HJÄLP SIGGE- nu vill vi sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
beaosigge

HJÄLP SIGGE- nu vill vi sova

Inlägg av beaosigge »

Hej!
Detta är första gången jag skriver här i forumet. Jag ska börja kura Sigge 4 1/2 månad i helgen :D känner mig förväntansfull, nervös och spänd på resultatet.
Läser både Barnaboken och SHN boken för fullt.
Sigge föddes 25 september, efter ca 4 veckor började han skrika....det blev bara värre och värre. Varje kväll mellan 19.30 och 23 skrek han i ett. Vi provade allt såklart, och varje kväll slutade det med att han somnade vid mitt bröst i sängen. På dagarna har han aldrig somnat vid mitt bröst, i knät eller någon annan stans än att jag har vagnat honom till sömns. på nätterna har det inte fungerat med något annat än bröstet. I december gick vi akupunktur med honom och han slutade skrika efter två behandlingar.
Dagarna har varit gnälliga och nätterna blev efter han var två månader, också störda mer och mer. Han har vaknat varje timme hela nätterna i ca 7 veckor nu, och varje natt efter femte vaknandet ger jag upp och ger honom bröstet så fort han börjar pipa ( det funkar fortfarande även om han inte äter). Jag har ammat honom från första början, och han har ätit med MAX 2 timmars mellanrum dygnet runt. Sen 4 veckor tillbaka började jag ge honom ersättning (tyvärr) jag har gillat att amma även om han har suttit fast vid mig, men sen dess tar han inte ens bröstet under dagarna även om han är jätte hungrig. Flaskan hugger han efter. Det blev en konstig sorgsenhet över att han inte ville bli ammad mer...trodde jag inte jag skulle känna efter all denna amning. Jag försöker hålla igång det lite och ger honom bröstet på morgonen för då är han mest mottaglig Får se hur länge det håller i sig. Det positiva är att han äntligen äter sig mätt, och jag ger honom mat var fjärde timme! Nätterna klarar han bra fram till 5 utan mat =D> dagarna är han alltid glad och busig nu för tiden :D

Men nu vill vi sova!! Jag har dock lite frågor innan jag börjar kura. Hoppas kunna få svar på dom så kommer jag känna mig helt trygg i vår nya nattrutin. Jag börjar beskriva våra dagar, som jag har fått bra snurr på tycker jag. Han vaknar som en klocka efter varje sovpass efter 45 min. Har han sovit för lite ett pass, sover han igen det nästa och vaknar på "utsatt" tid :wink: =D> helt galet
Mellan mat och sovpass gör vi olika saker, ut och går ( ibland när han sover ibland vaken) träffar vänner, bvc, mormor och morfar, busar, sjunger mm.
* Mellan 04.30-05,00: Mat, ca 150 ml ersättning
Somnar direkt efter
* 09,00 vaknar, ammar på båda brösten ( kommer nog bli ersättning framöver)
* 10,30-Sova 45 min
* 13,00 Mat ca 180 ml ersättning Ger även smakportion här
* 13,30 sova 45 min
* 16,15 sova 45 min
* 17,00 Mat ca 180 ml ersättning
* 18,30sova 45 min, efter det börjar vi kvällsrutiner, med ev bad, mys, pyjamas, bus med pappa som är hemma mm
* 20,00 Mat ca 150 ml, sista inför natten. Då äter han i ungefär en timme från och till innan läggning.
* 21,00 sista maten, vaggvisa i annat rum, sen läggning. har inga problem att lägga honom, det är sen det börjar....

Efter det vaknar han var 45:e minut tre gånger, sen sover han i kanske max 1 1/2 timmars pass, vid ca 05,00 ger jag honom mat så börjar dagen om igen. Vissa gånger när han vaknar får jag somna om honom tre gånger innan han sover tungt....sen är det inte långt kvar till nästa vakenpass.

