När kan barn bäst börja dela rum?

Samtalsforum med barnen i fokus
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Hej !

Jag har två småkillar på 7,5 månad och snart 2,5 år. Lillen har sovit gott flera veckor nu och min stora lilla kille sover gott och ostört helt enligt bästa AW-modell. Igår fick jag för mig att jag skulle låta mina barn börja dela rum, men insåg efter den gångna natten att jag kanske inte är riktigt redo för det #-o, och möjligtvis inte den lille heller... eller så hade jag bara fått minikura lite under ett par nätter för att de båda skulle sova lugnt tillsammans, men tänkte idag att jag hellre väntar eftersom lillkillen närmar sig åtta månader och dessutom är på väg att få sin första tand (bättre sent än aldrig :lol: ) ... Nu sover de i vilket fall i olika rum igen och vi väntar nog några månader till.

Vore ändå intressant att höra vad ni andra har att säga om saken.

Hur funkar det för er, sover barnen gott, när började de dela, hur gör ni när någon av dem har problemperioder, väcker de varandra på morgonen och hur sköter ni läggningarna av barn i olika åldrar när de delar rum?

\:D/
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av videunge »

HEj :D

Mina barn har delat rum sedan lilleman var ca 5 månader. Har man en säker sovare som storasyskon så kan man nog låta dem dela rum från början men det är praktiskt tycker jag att inte ha några nattmål kvar att ta hänsyn till. :wink:

Vi hade kalas på kvällen med ljus och ballonger. Storasyster hjälpte till att bädda fint när sängen flyttades. Provligga så klart!

Sen hade jag tänkt att en unge mitt i 8 mån-ångesten hade jag väntat med att flytta tills världenln lugnat ner sig igen. Mina barn sover gott tillsammans. En kan stöka rejält utan att den andre vaknar. Susan D tror jag har 4 telningar i samma rum utan problem. Tänk vad härligt att få sova med sitt syskon. Jag njuter av att gå in och bara lyssna på snusandet O:) :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av SusanD »

Hej, ja vi har haft alla fyra barnen sovandes i samma rum utan problem. Nu har Emil, som är sex år, flyttat in till en loftsäng i lilla rummet. Vi har flyttat in småttingen vid 4 mån ålder, när de har sovit några 12 Tim nätter. Det har varit rejäla i flyttningskalas med glass och ballonger. Sen har det inte varit något alternativ att flytta ut småttingen, har det uppstått fnurror har vi löst dem på plats så att säga. De stör aldrig varandra, trasslar en sover de andra och iblan ramsar de större de mindre om så behövs.

Har du väntat så här länge med att flytta ihop dem så kan du vänta tills efter 8 mån ångesten är förbi. Själv hade jag flyttat ihop dem bums. Att ha en sovkamrat i rummet när livet gungar är en trygghet och sova ska man ju göra fastän man får tänder. Men allt hänger på din inställning och attityd så det är bara du som kan bestämma när de ska flytta ihop.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Hej!

Tack för era svar. Det där med inflyttningskalas var något nytt för mig! Rolig idé. Dock är det ju store killen som skall flytta in till lillkillen, men kalas låter som en hit tycket jag. Jag inser efter att ha läst era svar att det definitivt inte behöver väntas längre...skall flytta ihop dem efter valborgshelgen, då vi ändå skall åka bort. Jag håller helt med om att man skall ha en sovkamrat i rummet så fort man kan, vem vill inte det?! Så det är väl bara att ta de störda nätterna med samma attityd som under kurningarna då, eller hur? Borde jag lägga dem vid samma tid då också? Vi sjunger osv för stora killen, så då tänker jag att det är svårt att lägga honom i samma rum som en 8-månaders kille som läggs på ca 30 sekunder... vad säger ni? En annan fundering är att jag inte tycker lillkillen visar så mycket 8-månaders ångest på nätterna, så det är nog också en anledning att raska på ihopflytten.

