Hej!
Jag har dålig uppkoppling så jag svarar kort.
Det är inget ovanligt med trassel i den här åldern. Trotsen eller inte - frågor ställs!
Mina råd är enkla - se över dagarna! Spänstiga personer i den här åldern är som jakthundar och behöver massor av motion, åtminstone två rejäla spring/kast/klätter i 2 x 2 timmar per dag. Och sen det magiska tricket - social delaktighet. Alla ska hälpas åt med allt - kök, sopor, tvätten. Och så kan du ju krydda med spännande farliga saker som kräver koncentration - skära gurka med vass kniv eller snickra ect.
Presentera dagens schema med schwung "idag har vi en massa viktiga saker att göra, det och det och det, och nu får vi hjälpas åt för att klara av det! Tacka storstilat för alla insatser samtidigt som du alltid behöver hjälp och det är självklart att ni hjälps åt
När du kört slut på raringen med motion och arbete och massor av mat (ej att förglömma) så busar/gosar/kittlar du upp personen i fråga till max och Sen rakt i säng.
Ramsa ut ur becksvart rum och stäng dörren. Kommer nån upp så upplys vänligt att det är sängen och sova gott eller pallen som gäller. ( Pallen placerat på tråkigt ställe) Väljer raringen pallen så håll koll på att han sitter där - minsta försök att smita ska mötas av ett vänligt men Bestämt: pallen eller sängen? (prata inte mer än så - det ska vara tråkigt att vara uppe efter läggtid) När han väljer sängen följer du honom vänligt och lägger på täcket (första 5 gångerna, sen får man klara det själv

) och ramsar ut. Ramsan är viktig! Den fortsätter att tala om vad som gäller, nu är det natt och det betyder sova.
Jag tror inte att det är närhet som saknas utan klara svar på frågor - Sover man nu? Vad händer om jag Inte sover nu? Hur ser det ut när jag ska sova och andra är vakna?!
Jag har själv en 2 år 6 månader, hon sover 11- 12 timmars natt och Alltid 1 1/2 timmars lunch och gärna 2 timmar. Ibland 2,5

Ta inte bort någon lunchlur än på länge. Och när han inte somnar och bara tramsar byt till vila! Vår 4 åring har fortfarande 2 timmars vila, först med film eller lyssningssaga (nu börjas det med kapitelböcker

) sen smyger han upp och leker Tyst med smålego eller ritar. Hela familjen vilar lunch i det här hemmet så det är tyst och stilla. Har vi gäster så blir vila förstås kortare för oss och stora pojken men han behöver verkligen ta det rejält lugnt en stund för att orka hela dagen. Och han är 4...
Kolla över era rutiner och dagens aktiviteter. Det kommer man långt med. Och en tråkig pall i på tråkig plats. Och läs om trotsen i BB
Clara