Sova hela natten 3,5 år samt 5 år

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tr?tter

Sova hela natten 3,5 år samt 5 år

Inlägg av Tr?tter »

Under 5 års tid har jag kunnat sova MAX 6-7 nätter en hel natt utan att väckas av de små. Ofta väcks jag 6 ggr /natt om de är friska annars är det en evig nattvaka om de är sjuka.

I natt slutade jag räkna "uppvaken" när det passerade 12 st, Emma 3,5 är tjorvig i magen (vinter kräksjuka på gång?). Båda barnen somnar utan protest efter två sagor och sen släcka och gå ut (ca vid 20.30). Har en stund för oss själva men sen vid 12.30 kör det igång. Ofta kommer en och sedan två in till vårt sovrum, en vuxen flyttar ut för att det blir trångt. Eller så går vi händelserna i förväg och en vuxen lägger sig på extra sängen i barnens sovrum för att låta den andra få något så när ostört sömn, vilket inte hjälper eftersom små snyftningar, besöka toa, bre om mig täcket, klia mig på huvudet låt mig komma och sova i din (90cm) säng tjatet sätter igång och rullar på hela natten.

Vi har försökt fara på kortare och längre vuxenresor men upptäcker att vi vaknar ändå utan barn då sömnrytmen är så störd. I helgen for jag till en god vän och lyckades sova en hel natt med djupsömn efter (aldeles för mycket vin, nästan en hel flaska [-X ). Men inser att det inte är den rätta vägen för att få sova,,,

Idag skall vi har föräldrasammanträde, maken tagit ledigt en halv dag och vi skall på papper sätta ned vår övelevnadsplan.
1.Separera barnen i olika sovrum för att inte väcka varandra när den ena gnäller?
2.Vägra gå upp vid minsta pip och hoppas de somnar om (tried that but so much failed..). ](*,)
3.Skriva nattbok för att se när och hur de vaknar och vad man kan göra åt det ? Tex vägrar jag from i natt gå upp och bre över täcket tre gånger på natten om det glider av..
4. Förbjuda vilan på dagis efter som deras sömnbehov minskar på natten de dagar de varit på dagis och de vaknar oftare?

Några kommentarer eller fler tips vore på sin plats om inte annat för att se att man inte är ensam om detta. Hört att en ökänd tortyr metod för att ta död på fångar är att väcka dem varje timma så att de inte får djupsömn tills de blir verklighetsbortkopplade och avlider. Börjar närma mig gränsen nu..

Låt mig bli "Glader" igen "Trötter" tär på livsglädjen :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mitt bästa tips är att införskaffa Sova hela natten-boken (se förstasidan). Jag är övertygad om att den både skulle öppna ögonen på er och ge er lösningarna :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mia75

Inlägg av mia75 »

Hej och välkommen hit! :D

Klipper in en bit om att kura stora barn:
• Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen
Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.
Jag skulle ha lagt mig på en madrass utanför barnens dörr och vaktat. Så fort de är på väg upp led tyst tillbaka till sängen och gå ut igen. Om de börjar fråga saker så säg bara: -Det tar vi imorgon, nu är det natt och då sover man!
Jag gjorde så med min då fyra år gamla son och det fungerade utmärkt, tog ca en vecka. Han informerades först om vad som nu gäller för natten, han fick också en veckarklocka som ringer klockan sju då det är dags att gå upp. Innan den ringer så vet han att han ska ligga i sin säng och vara tyst.
Givetvis finns det mycket mer att läsa i boken, men det här är lite info i alla fall. Lycka till, ni kommer snart att sova gott! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Lindalou

Inlägg av Lindalou »

KÄnns väldigt kort att i er situation endast hänvisa till Annas böcker, även om de nog är suveräna vid sömnsvårigheter hos små och stora barn. jag skriver "nog" för jag har plockat russinen, inte följt metodiken slaviskt. Kanske det allra viktigaste är att bestämma sig, det ni gör nu, ta över kommandot, och inte dra igång någon kur innan man känner att man är helt säker på att det hela kommer att gå i hamn. Och det kräver en satsning ett antal nätter, som man MÅSTE ta.

Vi har just lärt vår treåring att återigen sova i sin egen säng, han har sovit fint men började nattvandra, det gick bra i början för alla sov, men sedan blev det allt mer tjorvigt i vuxensängen, och jag märkte att han påverkades av det. Vi gjorde något som inte är helt i AW -stil, men som fungerade: först hade vi "familjeråd", förklarade för honom att fr.o.m. i natt skulle han sova i egen säng. Sedan gick ut och handlade något han verkligen blev förtjust i, och slog in leksaken i transparant papper, placerade den längst upp i hand hylla. Vi köpte stjärnor och gjorde en lista, för varje soven natt i egen säng en stjärna, efter sju rader bilarna! Han var hela tiden med på noterna. Det tog två veckor av lugnt tillbakalotsande till hans säng. Inte en kommentar, inte brutalt men väldigt bestämt (blev lite bråk ett par av dessa fjorton nätter) och så samma ramsa som på kvällen då han väl var i säng, "Godnatt, sov så gott, vi ses imorgon!" Belöningen fungerade som en påminnelse och ett samtalsämne.

Ni måste känna er säkra på att barnen klarar sig utan allt ni håller på med att klia, täcken osv. I AW -böckerna och här på forat finns många tips om hur man istället motar tillbaka det där med en ramsa. På natten händer ingenting, då sover man. Sova på dagis tycker jag verkar märkligt, såvida inte den yngsta går väldigt långa dagar, om de sover på dagen är det väl för att de sover för lite på natten? Tolv timmar behöver de, har jag lärt mig. Vi lägger båda våra (1 och 3 år) på sjuslaget, det behöver varenda timma fram till 07.

Ja, det finns mycket att säga, det känns som om ni behöver den manual Sova-hela-natten kan erbjuda, men också massa uppmuntran. Det går! Barnen har lärt sig den här ordningen, om ni tar kommandot och är tydliga, så kan de lära om. Var uthålliga. Om behov, gå ner i arbetstid ett kort tag.

Mvh/Lindalou
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, lindalou :D Härligt att ni har sköna nätter igen :lol:

Vi vill ju att de små barnen ska sova så gott, och därför är alla sätt bra (utom de dåliga :lol: ). Jag vill ändå i all ödmjukhet varna för det belöningssystem ni tillämpar och som blivit så populärt bl a genom Nanny-akutprogrammen på tv. Att sova gott och sammanhängande på natten är ingen prisvärd bragd utan något högst naturligt och - skulle jag säga - nödvändigt för människans (i alla åldrar) välbefinnande. Samma sak med ätande och tarmtömning (och tillhörande hygien). Det är livsnödvändiga saker :!: - basbehov som måste fyllas, mekanismer som måste skötas och som varje människa, i likhet med alla däggdjur, vill, behöver och måste sköta för att kunna fungera rent fysiskt.

Jag blir lite matt när jag hör om det inte ovanliga fenomenet numera att barn får betalt för att duscha :cry:

Att få sova är en tillgång och en förmån.
Lindalou

Inlägg av Lindalou »

Hej Anna och alla andra!
Ang. belöningssystemen så förstår jag verkligen din skepsis, jag är skeptisk själv och det verkar helt vansinnigt att använda dem för mer grundläggande funktioner som mat, hygien och egentligen kanske sömn också. Jämför med att plocka upp sin jacka t.ex. Dessutom tror jag verkligen inte en treåring kan skjuta en vinst (belöning) på framtiden, det är här och nu som gäller mestadels. Som jag ser det var det vår analys, vårt beslut och agerandet som hjälpte honom att sova mer hela nätter i sin egna säng. Jag är övertygad om att han skulle ha fixat det ändå. Men belöningssystemet blev ett samtalsämne, en påminnelse som faktiskt kändes roligt. Skulle aldrig falla mig in att straffa genom att dra av stjärnor eller liknande.

Jag anade att det här skulle få någon respons, som jag skrev är det ju inte Annas cup of tea.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ändå har du/ni ju följt själva grundvalen för SHN, nämligen Attityden av självklarhet och ett vänligt men bestämt - och just självklart - beteende, i handling, som ni noga skisserat upp på förhand, genomtänkt.

Så visst är DET min cup of tea. Man kan ju säkerligen så småningom få honom att inse hur SKÖNT det är att få sova så gott (det börjar han säkert tycka själv så smått nu :wink: ). Man kan uppföra lite halvöverdriven teater om hur man själv njuter vaaaansinnigt varje morgon för att man har sovit så underbart :roll: :lol: Man kan natta med ÅÅÅÅÅÅÅÅ så skönt, nu ska du få sova så gott :!: Etc.

Ibland behöver vi människor påminnas om hur bra vi har det :wink: :lol:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tips :idea: "Övergångsobjekt", som absolut inte är napp eller något annat man stoppar i munnen. Exempelvis en Nalle eller ngn gose är toppen! Då skapar man mys och trygghet med Nallen i den egna sängen. Ett annat superdupertips är klassisk musik, eller ngn slags avslappningsskiva för barn, låg volym. Annars är det absolut superviktigt att inte låta ungarna kliva ur sängen (så vida de inte är kissnödiga, på riktig), det finns ingen varg att fly ifrån - Sängen är supermysig! Min grabb sover i mörkt svalt rum, med tjockt täcke över sig. Han har en goseleopard som heter Leopold och han somnar till en skiva som heter "Avslappning för barn 2". När han har vaknat, t.e.x. när han har hostat (han vaknar bara när han är sjuk), har jag gått in med vatten eller hostmedicin - inte tänt någon lampa eller tolererat att han klivit upp ur sängen (såvida han inte måste kissa), jag har satt på skivan igen - pussat godnatt och gått och lagt mig.

