Kura en *snart* 4månaders som endast äter ersättning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jucie

Kura en *snart* 4månaders som endast äter ersättning

Inlägg av Jucie »

Hej,

har läst Sova hela natten fram och baklänges samt surfat en hel del på forumet. Vi skall kura vår minsta son men har fortfarande några frågor som vi inte hittar något tydligt svar på. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa oss.

Vår son är frisk, normal i längd, vikt, osv och förr den 14:e Sep. Vilket gör honom till nästan 4 månader, så när som på några dagar.

Våra frågor:
  • Är han för ung för att kuras? Vi hade tänkt börja natten den 5:e.
  • Han äter endast ersättning vilket vi har förstått kommer göra att han behöver äta på natten enligt tidigare rekommendationer vi läst här på forumet. Frågan då är hur många gånger skall han äta och vid vilken tid? Om vi utgår från standard schema där han skall sova 20:00 - 07:00
Stort tack på förhand!

-Jucie
förälder till Luca, född 14 sep 2011 och Amanda 27 juni 2018.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura en *snart* 4månaders som endast äter ersättning

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Om du läser lite till både i boken och på forum så framgår ganska tydligt att man inte kurar barn under 4 mån och som inte äter någon mat.

Är man 4 mån och får ersättning så är det ju precis som du säger, då behöver man äta på natten och då är det ju inte "sova hela natten - kur" vi talar om här. :wink:

Så antingen kan du gå till späda och små och försöka köra med Standardmodellen i raketfart - finns i Barnaboken och på det forumet att läsa om.

Eller så avvaktar du tills han faktiskt är över 4 mån och äter lite smakisar och 4 mån gröt, han behöver vara proppmätt på dagen för att sova gott om natten.

Så överväg vad som kommer att passa er och besluta hur ni kan gå vidare. Vi finns här när han är dryga 4 mån och får lite mera mat i magen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jucie

Inlägg av Jucie »

Hej!

Tack för snabbt svar! Ursäkta om "vi" återupprepar oss lite, vi är två föräldrar som skriver under samma alias (för att samla all info på ett ställe). Vi har nu läst på mer om standardmodellen samt införskaffat ett andningslarm. Vi kommer att införa sm här och nu :-) och använda Annas schema. Vi har bara en fråga kvar, det kanske är fel forum att ställa den i (säg till isf) men när bebben ska sova, då är det vagning och ramsa som gäller? Och skrattet till godnattet, är det meningen att jag ska väcka upp lillprinsen när han ligger och slumrar vid flaska och skoja med honom innan jag lägger honom i vagnen för att somna? Han är en riktig matnjutare nämligen och ligger nästan alltid och slumrar med stängda ögon då han äter. Oj, det vart två frågor.

Tack på förhand :-)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Juice och varmt välkommen hit :D

Sâ ni har bestämt er för att köra SM? Lâter kanonbra! :thumbsup: Har ni läst pâ i Barnaboken? För en snabbkoll sâ finns det utmärkta SM-kompendiet.

Har ni kikat pâ TorsMammas SM-översikt för schemainspiration?

Tanken är ju att undvika snutt och dutt och ha tydliga tider för mat och sov. Ni bör sikta pâ att mata inom en timme, allra högst. Jag skulle râda att även läsa pâ om introduktion av fast föda i Barnaboken (s 271) samt kika pâ den här fina lathunden i ämnet Mer mat ât smâfolket. Jag tror att det vore en god idé att börja med skedmat ganska sâ snart.

I praktiken sâ kan det se ut ungefär sâ här:

:arrow: Vakna
:arrow: Äta (och skötning om man vill) - max en timme
:arrow: Vara vaken och med i det som händer utan att vara det som händer. Alltsâ vara med där du/ni är, ligga bredvid när du viker tvätt osv. Självklart sâ har skratt och lek och bus och kel sin självklara plats, men om man BARA fokuserar pâ barnet hela tiden sâ blir det lätt jobbigt till slut, för barnet. :roll:
:arrow: Sova

Har du Barnaboken? Där stâr ovanstâende utmärkt beskrivet sâ som bara Anna kan.
Jucie skrev:Vi har bara en fråga kvar, det kanske är fel forum att ställa den i (säg till isf) men när bebben ska sova, då är det vagning och ramsa som gäller?
Nöj er med vagningen sâ länge tycker jag. Ramsan kan ni börja säga vid insomningar om ni vill, men ska ni ha den som verktyg sâ blir det mer som kurning och det râder vi inte till sâ länge liten bara äter mjölk/ersättning.
Jucie skrev:Och skrattet till godnattet, är det meningen att jag ska väcka upp lillprinsen när han ligger och slumrar vid flaska och skoja med honom innan jag lägger honom i vagnen för att somna?
Se ovan, den sâ kallade "knock out-slurken" kan ni skippa nu. Skrattet till go'nattet tycker jag däremot att ni ska satsa pâ redan nu.

