3.5 år, svårt att somna

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

3.5 år, svårt att somna

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Jaha då var det dags igen!
Trotsåldern har gjort sitt intåg med dunder och brak, och jag som trodde det vi hade förut var trots :(
Nu till vårt problem och det har alltid varit ett bekymmer hos oss, lillkillen är svår att få till ro på kvällen. Det har blivit mycket bättre tro mig, det har varit bra mycket värre, Anna W du vet vad jag menar :oops:

Nu har vi fått en ny tvist påkvällarna. Lillkillen vägrar somna utan pappa.
pappa jobbar mycket, dubbla jobb pga egen firma. Vissa perioder jobbar han mycket kvällar och helger och då tappar lillkillen fästet. Är inte hela flocken hemma kan han inte somna. En riktigt bra nattning ser ut såhär

Bolibompa, gröt och tandborstning
därefter byter vi blöja på lillasyster sätter pyjamas på och kokar välling.
därefter travar hela familjen taikon in till barnens rum, en av oss läser saga i sängen med killen, den andra sitter i en fotölj och matar lillasyster. Däreter nattar vi dem båda, säger godnatt lillprinsen och lilla prinsessan och lämnar dem båda att sova.
Lilltjejen somnar när huvudet möter kudden,storebror däremot har mycket som snurrar och har svårt att släppa taget om dagen.
Det går bra så länge både mamma och pappa är hemma, men när pappa jobbar far allt, han kommer upp, väcker lillasyster och ropar och skriker. När sedan pappa kommer hem mitt i natten är pojken så utmattad att han somnar som en säck potatis i pappas famn om han inte fått somna i pappas säng.

hjälp, någon?

hurska vi göra för att komma ur detta? pappa måste jobba kvällar och helger då kunderna har möjlighet att lämna bort sina fordon så arbetstiderna är svåra att förhandla. hur vänjer vi lilleman vid en självklarhet att pappa kommer hem igen men när han sover?
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 3.5 år, svårt att somna

Inlägg av annawahlgren »

Katarina-Mamma duracell skrev:när pappa jobbar far allt, han kommer upp, väcker lillasyster och ropar och skriker. När sedan pappa kommer hem mitt i natten är pojken så utmattad att han somnar som en säck potatis i pappas famn om han inte fått somna i pappas säng.
Men snälla nån, vad har pappa med detta att göra :?: PÅ NATTEN SOVER MAN :!:

Hur hamnar han potatissovande i pappas famn :?: :!:

Hm, hm :roll: :!: Fanns det inte någonting som hette tvåminuters nattning (varför läser ni saga i hans säng :?: Ut därifrån :!: ) föregått av skrattet-till go'nattet, oavsett vem som är hemma och nattar, allt under det trevliga, evinnerliga budskapet att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING (för honom) :?: :!:

Nu händer en väldig massa saker :roll: Herre milde, varför då :?:

Tanken var att lilla barnet skulle uppskatta den goda, sköna, självklara sömnen, trygg i sig själv. Oavsett om pappa (eller du) befinner sig på andra sidan jordklotet, ursäkta :oops: :lol:

Prata ö h t inte om pappa. Läs på om ramsan i Verktygslådan :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

hej Anna

Jaaa två minutersnattning :?: :?: :?:
Tänk om det kunde fungera här också :!:
nu till några frågor och funderingar som antagligen är självklara men som jag i min förvirring missar :?

:arrow: själva sovandet har blivit så laddat i våra och lillkillens ögon, han sover 8 timmar natt (om vi har tur) och 1 timme mitt på dagen.
Vi försöker hålla en attityd av självklarhet när han ska sova, men den svajar ofta lite när lilleman för ett hundra sjuttioelfte gången kommer upp ur sängen. och det har gått 3 timmar efter utsatt natttid. vi sitter vid dörren och för honom tillbaka med ett godnatt! när han kommer upp, men tårarna strömmar och han ylar värre än en varg, och vi ömma men trötta föräldrar börjar känna att måttet är rågat vid den tidpunkten.
Det har blivit en ond cirkel, men hur bryter vi?

:arrow: Finns något riktigt bra tips på hur man får honom lugn inför nattningen, som det är nu blir han som en raket så fort bolibompa är över.
vi vill ju så gärna att han somnar kl 20 istället för efter kl 23.

