Liten Henning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Anna Gren

Liten Henning

Inlägg av Anna Gren »

Hej,

Jag är stolt mamma till Malte och Henning, snart tre år respektive snart fem månader gamla. Båda barnen är standardmodellerade, den förste bättre än den andre. Henning har haft problem med maten sedan start. Eller, problem är att ta i, men han har haft refluxproblem, och har kaskadkräkts igenom sina första månader i livet. Boten på reflux är ju små mål, så SM:s stora mål med trugande har inte gått att genomföra. Kräks i den omfattningen gör han inte längre, men vi har så att säga hamnat av banan lite från början, vad SM beträffar. Förutom maten (och därmed sömnen) går saker som smort, Henning är en underbart glad liten själ som älskar oss och storebror och katterna och livet...

Så, som situationen är nu, så följer vi ett schema som ser ut så här:

07.00 Upp, mat. Äter högst tio minuter, om jag inte tar honom sovandes och liggammar, då kan han käka i sömnen längre..

08.30 Läggs i vagnen, med till förskolan med storebror. Sover fram till 09.30-10.00

10.00 Hemma igen, ammas. Högst tio minuter, hur mycket jag än trugar så vill han inte.

11.30-12.30 Sover middagslur i vagnen.

12.30/13.00 Ammas. Högst tio minuter.

14.30 Läggs i vagnen för att gå till fsk. Vaknar kring 15.

16.00 Hemma igen, ammas. Äter lite mer vid detta tillfälle, kanske en kvart, eller om man har tur, 20 minuter.

ca. 17-18 Sover sen lur. Ammas någon gång mellan denna lur och läggning.

20.00 Skratt till godnatt, läggning.

Natten brukar se ut så att Henning sover problemfritt fram till 23.00, då jag tar upp honom och ammar honom sovandes (han sovandes alltså, inte jag :lol: ). Jag tror helt enkelt inte att han klarar sig på det lilla han får i sig under dagen. Sedan vaknar han allt mellan 1-4 gånger fram till sju, varvid han brukar få mat vid tre. Jag ställer klockan och väcker honom, oftast. Mellan 5.30-06.00 brukar han ligga och prata och gnöla litet, oftast utan åtgärd. Henning ligger i en korg invid vår säng, och när han vaknar till på nätterna söver vi om honom genom att rucka på den. Nämnas kan att Henning inte riktigt gillar flaska. Han ligger på rygg eller sidan och tar inte napp.

Så, vi måste få ordning på torpet. Helst skulle jag vilja att han kunde sova hela nätter, men det kanske inte funkar när han äter så litet?

Annars behöver jag reda ut följande:

1. Schemat, vad tycker ni om det? Ett problem är att två av lurarna inte är särskilt ruckbara; Malte måste ju till fsk och hämtas därifrån, och 9 respektive 15 är de tider som passar bäst med fsk:ans verksamhet. Möjligen kan man hämta 14 ist och lämna någon kvart senare... Förslag på justeringar?

2. Vagnspromenaderna. Att två lurar, åtminstone några dagar i veckan förläggs under gång medför ju att Henning vaggas till sömn. Och det måste vara så, ingen annan kan ju hämta och lämna Malte. Således kommer han inte somna av sig själv dessa lurar. Hur stort problem är det?

3. Om Henning vaknar på nätterna mellan målen, ska jag då vagna eller buffa eller vad? Han sover som sagt i en liggkorg hos oss. Är det en bar idé att lägga över honom i vagn några nätter för att försöka få bort uppvaken?

2. Henning somnar själv alldeles utmärkt på kvällarna, men är svårsövd i vagnen stillastående om dagarna. Man får vagna tills han nästan sover eller faktiskt har somnat. Några tips?

3. Så, det sista och stora problemet. Maten. Ungen äter ju ingenting! Vi har börjat lite smått med smakisar, mycket för att amningen går sämre och sämre. några tips? Som det är nu käkar han bara bra i sömnen, är han vaken tar han fem snabba tag på bröstet (om han är jättehungrig, och i stort sett bara då) för att sedan släppa och skrika. Det är inte överlevnadsångest, detta är ett nytt beteende hos en tidigare enkel kille. Han blir urförbannad när man trugar. Jag vet ju vad Anna tycker om dåsande och att man ska skilja på vaken och sömn, men hur ska jag göra för att bryta mönstret?

