9 månader - lite frågor innan vi kör ikväll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lionea

9 månader - lite frågor innan vi kör ikväll

Inlägg av Lionea »

Hej

Jag är ny här. Jag har en dotter på nio månader som sedan födsel har varit ett synnerligen viljestarkt och livligt barn. Hon har hela tiden varit tidig i sin motoriska utveckling men har också haft svårt att komma till ro när det är dags att sova. Känns som att det hänger ihop. Redan från start fick hon i princip panik och gallskrek sig lila så fort hon lades ned. Sov gjorde hon bäst i famnen eller i senare i selen som fortfarande är det magiska knepet. Vi hade kommit till ett läge där det fungerade ok, det var oftast ganska lätt att få henne att somna i selen på kvällen och lägga ned henne i sin säng, hon hade under natten en längre sömnperiod i början på ca 4-5 timmar och vaknade sedan ungefär var 2-3 timme men somnade om på 2-3 minuter med amning. Ju äldre hon blev så var detta inte längre hållbart och hon började även vakna var 2-3 timme hela natten (somnade kl 20, vaknade kl 23, 1, 3, 5 och 7). För en dryg månad sedan när det värsta av separationsfasen gått över, började vi med operation ”somna i sängen och inte ta upp” enligt egen metod som faktiskt är ganska lik AW-kurens första nätter insåg jag när jag nu läste boken.

Det gick ganska bra efter ett par tuffa kvällar med en del skrik. Redan andra natten förstod hon att det var skönt att ligga i sin säng och kämpade inte emot och skrek längre för att bli upp-plockad utan snarare gnällde för att få hjälp att komma till ro och somna i sin säng. Redan andra natten vaknade hon inte längre vid kl 23. Fjärde natten somnade hon på två minuter och vaknade bara en gång men somnade lätt om igen. Efter en vecka gick det något bakåt och hon vaknade ca 3 ggr per natt, kanske för att vår metod inte hade samma genomtänkta nedtrappning av hjälpverktyg som AW-kuren.

Nu om hon är tillräckligt trött (har sedan många månader ett strikt mat- och sovschema under dagen för att säkra detta) så tar det bara ett par minuter att lägga henne 19.30. Hon vaknar oftast vid kl 1, 3 och 5 innan morgon vid 7. Någon natt fler ggr och någon natt färre. Vaknar hon innan kl 1 så är det bara att hjälpa henne att lägga sig ned (hennes första reflex är alltid att ställa sig upp), säga några lugnande ord eller lägga en hand på henne så somnar hon om igen på direkten – hon var väl aldrig riktigt vaken ens.

PROBLEMET är att hon sedan två veckor tillbaka vid uppvaken kl 1, 3 eller 5 ibland är svår att söva om och är vaken 2-3 timmar mitt i natten. Första gångerna tog vi inte upp henne i hopp om att det skulle ge resultat men så måste man ju få sova själv också så regeln nu är att om hon har varit vaken i en timme och verkar pigg så tar min man henne i selen, och då slocknar hon som vanligt på fem minuter. De senaste nätterna har hon varit lättsövd fram till kl 5 då hon får komma över till vår säng och amma för att sedan sov ett par timmar till.

Vi har det ofta ganska ok, speciellt jämfört med de värre fallen, men man blir girig så nu köpte jag Sova hela natten-boken. När jag läste den igår upptäckte jag att vi faktiskt experimenterat oss fram till det mesta i boken och redan gör nästan allt men det var skönt att få ett exakt recept (äntligen lite raka besked!) på hur vi ska kombinera delarna och framförallt trappa ned på verktygen så att hon kan sova och somna om helt själv. Så jag var lättövertygad om att detta kommer att fungera! Jag har några frågor bara eftersom vi utan att ha tidigare ha tillämpat AW-kuren ändå är en bit på väg och redan använder en del av verktygen, men nu vill följa kuren till punkt och pricka för att få sova hela nätter:

1) Ramsan. Jag brukar alltid säga en modifierad rad ur min dotters godnattsaga flera gånger under nattningen när hon är lugn och försöker/är på väg att somna och det känns nu som att hon associerar den med att sova och blir lugn av den. Ibland räcker det med att säga den när hon är på väg att vakna:

”Sov gott under filten i blått, kram och god natt min lilla skatt”

Det rimmar ju fint och har en bra rytm. Dock läste jag nu i boken att Ramsan ska vara ungefär hälften så lång. Ska jag byta/modifiera ramsan då?

