Omtänksamma barn

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
elin sofia

Omtänksamma barn

Inlägg av elin sofia »

Måste bara berätta vad som hände när jag lämnade Adam på dagis idag... :)

Den äldsta pojken på Adams dagis heter E och är hela sex år lite drygt. Han brukar ofta leka med Adam fast han bara är ett och ett halvt. Så idag när jag lämnade Adam såg E att han hade gjort illa sig i pannan. (Inte farligt alls, resultatet från en krock med en kant dagen innan och det gick inte hål.) När han såg det kom han dock framgalopperande till mig när jag var på väg att gå. "Adams mamma, Adams mamma", ropade han, "hur har Adam gjort sig illa?" Med sig hade han hela flocken av dom andra stora killarna, dom är väl en fem-sex stycken. Så jag fick förklara för E vad som hade hänt. "Oj, grät han då?" frågade han. Sen berättade han ett knep hur man kan få nån att bli glad igen om dom gråter. Man ska låtsas att själv slå sig så att man dör! Då blir det bra igen... :)

Det känns skönt i hjärtat när man ser hur snälla och fina dom här stora pojkarna är med dom små barnen, man ser inte ett spår av översittarfasoner eller något sådant. Jag är så glad att Adam får gå på ett dagis som lyckas att "få fram" så omtänksamma och underbara barn! :D :heart:

PS. Nu hade väl detta inte så mycket att göra med barnaboksbarn att göra då jag inte har någon aning om hur dessa fina pojkar är uppfostrade. Men jag är så otroligt nöjd med mitt dagis som jag tycker har en hel del barnaboksanda i sig. (Det är en liten föräldradriven Montessori-förskola) Så jag tyckte det platsade ändå! :)
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att höra. Så föds hopp om mänskligheten :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mule

Inlägg av Mule »

Ja, de är verkligen omtänksamma! Tänkte bara berätta vad vad vår Selma (20 mån) gjorde och gör. För ca tre veckor sedan träffade hon en kompis i samma ålder. Vännen råkade snubbla på golvet, ramla och slå sig så att det blödde från hakan. Hon blev väldigt ledsen och grät länge. Sedan dess, alltså i tre veckor, har Selma sagt "Linnéa, ont, hakan, stackarn, napp" minst en gång om dagen. Förutom om omtänksamheten tycker jag att det säger ganska mycket om hur länge det måste ta för dem att bearbeta händelser!

Hälsningar Carola, mamma till Selma. Ny bebis i juli (förhoppningsvis)!
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"