:heart:
Yanne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Ps: så underbart det låter med fyra småttingar i samma rum...
:D
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Killarna är ihopflyttade, med kalas och allt och är mycket nöjda med det. Stora killen verkar även ha utvecklat en lite starkare beskyddarinstinkt över lillebror på kuppen. Fint. Morgonen blev lite väl tidig eftersom de vaknade och låg och pratade och skrattade därinne, men det ger sig nog på sikt.

[-o<
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av chokladkaninen »

Härligt! :thumbsup: =D>
Jag tror också att morgonrutinen ger sig med lite tålamod. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Hej!

Jag hoppas det för lilleman har börjat men ovanan att vakna klockan fem på morgonen, glad i hågen och väldigt bajsnödig. Så han jollrar en stund, bajsar sen och vill så klart inte somna om. När jag bytt blöja (i sängen) blir han rent ut sagt förtvivlad när jag ber honom att somna om.... Vad gör jag? Stora killens sömn blir också störd och han blir helt slut på dagen. Jag minns att även han la sig till med att vakna klockan fem i den här åldern, då både lillen och han börjat krypa, och att han var väldigt svår att få att somna om och det pågick en ganska lång tid. Känner någon igen sig och har något bra tips?

#-o
Yanne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av videunge »

Jag hade nog satsat på att ge lite katrinplommon på morgonen så att magen kan sköta sig på dagen i stället. :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av Nat »

och stoppande på kvällen vill jag tillägga :D
Blåbär i kvällsgröten och plommon, russin eller kiwi i morgonfilen 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Jag får försöka med det. Dock är han så hård i magen att jag inte vill ge något stoppande. Han är hård i magen även om han fått kiwi, aprikos, päron mm. varje dag i många veckor nu.

Skall göra en insats för att få ordning på morgnarna (de ljusa dagarna till trots) imorgon bitti och har flyttat in stora killen på en madrass i vårt rum. Det hjälper ju inte att han vaknar av lillens joller och börjar skratta och hojta och se till att omsomning är en omöjlighet innan klockan ens blivit halv sex.... snark! :lol: :sleep:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av SusanD »

Är du säker på att det verkligen är kolmörkt inne i barnens rum? Testa att spraya vatten på rutan och tryck dit folie så blir det kolsvart, det borde påverka de tidiga morgnarna positivt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Hej Susan!

Det är egentligen väldigt mörkt därinne, hänger en rullgardin, sängöverkast och sommartäcke över fönstret (haha), men folie var ett bra tips som jag inte kände till och möjligtivs är tyget som hänger för glaset på dörren för tunt. Nu har stora killen sovit på madrass i vårt rum några nätter och lillen har stigit upp halv sju som han skall (det tog en morgons minikurande för att få till det). Han har dessutom slutat morgonbajsa sedan storebror flyttade ut. Vi får se hur vi gör, visst det handlar om min attityd, men en veckas bajsande och glatt hojtande vid femtiden fick mig att undra om målet är värt besväret längs vägen... Han vaknar även nu till vid fem-halvsex, men somnar om eftersom han är själv i rummet. Ja du, du har ju fyra knattar som har delat rum, så jag förstår ju att det kan fungera väldigt bra! Och visst hade det varit härligt om det gjorde det här också.

Kram
Yanne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av yanne »

Hej!!

Jag har en liten kille på 2 år och 8 månader och jag har några funderingar och frågor kring hans läggningsrituner som jag skulle behöva ha lite råd omkring.