2) Välling. Just läggningarna går som en dans och det känns jobbigt att ändra på just den delen, men nu när jag skriver detta inser jag ju att svaret på frågan jag tänkte ställa förstås är att om jag vill ha ändring så att hon inte vaknar vid kl 1 och är svårare att söva så måste jag ju ändra på något = läggningen. Frågan gällde vällingen, hon får nu vällingen i sovrummet sittandes i mitt knä innan jag lägger ned henne. Hon är dock helt vaken men lugn när jag lägger ned henne. Om hon ska skratta det sista hon gör så antar jag att vällingen ska ges i ett annat rum innan? Jag är väl bara lite rädd för hur det kommer att gå om hon är supersprallig när hon ska sova - de gångerna som hon har varit det har läggningarna tagit en timme eftersom hon ägnar första halvtimmen åt att leka ställa sig upp och sätta sig ned.

3) Att gå iväg. Jag har suttit i samma rum som henne tills hon somnat eftersom det har känts för elakt att gå iväg med tanke på att hon börjar gråta även på dagtid om jag går ut ur rummet. En bra läggning somnar hon ju dessutom inom ett par minuter efter att jag lagt ned henne så det har inte varit något problem. Men jag inser även här att eftersom jag nu vill ha ändring och slippa uppvaken så måste jag följa receptet för att få de resultat jag vill ha.

4) Skrik. I boken står att inga små barn ska skrika med denna metod. Det nämns inte heller så mycket om skrik, men jag gissar att det blir en del. Om barnet reser sig upp och skriker och gråter så snart man är på väg ut ur rummet, vänder man tillbaka då eller kör man ramsan och fortsätter ut och avvaktar utanför dörren ett tag innan man går in igen om skriken eskalerar?

5) Schemat. Vi har som sagt sedan många månader ett strikt schema som har modifierats i takt med att hon växer. Schemat vi kör nu ser ut såhär:

7.30 Vaknar och ammar frukost
8.30 Andra frukost: Gröt 100 ml
9.45-10.30 Förmiddagslur
11.15 Lunch
13.45 Mellanmål
14.15-15.45 Sover
16.30 Middag
18.30 Pyjamas
19.20 Välling och läggning
19.30 Sover

Feedback? Många scheman jag har sett för barn i samma ålder så sover de dock em-lur mkt tidigare? Och äter mellanmålet efter em-luren. Vi har dock ganska nyligen justerat schemat, tidigare sov hon 15-16.30 på em men nu orkar hon vara vaken längre och vi har därför redan backat tillbaka luren. Vet inte om hon orkar ända till läggning om vi backar ännu mer...

Jättelångt inlägg, hoppas någon orkar läsa. Är tacksam på förhand! :)
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
Nat

Re: 9 månader - lite frågor innan vi kör ikväll

Inlägg av Nat »

Hej och varmt välkommen hit!!

Ja det var ett ganska långt inlägg, men väldigt bra att vi kan få en helhetssyn på din situation. Tyvärr hinner jag inte svara på alla dina frågor just nu utan bara på några.
1) Ramsan. Jag brukar alltid säga en modifierad rad ur min dotters godnattsaga flera gånger under nattningen när hon är lugn och försöker/är på väg att somna och det känns nu som att hon associerar den med att sova och blir lugn av den. Ibland räcker det med att säga den när hon är på väg att vakna:

”Sov gott under filten i blått, kram och god natt min lilla skatt”

Det rimmar ju fint och har en bra rytm. Dock läste jag nu i boken att Ramsan ska vara ungefär hälften så lång. Ska jag byta/modifiera ramsan då?
Tycker det var en väldigt fin och härlig ramsa. Fortsätt du med den. Inga problem. Kom ihåg att dagsramsan inte ska innehålla ordet natt.
Frågan gällde vällingen, hon får nu vällingen i sovrummet sittandes i mitt knä innan jag lägger ned henne. Hon är dock helt vaken men lugn när jag lägger ned henne. Om hon ska skratta det sista hon gör så antar jag att vällingen ska ges i ett annat rum innan? Jag är väl bara lite rädd för hur det kommer att gå om hon är supersprallig när hon ska sova
Du har rätt i att det sista ska vara "skrattet till gonattet". Det behöver inte vara i ett annat rum men det sista som sker skall vara ett stort och härligt bus med en massa skrattande. Kanske du kan göra så här:
1. välling
2. tandborstning
3. sagostund
4. skratt/bus
5. bums i säng

