Massa frågor ang, 7 månaders och kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
saraparalara

Massa frågor ang, 7 månaders och kurstart

Inlägg av saraparalara »

Jag är alldeles ny och hittar inte riktigt så bra.
Vet inte om det är OK att skriva en ny och "egen" tråd
på det här viset, men ifall det inte är det så tar jag naturligtvis bort denna tråf :roll:

Jag fick hem boken för någon dag sen och har läst igenom den några gånger.
Men har fortfarande några frågetecken som behöver rätas ut innan jag vågar mig på att börja med kuren.

Vår M är 7 månader och somnar själv i sin säng efter att ha ätit välling vid 19. Sover 1h och vaknar sedan.
Är det då meningen att jag ska buffa henne när hon vaknat eller ska jag göra det även från början när jag lägger ner henne, även om hon somnar själv? Hur vet man när man ska ramsa och när man ska buffa?

Sen undrar jag lite, hur vet man när man ska lägga/väcka barnet? När man ska ge frukost/lunch/mellis osv.
Om man ska göra ett schema innan man börjar kura så är det ju svårt att veta vad barnet har för behov när det slutligen får sova som det ska.

I vår vagn finns det ingen möjlighet till att ligga på mage, den har inte 100% liggläge. "Förstör" man kuren genom att ha henne liggandes på rygg i vagnen?

Jag känner mig så förvirrad, kanske behöver jag läsa boken yttligare gånger. :shock:

Tacksam för svar! :)
Började kura M 7 månader (110511), 11/12-2011
saraparalara

Re: Massa frågor ang, 7 månaders och kurstart

Inlägg av saraparalara »

Jo, glömde ju!
är det nödvändigt med andningslarm till en 7 månaders som kan vända sig både till mage och tillbaka?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej saraparalara!

Varmt välkommen hit! Skönt att du hittat SHN :D . Det bästa tipset innan en kur är att läsa, läsa, läsa i boken, där står det mesta, så avsätt flera dagar för den.
saraparalara skrev:Jo, glömde ju!
är det nödvändigt med andningslarm till en 7 månaders som kan vända sig både till mage och tillbaka?
Alltså, jag vet flera som kurat utan andningslarm, det där avgör man själv. Anna Wahlgren rek andningslarm, det är hon tydlig med :D , men sen så är det ju inget som står i "lagen". Var och en fattar sina egna beslut :D
saraparalara skrev:Vår M är 7 månader och somnar själv i sin säng efter att ha ätit välling vid 19. Sover 1h och vaknar sedan.
Är det då meningen att jag ska buffa henne när hon vaknat eller ska jag göra det även från början när jag lägger ner henne, även om hon somnar själv? Hur vet man när man ska ramsa och när man ska buffa?
I boken står väldigt konkret hur man arbetar under de 4 första kurnätterna. Natt 1 är för att befästa LUGNET. Och då behövs buffningen, MKT och så fort barnet vaknar. Natt 2 börjar man backa och anv sig mer av ramsan och f rom natt 3 är det enbart ramsan som gäller :D Typ så.
saraparalara skrev:Sen undrar jag lite, hur vet man när man ska lägga/väcka barnet? När man ska ge frukost/lunch/mellis osv.
Om man ska göra ett schema innan man börjar kura så är det ju svårt att veta vad barnet har för behov när det slutligen får sova som det ska.
Står oxå i boken. 2-2.5 tim mellan måltiderna (5 st /dag) och 3-3.5 tim mellan lurarna. Här står mer om hur man kan tänka kring uppdelning av lurarna utifrån om barnet är en tröttis el en piggis : http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Viktigt att man delar in dem i de intervaller som rekommenderas! Annars får man ojämna sovpass som mer missöver än gör gott.

Det fina är att det ÄR precis de här behoven som barnen har :D så det löser sig galant. Mecka ihop ett schema och sen börjar ni anv det i o m att ni börjar kura. 12 tim natt är att rekommendera, och 19-07 funkar bra för de flesta :D
saraparalara skrev:I vår vagn finns det ingen möjlighet till att ligga på mage, den har inte 100% liggläge. "Förstör" man kuren genom att ha henne liggandes på rygg i vagnen?
Jag tycker nog man ska bjuda på 100% liggläge även om man ska sova på rygg, speciellt om det är under kuren, då barnet lär sig "hur det ska vara". Fundera på om ni ska kura enbart i sängen istället, det är många som gör så. Att ligga på rygg förstör inte kuren, det kan bli lite krångligare, men det går. Men det där med liggläget...där tänker jag som sagt...att sitta upp 45 grader el vad det rör sig om, är ingen ultimat sovposition... :roll: Alt skaffa en gammal och billig sovvagn, köp ngn gammal Emmaljunga el dylikt på Blocket.

Och ja, LÄS LÄS LÄS innan ni börjar. Det kan inte bli för mkt.