Lycka till! Âterkom med rapport och funderingar. :D

Jucie

Inlägg av Jucie »

Tack! Vi har nu infört ett schema som jag hoppas ska fungera. Det utgår från SM men är lite anpassat till lillkillens vanliga sovtid och vår hämtning/ lämning på dagis för storesyskonet. Vi har anpassat schemat så att 16:15 är vi tillbaka på Annas schema för SM, för att natten ska komma lagomt på efter sista middagssömnen. Vi har gjort såhär:

07:00 - Vakna. Mat.
08:45- sova 30 min
09:15 - Lek och fix hemma
10:30 - Mat
11:00 - Sova 2 h
13:00 - Mat
15:15 - Sova 1 h
16:15 - Mat
18:15 - Bad
18:30 - Nattslurk
19:00 - God natt!
04:00 - Nattamat

Jag hoppas att detta är ett bra schema. Lämna gärna synpunkter! Däremot är jag lite osäker på maten, äter han för ofta? Vi har börjat med smakisar: gröt och pureér, men han livnär sig på bröstmjölksersättning.

Två nätter i rad har han vaknat 2-3 ggr. Då buffar vi och han lugnar sig. Vi har öven viskat en liten ramsa då det kännts rätt. Förut vaknade han hela nätterna, han sov ibland 2 h sammanhängande men ibland kunde han ligga och stånka och skrika flera ggr i timmen! Vi matade flera ggr/ natt (men han snuttade mest) och stoppad i nappen gång på gång. Snacka om att vi var trötta. Drömscenariot är att han ska sova hela natten men detta är en klar förbättring redan! Han verkar sova mycket, mycket bättre på mage också. Somna lättare och sover skönare. :-)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad roligt att ni är sâ taggade! =D>

Tankar om ert schema :D

Maten
:arrow: Mâlet klockan 13 kommer lite för tätt inpâ, minst 3 och högst 4 timmar mellan mâlen är vad som rekommenderas (utom för nattslurken som kan komma mycket tidigare).
:arrow: Mâlet klockan 16.15 ligger för lângt frân natten tycker jag.

:?: Skulle det funka hos er om matandet lâg ungefär sâ här:

7.00 Mat (amning/ersättning)
10.30 Mat (grönsakspuré + amning/ersättning)
14.00 Mat (fruktpuré + amning/ersättning)
17.30 Mat (gröt)
18.30 Nattslurk (amning/ersättning)

Lurarna
30 minuter och 1 timme är inget naturligt sömnpass (5, 20, 45 min, 1,5 t, 2 t är de naturliga sömncyklerna efter vilka det är "lätt" att väcka). Jag skulle ha satsat pâ ett schema av typen 12 + 45 + 2 + 45.

Nätterna
Jucie skrev:Vi har öven viskat en liten ramsa då det kännts rätt.
Ramsan ska inte viskas, utan sägas. Läs pâ om ramsan i Verktygslâdan i SHN.
Jucie skrev:Han verkar sova mycket, mycket bättre på mage också. Somna lättare och sover skönare. :)
Ja, för det stora flertalet bebisar sâ finns det inget som slâr magläget vad gäller sömnen. Underbart att er son nu fâr den njutningen! =D> Magläget har för övrigt en hel radda andra fördelar, läs t ex i SHN (s 141).

Jucie

Inlägg av Jucie »

Tack för snabbt svar!

Ok, då tar jag och gör om schemat lite. jag har faktiskt tyckt att han verkat mkt trött då jag har väckt honom på dagarna.. Då blir det:

8.45 Sova 45 min
11:30 Sova 2 timmar
15.30 Sova 45 min
17.30 Mat (gröt)

Verkar det bättre? Jag såg att du inte skrivit med något nattmål. Än så länge äter han inte såhär mycket mat, men det är ett bra schema att sträva efter. Jag ska köra smakisar på de utsatta tiderna. Men när han äter mer rejält, hela portiner, då är det meningen att nattmålet (04.00) ska bort?

Inatt var han vaken och ledsen i en halvtimme, det var lite kämpigt. Han brukar ofta sova till ca 01.00 då vaknar han första gången och är ledsen. Är det vanligt? Eller kanske bara hans egen lilla klocka? Jag hoppas inte han är hungrig, men han somnar ju om till slut. Sen kan han vakna en gång till vid 03.00 ca, men vi söver om honom igen och väcker honom kl 04:00 med ett nattmål (inatt vaknade han själv strax innan 04).