Tänk inte på att hon blir för uppsprallad för det blir nästan alla barn av att busa och skratta men kurade barn sover som små grisar ändå :D

En viktig del i denna filosofi är att tänka att det viktiga är inte att ett barn är helt utslaget och nästan sover när man lägger det. Det viktiga är istället att barnet är på riktigt bra humör och därefter kan läggas i sängen och må riktigt gott och känna sig trygg och glad. Sen kan det ta allt från några minuter till 15 minuter innan ett barn somnar. MEN det är helt ok, det är på samma sätt för vuxna och för barn.
Jag har suttit i samma rum som henne tills hon somnat eftersom det har känts för elakt att gå iväg med tanke på att hon börjar gråta även på dagtid om jag går ut ur rummet.
Läs på om Safarin i SHN.
I boken står att inga små barn ska skrika med denna metod. Det nämns inte heller så mycket om skrik, men jag gissar att det blir en del.
Att lyssna på barnets frågor är något som är ytterst viktigt. Är det gråt, ångest, oro, glatt, ilska, irritation? vi svarar på olika sätt på olika frågor. Vi lämnar ALDRIG någonsin ett ångestfyllt eller ledset barn åt sig själv.

9.45-10.30 Förmiddagslur
11.15 Lunch
13.45 Mellanmål (mellanmålet borde ligga efter sömnstund 2 inte före)
14.15-15.45 Sover (skulle gärna se att detta pass låg tidigare)
16.30 Middag (för långt mellan middag och nattslurken)
18.30 Pyjamas
19.20 Välling och läggning (ta vällingen kl 19 istället)
19.30 Sover

Kommentarer på schemat direkt i schemat...
sov hon 15-16.30 på em men nu orkar hon vara vaken längre och vi har därför redan backat tillbaka luren. Vet inte om hon orkar ända till läggning om vi backar ännu mer...
Tänk inte på vad hon orkar eller klarar just nu, i och med en kur förändras allt. Ett barn som sover hela natten och får exakt så många timmar och minuter de behöver klarar att vara vaken längre stunder och är dessutom glada och pigga hela tiden och somnar och sover gott när de bör :mrgreen:

Lycka till!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lionea

Inlägg av Lionea »

Tack för svar!

Det tog lite längre tid att få henne att sova än jag hade hoppats med tanke på hur trött hon var. Hade jag inte gått iväg utan bara stannat i rummet hade hon garanterat somnat inom 5 minuter som vanligt, från att vi lade ned henne. Nu tog det 90 minuter. Det gick som vanligt väldigt snabbt att få henne lugn när jag bara hade händerna på henne men hon reste sig upp och skrek på direkten varje gång när jag ramsade och gick ut. Vilket inte är konstigt alls eftersom det är det nya momentet. Kändes inte så frågande dock utan bara väldigt väldigt ledset över att jag gick. Hon låter nästan alltid VÄLDIGT ledsen när hon skriker och tårarna sprutar. Ofta varvar hon bara upp upp upp. Jag väntade en minut, ramsade, väntade en minut, ramsade, tills det kändes som att hon var alldeles för ledsen. Då gick jag in, solfjädrade och hon blev helt lugn som vanligt men gick igång igen så snart jag gick. Ramsan blev hon bara mer upprörd av men jag antar att det blir bättre nästa natt.

Hon har aldrig någonsin lagt sig ned självmant och det gjorde hon aldrig nu heller. Hon är väldigt envis. Jag hörde att hon satte sig precis innan det slutligen blev helt tyst. När det så hade blivit helt tyst väntade jag och gick sedan in för att kolla hur hon låg och då hade hon somnat dubbelvikt sittandes i ena hörnet av sängen, liksom till slut bara blivit så utmattad att hon satt sig och så lutat sig framåt och somnat. Det kändes inte helt bra, som att hon bara hade skrikit sig utmattad till sömns.