:D
/Sanna
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

saraparalara skrev:Vår M är 7 månader och somnar själv i sin säng efter att ha ätit välling vid 19. Sover 1h och vaknar sedan.
I boken står väldigt konkret hur man arbetar under de 4 första kurnätterna. Natt 1 är för att befästa LUGNET. Och då behövs buffningen, MKT och så fort barnet vaknar. Natt 2 börjar man backa och anv sig mer av ramsan och f rom natt 3 är det enbart ramsan som gäller :D Typ så.
Förlåt om jag är frågvis :shock:. Läste igenom boken yttligare en gång igårkväll. Men det du menar är alltså att även om hon somnar själv i vanliga fall så ska jag lägga henne på magen och buffa henne? :?
saraparalara skrev:I vår vagn finns det ingen möjlighet till att ligga på mage, den har inte 100% liggläge. "Förstör" man kuren genom att ha henne liggandes på rygg i vagnen?
Jag tycker nog man ska bjuda på 100% liggläge även om man ska sova på rygg, speciellt om det är under kuren, då barnet lär sig "hur det ska vara". Fundera på om ni ska kura enbart i sängen istället, det är många som gör så. Att ligga på rygg förstör inte kuren, det kan bli lite krångligare, men det går. Men det där med liggläget...där tänker jag som sagt...att sitta upp 45 grader el vad det rör sig om, är ingen ultimat sovposition... :roll: Alt skaffa en gammal och billig sovvagn, köp ngn gammal Emmaljunga el dylikt på Blocket.

Och ja, LÄS LÄS LÄS innan ni börjar. Det kan inte bli för mkt.

:D
/Sanna
Vi har en BRIO SING vagn, den är i princip fullt liggläge men jag tycker det ser ut som att den lutar liite liite liite uppåt även när det är helt nerfälld.
Hon sitter alltså absolut inte upp och sover :)
Men för säkerhetsskull kanske jag har henne sovandes inne under kuren iallafall. :D

Ikväll tänkte jag starta. Känns lite pirrigt men jag tror nog att det ska gå bra. Hon sover inte jätte dåligt i vanliga fall utan har bara lite svårt att somna om. Nappen ryker ju ikväll med :shock: :shock: så det känns nog mest pirrigt.
Men jag ser fram emot att lyckas och att även lyckas med att ge henne den tillvara hon förtjänar.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

saraparalara skrev:Förlåt om jag är frågvis :shock:. Läste igenom boken yttligare en gång igårkväll. Men det du menar är alltså att även om hon somnar själv i vanliga fall så ska jag lägga henne på magen och buffa henne? :?
Jag tänker såhär - huvudsaken natt 1 är att hon känner av lugnet. Klarar hon av att somna in vid nedläggningen på kvällen så fine, kanske :wink: Det där avgör du. Börjar hon (mot förmodan?) tjorva och ha sig så skulle jag ha gått in och buffat henne tills hon i princip somnat (som det står i boken, dvs tills man märker att kroppen blir tung och andhämtningen långsammare etc). Sen ska du ju såklart in som ett skott och buffa vid uppvaken som kommer natten igenom.

Lycka till ikväll! Det kommer gå jättebra! Och - vi finns här!

:thumbsup:
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Tack för hjälpen!
Hon sover nu iallafall. Det tog nog ganska EXAKT 45 min.
:)
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Tack för hjälpen!
Hon sover nu iallafall. Det tog nog ganska EXAKT 45 min.
:)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Bra start!

Håll fanan högt i natt :D Det kommer gå jättebra!
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

Tack för stödet!
Hon har nu sovit i lite mer än en timme.
Tidigare nätter har hon vaknat som en klocka
EXAKT 60 minuter efter att hon lagt sig.
Så redan framsteg :mrgreen: om än, ett litet ett.

Dock så hör jag hur hon små gråter till och små pratar.
Inget grin eller skrik eller så. Bör jag ramsa eller liknade?
Ska bekräftelseramsan sägas vid ett sånt tillfälle också?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hoppas natten varit så bra som möjligt :D

Små ljud, gnork, prat, skratt,bök etc lämnas så långt det är möjligt (du bedömer). Prova avvakta och se hur hon löser det. Men glöm inte för den skull att ni är alldeles i början nu, hon BEHÖVER dig, du ska FINNAS där och ta ledningen :D

Nu får/ska ni buffa hela härliga dagen idag på dagslurarna, om hon behöver det. Och f rom ikväll så träder ramsan in, men det är delvis OK att buffa oxå.

LUGNET! (Läs gärna om det kapitlet, och de andra två i den "sviten" oxå).

/Sanna
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

19:05 - Lägger henne. Ramsa x4, hon skriker direkt.
Går in och buffar 5 minuter. Ramsa x4, hon fortsätter skrika

19:13 - Hon skriker lite från och till. Tystnar ibland.

19:15 - Buffar och ramsar x6, hon skriker direkt när jag går ut.

19:19 - Buffar och ramsar x6, hon fortsätter skrika

19:22 - Ramsar x6, ingen respons från henne.

19:25 - Buffar och ramsa x4, hon skriker

19:28 - Buffar och ramsa x4, hon skriker lite mindre.