Tusen tack för all hjälp :-) vad toppen det är att ha ett forum där man kan få hjälp med frågor och funderingar, det underlättar verkligen!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
Jucie skrev:Verkar det bättre?
:thumbsup:
Jucie skrev:Jag såg att du inte skrivit med något nattmål. Än så länge äter han inte såhär mycket mat, men det är ett bra schema att sträva efter. Jag ska köra smakisar på de utsatta tiderna. Men när han äter mer rejält, hela portiner, då är det meningen att nattmålet (04.00) ska bort?
Ja, oftast behövs en hel del riktig mat för att de små ska kunna sova hela nätter. Faller det inte bort av sig själv så småningom kan du vagna/buffa bort det. Men ta det lugnt så länge och jobba på med maten på dagarna. Så fort du ser att magen hänger med så öka på portionerna och låt liten bestämma hur mycket han vill ha.
Jucie skrev:Han brukar ofta sova till ca 01.00 då vaknar han första gången och är ledsen. Är det vanligt?
Ja, många små verkar vakna vid just 01 och 04!

Jucie

Inlägg av Jucie »

Hej igen! Nu har det gått en tid och mycket har hänt med lillkillens sömn. Det gick ganska snabbt att öka på smakportinerna. Han gillar att äta och mumsar i sig det mesta! Nu äter han en halv till en hel (liten) barnmatsburk både med frukt och grönsakspure och hiskeliga mängder gröt. Förutom ersättning får han en stor portion gröt till frukost och till middag (han älskar det, det finns inget stopp!). Vi genomförde en kurning och det gick förvånansvärt bra. Pappan tog de två första nätterna och när schemat satt sig så sov lillkillen mycket bättre. Vaknade fortfarande någon gång på natten men var lätt att söva om. Vi var så nöjda!

Nu till problemet. Som Anna förutspått i SHN blev han sjuk, den lille. Först en vanlig förkylning, sedan öroninflammation med antibiotika och efter det ögoninflammation (!). Jobbiga veckor! Eftersom han hade feber så fick vi ge honom mat då han vaknade på natten (vilket var ofta pga en täppt näsa, han gillar att suga på tummen och det går ju inte om näsan är täppt). Nu är han frisk, men sömnen känns helt förstörd :-( han vaknar flera, flera gånger/ natt och kan vara svår att söva om. Han har vant sig vid ett (litet, ca 100 ml, alltså en halv portion) nattmål vid 03:00 och han vaknar mellan 05:00-06:00 och vill inte somna om. Vrider sig, hojtar, pratar, försöker sätta sig upp och ropar.

Ursäkta ett långt inlägg men vi känner oss lite vilsna. Vad ska vi göra? Vi buffar och ramsar på nätterna men han verkar inte vara med på tåget. Jag antar att vi inte är så konsekvenat heller.. Dagarna gå bättre, men då sover han ju kortare tider.

Jag hoppas att någon av er proffs kan nysta ut en lösning i det här :-)

Tack på förhand! //Två trötta föräldrar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Juice :D

Vad härligt att ni fick ordning pâ nätterna sist, bra jobbat! =D>

Nu vet ni ju vad kurandet gâr ut pâ och VARFÖR det fungerar, sâ mitt râd är i all enkelhet att läsa SHN en gâng till. Särskilt Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. När ni mentalt kommit tillbaka till där ni var när ni kurade sâ ser ni till att ha Attityden i topp och bestämmer er för er strategi vid eventuella uppvak. Jag skulle nog ha satsat pâ nâgot i stil med kort tillrättaläggande med mjuk och stadig (kort) solfjäder och sen ut med ramsan. Och sen lâta ramsan jobba.

Medans ni läser boken, satsa extra pâ matandet dagtid sâ att ni inte oroar er för att han verkligen är hungrig pâ natten. Som du säger, han har vant sig (ni har lärt honom :wink: ) att man vaknar vid tre och fâr lite ersättning. Men det är inget mâl han behöver rent hungermässigt om han bara fâr i sig ordentligt med mat dagtid. Och mata tills han verkligen säger stopp, det finns faktiskt ingen botten i fem-mânaders. :shock:

Nästa gâng han blir sjuk (hoppas det dröjer) sâ är ett tips att försöka hâlla tiderna nâgorlunda. Hos oss sâ är det mattiderna som blir heliga när det är sjukdom pâ gâng. Jag marginalkvartar friskt (ibland med hel och halvtimmar beroende pâ hur dâliga de smâ är) vad gäller lurarna och kan lägga bra mycket tidigare om kvällarna, men jag brukar ta upp när det är matdags sâ att man inte helt tappar bort de goda vanorna. Dâ blir det lättare att steppa tillbaka till schemat när man liten mâr bättre eftersom man aldrig varit HELT ur spâr. Men självklart fâr man vara mycket lyhörd till hur liten mâr, jag blir i alla fall hjälpt av att inombords ha nâgorlunda koll pâ kursen.

