Somnar sen och mina orosvargar

Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

Hej!
Vi har börjat få lite strul med sömnen :? och jag märker att jag börjar få lite orosvargar som springer omkring. Skulle bli jätte tacksam för lite hjälp från alla kloka människor här.

Jo, dottern har sen någon vecka tillbaka tagit tid på sig att somna, alltså upp till 45-50 minuter. Det har lett till att hon senaste två veckorna vaknar tidigare på morgonen och sen en veckan vaknar hon under vargatimmen och tycker att det är god morgon #-o . Hon är väldigt trött innan vilan och även på kvällen redan när vi äter kvällsmat. Det gör att måltiderna är lite upp och ner då hon är så trött. Hennes schema är 19-07 och då ligger hon i sängen (jag har inte ändrat på något alls), och vilan är 12-13.30 men jag ser till att hon sover 1,5h och eftersom hon tar tid på sig att somna även på dagen (fast bara 15 minuter) så blir vilan till kl 13.45 för det mesta. Ibland får hon en marginal kvar om hon vaknat jätte tidigt på morgonen.

Det jag har gjort är att lägga henne med en marginal kvart någon gång när hon är hopplöst trött på kvällen. Jag ramsar En gång när hon vaknar på vargatimmen (innan kl 06) sen är det tyst/natten. Jag lägger henne kl 19 och tar upp hennne kl 07 även om hon vaknar innan (hon ligger och pratar när hon vaknar eller ropar på mig men är aldrig ledsen eller arg). Vi är ute varje dag och hon får socialdelaktighet.

En sak som jag har lite orosvargar kring är att när jag går och lägger mig kl 22 då fortsätter hon sova. Men när jag är uppe lite längre (22.30-23.30) så vaknar hon av att jag går och lägger mig. Hennes rum ligger i mitt sovrum och nära badrummet. Men det kommer aldrig in något ljus till henne. Jag kan inte fatta varför det är så :-k . Och jag tycker inte att det är vidare kul att det är så här #-o. Jag har haft en period då jag själv har sovit dåligt (stress och annan oro) men sån ska ju inte påverka hennes sömn :? .

Hon kom in i förtrotsen för 1 1/2-2 månader sen jag märkte direkt skillnaden men jag tycker nog att den är ganska mild trots allt. Hon har fått en egen vilja, speciellt vid blöjbyte och påklädning. Hon Kan själv (så gott det går) och vill inte ha hjälp av mig. Hon är vildare än tidigare i allmänhet :wink:

Vad ska jag tänka på och vad ska jag göra för att få ordning på sömnen och hur jaga jag bort alla orosvargar :?:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

Dette opplevde vi noen ganger med storebror. Jeg var også veldig urolig. Anng å ta tid på seg å sovne fikk jeg rådet fra Anna W å ikke legge meg så mye opp i det :D Da var han på alder med din vesle tøs, og han sang og pratet intenst i opptil en time...
Visst hun ikke gråter og er lei og sint ved oppvåkningene, og du ramser ved første pip så hun vet hva som gjelder, tror jeg ikke du kan gjøre så mye mer enn å jage din egen uro bort. Hvor lenge er hun våken foreks når du legger deg eller i vargtimen??
Gjør som du har gjort og bruk marginalkvarter, legg før og ta opp senere, som du har gjort. Og prøv å være å mye ute som mulig! Det ordner seg helt sikkert ! :heart: :heart:

Klem amama
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar Amama :D

När jag går och lägger mig kan hon vara vaken allt ifrån någon minut till 30 minuter. Jag gör inget alls då, ingen ramsa eller nått för jag har haft en känsla av att det skulle störa henne mer än att hjälpa. Det svåra är att jag knappt vågar röra mig i min säng för att jag ska störa henne och att hon inte ska somna om då :? (en av vargarna).
När hon vaknar på vargatimmen så är hon vaken allt från 30 minuter till att hon somnar om precis innan vi ska gå upp, om hon gör det alls. Och hon kan vakna allt från 05.30 till 06.30. Ibland somnar jag om innan hon gör det så jag har inte alltid koll på hur länge hon är vaken (men jag vet ju att jag skulle vakna av att hon blev ledsen eller om hon blev arg eftersom hon bara ligger och pratar lite för sig själv och det väcks jag ju av).