Ang. schemat så känns det som att det antingen blir för tätt mellan förmiddagslur och eftermiddagslur eller att mellanmålet måste ligga före eftermiddagsluren? Att vi har kört såhär är för att hon alltid är väldigt hungrig och äter med god aptit vid frukostar, lunch och mellanmål men det har varit svårare med middag och nattslurk. Men allt sådant kanske också ändras när hon börjar sova hela natten?
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
Lionea

Inlägg av Lionea »

Kan inte bestämma schemat, men har ju hela natten på mig. :)

Schema 1 - sen em-lur

9.45-10.30 Förmiddagslur 45 min
11.15 Lunch
14.00 Mellanmål
14.30-16.00 Eftermiddagslur 90 min
17.00 Middag
18.30 Pyjamas, bus
19.00 Välling, skratt och skoj
19.20 Läggning
19.30 Sover

Detta är mest likt så som vi har haft det de senaste månaderna men med något tidigare lunch eftersom hon kastar sig över lunchen men det går lite trögt med middag.

Schema 2 - tidig em-lur

9.30-10.15 Förmiddagslur 45 min
11.30 Lunch
13.00-14.30 Eftermiddagslur 90 min
14.45 Mellanmål
17.30 Middag
18.30 Pyjamas, bus
19.00 Välling, skratt och skoj
19.20 Läggning
19.30 Sover

Detta stämmer med feedback ovan men jag gillar inte att hon ska sova så tidigt på eftermiddagen eftersom det normalt är mellan tupplurarna som vi brukar göra saker på dagarna, perfekt att transportera sig dit och hem till fots så att hon får sova.
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

hur går det för er? Har ni dragit igång?

Jag tycker att schemaförslag nr 2 ser klokast ut. Ju äldre hon blir desto mindre kommer hon få sova på fm och då är det schysst att kunna bjuda på långa luren så snabbt som möjligt. Många drar ner fm-luren till endast 20 minuter redan vid 9 mån, det är inget som ni tänkt på :?:

Dessutom är det bra om det kan gå så "mkt tid som möjligt" mellan det att man kliver upp från långa luren och tills det att man ska sova för natten :wink: Vid 9 månader så är det ingen konst att vara vaken 5 tim i sträck under em och fram tills det är kväll (iaf min erfarenhet).

Lurarna kan ju tas i vagn el i medhavd resesäng om man är hemma hos någon. Brukar va det minsta problemet :wink: .

Ja, ni gör ju såklart som ni vill och som det passar er bäst :D .Ville mest bara hojta till lite :D

/Sanna
Lionea

Inlägg av Lionea »

Ja vi körde igång igår! Det tog som sagt längre tid än jag hade hoppats på att få henne att somna första gången. Hon är ju van vid att somna i sin egen säng sedan någon månad tillbaka men inte van vid att jag går ut ur rummet innan hon somnat. Sedan tyckte jag att det gick väldigt bra under natten. Vi har en tvåa så vi sov i vardagsrummet, eller ja, jag var ju vaken hela natten (förutom mellan 5-6 när jag nog råkade slumra till i soffan). Hon vaknade ungefär som vanligt men det gick ganska bra att få henne att somna om.

Jag gjorde misstaget
två ggr att gå in och kolla till henne när jag trodde att hon sov djupt. Först för att se att hon inte somnat sittandes igen och andra gången för att lägga på täcket eftersom vi har det svalt i rummet. Nu vet jag iaf att hon har lärt sig att lägga sig ned på ett bra sätt och jag har reglerat temperaturen lite bättre i rummet så att jag inte behöver gå in i natt. Hade varit smart med babymonitor så att man ser henne utan att ta risken att glänta på dörren.

19.20-20.40 Somnade, sittandes så jag smet in och lade henne tillrätta.
1.55-2.20 Vaknade som vanligt
2.35-2.47 Smög in för att kolla att hon låg ok. Och väckte henne förstås. Jag smet ut men det var för sent, hon ställde sig upp och började skrika. Efter 10 min är allt tyst igen, lite prassel innan hon somnat djupt.
3.10 Ställer sig upp igen och gnölar
4.30 Gnölar
6.25-7.10 Smyger in och lägger på henne täcket eftersom det är ganska svalt i rummet. Och när jag precis gått ut igen så vaknar hon så jag går in igen och gör solfjäder. Hade nog kunnat bara ramsa utanför dock eftersom hon blir så upprörd när jag går ut igen, men följer bokens instruktioner för första natten. Somnar om efter 35 min.
7.30 Morgon!

Det jobbiga var eftermiddagsluren.
Om hon ska sova bra går vi normalt ut och går två ggr per dag så att hon får sova i vagnen. Ibland har jag vagnat henne inomhus ena luren och ibland får hon sitta i selen och sedan lägger vi ned henne när hon har somnat. Vi hade kunnat göra det lite enklare med allt det nya och gått ut med vagnen båda lurarna som vanligt men bestämde idag att vi promenerar på fm och lär henne sova i sin säng på em. Skulle vara så skönt att slippa gå ut jämt! Det gick dock inte så bra idag, men det är ju helt ny tid och helt nytt att somna i sin säng på dagen så det var inte så konstigt. Hon somnade inte, men efter en timme låg hon åtminstone ned ett tag och kanske slumrade någon minut innan hon sedan reste sig och varvade upp sig igen.

Nu på kvällen Natt 2
somnade hon iaf på 10 minuter. Inte så konstigt med tanke på den missade em-sömnen. Även fast hon är trött, lugn, avslappnad och blundar reser hon sig ofelbart upp och skriker (argt) så snart jag börjar gå mot dörren.
Jag tycker att schemaförslag nr 2 ser klokast ut. Ju äldre hon blir desto mindre kommer hon få sova på fm och då är det schysst att kunna bjuda på långa luren så snabbt som möjligt. Många drar ner fm-luren till endast 20 minuter redan vid 9 mån, det är inget som ni tänkt på :?:

Tack för feedback!
Vi körde på schema 2 till slut även om det känns konstigt att få henne att sova igen redan efter bara två timmars vakentid. Men det var ju så det såg ut i exempelscheman i boken så jag antar att det ska funka. Någon med erfarenhet av det? Hennes sömncykel är snarare 35 min än 45 min så det känns lagom just nu. Men när hon börjar sova hela nätter :D så blir det nog bra att dra ned på fm-sömnen ännu mer!
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Du har jobbat på strålande =D> ! Så underbart att läsa att du nu oxå litar på att hon klarar av att lägga sig ner själv oxå. Man får stå upp så mkt man vill 8) , huvudsaken är att man får beskedet att inget kommer att hända för det, utan det är bara att ta och lägga sig ner och sova :D

Det är helt OK att smyga in 10 min efter att de somnat och kolla läget, på så sätt slipper man de egna "vargarna", men som du märker så kan man vara lite för snabb ibland oxå :wink: men ingen skada skedd!

Tänk på att ni är så himla mkt i början nu, hon (och du/ni) behöver tid för att stifta bekantskap med allt detta nya (inkl andra ställen att sova på än dem man är van vid), och ni har 10 dgr till på er till att börja med. En resa som kommer gå upp och ner :wink:
Lionea skrev:Tack för feedback! Vi körde på schema 2 till slut även om det känns konstigt att få henne att sova igen redan efter bara två timmars vakentid. Men det var ju så det såg ut i exempelscheman i boken så jag antar att det ska funka. Någon med erfarenhet av det? Hennes sömncykel är snarare 35 min än 45 min så det känns lagom just nu. Men när hon börjar sova hela nätter :D så blir det nog bra att dra ned på fm-sömnen ännu mer!
Jamen, det är ju såhär - att de här intervallerna mellan sovpassen, de är föreslagna för att de funkar. Faktiskt!
Det är först efter 12 mån som de flesta tar bort sovpasset på fm och bara har en lång lur mitt på dagen, men en del har kvar en kort (20 min) lur på fm även efter 12 mån-dagen. :arrow: Märker du att 45 min på fm verkar va för länge för henne kan du efter uppföljningsveckan korta ner till 20 min så att det bara blir en slags power nap. Men det där märker du efterhand!

Kör på i samma fina stil =D> :thumbsup:
Lionea

Inlägg av Lionea »

Natt 2 gick fint, det var bara ett längre vakenpass på 30 min vid kl 6! Övriga 3 uppvak klarades av på 0-10 min innan det var helt tyst igen, varav ett inte ens krävde en ramsa.

Det besvärliga är eftermiddagsluren som vi har valt att lära henne att somna i sin säng istället för att gå ut med vagnen som vanligt. Med tanke på att hon redan kunde somna och ofta somna om i sin säng på kvällen och natten om jag var bredvid så är ju nattsömnen inte en lika stor omställning som dagsömnen i sängen. Och det märks tydligt!

