Vi har börjat få lite strul med sömnen
Jo, dottern har sen någon vecka tillbaka tagit tid på sig att somna, alltså upp till 45-50 minuter. Det har lett till att hon senaste två veckorna vaknar tidigare på morgonen och sen en veckan vaknar hon under vargatimmen och tycker att det är god morgon #-o . Hon är väldigt trött innan vilan och även på kvällen redan när vi äter kvällsmat. Det gör att måltiderna är lite upp och ner då hon är så trött. Hennes schema är 19-07 och då ligger hon i sängen (jag har inte ändrat på något alls), och vilan är 12-13.30 men jag ser till att hon sover 1,5h och eftersom hon tar tid på sig att somna även på dagen (fast bara 15 minuter) så blir vilan till kl 13.45 för det mesta. Ibland får hon en marginal kvar om hon vaknat jätte tidigt på morgonen.
Det jag har gjort är att lägga henne med en marginal kvart någon gång när hon är hopplöst trött på kvällen. Jag ramsar En gång när hon vaknar på vargatimmen (innan kl 06) sen är det tyst/natten. Jag lägger henne kl 19 och tar upp hennne kl 07 även om hon vaknar innan (hon ligger och pratar när hon vaknar eller ropar på mig men är aldrig ledsen eller arg). Vi är ute varje dag och hon får socialdelaktighet.
En sak som jag har lite orosvargar kring är att när jag går och lägger mig kl 22 då fortsätter hon sova. Men när jag är uppe lite längre (22.30-23.30) så vaknar hon av att jag går och lägger mig. Hennes rum ligger i mitt sovrum och nära badrummet. Men det kommer aldrig in något ljus till henne. Jag kan inte fatta varför det är så :-k . Och jag tycker inte att det är vidare kul att det är så här #-o. Jag har haft en period då jag själv har sovit dåligt (stress och annan oro) men sån ska ju inte påverka hennes sömn
Hon kom in i förtrotsen för 1 1/2-2 månader sen jag märkte direkt skillnaden men jag tycker nog att den är ganska mild trots allt. Hon har fått en egen vilja, speciellt vid blöjbyte och påklädning. Hon Kan själv (så gott det går) och vill inte ha hjälp av mig. Hon är vildare än tidigare i allmänhet
Vad ska jag tänka på och vad ska jag göra för att få ordning på sömnen och hur jaga jag bort alla orosvargar
/Bellan