Kan faktiskt tycka att det är väldigt gulligt att höra henne ligga och säga amo..amo..amo.. (farmor) eller näe..näe..näe.. eller något annat ord som hon tränar på eller nått som hon berättar. Problemet är ju att hon blir så trött av att inte sova på natten (jag med för den delen) och det blir ju en negativ spiral av det hela tillslut (somna sent, vakna tidigt, trött på dagen, sover sämre på vilan och natten, somna sent, vaknar tidigt, ännu tröttare dagen efter osv.)

Men det är klart, du har nog helt rätt :D . Jag ska låta henne vara och använda marginal kvartarna så hon inte blir för övertrött. Och det är väl så jag har resonerat dom senaste veckorna också, men sen kom det några vargar smygande :oops: eftersom det har hållt på så länge. Jag vet ju egentligen hur jag ska göra :wink:

Så liten strategi till mig själv:
Följ schemat (det gör jag alltid i alla fall)
Mycket utevistelse (förmiddag och eftermiddag)
Öka på socialdelaktighet (julstäda hela huset, baka och pynta)
Använd marginal kvarten (så hon inte blir för trött)
Ramsa EN gång när hon vaknar på vargatimmen (Det är natt!)
Mycket skratt (kul även för mig :wink: och vem älskar inte att höra sitt barn skratta )

Tack igen för uppmuntran :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Sagalinda »

Låter som en toppenstrategi Bellan! Annars håller jag helt med vad AMAMA skrev till dig - det är dina egna orosvargar som måste jagas bort - tösen tycks ju inte ha några :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av AMAMA »

:D
Hvordan går det nå?

amama
:heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

Hej amama!
Jo, det är lika som förut. Förutom att hon har börjat protestera när jag lägger henne (förtrots tolkar jag det som). Hon skrattar och busar innan vi lägger henne och kramas och gosar när jag lägger henne i sängen men helt plötsligt blir hon ledsen (arg alltså, låtsas var ledsen med pauser :wink: kan jag väl förklara det som). Ibland blir hon arg innan jag lägger henne i sängen också. Det har väl varit så här i några dagar både vid natten och på vilan. Kanske kan bero på att hon är övertrött och uppe i varv också :-k men jag tror mest det handlar om förtrots. Jag håller hårt på attityden. Jag gör som vanligt och om hon ställer sig upp i sängen så gör jag i alla fall som vanligt, ramsar mig ut med det vanliga god natt.

Problemet som jag har nu är att jag vid två tillfällen (samma kväll) gått in till henne när hon varit vaken ](*,) . Det har varit knäpptyst från rummet och jag har gått in efter 10 minuter men hon har varit vaken :shock: . Så nu vet jag inte hur jag ska göra, ska jag gå in alls? När ska jag gå in? Hur ska jag vara säker på att hon sover, nu när hon tydligen kan ligga tyst i 10 minuter? Igår och ikväll gick jag in ca kl20 (jag lägger henne 19) och då har hon gnytt till lite, så det känns inte som någon bra lösning :?

Annars är det som förut. Hon tar tid på sig att somna, hon vaknar till när jag lägger mig och hon vaknar tidigtare på morgonen (imorse kl 05.15 :shock: och så ligger hon och pratar en massa). Jag gör som tidigare, ramsar en gång när hon vaknar tidigt och sen är jag tyst för då är det natt. Hon är inne i världens utvecklings spurt med prat, motorik och påhitt. Men hon är fortfarande så trött på dagarna och nu vet jag inte om alla hennes test beror på trots eller om det även kan ha att göra med för lite sömn :-k

Ja, så ser det ut nu. Tips tas gärna emot :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

:evil: Hej!

Idag är jag leeeeess! Hon vaknade 02.50 och ropade efter sin snutte. Jag lyssnade länge och beslöt att gå in och ge den till henne när hon inte verkade somna om utan den. Hon låg åt fel håll och jag la henne tillrätta och gav henne snutten och gick ut utan ett ord. Hon somnade nästa på en gång.

Sen vaknade hon runt kl 05 (är för trött för at komma ihåg exakt) och jag ramsade EN gång. Sen höll hon igång. Men med en surare ton än vanligt. KL 06 började hon vara riktigt sur och arg. Nu har jag varit uppe sen 06.30 och gjort husljud.

Missade att skriva att hon var sur igår när hon vakande från vilan också, då använde jag margianlkvarten.

Nu behöver jag verkligen tips! Vad kan jag göra? Mer än det jag redan gör? Tycker att jag är ganska bra insatt i hur man ska göra och att jag gör det, någon som kan se vad jag har missat?

Tack för all hjälp! Jag är sååå tröttt, vill sova på nätterna :cry:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

:cry: Nu har jag lagt henne för vilan och hon gallskriker. Det började redan när jag lyfte upp henne (innan vi gick in genom dörren till hennes krypin). :cry: Idag känner jag mig jätte dum som la henne och ledsen för att hon inte gillar/vill bli lagd, det har jag inte känt förut. Tankarna går nu åt att hon får en dålig bild av att gå och lägga sig... jag vet att det är en varg!!!

Vi som har haft en sådan trevlig förmiddag. Städat badrummet (in i minsta vrå inför julen, med mycket vatten :wink: ) och varit ute har vi hunnit med också (sett på hönsen och tittat efter hunden, slängt sopor och åkt pulka). Vad mer kan jag göra?

:cry: Hon ligger fortfarande och skriker och bankar med benen i väggen....
Råd, tips? Någon?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av miniz »

Hej Bellan.

Om hon ligger och skriker och "svär" sà sätt pà lite trevlig julmusik och packa bort överkoncentrationen. :wink:
Om hon ligger och skriker ledsent, ramsa henne trygg och sätt sedan pà lite trevlig julmusik. :mrgreen:

En annan tanke: Kan du/ni flytta ut till vardagsrummet ett tag?
Hemma hos oss sover vi i vardagsrummet bakom en gardin, det är supermysigt och liten och stor fàr sova i fred.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

Tack Miniz för ditt svar!

Bra idé med julmusik :santa: Ska köra det idag vid läggning :)

Hon har väl varit mest arg men hon uttrycker det genom att skrika och gråta :evil: :cry:. När hon är ledsen "på riktigt" låter hon på ett annat sätt. Möjligtvis att hon är lite förtvivlad i rösten, men det beror nog på trots och övertröttheten (och att hon inte får som hon vill). Tror inte att ramsa är det som funkar i det här läget, hon blir nog bara mer förbannad då.

Det där med sängen pratade vi kort om i morse. Vi har byggt ett rum med riktiga väggar och dörr till tjejen i vårt sovrum för att lösa sovningen, men sambon sover fortfarande i vardagsrummet :oops:. Vi pratade om att ställa in en till enkelsäng i vardagsrummet till mig i natt (jag behöver få sova för att ha tålamodet på plats :wink: och var utvilad inför allt julstök).

Tack igen för svaret! Ska köra på det du skrev :mrgreen:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

...
Hur gör jag med att gå in och lägga till rätta efter 10 minuter? När hon tydligen ligger tyst och är vaken ibland/ofta #-o

(Vid läggningen var det stora protester. Jag la henne som om det inte var nått annat än vanligt och gick ut med ramsan. Sen körde jag igång julmusiken och började städa :wink: Hon ropade på mig några gånger men nu är det tyst :shock: , ovanligt tidigt... men frågan är om hon sover eller bara ligger och lyssnar eller vad det nu är hon gör?)

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av miniz »

Du kan vänta med att gà in till du helt säkert vet (tror) hon sover. AW skriver 10 minuter för att man inte ska gà in när hon sover lätt (efter 5, 20 och 45 minuter eller 1,5 timme eller tvà timmar). Du kan gà in efter säg en timme eller en halvtimme om du màste in.

Hoppas du fàr sova gott.
Kram och god jul.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av Bellan »

Tack!
Jag gick in efter det varit tyst i ca 30 minuter. Förmodligen hade hon sovit 10 minuter för hon märkte inget och gnydde inget (det har hon gjort dom andra gångerna). Så ganska bra timeing :wink:
Nu ska jag hålla attityden! Och läsa in mig mer på förtrots och förmedla vidare det till sambon ;)

God jul alla underbar forumvänner :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Somnar sen och mina orosvargar

Inlägg av AMAMA »

:D
Godt nytt år til dere!

Hvordan sover dere nå?
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"