Nu till frågorna:
1: Han gillar inte att ligga på rygg, jag har kämpat och försökt, älskar ligga på sida. Är detta ok? Funkar bra med buffning ändå tycker jag.
2: Ska dom sova i eget rum, eller är det viktigast med egen säng? ( det sover han redan i ) Eller kan jag ligga på en madrass i hans rum under kurningen? Eller är det separat som gäller?
3: Har någon en bra ramsa att dela med sig av?
4: Måste det vara vakentid på morgonen, han sover oftast som bäst då, mellan 7-9?
5: Vi ska byta rum med (halv) storebror som är hos oss varannan vecka så han får ett större rum, han är 7 år. Sigge får då i lila rummet en stjärnhimmel över sin säng som är gjord av små lysdioder, inget skarpt ljus alls. Kan man ha det tänt, typ som en mobil att titta på?
6: Pappan är bortrest mycket varannan vecka, och sen kommer storebror som behöver pappa ibland på nätterna den andra veckan ( nu sen lillebror kom....)Hur mycket behöver han vara delaktig i detta?
7: Han har precis börjat med napp sista dagarna, vill inte ta bort den direkt för han verkar fortfarande ha ett sugbehov utan dess like sen amningen. Har vägrat den innan, har letat efter tummen men inte fått till det. Sista månaden har han en snuttefilt som han gosar med. Det hade ju varit skönt utan nåt i munnen....men för tillfället känns det skönt att kunna trösta lite på det viset. Känner mig lite svag där..
8. Ska man alltid lugna honom i vagnen innan jag tar upp honom om han vaknar och är ledsen där på dagarna?
9: VARFÖR blir det så här? Är det bara vanligt? Har man gjort något fel? Tycker vi har varit lugna men tänker att det blev ju kaos under kolik tiden. Hoppas att kunna få rätt på det sista nu med min lilla lille :heart: :heart: :heart:
Tacksam för alla svar :wink:
//Bea, trött men förhoppningsfull :sleep:
mumintrollet

Re: HJÄLP SIGGE- nu vill vi sova

Inlägg av mumintrollet »

Hej och varmt välkommen hit! :heart:

Sigge är född en dag senare än min kille som vi kör en minikur på som bäst ;)
Vår son är standardmodellerad från födseln men jag "slarvade" med nätterna och fick tillslut ta till kuren för att få ordning på sovandet ;)

Helt spontant kan jag tippa på att maten varit stora boven i dramat för er del. I synnerhet då han lugnat ner sig en hel del då han börjat få ersättning. Så som svar på din sista fråga - ja det är jätte vanligt att det bli sådär, även om man är lugn. Får man inte bukt på överlevnadsångesten från start med hjälp av mat, har man en hungrig och sömndepriverad liten som inte känner sig ett dugg trygg eller nöjd - men det skall vi snart råda bot på!

Skriv gärna ner ett schema som ni har tänkt använda då ni börjar! Så skulle jag råda er att införa smakisar så att magen är ordentligt mätt! Om det hjälper er kan jag berätta hur vi har det så kanske du får några ideer.

07 God morgon, amning
08 Gröt (risgröt)
09-9:45 sova 45 min
11 lunch (en liten burk grönsaksmos, en liten burk fruktmos. amning som efterrätt ca 11:30
12-14 sova 2h
14:00 mellis, amma direkt han vaknar och toppa med fruktmos
16-16:45 sova 45min
17 middag (en lite burk grönsaksmos, en liten burk fruktmos)
18 bad
18:30 kvällssurk (en halv portion gröt och amning på det)
19 GODNATT!

Detta är ett superklassiskt schema som har mat med 3-4h mellanrum. 4 ordentliga mål+kvällsslurk, tre lurar två korta och en längre. De två kortare faller sedan bort och långluren efter lunch hänger kvar flera år.