:arrow: ska vi ta bort middagsluren helt, och hur går vi i sådanafall tillväga?

:arrow: Ska vi införa spjälsäng igen? Han har inte haft spjälsäng på över ett år kommer han att tycka att det är skönare eller ska vi behålla växasängen som trots allt har höga kanter?

:arrow: Lillasyster sover i samma rum som storebror, nu har hon börjat vakna av all trafik som blir i rummet på kvällarna ska vi flytta henne till eget rum under tiden vi jobbar med storebror, så att hon inte tar efter hans dåliga vanor?

många säkert självklara frågor, men just nu känns de inte så självklara för mig :oops:

Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Hej!
Måste bara berätta, ibland tror jag en högre makt är med och lägger ett finger med i spelet. Gissa vad som hände igår.
Växasängen kollapsade. Så vi fick bära ut den i verkstaden och ta fram spjälisen under tiden och gissa vad som hände...........
gullkillen fick som sagt tillbaka spjälisen, och kröp upp i den och somnade 18.30 :shock: :shock: :shock: Ingen saga, ingen kvällsgröt, inget knot, och han vaknade till lite vid 23 drack lite vatten och somnade om inom loppet av 10 minuter och sov till 8.30 i morse. Antar det fanns lite sömn att ta igen där :oops:

så nu får det nog ta ett tag innan sängen blir frisk igen och vi går med nytt hopp in i en ny sömnperiod

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad skönt! Han kanske har längtat tillbaka till spjälsängen!
Se nu till att han får 12 timmars natt, det är vad han behöver och inte en minut mindre!
Det kanske även kan vara läge att fundera på att ta bort middagsluren?
Du ser själv ifall det behövs eller inte.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Var på väg att svara på din tråd i förrigår, men blev avbruten :cry: Så glad jag blev nu, när jag ser att det kanske löser sig själv :wink:Jag håller med anna, kanske ska du ta bort middagluren, eller maxa den till en tjugominutare :?: Tänk på att det är DU som ska styra sovandet, alltså när det ska somnas - vaknas :!: Och - behåll spjälsängen tills allt sitter :!:
Lycka till
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

hej, dags för uppdatering.

Nattningen går relativt mycket bättre, lilleman somnar ca 2 timmar tidigare än vad han gjort förut, även om han ännu inte är i närheten av 12 timmar natt så kanske vi snart är där.
:?
en liten fråga bara, är det vanligt att ett syskon börjar krångla istället? Lillasyster har börjat hålla kvällslåda istället för brorsan. :shock:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tänkte svara på frågan om att ta bort dagsluren. Vi gjorde så här:

I julklapp fick sonen en cd-spelare och cd-sagor. Dagen efter vid middagsvila var det dags för invigning! Hur lyckat som helst! Varje dag i 45 minuter lyssnas det på saga i sängen (cd-spelare med repeat-funktion är bra, alla sagor är inte 45 min.) Behöver han så somnar han. Vi håller koll i nyckelhålet - somnar han så väcker vi efter 20 min.

Pea
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

bra tips! :D
Nu ska jag bara fundera ut vilkensaga som får honom att stanna i sängen, kan inte riktigt komma på någon just nu, men med lite övning så kanske vi får det att funka. Nu de senaste dagarna har han sovit 20 min och det funkar ganska bra, men vi funderar på att om ett tag ta bort den helt, men vi ska vänja lilleman vid kortare lurar först :D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har förklarat för Hampus att ligger han inte ner i sängen så stänger vi av sagan, men har får ända ligga och vila tills vi kommer och hämtar honom. Hittills har jag aldrig behövt stänga av den (peppar, peppar...). Generellt om "sagor" tycker jag att det verkar som att han blir betydligt mer "fångad" av de som är dramatiserade än de där författaren läser rakt upp och ner. T. ex. finns Pippi och Lotta på Bråkmakargatan som inspelningar från filmerna. Själv går vi kanske igång på "Astrid Lindgren läser Emil" - å kära gamla Astrid, vilken nostalgi! - men det tycks inte gälla min son i alla fall.

Tips är också att låna cd-sagor på biblioteket!

Lycka till!

Pea
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "