trubbel i paradiset.....

Kajsa30

trubbel i paradiset.....

Inlägg av Kajsa30 »

Allting har varit så bra sedan jag började kuren på Nelli för mer än en månad sen (hon är nu 5 månader). Tom dagarna som var lite trixiga då hon var väldigt arg vid sovdags har nu lossnat och hon lyssnar på dagramsan och somnar så sött på mindre än 5 minuter och sover sina pass utan att vakna. :) Även syskonen på 4 och två har sovit jättebra.

Nu till problemet :( , för ca två veckor sen började Nelli vakna runt 4 på morgonen antagligen väckt av tidningsbudet som kör förbi utanför vid denna tid. Hon är inte ledsen utan det låter som hon har värsta roliga festen med babbel och höga nöjesskrik \:D/ . Jag ignorerade de första två nätterna då hon faktiskt somnade om efter ca 20-30 min, tredje natten kunde hon inte somna om utan jag gick då upp och ramsade efter 30 minuter ganska bestämt x2, då somnade hon om och jag tänkte att detta är nog övergående men oj vad fel jag hade.

Detta har nu fortsatt natt efter natt lite olika från varje gång. En del nätter är det bara 10 minuters vakentid och ibland vaknar hon inte förrän 6 och börjar sitt lilla party. Ibland somnar hon om när jag ramsar men för det mesta inte.
Inatt var det såhär, hon vaknar 03.45 jag ger pangramsa lagom hög och saklig typ att på natten händer inget och jag hör att hon lyssnar men fortsätter strax att babbla, jag backar och låter henne vara men hon somnar inte, ger då en till ramsa x2 efter ca 20 minuter men hon fortsätter ändå, backar åter. Efter 1 timme av party börjar hon låta lite missnöjd låter som hon fastnat eller nåt så jag går snabbt in och lägger rätt och ramsar ut x4. Missnöjet växer inte utan ligger på en nivå då hon ropar 1 ggr i minuten, till slut blir jag förbaskad och ger henne en nu ska du banne mig sova-ramsa, klockan är nu 5.15….äntligen somnar hon 5.25.

Efter nåra dagar av detta kortade jag ner sömnen till 15 timmar per dygn, men kanske är det för mycket sömn ändå :?:

Detta känns nu som ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska greppa.
Min pojke på fyra som har krånglat tidigare med att vakna vid sex, har nu på grund av detta börjat krångla igen. Han vaknar av mitt ramsande eller av sambon som går upp vid sex. Så det blir en massa spring i dörren eller så ligger han och pratar och till slut vaknar ju också 2-åringen som sover i samma rum som honom. Försöker jag ramsa honom eller besvara hans frågor med det tar vi sen så blir han tvärförbannad och skriker rätt ut att du kommer ju aldrig och säger god morgon…och jag vet inte hur jag ska bemöta detta???
Att försöka prata honom till rätta har inte funkat så bra, då har han bara blivit ännu argare och sparkat i väggen eller nåt annat! Några ggr har jag blivit tvärarg :evil: och sagt till på skarpen att nu är du tyst och sover tills vi säger god morgon…men detta känns ju inte speciellt kul. Har ni nått bra råd för hur jag ska komma förbi det här. Snälla säg bara inte att jag blir tvungen att ligga och lyssna på mozart :-({|= nätterna igenom för det låter som tortyr för mig, helt ärligt!!
kram
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
emb

Inlägg av emb »

Hej.

Här kommer ett svar från mej

Min tjej på 5 månader höll också låda på morgonnatten en tid. Hon kunde bra
ligga vaken 1.5h. Hon var också nöjd - låg och pratade för sig själv, gnällde till
lite osv.. Då hade jag natt mellan 20.30-7.30. Jag fick tipset att lägga tidigare
samt ramsa vid första ljudet på morgonnatten. Så jag gjorde natt mellan 19.30
- 7.30 + att jag ramsade så fort jag hörde att hon var vaken. De va en mjuk och
ganska tyst - men bestämd ramsa som jag gav och efter några nätter så var
problemet ur världen. Hoppas att detta kan vara till någon hjälp :)

Lycka till!

Här klipper jag in ett svar av AW om uppvak i vargtimmen:
"Jo, lilla älsklingen ska aboslut ha en upplysningsramsa, direkt, som svar på första frågan, vare sig den är en fråga eller inte... Barnet ska veta att det inte är morgon än. End of discussion.

Sedan gäller det att avvakta och inte störa. Se Tips på vägen om tidiga morgnar och gör varken mer eller mindre än vad som står där

Man får se över dagslurarna och det sammanlagda sömnbehovet, om "eländet" håller i sig i evigheten "
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

hej och tack emb!!
Jag har nog blivit lite förvirrad :? av att ingen natt varit den andra lik de senaste två veckorna. Osäkerheten har smugit sig in hos mig, men här skall tas nya tag hon sover ju trots allt så otroligt bra nu på dagarna och det mesta av natten. (Hon skall för övrigt sova 19-07)

:arrow: Har jag fattat det rätt så ska jag bara ge en ramsa x4 eller x2 :?: när hon börjar babbla. Gäller det även om hon är vaken över 1 timme :?: :?:

:arrow: Samt om nån har nåt bra förslag vad jag ska ta mig till med min tempramentsfulla son i den arla morgonstunden vore jag hemskt tacksam :!:
Kram kajsa
emb

Inlägg av emb »

Kajsa30 skrev: Har jag fattat det rätt så ska jag bara ge en ramsa x4 eller x2 :?: när hon börjar babbla. Gäller det även om hon är vaken över 1 timme
Jag har förstått att det gäller att ramsa vid första pip (x4), men för övrigt låter du henne vara. Enbart om hon blir ledsen kan du ramsa pånytt - men se till att inte börja med trafik på morgonnatten. Budskapet är ju att på natten sover man ;) Så trots att hon ligger vaken en timme - så låt henne vara. Jag tror definitivt att det kommer att gå om. Hon behöver kanske ha sin eget privata morgonparty - men hon kommer nog att tröttna snart då hon märker att ingenting händer!

Och se till att skjuta alla vargar. Här ska sovas tryggt heeela natten. Inta attityden igen och lycka till!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

hej igen emb....
Inatt vaknade hon inte förrän 6 då sambon kliver upp, gav henne en ramsa x4 sen la jag mig igen. Hon höll låda i 40 minuter sedan började hon gnälla men är tyst emellanåt. Jag ramsade inte på nytt då hon inte lät ledsen. 6.50 går jag in och gör morgon när hon är tyst mellan gnället och hon blir som vanligt jätteglad och sprallig när jag kommer in. Dock var hon suuupertrött på förmiddan så jag fick köra en femminutare i bilen till dagis och lägga en kvart tidigare.
Stora killen var jätteduktig och låg idag snällt kvar i sängen tills det var morgon vid sju tror inte att han sov dock, men jag hoppas komma dit!
kram kajsa
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Jag håller med. Ge en ramsa direkt när hon vaknar, även om hon är nöjd. Sen ska du helst inte göra nåååågonting om hon inte blir riktigt ledsen. Ligga och babbla kan hon göra, stoppa i öronproppar och försök sov! Det är övergående!!!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

hej igen!
De senaste två nätterna har varit exakt likadana. Hon vaknar 03.45, vaken 5-10 minuter somnar om, vaknar 05.50 har skoj tills 06.45 när hon börjar gnälla. Hon bryr sig inte om ramsan alls utan kvittrar glatt vidare...usch känner mig trött! Hoppas verkligen detta går över abbars får jag nog korta ner dagsömnen eller nåt?!
kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du skrev ovan: "...jag ger pangramsa lagom hög och saklig typ att på natten händer inget och jag hör att hon lyssnar men fortsätter strax att babbla, jag backar och låter henne vara men hon somnar inte, ger då en till ramsa x2 efter ca 20 minuter men hon fortsätter ändå, backar åter. Efter 1 timme av party börjar hon låta lite missnöjd låter som hon fastnat eller nåt så jag går snabbt in och lägger rätt och ramsar ut x4."

Här började övertrafikeringen, överkoncentrationen och underhållningen :!:

PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet. Som gäller DIG också :!: :!:

Det viktigaste är inte att hon sover varje minut hon "ska" sova Det viktigaste är att hon har förutsättningarna.

Så ge henne dem, och lär dig att lämna henne i fred :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej anna!
Jag vet precis vad du menar men jag börjar bli frustrerad över att det inte blir nån förändring, hon är ju inne på tredje veckan nu med detta. Inatt sa jag inte nånting till henne bara för att se om det skulle göra nån skillnad, men nej hon körde sitt lilla party precis som vanligt.
Så jag får väl leva med detta ett tag till antar jag och kanske ändra på schemat sedan om det inte blir bättre. Kanske behöver hon inte 15 timmars sömn :?:
Tack för alla era svar!!
Kram
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Fortfarande vaknar Nelli på nätterna. Igår natt var den bästa då vaknade hon inte förrän 6.20 och spmnade om 6.40. Men så inatt var det party igen, vaknar 5.20, ger ramsa x4 inklusive bekräftelse hon lyssnar men fortsätter. 6.20 börjar hon gnälla och jaga upp sig ger då ytterligare en ramsa x6 inklusive bekräftelse. Hon somnar om 6.40 och får sova till 7.15 när jag väcker henne.