Så till dina frågor:
1: Han gillar inte att ligga på rygg, jag har kämpat och försökt, älskar ligga på sida. Är detta ok? Funkar bra med buffning ändå tycker jag.
Här rekommenderar vi ju magläge med andningslarm eftersom de små sover bäst på mage! Det går dock att använda solfjädern bra på sidan också!
2: Ska dom sova i eget rum, eller är det viktigast med egen säng? ( det sover han redan i ) Eller kan jag ligga på en madrass i hans rum under kurningen? Eller är det separat som gäller?
Ha honom i eget rum och ligg på madrass utanför! Har du läst kapitlet om Safarin i SHN-boken? Då förstår du tanken med att vakta och ramsa utanför dörren. Dessutom har du lättare att avvakta mer om du har en dörr mellan dig och honom allt eftersom kuren framskrider. Målet är ju att få honom att fixa sina uppvak själv och känna sig trygg i sin säng. Detta kommer ni att uppnå ifall du vågar backa lite och inte stör honom i onödan med din närvaro ;)
3: Har någon en bra ramsa att dela med sig av?
Annas klassiker är väl "Gonatti me sig sov så gott" Vi kör med "Sov gott och godnatt och se vackra drömmar". Dagtid " sov nu vännen sov så sött"
4: Måste det vara vakentid på morgonen, han sover oftast som bäst då, mellan 7-9?
nu måste jag säga att jag inte riktigt förstår hur du menar? Vakentid har man väl då man vaknar på morgonen? TIlls det är dags att vila lite på förmiddagen före lunch...?? Eller hur menar du? TÄnk inte alltför mycket på hur ni har det nu. Det är klart att han sover djupt på morgonen eftersom han sover som en kratta på natten ;) Det skulle du också göra! Tro mig det kommer att vända! Så inför ett schema som har tydliga rediga tider-som du själv skulle ha det. Frukost, lunch mellis middag och kvällsbit - Och så vilar man lite mellan varven och är vaken ordentligt därtill!
Schemainspiration får du här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=46229
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 3&start=60

Ni har nu natt från 21-09. Det går, men låter fasligt sent att lägga sig kl 21 då man börjar vara 5 månader! Av någon konstig anledning trivs små knoddar med 19-07... Har ingen aning om varför men de verkar ha någon slags inre klocka de med som de trivs med..
5: Vi ska byta rum med (halv) storebror som är hos oss varannan vecka så han får ett större rum, han är 7 år. Sigge får då i lila rummet en stjärnhimmel över sin säng som är gjord av små lysdioder, inget skarpt ljus alls. Kan man ha det tänt, typ som en mobil att titta på?
Nixpix är mitt glädjedödande svar :) KOLMÖRKT skall det vara så att man inte ser handen framför sig! Inget att titta på då man skall sova!! Mörkläggningen är jätteviktig för att få till hela nätter. Små barn störs mera av ljus än av ljud. I synnerhet nu då mornarna kommer tidigare kommer ljuset att väcka honom i ottan ifall ni inte har mörklägnignen fixad. Tipstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177
6: Pappan är bortrest mycket varannan vecka, och sen kommer storebror som behöver pappa ibland på nätterna den andra veckan ( nu sen lillebror kom....)Hur mycket behöver han vara delaktig i detta?
Bara han är införstådd i tänket och stöder dig i vad ni håller på med. dvs ifrågasätter inte dig och ditt jobb, tar inte upp barnet på eget bevåg och underminerar på det viset ditt jobb osv ;) Han måste inte kura, han kan ju se på och lära sig metoden och i framtiden kan han också natta Sigge eller hantera uppvak på natten vid behov.
7: Han har precis börjat med napp sista dagarna, vill inte ta bort den direkt för han verkar fortfarande ha ett sugbehov utan dess like sen amningen. Har vägrat den innan, har letat efter tummen men inte fått till det. Sista månaden har han en snuttefilt som han gosar med. Det hade ju varit skönt utan nåt i munnen....men för tillfället känns det skönt att kunna trösta lite på det viset. Känner mig lite svag där..
Jag skulle slänga alla nappar i huset för att inte vara frestad! Ta den nyheten i samma veva!!!! Jag tror inte att ni kommer att ha någon nytta av nappen, tvärtom! Den kommer att störa mer än stöda. Snutten är enklare att hålla reda på i sängen, vid behov kan han sutta på den.
8. Ska man alltid lugna honom i vagnen innan jag tar upp honom om han vaknar och är ledsen där på dagarna?
Alltid får man inte till ett total lugn. Då måste man bara gå in i passlig paus och göra glad "väckning" som om inget hänt. Viktigare där alltså att hålla schemat än att stå och lugna i en evighet och hamna helt ur fas i tiderna. Men det får man känna efter lite. Vaknar han tex en kvart för tidigt är det bättre att ta upp honom än att först stå och ramsa i en kvart och sen "ge efter" så att säga - hänger du med? Då associeras ramsan med att "mamma kommer snart o tar upp mig".
: VARFÖR blir det så här? Är det bara vanligt? Har man gjort något fel? Tycker vi har varit lugna men tänker att det blev ju kaos under kolik tiden. Hoppas att kunna få rätt på det sista nu med min lilla lille
Svarade lite på detta innan.. Kanske du läst i BB om hur Anna betraktar många "kolikfall" som hungriga barn istället. Får man som sagt inte överlevnadsångesten motad vid grind kommer barnet att känna sig otryggt och vaknar därför ofta för att "kolla läget".