Puh, många frågor. Snälla, snälla, ge mig lite hjälp på vägen!

Kram,

A
Storebror född januari 2010
Lillebror född 1 juli 2012, kurad i början av januari 2013.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Liten Henning

Inlägg av Sarisparis »

Hej Anna och varmt välkommen :D

Vad du verkar förtrogen med standardmodellen, jag är säker pâ att den attityden du har med dig har varit en god motvikt till refluxen och allt trassel den medför. Bra jobbat! =D>

Om Henning snart fyller fem mânader tycker jag helt klart att du ska satsa pâ Riktig Mat framför allt. Dina frâgor kan vi âterkomma till när ni har fâtt upp matintaget (vilket kan gâ fortare än du anar om du ger honom chansen att äta sig mätt pâ god skedmat).

Jag skulle satsa pâ nâgot i den här stilen:

Vakna, ammas
Second breakfast (smaka pâ det ni äter, eller egen gröt eller annat)
Lur
Lunch: grönsakspuré med extra osaltat smör eller olja + efterrätt (t ex fruktpuré), ammas som extra efterrätt
Lur
Mellanmâl: banan, yoghurt, gröt... vad som känns bäst!
Lur
Middag: som lunchen eller gröt om du föredrar
Nattslurk, amning
God natt

Sikta pâ 3-4 (3,5 brukar vara kanon :wink: ) timmar mellan mâlen, förutom mellan morgonamningen och second breakfast som kan komma tätt samt nattslurken som kan komma inom timmen efter middagen. Jag (som inte är nâgot schemafreak) skulle inte ha verktygat sömnen alls innan jag visste med mig att lillkillen var ordentligt mätt.

Tips 1: skaffa Andra Mosboken av Johanna Vestman. Superbra och lätta recept pâ barnmat.
Tips 2: läs i BB om introduktion av fast föda (3-4 mânaderskapitlet)
Tips 3: Läs vâr favorittrâd Mer mat ât smâfolket

Sâ hörs vi vidare :thumbsup: :D

:heart:
Cony

Inlägg av Cony »

Hej och grattis! :D

Angående schemat, fyra lurar är en lur för mycket (gammalt indianordspråk :lol: ) Funderar... :-k Kanske kan Henning få vara vaken när storebror hämtas från fsk? Och den sömntiden slås ihop med en av de andra, kanske middagsluren?

Och angående maten:
Du skriver bara att han inte riktigt gillar flaska, så det är oklart hur stort du anser att det problemet är. Men här kommer hursom några länkar om saken:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14379
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11754

Där finns konkreta tips som att testa en större storlek på napp, och även tips om hur man laddar upp en attityd som får barnet att förstå att flaskan är The Shit. (Om du ursäktar uttrycket. :oops:)

Personligen hade jag inte stans fylligaste mjölk när min son var i Hennings ålder, och han hade inte världens tålamod med mig när jag ville leverera förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaka ur mina något oinspirerade bröst :shock:

Var än maten kommer ifrån är det, precis som Sarisparis skriver, viktigt att hålla timmarna mellan målen så det inte blir en enda sörja av trugande med matvargar som stryker kring benen.

Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej,

Och TACK för era fina svar! Ni på Annas forum är änglar!

Sarisparis: Jag tror att du har rätt, det är riktig mat som behövs här. Henning "gillar" verkligen inte att amma längre (och det är inte följden av negativa förväntningar, jag försöker att finna lugnet och attityden till varje mål men det blir ändå pannkaka.)

Angående smakportionerna; hur snabbt kan jag gå framåt med storleken på portionerna? Jag är så rädd för förstoppning och magont... Som det är nu jobbar vi med att introducera gröt på kvällen (har hittills gett som en halv smakportion, alltså hälften av den mängd som anges på förpackningen, samt katrinplommon, någon tesked per gång) och brukar klämma in någon sked passerade grönsaker till lunchmålet.

Cony: Ja, jag ska försöka att hålla honom vaken till och från förskolan på eftermiddagen. Det har visat sig vara svårt dock. Jag gjorde om schemat när det "var dags" enligt BB, men det var helt omöjligt att hålla honom vaken. Samtidigt så skulle han behöva skaffa sig vanan av att ha en rejäl middagssömn på lunchen... Men jag klurar på det. Jag ska kolla på trådarna om flaskmatning. Problemet med att han inte tar flaska är ännu inte gigantiskt, problemet att han inte verkar tycka sig behöva så mycket mat alls, även om han tar bröstet framför flaskan alla gånger. Varför är det så tror du/ni? Han bara spänner kroppen i en båge och pratar/klagar och sedan arbetar han upp sig och blir argare och argare. Till slut känns det som om våldför mig på honom. Det är liksom inte så kul.

Vad säger ni om nattmål? Ska jag ta bort ett eller behålla det?

Jag återkommer när jag har funderat en vända till på schemat. Och igen, TACK!

/A
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och grattis till liten säger jag också! :D

Nu har jag ingen jätteerfarenhet av just reflux, men själv gjorde jag så att jag matade på i snabb takt så fort jag märkte att magen verkade hänga med. Liten Henning är ju ändå fem hela månader nu! Och så vitt jag vet är mer fast föda enbart positivt för små refluxare. Så öka du portionerna så mycket liten vill är mitt råd! :D :P

Det här med ilska vid bröst/flaska känns igen. :roll: Det finns ju så mycket roligare här i världen än att ligga och suga när man är fem månader! :lol: Här är det enda botemedlet riktig mat också skulle jag säga. :wink:

Ang. nattmålet så skulle jag vänta med att ta bort det tills ni kommit upp i större mängd riktig mat dagtid. Ofta faller dessutom nattmålet bort av sig själv på SM-bebisar när tiden är mogen.... :sleep:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej fina ni! Nu behöver vi verkligen hjälp! Jag vet inte vad det är som är på gång, men nu är han helt otröstlig vid läggning. Han var så i fredags också, men jag tänkte en gång-ingen gång och har inte tänkt på det mer. Men nu är jag rädd att jag har bjudit in varenda varg i hela Stockholm, jag både tog upp honom och hattade mellan bröst och säng. Och nu har hans pappa honom, och han vaggar och bär och gör allt som vi inte brukar.... Och vi, som har två SM-barn, har ingen tolerans mot skrik alls. Jag är helt gråtfärdig. Och jag som har tänkt att nej, attityden kan det inte vara fel på, känner mig nu ganska säker på att det är just den som fallerar. Allt var så lätt med vår första, vi kände verkligen som om det var fel på oss som inte hade något jobbigt att klaga på när vi träffade andra småbarnsföräldrar. Och nu är alt bara upp och ner. Vad lite det behövs för att självförtroendet ska pulveriseras....

Lite stöttande ord i vår riktning?

/A
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Anna! :D
Grattis till fina lillebror! Vad bra ni har jobbat på med SM trots att ni haft en utmaning extra med refluxen =D> .

Hur gick det med läggningen igår?
Ja, ibland så ställer ju de små fler frågor än vanligt, så som Henning verkar göra nu vid läggning. Jag tänker att han kanske blev lite förvirrad när han blev upplyft och matad när han skulle sova. "Va? Äta? NU? :shock:" Och sen kommer det fler frågor på det, om han verkligen ska sova. "Är mamma och pappa helt säkra på det?"

Vi föräldrar börjar också, ofta lika fort, att ställa frågor om vad det nu är som pågår. "Va, vad är det NU då :-k ? Vad är det för fel? :( "
När det blir så för oss så försöker jag att verkligen gå tillbaka till basic: Mycket attityd, göra så som vi brukar och inte hitta på nya saker, även om vi vill hitta på nya svar på frågorna kanske. Men det tror jag nog att du är väl medveten om :wink: .

Hur använder ni verktygen? Har ni infört ramsan?

Angående katrinplommonpurén är min erfarenhet att det kan krävas mer än några teskedar för att undvika förstoppning. Så var inte sparsam med den är mitt råd.

Mota nu bort alla vargar, de har inget att göra i storstan!

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej och tack för ditt svar Tutan!

Jo, läggningen gick åt skogen, men somnade gjorde han, och han sov bra inatt, två uppvak, varav han fick mat efter det första (jag tog upp honom när han var lugn och tyst, efter att ha "vagnat" liggkorgen.) Han somnade i babysittern. Jag kunde inte ta skriket! Det är någon medfödd svaghet hos mig, det är inte ens det att jag tycker synd om honom, utan det är just som du beskriver... Behöver han inte mer mat, har han ont i magen.... Alla dessa frågor!

Vi använder inte verktygen, fick rådet här att vänta med dem tills maten är på plats och då kanske köra kuren eller, om det funkar, vagna bort nattmålet... Utan ramsan, den har jag infört för att den kommer så naturligt. Storebror har ju den med, så jag ramsar liksom automatiskt när jag lämnar rummet efter läggning... Är det dumt?

Men, på den ljusa sidan, tog han flaskan idag och fick i sig åtminstone 100 ml nu till tidig lunch! Det gick bättre än vad bröstet har gått de senaste tre veckorna! Så det kanske finns hopp trots allt; jag tror det är så att han associerar bröstet med att jag försöker söva honom, och att flaskan inte har några sådana kopplingar. Sedan kan han ju titta sig omkring på ett annat sätt med flaskan, det hjälpte säkert också till! Till detta ska det nu serveras efterrätt: katrinplommonpuré!
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Irmas mamma: tack för ditt svar också! Är det så att jag kan introducera smakisar på mer än ett mål också, trots att jag inte kommit upp i några portioner att tala om riktigt?

Jag har lagt om schemat lite. Vad sägs om detta:

07.00 Upp
Mat: Ammas eller ersättning.
Second breakfast: smaka på vår frulle, katrin- eller päronpuré
08.30-09.30 Lur 1 (iväg till fsk)
10.30 Lunch. Ammas/ersättning, kanske fruktpuré som efterrätt. (Fasa in riktig mat allt eftersom)
Social delaktighet, ut, kanske lite ensamlek.
12.00-14.00 Lur 2
14.00 Mat: Ammas/ersättning+katrinpuré
Ut och iväg till fsk vaken (stor utmaning).
16.00-17.00 Lur 3
17.30 Middag. Riktig mat+ ammas/ersättning.
Gröt+ mer ammas/ersättning som nattslurk.
20.00 I säng.

Tacksam för alla synpunkter!

/A
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Anna Gren skrev: Det är någon medfödd svaghet hos mig, det är inte ens det att jag tycker synd om honom, utan det är just som du beskriver... Behöver han inte mer mat, har han ont i magen.... Alla dessa frågor!
Det är nog medfött hos alla människor gissar jag :lol: . Det finns nog ingen som gillar att höra barn skrika. Nån genetisk beskyddarinstinkt kanske för att vi ska ta reda på varför den lilla skriker? Men har den fått alla basala behoven tillgodosedda enligt förnämliga SM så vet vi ju att den har fått det den behöver :D . Mer än så är svårt att göra.
Nog om det! :wink:

Det låter ju toppen att lillebror har fått hänga med i storebrors ramsa :thumbsup: . Då har den ju arbetats in från start. Så har det blivit för oss också!

Schemat tycker jag ser bra ut. :D

Vad gott att han tog flaskan bättre idag! Jag tycker att du kan prova smakisar vid mer än ett mål, så som du har skrivit i schemat.

Bra jobbat! =D>

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Hej alla!

Nu vet jag ju inte om uppdateringar och tack är något som uppskattas, när det finns så många som behöver värdefull hjälp, men här kommer det i alla fall!

Sedan jag bad (och FICK) hjälp här på forumet har vi jobbat hårt här hemma (och slutat arbeta helt och hållet, paradoxalt nog!). Den stora insikten efter att ha bollat med er här blev just att jag har överkoncentrerat mig, ifrågasatt sådant som borde vara helt självklart och därmed tappat attityden och börjat ställa frågor själv. Huga. Så, efter att ha tagit åt mig av de goda råden så har vi vant in skedmat och gröt till Hennings uppenbara lättnad, han behövde tydligen det, och introducerat spälsängen istället för liggkorgen. Och tagit bort alla tankar på att kura och allt fokus på problemen. Och genom detta nya, har saker liksom rätat ut sig efter hand. Det ena har gett det andra. I och med maten, så sover Henning bra på nätterna (numera ett uppvak, runt tre, då han får mat, och lite knorr kring sexsnåret), och genom spjälsängen, så tog vi oss på något sätt ur de negativa förväntningarna kring läggningarna; det blev något nytt, och roligt utan några förutfattade meningar. Och genom att han sover bättre på natten, så har läggningen till lurarna på dagen också fixat sig, antagligen bara genom att jag nu ä tryggare och inte ens bryr mig om att röra vagnen när jag lämnar den. Som Anna säger, det är lätt att både skapa bra och dåliga vanor för fyra-fem-månaders... Vi har knappt ens några skarvproblem!

Oavsett, det jag ville säga var TACK! Både till er på forumet, och naturligtvis till Anna själv. Jag antar att hon inte har tid att läsa här inne själv så ofta, men om någon kan förmedla till henne hur otroligt tacksamma vi är för hennes fantastiska barnabok så kan ni ju göra det... Annars får jag väl skriva i gästboken.

Kram,

A
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Vilken härlig läsning, vad skönt för er alla att det går så fint!
Inspirerande!

Kram Linda på Gotland :heart: :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Anna Gren skrev:Nu vet jag ju inte om uppdateringar och tack är något som uppskattas, när det finns så många som behöver värdefull hjälp, men här kommer det i alla fall!
Jo, det uppskattas! :lol: TACK själv för ditt härliga inlägg. =D>
Anna Gren skrev:Den stora insikten efter att ha bollat med er här blev just att jag har överkoncentrerat mig, ifrågasatt sådant som borde vara helt självklart och därmed tappat attityden och börjat ställa frågor själv.
Du är inte ensam om den insikten och verkligen inte ensam om att ha varit i överkoncentrationens grepp. Men visst är det fantastiskt skönt när det äntligen släpper! :D
Anna Gren skrev:Och tagit bort alla tankar på att kura och allt fokus på problemen. Och genom detta nya, har saker liksom rätat ut sig efter hand. Det ena har gett det andra.
Det här gör mig sâ glad. :D Inte för att jag pâ nâgot viss vill misskreditera kuren (som kan göra all skillnad för familjer i kris), men för att det är sâ lätt att hänga upp sig pâ problemen. Istället för att göra som ni gör, mat och annat, och kunna konstatera att det ena ger det andra, det blir en god cirkel av det hela. Bra jobbat =D> =D> =D>
Anna Gren skrev:Jag antar att hon inte har tid att läsa här inne själv så ofta, men om någon kan förmedla till henne hur otroligt tacksamma vi är för hennes fantastiska barnabok så kan ni ju göra det... Annars får jag väl skriva i gästboken.
Skriv gärna i gästboken :D Jag ska tipsa henne om ditt fina inlägg här ocksâ, hoppas att hon hittar lite tid att läsa.

Stort TACK till dig! Du är hjärtligt välkommen att hänga kvar här pâ forumet, the more the merrier. Ofta har vi ju olika erfarenheter och jag tycker att forumet blir som allra bäst när sökande mammor fâr ett fint smörgâsbord med tips och tankar, dukat av andra mammor.

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära, kära Anna Gren :heart: Vilken underbar läsning :-({|= Vilket underbart vackert arbete du gjort och gör =D>
Anna Gren skrev: Nu vet jag ju inte om uppdateringar och tack är något som uppskattas, när det finns så många som behöver värdefull hjälp, men här kommer det i alla fall!
Om du visste. Och det kan du nog tänka dig - här arbetar en hel kader av hjälpande eldsjälar, fullkomligt ideellt. Här finns ingen reklam, inga inkomster alls att hämta, för någon. Den belöning som överträffar allt är just den du ger, och många, många med dig: uppdateringar om ett barn som mår BRA, som njuts och njuter själv - äntligen och till slut, efter diverse bekymmer och problem - med hjälp av stödet och engagemanget och framför allt den goda, kärleksfulla vilja och förmåga som finns här. Tror jag det att ett tack sitter fint :wink: :lol: Mäkta fint \:D/
Sarisparis skrev: ---- jag tycker att forumet blir som allra bäst när sökande mammor fâr ett fint smörgâsbord med tips och tankar, dukat av andra mammor.
Instämmer till tusen procent. Så snälla du, försvinn inte, även om allt blir lugnt och fint och du inte tycker du behöver oss längre :shock: Andra behöver DIG :thumbsup:
Anna Gren skrev: ---TACK! Både till er på forumet, och naturligtvis till Anna själv. Jag antar att hon inte har tid att läsa här inne själv så ofta, men om någon kan förmedla till henne hur otroligt tacksamma vi är för hennes fantastiska barnabok så kan ni ju göra det...
Och jag är lycklig över att ha fått njuta denna vackra läsning och över att
Barnaboken får finnas vid din sida som en vän att hålla i handen. TACK :heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cony

Inlägg av Cony »

Gulp... :D BEA-utiful!

Kram till dig Anna Gren. :) :heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"