Dag 2. Ångrar lite att vi valde att ta den tuffare vägen på dagen, vill ju inte att den negativa upplevelsen på dagen ska påverka kvällen/natten. Tesen var att vi annars ändå skulle tvingas ta den kampen senare och att det var lika bra att ta allt på samma gång nu. Tankar kring det?

Hon blev orolig så snart vi gick in i sovrummet och dämpade ljuset. Och det tog 70 min och flera solfjädringar innan hon somnade. Jag hade tänkt att hantera på samma avhållsamma sätt som Natt 2, men hon var helt klart betydligt mer upprörd och ledsen nu, och min man påpekade att eftersom hon inte somnade igår på em-passet så blev detta lite som Dag 1, d.v.s. hon måste få uppleva att hon kan somna i sin säng på dagen innan det går lättare. Så hoppas nu på bättre lycka Dag 3!
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
Lionea

Inlägg av Lionea »

Jamen, det är ju såhär - att de här intervallerna mellan sovpassen, de är föreslagna för att de funkar. Faktiskt!
Det är först efter 12 mån som de flesta tar bort sovpasset på fm och bara har en lång lur mitt på dagen, men en del har kvar en kort (20 min) lur på fm även efter 12 mån-dagen. :arrow: Märker du att 45 min på fm verkar va för länge för henne kan du efter uppföljningsveckan korta ner till 20 min så att det bara blir en slags power nap. Men det där märker du efterhand!
Ang. sömncykel så tog jag under flera månader tid med stoppur när vi var ute och gick eftersom det förut var svårare att få henne att sova i vagnen. Jag såg då tydligt när hennes lättare sömnperioder inträffade och det inte var läge att stå still och snacka, varav den mest kritiska var kring 35-40 min (den låg kring 35 när hon var mindre och har närmat sig 40 nu när hon är större). Lyckades man få henne förbi den sov hon ofta i välsignade 90 min och var på bra humör resten av dagen. När hon blev åtta månader blev det helt plötsligt väldigt lätt att sova i vagnen, lätt att få henne att somna om vid "de kritiska 35" som vi kallade dem och ibland sova ända upp till 2 timmar.

Det var så himla najs att se dessa intervaller utskrivna tydligt och klart i Sova hela natten-boken! Äntligen någon som är lite tydlig och skrivit ned sådant som alla småbarnsföräldrar annars måste upptäcka själva den hårda vägen! Äntligen någon som ger tydliga utgångspunkter att ha i åtanke när man sätter samman ett bra schema istället för att alla ska tvingas starta från noll och experimentera! Sedan att min dotter råkar ha ett sömnintervall som diffar ett par minuter från AWs angivna är ju inte så konstigt, så är det ju med allt, några standardavvikelser hit och dit, vi är ju individer. Dessutom antar jag att den lätta perioden varar i några minuter och då är hon sannolikt fortfarande i ganska lätt sömn vid 45 min. :)
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Lionea skrev:Det var så himla najs att se dessa intervaller utskrivna tydligt och klart i Sova hela natten-boken! Äntligen någon som är lite tydlig och skrivit ned sådant som alla småbarnsföräldrar annars måste upptäcka själva den hårda vägen! Äntligen någon som ger tydliga utgångspunkter att ha i åtanke när man sätter samman ett bra schema istället för att alla ska tvingas starta från noll och experimentera! Sedan att min dotter råkar ha ett sömnintervall som diffar ett par minuter från AWs angivna är ju inte så konstigt, så är det ju med allt, några standardavvikelser hit och dit, vi är ju individer. Dessutom antar jag att den lätta perioden varar i några minuter och då är hon sannolikt fortfarande i ganska lätt sömn vid 45 min. :)
:thumbsup: :heart:

Många upplever just den där "skarven" vid 35-45 min.Och det är då barnen går upp i lättare sömn och ofta vaknar :shock: Men när man lär dem att sova som de ska så är det där ingen problem. Kurens 11 dygn hjälper dem att sätta schemat i kroppen så efter det brukar man kunna se betydliga framsteg på den fronten faktiskt :thumbsup:

Därför är sovpassen indelade som de är: 20 min, 45 min, 1.5 tim samt 2 tim, just för att man tar hänsym till skarven: Väcker man efter 60 min är de på väg ner i djupsömn igen och blir missövda . 20-min är bra som en liten power nap, när sovstunden eg bara är till som ett erbjudande, ngt som "ska finnas där" men som kanske inte alltid blir av. som du säkert själv märkt så går det ganska bra att vakna ur en förhållandevis kort lur.Samma sak med barnen.De är inget annorlunda än vi vuxna, även om vi ofta får det till oss :?
t ex att de har andra sömnbehov och styr sig själva och annan trams (kanske i all välmening dock, för att kunna peppa sönderkörda föräldrar...vad vet jag?).