Men som sagt går det att ändra på! ;)

Vi återkommer med schemat! Skriv alltså ner hur du vill ha det och så bollar vi vidare! Och inför ordenlig mat!!!!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
beaosigge

Inlägg av beaosigge »

Hej igen Mumintrollet
Måste bara säga, vilket jobb ni gör, snabba konkreta peppande svar! Tack!

Börjar med ett svar till dig:"nu måste jag säga att jag inte riktigt förstår hur du menar? Vakentid har man väl då man vaknar på morgonen? "
Många scheman i boken är inte tolv timmars sömn utan 10 eller 11, tex 20-07, och då är det väckning och mat. Förstår nu att det är bara olika hur man har det....min hjärna är slut :?
Så vi hoppar över den frågan.

Smakportioner....jag kämpar med dom med han är inte helt lätt att mata. Jag kommer få in mer och mer mat så fort det går. ( Bvc tyckte jag skulle vänta en månad med mat helt)
hoppas på som många säger här att det blir en ny aptit på mat när han sover på nätterna. Jag trugar länge med ersättningen så han får i sig bra med mat i alla fall. Klart det kommer bli en annan mättnadskänsla av riktig mat när det funkar.

Nytt schema nu då. detta tror jag kommer funka för oss:
08,00 Väckning och mat
09,00 gröt
10-10,45 sova 45
12 Lunch mat och smakportioner
13-15 Sova 2 timmar (har en fråga om detta senare)
15 mellis smakportion
16 ersättning
17,00-17,45 sova 45
19,00 mat ersättning ev gröt
19,00-20,00 bad, lek mys, sista nattslurken
20,00 sova god natt!!

Har försökt att ge honom mat med tre timmar emellan, han vill sällan ha alls. Fyra timmar har verkligen varit toppen. Tycker du det är helt fel? Tänker att jag kan få in mer smakportioner då när det kan va lite gott i magen emellan stora målen. Kvällen brukar det funka bättre.

Pappan kommer vara med, vi har avsatt hela helgen till detta innan storebror kommer igen. Men jag är den som kommer natta nästan alltid, ska jag ta första nätterna, eller han. Han är helt med på detta, men det är jag som läser och tänker och driver på det. Det kommer mer bli att jag ger honom`" instruktioner" innan. Annars är han kanske mer bestämnd..fast inte mer motiverad än den som är sömnlös :P

Ska dom alltid väckas? Eller kan dom vakna själva i sin säng? Tänker på det Anna skrivit om att vakna och få ligga och leka i sin säng själv. Går ju inte om man väcker dom varje morgon. Sigge är som en klocka och vaknar efter 12 timmar, likadant på dagslurarna.

nattmat, hur ska jag göra. Nu när jag ger honom vid 5 tiden vet jag inte om han är hungrig. Men han är svårare att somna och mer ledsen. Inatt fick han bröstet vid 02.30 också för då hade han vaknat, 21,45, 23,00, 24,00, 01,00 , ,02,00 och 02,30. Min hjärna är trött då och säger att han är nog lite hungrig ändå....
Hur ska jag bedöma detta?

sen dagsluren på 2 timmar....så länge har han inte sovit i sträck sen han var två månader. ska det buffas o vagnas när han vaknar efter 45 min?
Kan man ta 1 1/2 timme kanske....det sover han ibland. vi har 15 timmar sömn per dygn nu. är det för lite.

ursäkta små o stora bokstäver uteblivna punkter och frågetecken. En nyvaken kille sitter i famnen på mig :heart:
// Bea
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

beaosigge skrev: Smakportioner....jag kämpar med dom med han är inte helt lätt att mata. Jag kommer få in mer och mer mat så fort det går. ( Bvc tyckte jag skulle vänta en månad med mat helt)
hoppas på som många säger här att det blir en ny aptit på mat när han sover på nätterna. Jag trugar länge med ersättningen så han får i sig bra med mat i alla fall. Klart det kommer bli en annan mättnadskänsla av riktig mat när det funkar.

Mat och sömn hänger ihop! Svårt att uppnå det ena utan det andra. 8) Mata på det som funkar och öka eftersom.

Nytt schema nu då. detta tror jag kommer funka för oss:
08,00 Väckning och mat
09,00 gröt
10-10,45 sova 45
12 Lunch mat och smakportioner
13-15 Sova 2 timmar (har en fråga om detta senare)
15 mellis smakportion
16 ersättning
17,00-17,45 sova 45
19,00 mat ersättning ev gröt
19,00-20,00 bad, lek mys, sista nattslurken
20,00 sova god natt!!

Har försökt att ge honom mat med tre timmar emellan, han vill sällan ha alls. Fyra timmar har verkligen varit toppen. Tycker du det är helt fel? Tänker att jag kan få in mer smakportioner då när det kan va lite gott i magen emellan stora målen. Kvällen brukar det funka bättre.

4 h är helt ok! men då måste du ändra i schemat igen va?

Pappan kommer vara med, vi har avsatt hela helgen till detta innan storebror kommer igen. Men jag är den som kommer natta nästan alltid, ska jag ta första nätterna, eller han. Han är helt med på detta, men det är jag som läser och tänker och driver på det. Det kommer mer bli att jag ger honom`" instruktioner" innan. Annars är han kanske mer bestämnd..fast inte mer motiverad än den som är sömnlös :P

Det låter som om ni båda måste ta första natten om pappan inte har läst utan, tar instruktioner från dig. Så det är nog säkrast att ni båda är vakna i så fall. 8)

Ska dom alltid väckas? Eller kan dom vakna själva i sin säng? Tänker på det Anna skrivit om att vakna och få ligga och leka i sin säng själv. Går ju inte om man väcker dom varje morgon. Sigge är som en klocka och vaknar efter 12 timmar, likadant på dagslurarna.

Då kommer han ju vakna klockan 8.00. :wink: Det visar sig om du måste väcka eller inte. Tiderna ska hållas så här under kuren och inledningsveckan. (se sid 156-157, internationella shn) Jag tycker att det är bra att införa väckarklocka tidigt så blir det liksom "inplanterat" att dagen startar när klockan ringer. Ligga vaken i sängen och leka kan han göra ändå! har du läst på om ensamlek? :mrgreen:

nattmat, hur ska jag göra. Nu när jag ger honom vid 5 tiden vet jag inte om han är hungrig. Men han är svårare att somna och mer ledsen. Inatt fick han bröstet vid 02.30 också för då hade han vaknat, 21,45, 23,00, 24,00, 01,00 , ,02,00 och 02,30. Min hjärna är trött då och säger att han är nog lite hungrig ändå....
Hur ska jag bedöma detta?

När ni kurar försvinner alla nattmål. Så du måste övertyga dig själv om att han är mätt, annars lyser din oro igenom under natten. :D Mycket mat på dagen, välfyllda måltider. Alternativ 2 är att ni inför bestämda tider för sömn och mat på dagen och behåller ett nattmål klockan 4 tills ni känner er säkra på att "han inte är hungrig" men då kan ni inte kura fullt ut, det är inte juste att ge mat ibland och ibland inte. Och glöm inte mörkläggningen i det egna rummet för gossen! 8)

sen dagsluren på 2 timmar....så länge har han inte sovit i sträck sen han var två månader. ska det buffas o vagnas när han vaknar efter 45 min?
Kan man ta 1 1/2 timme kanske....det sover han ibland. vi har 15 timmar sömn per dygn nu. är det för lite.

Sömnbehovet ligger på 15-15,5 h. Enligt ert schema har ni 15,5 h. Tänk inte på hur det har varit tidigare,från och med kuren ser ni framåt. Klart han kan sova 2 h med rätt förutsättningar! 8) Har ni bestämt om han ska sova i vagn eller säng och vid vilka lurar? Vaknar han efter 45 min talar ni om att det fortfarande är sovdags. Första dagen är att betrakat som första natten, alltså buffar eller vagnar ni beroende på vart han sover.
Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
beaosigge

Inlägg av beaosigge »

Jag kämpar på med smakportionerna. Prövar allt som går att pröva, kör 4 dagar i sträck så han får vänja sig vid en smak i taget....men det är kanske två teskedar han äter totalt. Päronpuré funkar bäst, bra för magen med nu när han äter ersättning, men vill ju helst att han ska äta grönsakspuréerna först....