:arrow: Gjorde jag rätt som påminde när hon började gnälla :?:
:arrow: Ska jag enbart påminna eller ska jag dra ihop påminnelse och bekräftelse som jag gjort :?:

Dagarna har nu också börjat strula riktigt ordentligt. Hon är så arg man kan bli :evil: , grannarna undrar nog vad jag sysslar med som låter mitt barn skrika så ute i vagnen :cry: Jag ramsar och backar men backar jag för länge så skriker hon upp sig ännu mer tills det börjar närma sig hysteri. Jag har provat några ggr att inget göra efter första ramsan men då slutar hon aldrig skrika. Förut behövdes kanske bara ramsan x4 för att hon skulle somna visserligen under protest men nu vet jag inte vad som hänt. Jag känner mig stressad av detta och kanske känner hon av det. Jag skulle nästan föredra att ha henne sovandes inne men mina andra barn för sånt liv att hon vaknar hela tiden. Hjälp vad ska jag göra :?: :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur går det för dig nu :?: Förlåt tystnaden - har varit bortrest ett tag :wink:
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hejsan! Ja hon sover nu nästan hela natten (peppar peppar) men vaknar alltid vid 05, morgon är 6.30. Ibland funkar det att ge henne ramsan men oftast inte, hon fortsätter babbla, gnälla eller vad det nu kan va (olika varje natt). Oftast slutar det med att hon blir jättearg innan 06 och sen gnäller skriker hon tills det är morgon eller somnar om.
Jag vet inte hur jag ska bli av med detta. Jag hinner inte alltid med att ge ramsa vid första pipet kanske är det det som är felet :?: :!:
Men ibland tycker jag hon sover bättre om jag inte gör ett smack. Det är nog bara mozart jag inte testat än. Antagligen skulle jag behöva bosätta mig utanför dörren några mornar men är inte alls säker på att det skulle göra nån skillnad dessutom är jag rädd att hon börjar parta vid 1-2 på natten igen som innan....så jag vet faktiskt inte riktigt vad vi ska göra :?:
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Varför funkar inte detta??? Så här står det i tips på vagen...

Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer – en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå.

Detta har hållt på i mer än några veckor. Imorse var det såhär.....
Hann inte ge ramsa direkt när hon vaknar (05.15 enligt sambon) för jag har öronproppparna i (annars får jag aldrig sova) utan vaknar först vid 05.45 när hon börjar bli missnöjd och gnäller högljutt...går upp ger en glad lagom hög ramsa, efter 5 minuters protest somnar hon i hela 10 minuter då sambon går upp. Då¨drar hon igång igen, jag ger ramsa åter hurtig och glad men hon är tvärsur.....blir osäker på om hon står upp eller inte så efter en stunds skrikande går jag snabbt in och lägger (hon sitter upp). Hon blir naturligtvis jättearg att jag går ut igen och jag känner mig rutten som inte kan få henne att sova....
mår faktiskt dåligt av att inget jag gjort hittills funkat trots alla försök sist jag skulle genomföra kuren för att få bort vargtimmestrulet fick jag magkatarr på kuppen. Jag antar att nånting jag gör blir knas, men jag har provat så många olika vinklar att jag blir alldeles slut....och orkar inte mer. Jag har gjort precis som i tips på vägen men det funkar bara inte. Jag vet att det jag beskrivit här ovanför är långt ifrån det men jag har liksom gett upp när vecka efter vecka fortsätter på samma sätt.....
Vad ska jag göra?? Bosätta mig utanför dörren några veckor så att jag verkligen hör henne direkt för det är nog det enda jag inte testat.
Låter jag uppgiven så är det nog för att jag har en dålig dag...vissa dar kan jag tycka att våra problem inte alls är så jobbiga och tänka att det var värre när hon var vaken 1,5 timme mitt i natten.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, så trist att höra, jag är verkligen ledsen.

Kan bara upprepa det jag sagt i tidigare svar till dig.

Det är alldeles för mycket "testande" här och för mycket trafik. Det är de där andra sjutton bebisarna i rummet bredvid som skulle till, så att du inte hade en chans att låta detta förvirra dig - och därmed lilla barnet :!: - så till den milda grad och sysselsätta din trötta skalle på det här viset.

Andra ljud i huset - musik är ett gott tips - kan avleda överkoncentrationen för er alla.
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

1. Vad gör jag då när hon inte somnar utan blir arg och ledsen efter 40 min, jag har alltså gett en ramsa och sen inget mer. Ska jag bara sätta i öronproppar eller vad?? Börjar jag ramsa här blir hon bara ännu mera arg. Ska jag sätta på musik då eller direkt när hon börjar prata....

2. Och vad gör jag när hon somnar efter jag gett ramsa men vaknar igen efter 10, 15 min denna gången arg och ledsen, ger jag ny ramsa då?? Det gjorde jag imorse men hon blev bara ännu mer ledsen och skrek tills 6.30 när hon under ett uppehåll fick komma upp för det var morgon

Alltså detta gör mig förvirrad för ingen natt är den andra lik förutom att hon nästan alltid vaknar exakt samma tid 5.10 på morgonen. Fattar inte hur hon orkar hålla på natt efter natt......
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"