :lol:

Så länge du inte ifrågasätter någonting, gör inte lilla älsklingen det heller.
Sessan

Inlägg av Sessan »

Nu har det gått ännu mer tid och våra sköna nätter fortsätter :thumbsup:

Saga sover numera mellan 21 - 07 utan problem :!: Kvällstrasslet har i stort sett försvunnit när nattsömnen började sitta utan problem. Däremot så fick hon feber och var väldigt gnällig i samband med 3 månaders vaccinationen. Då var det problem igen med dagslurarna men inte med natten :P

Detta är en iakttagelse som jag gjort : När ngt händer som rubbar hennes värld ( vacc, förkylning, mamma och pappa och Saga på fest ! ) så kan hon inte sova dagslurar. Detta är kanske ngt som kommer - eller ngn som har goda råd att dela med sig av :?

Dessutom äter lillan 250 ml 5 ggr / dag utav modersmjölks ersättning - jag upplevde det som om det inte får plats mer i lilla magen utan jag började göra välling enl receptet som finns med till Nutramigen ( mjölkallergiskt barn !) Det råd jag fick utav BVC var att bara ge lillan 180 ml 5 ggr / dag för att inte övergöda henne ...... :( Problemet är att Saga lätt kan äta 250 ml tjock välling verkar det som i a f då hon skriker högt och missnöjt efter det att flaskan tagit slut och det blir m a o inget trugande :(

Hur göra nu ? Anna har du ngt råd när det gäller matningen ? Litar inte på BVC eftersom de anser att jag är knäpp som styr över Sagas mat och sov tider ( " lita på att flickan talar om vad hon behöver " ) ( Det är ju det hon inte ska behöva om jag förstår BB rätt - jag ska förekomma henne så hon aldrig behöver ens fråga om sömn eller mat eller har jag fattat fel ?)

Känner mig lite vilsen i matfråga just nu ......

Men nätterna går kanonbra - nu är hon 3 1/2 mån..... snart har vi 12 timmar här..... :sleep:

Återkommer om inte förr så med frågor om nytt schema i samband med 12 timmars !

/ Sessan , mamma till Saga 3 1/2 mån
Elle

Inlägg av Elle »

Hejsan Sessan!

Härligt med så god nattsömn och snart klarar hon 12 h :D

Jag kan också märka på Olle när det blir en förändring. Exempelvis åkte vi till fjällen över påsk med några vänner och då sov han lite oroligt på nätterna och vaknade tidigare. Det är väl så att ju äldre de blir desto mer tar de in av sin omgivning och då får de ju mer att bearbeta.

Jag skulle strunta i vad BVC säger. Du känner ditt barn bäst och det viktigaste är ju att hon är mätt och nöjd. Jag har själv erfarenhet då vi också gav ersättning (först Nutramigen o sen NAN) första månaderna att det lätt blir fixering vid mängden o inte hur barnet reagerar. Så fortsätt du med det du redan gör, är mitt råd iaf.

Kram Elle
Sessan

Inlägg av Sessan »

Tack Elle !

Mitt problem just nu är följande : Saga äter ca 200 ml tjock välling. Napp nr 2 fungerar inte - hon bara släpper den och skriker - bytte till napp nr 3 ( y-cut ) och hon sväljer undan MEN det innebär att hon tömmer en flaska på ca 7 min = hon hinner inte känna att hon blir mätt vilket innebär att hon skriker när flaskan är tom :cry: Har provat att göra fler hål i napp nr 2 men det verkar inte fungera. Hur ska man bete sig nu ? Vi har haft jättefina matstunder förut och jag vill inte förstöra dem !

Om jag gör vällingen lösare så äter hon 250 ml igen och vi är back to basic..... ( dvs ca 1300 ml / dygn ) Hur kommer man vidare i denna napp / välling cirkus ???

Men nattsömnen består ........... trots strul med maten .............. :shock: :shock:

( Tänk dig att sätta i dig en femrätters middag på under 10 min - hur illa mår man inte efteråt och jag släpper in en hel flock vargar när jag tänker på magont mm som kan inträffa - behöver matpeppning :cry: )

/ Sessan, mamma till Saga 3 1/2 mån
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

Hej! :D :D

Angående matmängd, så tycker jag att du ska ge barnet så mycket hon bara vill....Eventuellt överflöd kommer ut! Mest troligt i samband med rapen! Ge ungen tills hon är helt nöjd. Vilken typ av napp du använder anser jag vara utan betydelse så länge den inte är för trång. Barnet behöver mat och mat och mat.....ja du vet, så mycket det bara går. :!: Strunta i mängden :!: :!: Fokusera på barnet :!:

Lotta
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ja, du fick väl rådet redan... Mat, mat, och mat är det rätta reseptet! Ungarna växer i faslig fart och ibland käkar dom galna mängder, har jag märkt. Och då är det bara att hänga med i svängarna! Så ge henne så mycket hon vill ha och kolla inte på mängderna. Hon säger nog stopp när hon är mätt! :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Elle :wink: :D TAck ariparis mamma :wink: :D

:D Absolut - låt henne äta klart och bekymra dig inte. Tio-femton gram (till) kan göra all skillnad.

Övergöda :evil: :?: I don't think so... :x Lilla älsklingen ska hållas nöjd och belåten. Det är det hela :idea:

Du kan förstås också distrahera en smula om du tycker att sju minuter är väl snabbt jobbat för den mängden. Vänta då inte på "godkännande" utan tacka för maten å lilla barnets vägnar och utsätt henne genast för charmant underhållning :lol:
Sessan

Inlägg av Sessan »

Tack för matråden ni alla !!!

Började göra vällingen lite lösare .... återgick till napp nr 2 och lilla damen fick äta så mkt hon ville igen. Slutade på ca 220 ml ! Tog ca 20 min !

Både mamma och lillan nöjda. Väntar med tjockare välling och börjar med gröt istället när hon nu närmar sig 4 mån.

Tack Anna, behövde påminnas att vargar inte bara dyker upp vid läggdax utan kan komma även vid matning. Hade helt enkelt inte tänkt på att jag väntade på hennes godkännande :oops: vilket jag ju gjort :oops: . Mamma ska skärpa sig :D

Tack igen för råden.

/ Sessan, mamma till Saga 3 1/ 2 månad
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej ni alla !!

Här går det utmärkt med nattsömnen - 10 tim sitter som en smäck. Men ( tänk att det alltid är ett men !) Saga har börjat att bara sova 45 min på förmiddagen, ca 2 tim på lunchen och sedan 2 lurar på 45 min vardera på em. Börjar hon själv ställa in sig på 12 tim nätter eller kan de inte det ?

Ska jag låta henne bestämma eller ska jag bestämma ? När hon vaknar tidigare är hon aldrig eller sällan ledsen - ligger oftast o sjunger för sig själv - det är bara tröttsamt att aldrig kunna lita på sömnen och att hon eftersom hon själv kortar av sin sömn följdaktligen får sömnbrist.

Vad göra tycker ni ?

/Sessan, mamma till Saga , 4 mån om en vecka
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"