19:31 - Buffar och ramsa x4, fortsätter skrika (mindre)

19:33 - Ramsar x4. Får lite respons (första gången), men sen fortsätter hon skrika

19:35 - Buffar och ramsar x6, hon skriker

19:40 - Buffar och ramsar x4, hon skriker

19:47 - Går in.
Buffar och ramsar x6, hon skriker men tystnar efter ett tag

19:51 - Bekräftelse x4, hon skriker men tystnar får bekräftelse x4,
hon skriker till och tystnar och skriker igen.

19:56 - Ramsar x4, hon tystnar och börjar igen.

19:55 - Tyst och får bekräftelse

20:55 - Vaknar till lite men tystnar innan jag hunnit in till henne.
Bekräftelse x4.

22:37 - Buffar och ramsar x4
Bekräftelse x4

23:05 - Buffar och ramsar x6 & x4
Buffar och ramsar x4
Bekräftelse

0:34 - Buffar och ramsar x4
Bekräftelse x4
Skrik
Ramsa x6
Buffar och ramsar x4
Buffar och ramsar x6

0:40 - Ramsa x6
Buffar och ramsar x6 & x6
Klampar utanför rummet
Ramsa x4
Buffar och ramsar x6 (tyst)

0:47 - Ramsar x4 & x4
Buffar och ramsar x4 (tyst)
Bekräftelse (0:50)

0:55 - Buffar och ramsar x4 & x4 & x6
Bekräftelse x4 (0:57)

03:17 - Buffar och ramsar x4 x4
Buffar och ramsar x6 x4
Buffar och ramsar x6

03:28 - Buffar och ramsar x4 (tyst)
Bekräftelse x4

04:05 - Buffar och ramsar x4
Buffar och ramsar x8
Buffar och ramsar x4 (tyst)
Bekräftelse x4 (04:10)

05:55 - Buffar och ramsar x4
Bekräftelse x4 (05:56)

07:00 - Hon vaknar.
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

TACK för fina svar!!!!

Nu har jag lagt henne i vagnen (2:a gången idag), hon sover verkligen bättre i vagnen på dagarna.
Däremot har vi ju som jag skrev tidigare inte möjlighet till fullt liggläge så vi testar ha henne på rygg i vagnen och funkar det inte så får hon sova inne.
Första luren somnade hon direkt när jag la henne.
Den här luren tog det dock en halv timme av vagning och ramsa.

Förstår inte riktigt det här med marginalkvarten.
Hon "skulle" sova 12-13 men somnade inte förren 12:30.
Tar jag upp henne 13 eller 13:15?
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

07:00 - morgon och välling
07:30 - gröt
09:00 - 09:45 - sova
11:00 - Lunch
12-13 - sova
13:45 - mellanmål
15:30 - 16:15 - sova
16:45 - middag
18:30 - Välling
19:00 - sova

Verkar det rimligt?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

saraparalara skrev:07:00 - morgon och välling
07:30 - gröt
09:00 - 09:45 - sova
11:00 - Lunch
12-13 - sova
13:45 - mellanmål
15:30 - 16:15 - sova
16:45 - middag
18:30 - Välling
19:00 - sova
Luren mitt på dagen bör vara 1.5 tim el 2 tim. 1 tim är inget sovpass som rekommenderas eftersom barnen går upp i ytligare sömn efter 45 kin och sedan ner i djupsömn igen. Väcks man då så blir man missövd och det blir knas. Dessutom saknas det ca 30 min på det här schemat, så pilla i det så att sovstunden mitt på dagen blir 12-13.30. Annars kanon! :D

Marginalkvarten anv jag såhär: om sovtid är 12.00 -13.30 och det tar 30 min att somna så lägger jag på en kvart efter det att han/hon somnat, så att uppstigningstiden blir 13.45.

Men försök att vara restriktiv med marginalkvart nu under kuren. Hon måste få en chans att sätta schemat, dvs starta upp kroppens klocka och bjuds det på extra tid och sliras med klockslag så kan det ta längre tid för henne att göra det. Jag skulle bara bjuda på extratid om det är riktigt tröttsamt alt riktigt olyckligt eller om hon skulle råka bli sjuk.

Tycker ni att det funkar att ta lurar i vagn på rygg ska ni ju såklart göra det. Huvudsaken att det är samma lur från dag till dag.

:thumbsup:
saraparalara

Inlägg av saraparalara »

TACK!
Låter bra det där med 1.5 timmes luren.
Tyckte själv att det blev sådär med en timme. :shock:
Då lägger jag den luren 11:45 till 13:15 (måste hämta på dagis 13:30)

Däremot fick jag lite problem med sista luren som hon sov inne, hon vaknade 10 minuter "tidigare" och var arg, försökte ramsa och buffa men det gick inte. Så jag tog upp henne, antar att jag INTE skulle tagit upp henne.

Idag har det gått lite tyngre än igår med sovandet.
Hon har vaknat mycket och inte riktigt svarat på ramsandet.
Jag har dessutom måstat gå in och vända över henne på mage ofta då hon verkar snurra runt på rygg (antar att det är därför hon vaknar), men efter jag vänt henne rätt och använt solfjädern + ramsa så har hon varit nöjd.

Håller tummarna för en kanonnatt! :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"