Hej saraparalara!
Varmt välkommen hit! Skönt att du hittat SHN

. Det bästa tipset innan en kur är att läsa, läsa, läsa i boken, där står det mesta, så avsätt flera dagar för den.
saraparalara skrev:Jo, glömde ju!
är det nödvändigt med andningslarm till en 7 månaders som kan vända sig både till mage och tillbaka?
Alltså, jag vet flera som kurat utan andningslarm, det där avgör man själv. Anna Wahlgren rek andningslarm, det är hon tydlig med

, men sen så är det ju inget som står i "lagen". Var och en fattar sina egna beslut
saraparalara skrev:Vår M är 7 månader och somnar själv i sin säng efter att ha ätit välling vid 19. Sover 1h och vaknar sedan.
Är det då meningen att jag ska buffa henne när hon vaknat eller ska jag göra det även från början när jag lägger ner henne, även om hon somnar själv? Hur vet man när man ska ramsa och när man ska buffa?
I boken står väldigt konkret hur man arbetar under de 4 första kurnätterna. Natt 1 är för att befästa LUGNET. Och då behövs buffningen, MKT och så fort barnet vaknar. Natt 2 börjar man backa och anv sig mer av ramsan och f rom natt 3 är det enbart ramsan som gäller

Typ så.
saraparalara skrev:Sen undrar jag lite, hur vet man när man ska lägga/väcka barnet? När man ska ge frukost/lunch/mellis osv.
Om man ska göra ett schema innan man börjar kura så är det ju svårt att veta vad barnet har för behov när det slutligen får sova som det ska.
Står oxå i boken. 2-2.5 tim mellan måltiderna (5 st /dag) och 3-3.5 tim mellan lurarna. Här står mer om hur man kan tänka kring uppdelning av lurarna utifrån om barnet är en tröttis el en piggis :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
Viktigt att man delar in dem i de intervaller som rekommenderas! Annars får man ojämna sovpass som mer missöver än gör gott.
Det fina är att det ÄR precis de här behoven som barnen har

så det löser sig galant. Mecka ihop ett schema och sen börjar ni anv det i o m att ni börjar kura. 12 tim natt är att rekommendera, och 19-07 funkar bra för de flesta
saraparalara skrev:I vår vagn finns det ingen möjlighet till att ligga på mage, den har inte 100% liggläge. "Förstör" man kuren genom att ha henne liggandes på rygg i vagnen?
Jag tycker nog man ska bjuda på 100% liggläge även om man ska sova på rygg, speciellt om det är under kuren, då barnet lär sig "hur det ska vara". Fundera på om ni ska kura enbart i sängen istället, det är många som gör så. Att ligga på rygg förstör inte kuren, det kan bli lite krångligare, men det går. Men det där med liggläget...där tänker jag som sagt...att sitta upp 45 grader el vad det rör sig om, är ingen ultimat sovposition...

Alt skaffa en gammal och billig sovvagn, köp ngn gammal Emmaljunga el dylikt på Blocket.
Och ja, LÄS LÄS LÄS innan ni börjar. Det kan inte bli för mkt.
/Sanna