Avs daglurarna så tänker jag bara
- kör ni med skrattet till gonatten även här? för så skall det vara.mkt bus, ända ner i sängen. passa så ni inte faller i fällan och blir stela pinnar vid daglurarna, det känner hon garanterat av isf. det TAR ngr dgr för henne att lära om, så stressa INTE här. och ffa GLADA och LUGNA och AVSLAPPANDE!
Lionea skrev:Natt 2 gick fint, det var bara ett längre vakenpass på 30 min vid kl 6! Övriga 3 uppvak klarades av på 0-10 min innan det var helt tyst igen, varav ett inte ens krävde en ramsa.
vad kan jag säga , mer än : =D>

fortsätt p samma vis.ni gör ett strålande jobb!

=D> :thumbsup:
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Jag tycker (precis som Frk Carlsson så tydligt förklarar) att sömnintervallen är viktiga. Tänkte ge ett exempel utifrån min egna erfarenhet. Innan jag kurade var jag helt övertygad om att min son hade ett sömnintervall på 40 minuter. När jag läste artiklar om barns sömn eller i SHN stod det klart och tydligt 45 minuter men jag tänkte att min son bara skiljde sig en aning från medelbäbisen :D När jag kurade valde jag att utgå helt och hållet utifrån det som rekommenderas i SHN, och bortse från hur min son sov innan kuren. Efter bara några veckor när han hade börjat bli säkrare och säkrare i sömnen så började han sova över skarven där vid 40 minuter. Det är alltså exakt så som föregående talare beskrev att det är på grund av den lätta sömnen de vaknar och är de inte en säker sovare så vaknar de av minsta lilla pip och kan sen inte somna om. Efter kuren kommer barnet lätt att sova den tilltänkta tiden.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lionea

Inlägg av Lionea »

Det är så himla fint att ni är så bra på att svara och engagera er! Som förälder är man ju helt inne i detta men det är ju inte direkt som att ens kompisar (utan barn) vill sitta och lyssna när man mal på om detta hur länge som helst. :)

Ja alltså jag glömde säga att vi förstås låtit henne sova 45 min fm-passen och att hon nuförtiden brukar sova väldigt bra i vagnen och oftast utan problem sover över 35-minskarven. Det var mest en reflektion kring att om hon skulle vakna efter 35 så gör det inte så mkt sömnmässigt eftersom vi ändå ligger lite över 14 timmar i total tid och vi fick förslag om att dra ned till 20 min. Men intressant info!

Japp vi kör skratt och bus till em-passet också men det är och har alltid varit lättast att få henne att skratta ordentligt på kvällstid. Jag tror att jag kunde ha underlättat em-passet för henne idag genom att ha tagit lite hänsyn till att det är mer nytt med dagsömnen, och solfjädrat lite längre och gått in lite mer. Så snart jag stannade några sekunder längre blev hon mkt lugnare och varvade inte lika snabbt så snart jag började gå. Tänkte liksom på det som att det borde gå lika lätt som på kväll 2, vilket är lite orättvist eftersom hon redan är inkörd på att somna i sin säng kvällstid. Kvällstid och nätter ger henne också mer möjlighet att bekanta sig med ramsan så det är inte så konstigt att den blir inkörd snabbare än dagramsan.

Ikväll natt 3 var hon inte lika uttröttad som igår men det blev ramsa ut, det vanliga protestskriket när jag går, ramsa, lite somnagnäll och bök och så... tyst! Det tog ca 3-4 min, så snabbt att jag nog inte ens hann få in bekräftelsen innan hon hade somnat helt!
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
Lionea

Inlägg av Lionea »

Frk Karlsson, såg i din signatur att ditt första barn var en självlärd sovare medan de andra två kurades. Tycker det var intressant och undrar om du har någon teori kring detta?