På kvällen så äter han bra även om det är tre timmar emellan. Vet inte varför, för ofta efter frukost, när det är dags för lunch är han måttligt intresserad om det är mindre än 4 timmar av någon anledning. Kanske ska ändra så det är 3 1/2 timme emellan eftermiddag och kväll?? Prova och se.

Ok, då kör vi första natten ihop. Vet inte om jag hinner få svar innan ikväll, men det är fortfarande bara en som ska "leda" natten, så inte bådas röster hörs?? Eller??

Jag är påläst om ensamlek :D Tack!
Mörkläggning fixat
Tror jag kommer hoppa över nattmålet då. Gav honom inatt som vanligt vid 04.30, han åt 60 ml....tror det blir mest tröst för honom att få sugbehovet tillfredställt.
( han har slutat ta nappen på nattensom jag skev om först...envis!!!!)Men det var nog bra. Han är så rolig för när det händer något positivt, tex hans första nätter i egen säng, sov han som en stoch fyra timmar i sträck. Yes tänkte vi, nu vänder det! Men icke...två nätter sen var vi tillbaka i gamla vanor. Samma när vi började med ersättning först bara på kvällen...funkade i två nätter...Är det någon som vet varför dom gör så??

Ok jag kämpar på med att få honom att sova i två timmar. Tänker 1 1/2 är ok med, då är vi ju uppe i 15 h. Två 45 min pass, det borde han fatta snabbt. Men satsat självklart på 2 h.
han sover inne första passet, andra långa tänker jag ute, men han sover så himla dåligt när jag ställer honom utomhus, fattar inte det. Är vi ute o går så är det inga problem att var ute när det rör sig. Ställer ibland vagnen på altanen, inte vid "lättsömnen" efter 20, 45 min osv, utan när han sover tungt. Spelar ingen roll hur jag gör, vaknar efter 5 min. Ska försöka få honom att somna utan rörelse ute, har inte gjort det så många gånger (jag är ute o går mycket) så får vi se. Om jag går hem till mina föräldrar och ställer honom på deras inglasade altan sover han som en stock....grrr!!!!!
Så andra luren ute, och sista under promenad, eller tvärtom på dom två. Ev blir den andra långa promenad, och sista inne på 45....kan man variera det???
Han sover alltid i vagn på dagen, vill skilja det åt från nattkänsla. Tänker idag att på natten kanske han skulle sova i sin vagn också...lättare att vagna än buffa...fast då fastnar man kanske i det sen....åååå va svårt!! Han gillar ändå sin säng även om han vaknar hela tiden. Läggning är inga problem alls.

Hjälp nu börjar jag bli nervös [-o< hoppas det kommer gå bra!!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

beaosigge skrev:Jag kämpar på med smakportionerna. Prövar allt som går att pröva, kör 4 dagar i sträck så han får vänja sig vid en smak i taget....men det är kanske två teskedar han äter totalt. Päronpuré funkar bäst, bra för magen med nu när han äter ersättning, men vill ju helst att han ska äta grönsakspuréerna först....

Det spelar ingen roll, nu handlar det om att få in tekniken att äta. Bara mata på, vänta inte tills han svalt, det åker mest bara runt i munnen ändå så här i början.

På kvällen så äter han bra även om det är tre timmar emellan. Vet inte varför, för ofta efter frukost, när det är dags för lunch är han måttligt intresserad om det är mindre än 4 timmar av någon anledning. Kanske ska ändra så det är 3 1/2 timme emellan eftermiddag och kväll?? Prova och se.

Du kan ju skippa gröten klockan 9, ge den i direkt anslutning till bröstet när du väcker på morgonen.

Ok, då kör vi första natten ihop. Vet inte om jag hinner få svar innan ikväll, men det är fortfarande bara en som ska "leda" natten, så inte bådas röster hörs?? Eller??

Ja en ska leda! 8) men om det är din man bör du finnas med som coach och är det du som ska leda bör din man vara med och lyssna och lära! :mrgreen: Ha lathunden framför er hela tiden!

