Jag är stolt mamma till Malte och Henning, snart tre år respektive snart fem månader gamla. Båda barnen är standardmodellerade, den förste bättre än den andre. Henning har haft problem med maten sedan start. Eller, problem är att ta i, men han har haft refluxproblem, och har kaskadkräkts igenom sina första månader i livet. Boten på reflux är ju små mål, så SM:s stora mål med trugande har inte gått att genomföra. Kräks i den omfattningen gör han inte längre, men vi har så att säga hamnat av banan lite från början, vad SM beträffar. Förutom maten (och därmed sömnen) går saker som smort, Henning är en underbart glad liten själ som älskar oss och storebror och katterna och livet...
Så, som situationen är nu, så följer vi ett schema som ser ut så här:
07.00 Upp, mat. Äter högst tio minuter, om jag inte tar honom sovandes och liggammar, då kan han käka i sömnen längre..
08.30 Läggs i vagnen, med till förskolan med storebror. Sover fram till 09.30-10.00
10.00 Hemma igen, ammas. Högst tio minuter, hur mycket jag än trugar så vill han inte.
11.30-12.30 Sover middagslur i vagnen.
12.30/13.00 Ammas. Högst tio minuter.
14.30 Läggs i vagnen för att gå till fsk. Vaknar kring 15.
16.00 Hemma igen, ammas. Äter lite mer vid detta tillfälle, kanske en kvart, eller om man har tur, 20 minuter.
ca. 17-18 Sover sen lur. Ammas någon gång mellan denna lur och läggning.
20.00 Skratt till godnatt, läggning.
Natten brukar se ut så att Henning sover problemfritt fram till 23.00, då jag tar upp honom och ammar honom sovandes (han sovandes alltså, inte jag
Så, vi måste få ordning på torpet. Helst skulle jag vilja att han kunde sova hela nätter, men det kanske inte funkar när han äter så litet?
Annars behöver jag reda ut följande:
1. Schemat, vad tycker ni om det? Ett problem är att två av lurarna inte är särskilt ruckbara; Malte måste ju till fsk och hämtas därifrån, och 9 respektive 15 är de tider som passar bäst med fsk:ans verksamhet. Möjligen kan man hämta 14 ist och lämna någon kvart senare... Förslag på justeringar?
2. Vagnspromenaderna. Att två lurar, åtminstone några dagar i veckan förläggs under gång medför ju att Henning vaggas till sömn. Och det måste vara så, ingen annan kan ju hämta och lämna Malte. Således kommer han inte somna av sig själv dessa lurar. Hur stort problem är det?
3. Om Henning vaknar på nätterna mellan målen, ska jag då vagna eller buffa eller vad? Han sover som sagt i en liggkorg hos oss. Är det en bar idé att lägga över honom i vagn några nätter för att försöka få bort uppvaken?
2. Henning somnar själv alldeles utmärkt på kvällarna, men är svårsövd i vagnen stillastående om dagarna. Man får vagna tills han nästan sover eller faktiskt har somnat. Några tips?
3. Så, det sista och stora problemet. Maten. Ungen äter ju ingenting! Vi har börjat lite smått med smakisar, mycket för att amningen går sämre och sämre. några tips? Som det är nu käkar han bara bra i sömnen, är han vaken tar han fem snabba tag på bröstet (om han är jättehungrig, och i stort sett bara då) för att sedan släppa och skrika. Det är inte överlevnadsångest, detta är ett nytt beteende hos en tidigare enkel kille. Han blir urförbannad när man trugar. Jag vet ju vad Anna tycker om dåsande och att man ska skilja på vaken och sömn, men hur ska jag göra för att bryta mönstret?
Puh, många frågor. Snälla, snälla, ge mig lite hjälp på vägen!
Kram,
A