Han har ända tills för något halvår sedan kunnat somna själv i sin säng, men allt sedan hans lillebror föddes för snart ett år sedan och sedan han i höstas genomgick en hiskelig trotsperiod har han skrikit upp sig och velat att vi skall ligga med honom när han somnar. I olika perioder har han kunnat somna själv sedan dess, men sedan en tid har vi inte kunnat få honom att ligga själv i sängen överhuvudtaget utan en massa skrik och bråk. Han genomgår en riktig funderar-period nu och jag förstår att han behöver mycket närhet mm. men vill ändå gärna att läggningarna skall vara mindre konfliktfyllda. Jag undrar hur jag skall göra för att försöka få tillbaka denna fina vana av att kunna ligga själv i sängen och fundera en stund innan man somnar? Jag har försökt genom att se till att ha med "skrattet till godnattet" men lyckas inte riktigt med att få läggningen till att bli ett nöje trots det. Skulle bli jätteglad för lite tips kring detta.

Samma sak gäller nu middagsläggningar, som allt som oftast inleds av en massa protester. Kanske borde jag bara ta bort middagslurarna och få i säng honom klockan sju istället för kring åtta som nu. Är det inte oftast kring tre år som barn slutar behöva sova middag? Är det från och med den åldern som barn behöver 12 timmars sömn per dygn?

Han sover i en vanlig säng, inte längre i spjälsäng.

Tacksam för lite tips om någon har tid!
[-o<

Yanne
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: När kan barn bäst börja dela rum?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Jag har dålig uppkoppling så jag svarar kort.

Det är inget ovanligt med trassel i den här åldern. Trotsen eller inte - frågor ställs!
Mina råd är enkla - se över dagarna! Spänstiga personer i den här åldern är som jakthundar och behöver massor av motion, åtminstone två rejäla spring/kast/klätter i 2 x 2 timmar per dag. Och sen det magiska tricket - social delaktighet. Alla ska hälpas åt med allt - kök, sopor, tvätten. Och så kan du ju krydda med spännande farliga saker som kräver koncentration - skära gurka med vass kniv eller snickra ect.

Presentera dagens schema med schwung "idag har vi en massa viktiga saker att göra, det och det och det, och nu får vi hjälpas åt för att klara av det! Tacka storstilat för alla insatser samtidigt som du alltid behöver hjälp och det är självklart att ni hjälps åt :D

När du kört slut på raringen med motion och arbete och massor av mat (ej att förglömma) så busar/gosar/kittlar du upp personen i fråga till max och Sen rakt i säng.
Ramsa ut ur becksvart rum och stäng dörren. Kommer nån upp så upplys vänligt att det är sängen och sova gott eller pallen som gäller. ( Pallen placerat på tråkigt ställe) Väljer raringen pallen så håll koll på att han sitter där - minsta försök att smita ska mötas av ett vänligt men Bestämt: pallen eller sängen? (prata inte mer än så - det ska vara tråkigt att vara uppe efter läggtid) När han väljer sängen följer du honom vänligt och lägger på täcket (första 5 gångerna, sen får man klara det själv :D ) och ramsar ut. Ramsan är viktig! Den fortsätter att tala om vad som gäller, nu är det natt och det betyder sova.

Jag tror inte att det är närhet som saknas utan klara svar på frågor - Sover man nu? Vad händer om jag Inte sover nu? Hur ser det ut när jag ska sova och andra är vakna?!

Jag har själv en 2 år 6 månader, hon sover 11- 12 timmars natt och Alltid 1 1/2 timmars lunch och gärna 2 timmar. Ibland 2,5 :shock: Ta inte bort någon lunchlur än på länge. Och när han inte somnar och bara tramsar byt till vila! Vår 4 åring har fortfarande 2 timmars vila, först med film eller lyssningssaga (nu börjas det med kapitelböcker :heart: ) sen smyger han upp och leker Tyst med smålego eller ritar. Hela familjen vilar lunch i det här hemmet så det är tyst och stilla. Har vi gäster så blir vila förstås kortare för oss och stora pojken men han behöver verkligen ta det rejält lugnt en stund för att orka hela dagen. Och han är 4...

Kolla över era rutiner och dagens aktiviteter. Det kommer man långt med. Och en tråkig pall i på tråkig plats. Och läs om trotsen i BB :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"