Jag är påläst om ensamlek :D Tack!
Mörkläggning fixat

=D> :D

Tror jag kommer hoppa över nattmålet då. Gav honom inatt som vanligt vid 04.30, han åt 60 ml....tror det blir mest tröst för honom att få sugbehovet tillfredställt.

Bestäm dig innan du kör igång så att du inte tvekar i natt!

( han har slutat ta nappen på nattensom jag skev om först...envis!!!!)Men det var nog bra. Han är så rolig för när det händer något positivt, tex hans första nätter i egen säng, sov han som en stoch fyra timmar i sträck. Yes tänkte vi, nu vänder det! Men icke...två nätter sen var vi tillbaka i gamla vanor. Samma när vi började med ersättning först bara på kvällen...funkade i två nätter...Är det någon som vet varför dom gör så??

Så kan det vara barn är ju inga robotar. :wink: kanske ni agerade fel när han började ifrågasätta om han verkligen ska ligga i egen säng osv. Men nu är det slut med det, nu är ni pålästa och har verktyg att ta till. :D

Ok jag kämpar på med att få honom att sova i två timmar. Tänker 1 1/2 är ok med, då är vi ju uppe i 15 h. Två 45 min pass, det borde han fatta snabbt. Men satsat självklart på 2 h.
han sover inne första passet, andra långa tänker jag ute, men han sover så himla dåligt när jag ställer honom utomhus, fattar inte det. Är vi ute o går så är det inga problem att var ute när det rör sig. Ställer ibland vagnen på altanen, inte vid "lättsömnen" efter 20, 45 min osv, utan när han sover tungt. Spelar ingen roll hur jag gör, vaknar efter 5 min. Ska försöka få honom att somna utan rörelse ute, har inte gjort det så många gånger (jag är ute o går mycket) så får vi se. Om jag går hem till mina föräldrar och ställer honom på deras inglasade altan sover han som en stock....grrr!!!!!
Så andra luren ute, och sista under promenad, eller tvärtom på dom två. Ev blir den andra långa promenad, och sista inne på 45....kan man variera det???

han ska ju lära sig att somna själv. Så oavsett lur ska han somna i stillastående vagn, sen kan du ju gå om du vill. Jag har alltid haft långa luren i säng inomhus, när de blir större och får korn på bra nattsömn brukar de inte nöja sig på samma sätt med att sova i vagnen.

Han sover alltid i vagn på dagen, vill skilja det åt från nattkänsla. Tänker idag att på natten kanske han skulle sova i sin vagn också...lättare att vagna än buffa...fast då fastnar man kanske i det sen....åååå va svårt!! Han gillar ändå sin säng även om han vaknar hela tiden. Läggning är inga problem alls.

Behåll då sängen! Och jobba på er attityd, i natt får ni inte tveka! 8)

Hjälp nu börjar jag bli nervös [-o< hoppas det kommer gå bra!!!

Läs på mer i boken om lugnet och säkerheten, det här är inga konstigheter utan sunt förnuft. på natten sover man! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
beaosigge

Inlägg av beaosigge »

Tack tack tack. Bra pep!!

Är helt säker på att vi gett fel "instruktioner" om att ligga och sova skönt. Och det har bara blivit värre och värre.

:) Sängen behålls
:) Långa sömnen blir i vagn tills han är för stor, om ca nån månad när vi byter till sittdel
:) Bra med en ledare och en som lyssnar och peppar under natten
:) Mer mat mer mat mer mat, gröt på morgonen istället
:) Tack för tips, somna först, gå sen
:) Gör hundöron vid lugnet och säkerheten och läser flera gånger
:) Ska diskutera med sambo men det blir nog ingen nattmat

Tack för snabbt svar, verkligen uppskattat
Håll tummar och tår, snart är det dags
Har precis lagt honom för lång sovning utomhus, stillastående. Får se hur det går idag!!! Vi siktar på 2 timmar
:heart: :heart: Tänk att vi ska få sova nu
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Blir det tid över så läs gärna safarin från sidan 38 för ännu mera pepp. Som sagt inget konstigt, sunt förnuft! :-)

Det kommer säkert bli diverse protester FRÅGOR under natten, men ni hjälper honom inte att sova tryggt genom att plocka upp, vagga vyssa, ge nattmacka.... :wink: Ni besvarar hans frågor lugnt och tryggt där han ligger i sängen. Förutsättningar för god sömn jobbar man med dagtid.