Och sâ de klassiska frâgorna att alltid ha i âtanke:

- frisk luft?
- mycket fysisk aktivitet? (MAGLÄGE)
- fâr liten vara med i det som händer utan att VARA det som händer?
- har ni roligt tillsammans?
- skrattet till go'nattet dag som natt?

Lycka till nu, ni kan ju det här. :thumbsup:

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Juice :D

Vad härligt att ni fick ordning pâ nätterna sist, bra jobbat! =D>

Nu vet ni ju vad kurandet gâr ut pâ och VARFÖR det fungerar, sâ mitt râd är i all enkelhet att läsa SHN en gâng till. Särskilt Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. När ni mentalt kommit tillbaka till där ni var när ni kurade sâ ser ni till att ha Attityden i topp och bestämmer er för er strategi vid eventuella uppvak. Jag skulle nog ha satsat pâ nâgot i stil med kort tillrättaläggande med mjuk och stadig (kort) solfjäder och sen ut med ramsan. Och sen lâta ramsan jobba.

Medans ni läser boken, satsa extra pâ matandet dagtid sâ att ni inte oroar er för att han verkligen är hungrig pâ natten. Som du säger, han har vant sig (ni har lärt honom :wink: ) att man vaknar vid tre och fâr lite ersättning. Men det är inget mâl han behöver rent hungermässigt om han bara fâr i sig ordentligt med mat dagtid. Och mata tills han verkligen säger stopp, det finns faktiskt ingen botten i fem-mânaders. :shock:

Nästa gâng han blir sjuk (hoppas det dröjer) sâ är ett tips att försöka hâlla tiderna nâgorlunda. Hos oss sâ är det mattiderna som blir heliga när det är sjukdom pâ gâng. Jag marginalkvartar friskt (ibland med hel och halvtimmar beroende pâ hur dâliga de smâ är) vad gäller lurarna och kan lägga bra mycket tidigare om kvällarna, men jag brukar ta upp när det är matdags sâ att man inte helt tappar bort de goda vanorna. Dâ blir det lättare att steppa tillbaka till schemat när man liten mâr bättre eftersom man aldrig varit HELT ur spâr. Men självklart fâr man vara mycket lyhörd till hur liten mâr, jag blir i alla fall hjälpt av att inombords ha nâgorlunda koll pâ kursen.

Och sâ de klassiska frâgorna att alltid ha i âtanke:

- frisk luft?
- mycket fysisk aktivitet? (MAGLÄGE)
- fâr liten vara med i det som händer utan att VARA det som händer?
- har ni roligt tillsammans?
- skrattet till go'nattet dag som natt?

Lycka till nu, ni kan ju det här. :thumbsup:

Jucie

Inlägg av Jucie »

Hej och tack för snabbt svar! Vi har tagit nya tag, tänker på mycket mat, frisk luft varje dag och läser på lite extra i SHM. 03-målet verkar som det kan bli en utmaning, men vi har återfått målmedvetenheten :-)

Jag återkommer med resultatet!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:shock: Nyfiken :lol:

Jucie

Inlägg av Jucie »

Hej! Nu har vi hållt på några nätter. Och det går inte så bra :-( vet inte vad felet är. Vi ger honom massor av mat, är ute en stund varje dag, leker, busar och han är med och viker tvätt osv. Jag kan nämna några saker som krånglar, kanske kan något av det vara del i problemet?

- Han är lite för trött (?) för kvälls-slurken vid 19 så det är svårt att få i honom (majsvälling). Han brukar somna vid 18:45 ca, fast 19 är det eg som gäller. Jag tror att anledningen till det är att han ibland sover lite fel tid på em, han tenderar att somna i vagnen, fast han sitter upprätt, framåtvänd, på vägen till dagis.

- Han har blivit svårare att söva dagtid med, och vaknar då och då under sin långa middagssömn. Borde vi klippa bort en halvtimme någonstans i schemat?

- Vid 03 brukar han vakna och hojta och leva rövare i nästan en timme :-( kan han vara hungrig?..

Borde vi justera sömnen på dagtid?

Tack på förhand :-)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Ser ert schema fortfarande ut såhär?
Jucie skrev:
8.45 Sova 45 min
11:30 Sova 2 timmar
15.30 Sova 45 min
17.30 Mat (gröt)
Kanske dags att klippa bort en halvtimme?

Schemainspiration HÄR :D

Hur mycket äter lillen nuförtiden?

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"