När man läser SHN framgår det ganska tydligt att AW menar att det är föräldrarnas felaktiga agerande som i all välmening skapat sömnproblemen. Något som säkerligen kan vara lite stötande för en del att läsa men som jag nog i de flesta fall håller med om. Dock tycker jag att alla barn är olika och har sett att en del går jättebra att lägga ned för sömn från första stund och därigenom blir lättare att tidigt skapa bra sömnrutiner för. Om nyfödda barn 1 går att lägga ned för sömn (och blöjbyte) från första stund medan barn 2 skriker i panik blir ju förutsättningarna väldigt olika och även om föräldrarnas agerande såklart avgör hur det kommer att gå i fortsättningen har föräldrarna till barn 2 en ganska mkt tuffare uppgift. Ett erkännande av detta skulle kunna lyftas fram lite eftersom alla dessa stackars föräldrar troligen kämpat som galningar från start och åsett en rad föräldrar med barn 1-typ bara lägga ned sina barn och få sova 6 timmar i sträck från start utan större ansträngning. Jag tycker iofs att det är bra att lägga ansvaret på föräldrarnas agerande så att vi också inser att deras fortsätta agerande faktiskt kan vända på situationen, att vi har makten.
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Intressant frågeställning! Anna menar inte att alla barn är lika- men behoven är detsamma för samtliga barn. Vissa barn har en överlevnadsångest som stillas fortare, än andra. Min Loppa var en av de fågelungarna som gapar högst, om man säger. :wink: Jag fattade verkligen inte hur de andra föräldrarna på BB kunde lägga sina små ljuvliga ungar i de där genomskinliga baljorna. Min unge bara skrek så fort jag lyfte ner henne. :roll: Hon startade sin första natt i livet genom att ligga och snutta bröst-kräkas-snutta bröst-kräkas. HELA natten. En sådan Loppa som jag har- och i missriktad välvilja feltolkade- samlar på sig dessa erfarenheter och skapar på vis vis ett sömnmönster som inte är så bra. ( här kånkades det i en bärsjal på nätterna, medan mina tårar stilla rann ner för kinderna, medan jag uppreppa shhhh, shhh, shhhh). Det var kolik, gaser, pruttventiler och gud vet allt, som jag oroade mig för. När det var icke stillad överlevnadsålder som var boven. Ändå trodde jag att jag var inkörd på standardmodellen :roll: .

Så visst är det så att vissa barn inte tillhör den skaran av fågelungarna som skriker högst på mat- då får också de små liven tid över till att lära sig att sova som folk. Föräldrarna blir lugna och fina och för över det lugnet på sina barn och springer inte omkring med dem i bärsjalar mitt i nätterna. Utan har kanske mer is i magen. Vi har alla vänner i vår bekantskapskrets, som har ungar som började sova hela nätter lätt som en plätt. I min bekantskapskrets är också samma föräldrar stencoola föräldrar och nojar sig inte över minsta lilla- så som jag själv gjorde. De har liksom attityden helt naturligt. Så tänker jag kring det hela. :wink:

Sedan är jag också intresserad frk carlsson tankar kring skillnaden av hennes egna barn, mycket intressant att höra!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Lionea

Inlägg av Lionea »

DAG 4. Men alltså, jag kommer att ge upp det här med eftermiddagsluren i sängen snart! Det har tagit 75 minuter för henne varje dag under vilda protester att somna till en 90 minuters lur. Och hon ÄR trött. Hade fullt sjå med att hålla henne vaken tills vi kom hem idag och hon var lugn och glad när jag lade ned henne. Ändå somnar hon inte utan står nu efter 75 minuter fortfarande och hoppar och skriker.

Kvällarna och nätterna går jättebra (3-10 min innan det är helt tyst vid insomning och så tre-fyra uppvak, varav bara ett mitt i natten och två-tre vargtimmarna kl 5-6 men omsomning efter en eller ett par ramsor)! Igår vid kl 17 när jag skulle vila lite när min man kommit hem från jobbet kom han in med dottern för att kika på mig och så fort hon kom in i sovrummet med dämpad belysning blev hon orolig och ledsen så de gick ut igen. Inte alls bra. Jag vill ju verkligen inte att dagarna ska smitta av sig på kvällsläggningarna.

Min initiala tanke var att det var lika bra att vänja henne att somna i sin säng även på dagen nu, ta allt på en gång. Men det kanske är bättre att få ordning på nätterna så att hon blir van vid att det är schysst att sova i sängen och så ta dagarna sedan?
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"