:idea: mat, mat och mera mat
:idea: lagom mycket sömn och vakentid
:idea: mycket tid på golvet för egen träning och i närheten av den vuxne så att liten känner sig delaktig i flocken, sitta i babysitter på diskbänken vid matlagning, sitta bredvid tvättmaskinen osv, SOCIAL DELAKTIGHET viktig om än ganska passiv så här i början
:idea: mörk, sval och mjuk sovplats
:idea: mycket frisk luft
:idea: och glöm inte skrattet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Lycka till! Ser fram emot spännande rapport!
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
beaosigge

Inlägg av beaosigge »

En sista snabb fråga då...

Om han nu vägrar somna om efter 45 min på eftermiddagspasset när han ska sova längre, ska han då sova en gång till under dagen 45 min, eller ska man låta det vara och hålla honom vaken till nästa sovpass, som det då är ganska många timmar till??

Första natten, ska man bara buffa vid krisläge eller varje gång han gråter? Ramsar så fort han vaknar? Eller ramsar man alltid först och kollar av läget innan man går in och buffar?

Andra natten är väl buffning vid läggning om det behövs, och sen enbart i nödläge, när dom blir riktigt ledsna?

Tredje natten ska ramsa ha tagit över? Buffning endast vid kris kris läge, och läggning om det behövs?

Bara så vi inte snurrat till det :roll: :roll:
beaosigge

Inlägg av beaosigge »

En fråga till....
Han är nästan alltid ledsen när han vaknar, från sekunden efter jag ser att en liten fot börjar röra sig i vagnen så hör man en "hostningsliknande" ledsamhet som bara växer sig till riktigt gråt. Ett fåtal gånger vaknar han och bara ligger med snutten och myser. Är han fortfarande trött?? Det är väldigt svårt att somna honom igen när han är så ledsen, även om jag står beredd jämte vagnen så hjälper inte det. Nu har vi ju nya verktyg =D> men min magkänsla säger att han vaknar för tidigt hela tiden. Eller kanske att han bara alltid är trött...?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lugn i stormen! Har du läst på ordentligt? 8) :wink:
beaosigge skrev:En sista snabb fråga då...

Om han nu vägrar somna om efter 45 min på eftermiddagspasset när han ska sova längre, ska han då sova en gång till under dagen 45 min, eller ska man låta det vara och hålla honom vaken till nästa sovpass, som det då är ganska många timmar till??

Ja du ska hålla honom vaken till nästa sovpass. :mrgreen: Om han hela tiden får extra sömn så lär han sig aldrig klockan. Eftermiddagsluren är väl bara 45 min? Det är lunchluren som är 2 h om jag läst schemat rätt? Du ska inte förmoda att han vaknar utan tro på att han kommer sova. Och MÄTT i magen ska han vara.

Första natten, ska man bara buffa vid krisläge eller varje gång han gråter? Ramsar så fort han vaknar? Eller ramsar man alltid först och kollar av läget innan man går in och buffar?

Här behövs läsas på lite mer... 8) Första natten ska lugnet sättas alltså ska det buffas vid minsta pip, i stort sett, precis som det står i lathunden. Man ramsar ALDRIG innan man går in (i direkt anslutning) för då betyder ramsan inte "sov lugnt jag vaktar utanför" :D 8) :sleep: :thumbsup: , utan "jag kommer in och räddar dig" :shock: :? :oops:

Andra natten är väl buffning vid läggning om det behövs, och sen enbart i nödläge, när dom blir riktigt ledsna?

Ja, precis. Buffa vid läggning för att markera, men bara lugn, GÅ sen med ramsan. Lyssna alltid av reaktionen, reagera får man.
Vid ökade ledsamheter får man göra om behandlingen, men lyssna!

Tredje natten ska ramsa ha tagit över? Buffning endast vid kris kris läge, och läggning om det behövs?

Ja.

Bara så vi inte snurrat till det :roll: :roll:

Ha nu lathunden framför ögonen hela tiden. Och lyssna! Inte stressa upp er inför detta. Han ska ju bara sova. :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hur går det här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903