Tvillingar på rygg kurade första natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tvillingtanten

Tvillingar på rygg kurade första natten

Inlägg av Tvillingtanten »

Igår började min vän och jag kura hennes 6-mån tvillingtjejer. Kalabaliken har uteblivit men jag ville ha lite pepp om va vi gör rätt och fel.
Den ömma mamman har lämnat ansvaret till mig och inte en endaste gång plockat upp någon fastän hon velat !!
Vi drog igång 19.00 igårkväll då vi gav dem varsin flaska välling, N.somnade när nästan hela flaskan var tom och jag kunde inte väcka henne. Fick bli som det blev och jag la henne i spjälsängen. W.var vaken och henne buffade jag och fjädrade i 10 minuter och ramsade på väg ut. sen var det lugn till 22.20 då båda drog igång och buffades och fjädrades i en knapp halvtimme. 23.20 vaknade N.och blev buffad i 5 minuter o fjädrad. Nästa gång var kl 03.40 då W vaknade och blev buffad 3 min, sen 04.40 och 05.30 vaknade båda och buffades. Vi ramsade och höll oss till kl 6 sen var det godmorgon ( vi hade tänkt 7) och då ammade mamma tjejerna. Sen hade vi myspys o blöjbyte, vuxenfrukost och ensamlek. 7.30 var dom supertrötta, då vaggade jag dem i spjälsängen och dom somnade bums.
Vaknade 9.15 glada i hågen. Då fick man välling och leka i babygymet. kl 11 blir det promis och sova till 12.30.
Därefter ska dom få lunch, burkmat och fruktpure. Sen ska det vaggas i spjälsängen 14.30 till 16.
Kl 18 börjar nattbestyren, halv 7 välling sen bus och lägg 19.
Och va vi förstår (jo, jag har läst boken många ggr) ska här inte buffas alls ikväll.
Vore så tacksam för lite input här, så vi inte gör bort oss och förstör det här fantastiska :D
Fick den stora äran att klippa 2 navelsträngar när min bästis födde tvilingflickor 2011-11-01 <3
Kurstart 2012-05-04
klockan

Re: Tvillingar på rygg kurade första natten

Inlägg av klockan »

Hejsvejs och varmt välkommen hit :D

Vilken grej du får vara med om :D Härligt för din vän att ha dig som ställer upp och är med om detta fantastiska :D . Det här kommer gå som smort ska ni se :D .

Natten verkar ju ha vart helt hyfsad måste jag säga, barnen verkar ha kännt sig trygga eftersom de somnat om rel snabbt och ni har oxå fått börja med att introducera ramsan och känna på hur den används. Så långt allt väl. Det är nu i natt som den stora utmaningen kommer, precis som du skriver. Nu gäller det att gå vidare till nästa nivå :wink: .

Det är helt tillåtet att anv buffningen (försök att att INTE varva buffning och solfjäder då detta lätt kan förvirra barnen) även inatt men våga låt ramsan börja ta över mer och mer och använd den som ett slags kommunikation: olika tonläge, röststyrka etc. Tänk på att ni ska ha sista ordet, om barnen frågar 100 ggr ska vi svara 101 ggr, så det är fullt tillåtet att ramsa X 97 om så skulle behövas :wink: .

Viktigt att ni håller schemat är det! Är det morgon kl 07 så är det. Det är enda chansen för barnen att kunna sätta tiderna i kropp och knopp, så skarva inte är mitt råd.

Se till att ösa på med maten nu under dagen, på mätt mage sover man mkt skönare (gäller alla lurarna) och har alla förutsättningar för att få sina 12 tim. Dessutom slipper vi vuxna nojja över att " de kanske är hungriga" :roll: och kan agera mer konsekvent om frågor uppstår . 5 mål med 3-3.5 tim mellanrum, men det där vet ni.

Är lite oklar över hur ni lagt upp dagslurarna (?). 3 lurar/dag är att rekommendera, de två kortare på fm och em och sen en långlur mitt på dagen, strax efter att lunchen intagits. 12+45+1.5+45 kan vara ett bra 6-månadersschema. Ev lite längre lunchlur (2 tim) och så en kort power nap på 20 min på em som ges som förutsättning för sömn. Beror ju på om det är piggisar el tröttisar. Nåja, hursomhelst ska ni inte ändra och bängla i det schema ni nu gett er in på under själva kuren utan isf vänta tills uppföljningsveckan är över.

För vanliga frågor som ofta uppstår under kuren se denna tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Läs gärna om kapitlena "Safarin" samt de om "Lugnet" "säkerheten" och "Njutningen" i SHN-boken. Där hittar ni själva grundtesen till kuren och varför man gör som man gör.
Tvillingtanten skrev:Vore så tacksam för lite input här, så vi inte gör bort oss och förstör det här fantastiska
Kör på bara :D :thumbsup: .Och glöm inte att detta är en process som kräver sina 11 dygn, först efter det kan man börja utvärdera.Hör gärna av dig mer fler frågor om det behövs, vi finns här för att peppa och fundera tillsammans med er.

Ps. skriv gärna in födelsedatum på barnen samt startdatum för kuren i din profil så blir det lättare för oss att hänga med :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Tvillingtanten

Tusen tack !!
Vi får nog göra om lite med dagssovandet oxå. Har sovit en stund nu så jag känner mej pigg och glad igen för en ny natt.

Tyvärr hittade jag ingenstans där jag kan skriva in när barnen är födda ???
Fick den stora äran att klippa 2 navelsträngar när min bästis födde tvilingflickor 2011-11-01 <3
Kurstart 2012-05-04
klockan

Inlägg av klockan »

Gå in på "kontrollpanel" uppe till vänster - sedan väljer du "profil" och efter det "ändra signatur". I den stora rutan som då kommer upp så skriver du in födelsedatum + kurstartsdatum. Då ser det ut som längst ner på min signatur.

:D
Tvillingtanten

Andra natten avklarad. Dagen gick väldigt bra, och dom åt mycket. Kl 19 tjoade vi in till sängen och la dem, 4 buff och en solfjäder. Ramsade ut. Ena flickan somnade direkt, den andra gnölade en stund, jag ramsade utanför. 19.20 gnölade den andra flickan och jag ramsade då med. 19.30 var det tyst. 01.30 (!!) tjoade någon till, vi sa ingenting och sen var det tyst. Till 05:30 !!!!! Men det gick inte att ramsa då, dom stirrade upp varandra och 05.45 gav vi med oss...
Samma problem som igår altså...
Nu har jag gjort min del av det hela, nu får mamma ta över. Jag är såååå enormt tacksam att jag fick vara med om detta, jag har en 15-åring som jag aldrig kurade, han var för gammal när jag fick reda på SHN och sov då fint varje natt. Och alla ni härliga människor här som upprätthåller Annas fina "filosofi", jag är så tackam :heart:

Och jag skrev under kontrollpanelen men det kommer inte upp något ändå.
Min bästa vän födde 2 fantastiska flickor som jag fick klippa navelsträngarna på 2011-11-01
Kurstart 2012-05-04
Kurstart 2012-05-04
klockan

Inlägg av klockan »

Halloj igen,

vilken natt :o :D positivt menat alltså! Här är det ju 2 små damer som tydligt håller på att fatta galoppen :D . Men så är det dom där jäkla tidiga morgnarna :? dom som man kan få gneta på med riktigt länge.

Har noll erfarenhet av att kura twins el barn som sover i samma rum för den delen. Ska hojta till inne i vårt Interna forum så kanske ngn mer kunnig kan komma med tips på hur man bemöter det faktum att de varvar upp varann.

KOLMÖRKT i rummet, så att de absolut inte ser varandra, ev en vikskärm emellan dem kanske kan va ngt till att börja med. Och så använda ramsan, det är nu den ska börja sätta sig och få dem att inse vad det är som är på agendan, dvs det är natt och då sover man - då händer inget. Kan "trösta" med att detta med de tidiga morgnarna som sagt är ett aber för många. Det är lätt att tro att man är pigg och utvilad vid den tiden när man sovit så pass många timmars sammanhållande sömn...men de är ju inte riktigt framme :wink: . Viktigt nu att de lär sig vad ramsan förmedlar...den ska inte sammankopplas med att mamma kommer in och tar upp :wink: .

Hälsa mamman att hon är välkommen att återkomma om hon känner för det. Vilken toppenkompis hon har i dig :D :heart: :thumbsup: Förståt att du känner dig delaktig i barnen eftersom du t om var med när de föddes!
Tvillingtanten skrev:Och jag skrev under kontrollpanelen men det kommer inte upp något ändå.
Min bästa vän födde 2 fantastiska flickor som jag fick klippa navelsträngarna på 2011-11-01
Kurstart 2012-05-04
Jorå! Den står där nu :wink:

:D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Vilken flygande start! FAntastiskt =D>
KOLMÖRKT i rummet, så att de absolut inte ser varandra, ev en vikskärm emellan dem kanske kan va ngt till att börja med. Och så använda ramsan, det är nu den ska börja sätta sig och få dem att inse vad det är som är på agendan, dvs det är natt och då sover man - då händer inget. Kan "trösta" med att detta med de tidiga morgnarna som sagt är ett aber för många
Vill bara säga att detta är det som gäller.

Samt är jag rädd att lite mera mat kanske skall ner i magen. Inte i form av ersättning eller Bm utan MAT; riktig mat. man bör ha 2 måltider grönsaker och så, samt 2 gröt/vällingmål i denna ålder. En 6 mån har nästan ingen botten. Så mata på, jättefort! BAra att ösa in. :lol:

Komihåg ålningen på golvet med golv utan mattor och fötter utan strumpor så man kan åla iväg rejält mycket och långt, samt korsvis. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"