Detta är första gången jag skriver här i forumet. Jag ska börja kura Sigge 4 1/2 månad i helgen
Läser både Barnaboken och SHN boken för fullt.
Sigge föddes 25 september, efter ca 4 veckor började han skrika....det blev bara värre och värre. Varje kväll mellan 19.30 och 23 skrek han i ett. Vi provade allt såklart, och varje kväll slutade det med att han somnade vid mitt bröst i sängen. På dagarna har han aldrig somnat vid mitt bröst, i knät eller någon annan stans än att jag har vagnat honom till sömns. på nätterna har det inte fungerat med något annat än bröstet. I december gick vi akupunktur med honom och han slutade skrika efter två behandlingar.
Dagarna har varit gnälliga och nätterna blev efter han var två månader, också störda mer och mer. Han har vaknat varje timme hela nätterna i ca 7 veckor nu, och varje natt efter femte vaknandet ger jag upp och ger honom bröstet så fort han börjar pipa ( det funkar fortfarande även om han inte äter). Jag har ammat honom från första början, och han har ätit med MAX 2 timmars mellanrum dygnet runt. Sen 4 veckor tillbaka började jag ge honom ersättning (tyvärr) jag har gillat att amma även om han har suttit fast vid mig, men sen dess tar han inte ens bröstet under dagarna även om han är jätte hungrig. Flaskan hugger han efter. Det blev en konstig sorgsenhet över att han inte ville bli ammad mer...trodde jag inte jag skulle känna efter all denna amning. Jag försöker hålla igång det lite och ger honom bröstet på morgonen för då är han mest mottaglig Får se hur länge det håller i sig. Det positiva är att han äntligen äter sig mätt, och jag ger honom mat var fjärde timme! Nätterna klarar han bra fram till 5 utan mat =D> dagarna är han alltid glad och busig nu för tiden
Men nu vill vi sova!! Jag har dock lite frågor innan jag börjar kura. Hoppas kunna få svar på dom så kommer jag känna mig helt trygg i vår nya nattrutin. Jag börjar beskriva våra dagar, som jag har fått bra snurr på tycker jag. Han vaknar som en klocka efter varje sovpass efter 45 min. Har han sovit för lite ett pass, sover han igen det nästa och vaknar på "utsatt" tid
Mellan mat och sovpass gör vi olika saker, ut och går ( ibland när han sover ibland vaken) träffar vänner, bvc, mormor och morfar, busar, sjunger mm.
* Mellan 04.30-05,00: Mat, ca 150 ml ersättning
Somnar direkt efter
* 09,00 vaknar, ammar på båda brösten ( kommer nog bli ersättning framöver)
* 10,30-Sova 45 min
* 13,00 Mat ca 180 ml ersättning Ger även smakportion här
* 13,30 sova 45 min
* 16,15 sova 45 min
* 17,00 Mat ca 180 ml ersättning
* 18,30sova 45 min, efter det börjar vi kvällsrutiner, med ev bad, mys, pyjamas, bus med pappa som är hemma mm
* 20,00 Mat ca 150 ml, sista inför natten. Då äter han i ungefär en timme från och till innan läggning.
* 21,00 sista maten, vaggvisa i annat rum, sen läggning. har inga problem att lägga honom, det är sen det börjar....
Efter det vaknar han var 45:e minut tre gånger, sen sover han i kanske max 1 1/2 timmars pass, vid ca 05,00 ger jag honom mat så börjar dagen om igen. Vissa gånger när han vaknar får jag somna om honom tre gånger innan han sover tungt....sen är det inte långt kvar till nästa vakenpass.
Nu till frågorna:
1: Han gillar inte att ligga på rygg, jag har kämpat och försökt, älskar ligga på sida. Är detta ok? Funkar bra med buffning ändå tycker jag.
2: Ska dom sova i eget rum, eller är det viktigast med egen säng? ( det sover han redan i ) Eller kan jag ligga på en madrass i hans rum under kurningen? Eller är det separat som gäller?
3: Har någon en bra ramsa att dela med sig av?
4: Måste det vara vakentid på morgonen, han sover oftast som bäst då, mellan 7-9?
5: Vi ska byta rum med (halv) storebror som är hos oss varannan vecka så han får ett större rum, han är 7 år. Sigge får då i lila rummet en stjärnhimmel över sin säng som är gjord av små lysdioder, inget skarpt ljus alls. Kan man ha det tänt, typ som en mobil att titta på?
6: Pappan är bortrest mycket varannan vecka, och sen kommer storebror som behöver pappa ibland på nätterna den andra veckan ( nu sen lillebror kom....)Hur mycket behöver han vara delaktig i detta?
7: Han har precis börjat med napp sista dagarna, vill inte ta bort den direkt för han verkar fortfarande ha ett sugbehov utan dess like sen amningen. Har vägrat den innan, har letat efter tummen men inte fått till det. Sista månaden har han en snuttefilt som han gosar med. Det hade ju varit skönt utan nåt i munnen....men för tillfället känns det skönt att kunna trösta lite på det viset. Känner mig lite svag där..
8. Ska man alltid lugna honom i vagnen innan jag tar upp honom om han vaknar och är ledsen där på dagarna?
9: VARFÖR blir det så här? Är det bara vanligt? Har man gjort något fel? Tycker vi har varit lugna men tänker att det blev ju kaos under kolik tiden. Hoppas att kunna få rätt på det sista nu med min lilla lille
Tacksam för alla svar
//Bea, trött men förhoppningsfull