Själv somnar jag till en meditationsskiva som heter "Huset med de arton rummen" eftersom jag lider av insomningsproblem :roll: :oops: :lol: Samma sak för mig med svalt rum och becksvart, annars funkar det inte...
Tr?tter

TRÖTTER har fått sova!!!

Inlägg av Tr?tter »

En hel natt! Tack för alla svar och stöd. Vilket viktigt forum detta är att känna stöd och få tips. Hur vi gjorde? Extra mys i sängen i form av välbäddad säng. Pratat med barnen under dagarna om att Nu är det dax att sova själva och vi SES I MORGON, inte i natt.

5 åringen sa själv när jag bäddade om honom -Nu mamma ses vi i morogn bitti och inte under natten. Lillan på 3,5 lyssnade storögt på storebror och mumlade något som lät som det samma. Vi flyttade inte om dem till olika sovrum då det skapar mer oro under en tid. Vi har pratat med dagis att vilan får vara MAX vara 45 minuter (inte 1,5 timme). Ock så ute vistelse så mycket det går. Vi prövade även på badhuset en kväll 18.15 eftersom vi har lyxen att bo nära badet.

Klart vi är ju inte framme ännu men jag ville bara ropa litet hej innan jag är över bäcken. :lol: :lol: Klart jag kanske plumsar i men då vet jag åtminståne åt vilket håll jag skall ta sats, förr eller senare kommer vi över på andra sidan.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

:D Varför flytta dem till olika sovrum :?: Det behöver du inte göra förrän lille gossen kommer i förpuberteten :idea:

:D Det är en tillgång för dem att dela rum. Ramsa kan du göra "över en kam" vid behov.
Myra

Inlägg av Myra »

Satte mig ned för att skriva ned några frågor om hur vi får våran kille på 3 1/2 år att sova längre än till kl 6 och hittade den här tråden som gav en del tips så nu har en väckarklocka installerats i hans rum och han verkade i det närmaste lättad när vi berättade att när klockan ringer är klockan 7 och då kan du komma o väcka mamma o pappa.... :D

Vi satte för en tid sen in en klocka i tron om att det skulle hjälpa att han skulle sluta fråga när klockan är sju, vi instruerade honom hur klockan ser ut när den är sju men han har fortsatt att tända lampan vid sex-tiden, komma in i vårt sovrum några gånger o påstått att "nu är klockan sju" fastän den inte varit det..... vi har sagt att han får ligga kvar i sin säng o vänta tills klockan är sju då vi kommer in o väcker honom men han har haft svårt för att hålla tyst utan börjat småprata för sig själv eller med oss.

Ett problem som jag ser det är att han tänder sin nattlampa oxå för då piggnar han ju till. Ska man ta bort den eller? Ska bli spännande att se om försöket med en väckarklocka hjälper..

Varje morgon när vi påtalat för honom att i morse har du ju inte legat tyst utan pratat osv så säger han "ja jag ska inte göra så imorgon". Är det fel att vi har "tjatat" på honom att han inte gjort som vi kommit överrens om??

/Myra
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Min lillkille är i samma stadium som ert barn, han nattvandrar och nätterna blir splittrade. Vi har haft det körigt då nattsuddaren ibland kunnat somna vid 23-00 tiden på nattten för att sedan pigg som en mört vakna vid 7 tiden på morgonen. Vi har märkt att på vår son hjälper det inte att nöta in beteendet utan snarare belöna det när han gör något bra. Att säga att nu gjorde du så här i morse i morgon gör du inte så har varit som att säga till honom goddag yxskaft det regnar på månen. Han har svarat ja eftersom han förstått såpass att det är det svar mamma vill ha, utan att förstå varför. När man däremot sagt oj vad duktig du var nu nu blev mamma stolt, i direkt samband med det som gjordes bra, då funkar det och han gör så även i fortsättningen,
Kanske värt ett försök?
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Myra

Inlägg av Myra »

Nä uppenbarligen funkar ju inte tjatet :D och vi har oxå försökt att verkligen visa/säga hur glada vi blir när han varit tyst till kl 7 och skillnaden är väl att han blir glad/stolt när han inser att han varit "duktig"... men det är samma sak nästa morgon ändå... vi kämpar vidare. Vad ska man göra när han håller på o tänder lampan? Ska man gå in o släcka o säga att nu är det natt? I morse hörde jag att han tassade upp och såg att han öppnade vår sovrumsdörr men han sa inget utan gick tillbaka till sin säng. Jag sa inget utan låtsades bara sova.... :sleep:

När jag kom in en timme senare för att väcka honom satt han upp i sin säng med lampan tänd.
/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Myra!

Ang. lampan så hade jag tagit bort den!
På natten är det mörkt, och på natten sover man.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "