Jag är ny här. Jag har en dotter på nio månader som sedan födsel har varit ett synnerligen viljestarkt och livligt barn. Hon har hela tiden varit tidig i sin motoriska utveckling men har också haft svårt att komma till ro när det är dags att sova. Känns som att det hänger ihop. Redan från start fick hon i princip panik och gallskrek sig lila så fort hon lades ned. Sov gjorde hon bäst i famnen eller i senare i selen som fortfarande är det magiska knepet. Vi hade kommit till ett läge där det fungerade ok, det var oftast ganska lätt att få henne att somna i selen på kvällen och lägga ned henne i sin säng, hon hade under natten en längre sömnperiod i början på ca 4-5 timmar och vaknade sedan ungefär var 2-3 timme men somnade om på 2-3 minuter med amning. Ju äldre hon blev så var detta inte längre hållbart och hon började även vakna var 2-3 timme hela natten (somnade kl 20, vaknade kl 23, 1, 3, 5 och 7). För en dryg månad sedan när det värsta av separationsfasen gått över, började vi med operation ”somna i sängen och inte ta upp” enligt egen metod som faktiskt är ganska lik AW-kurens första nätter insåg jag när jag nu läste boken.
Det gick ganska bra efter ett par tuffa kvällar med en del skrik. Redan andra natten förstod hon att det var skönt att ligga i sin säng och kämpade inte emot och skrek längre för att bli upp-plockad utan snarare gnällde för att få hjälp att komma till ro och somna i sin säng. Redan andra natten vaknade hon inte längre vid kl 23. Fjärde natten somnade hon på två minuter och vaknade bara en gång men somnade lätt om igen. Efter en vecka gick det något bakåt och hon vaknade ca 3 ggr per natt, kanske för att vår metod inte hade samma genomtänkta nedtrappning av hjälpverktyg som AW-kuren.
Nu om hon är tillräckligt trött (har sedan många månader ett strikt mat- och sovschema under dagen för att säkra detta) så tar det bara ett par minuter att lägga henne 19.30. Hon vaknar oftast vid kl 1, 3 och 5 innan morgon vid 7. Någon natt fler ggr och någon natt färre. Vaknar hon innan kl 1 så är det bara att hjälpa henne att lägga sig ned (hennes första reflex är alltid att ställa sig upp), säga några lugnande ord eller lägga en hand på henne så somnar hon om igen på direkten – hon var väl aldrig riktigt vaken ens.
PROBLEMET är att hon sedan två veckor tillbaka vid uppvaken kl 1, 3 eller 5 ibland är svår att söva om och är vaken 2-3 timmar mitt i natten. Första gångerna tog vi inte upp henne i hopp om att det skulle ge resultat men så måste man ju få sova själv också så regeln nu är att om hon har varit vaken i en timme och verkar pigg så tar min man henne i selen, och då slocknar hon som vanligt på fem minuter. De senaste nätterna har hon varit lättsövd fram till kl 5 då hon får komma över till vår säng och amma för att sedan sov ett par timmar till.
Vi har det ofta ganska ok, speciellt jämfört med de värre fallen, men man blir girig så nu köpte jag Sova hela natten-boken. När jag läste den igår upptäckte jag att vi faktiskt experimenterat oss fram till det mesta i boken och redan gör nästan allt men det var skönt att få ett exakt recept (äntligen lite raka besked!) på hur vi ska kombinera delarna och framförallt trappa ned på verktygen så att hon kan sova och somna om helt själv. Så jag var lättövertygad om att detta kommer att fungera! Jag har några frågor bara eftersom vi utan att ha tidigare ha tillämpat AW-kuren ändå är en bit på väg och redan använder en del av verktygen, men nu vill följa kuren till punkt och pricka för att få sova hela nätter:
1) Ramsan. Jag brukar alltid säga en modifierad rad ur min dotters godnattsaga flera gånger under nattningen när hon är lugn och försöker/är på väg att somna och det känns nu som att hon associerar den med att sova och blir lugn av den. Ibland räcker det med att säga den när hon är på väg att vakna:
”Sov gott under filten i blått, kram och god natt min lilla skatt”
Det rimmar ju fint och har en bra rytm. Dock läste jag nu i boken att Ramsan ska vara ungefär hälften så lång. Ska jag byta/modifiera ramsan då?
2) Välling. Just läggningarna går som en dans och det känns jobbigt att ändra på just den delen, men nu när jag skriver detta inser jag ju att svaret på frågan jag tänkte ställa förstås är att om jag vill ha ändring så att hon inte vaknar vid kl 1 och är svårare att söva så måste jag ju ändra på något = läggningen. Frågan gällde vällingen, hon får nu vällingen i sovrummet sittandes i mitt knä innan jag lägger ned henne. Hon är dock helt vaken men lugn när jag lägger ned henne. Om hon ska skratta det sista hon gör så antar jag att vällingen ska ges i ett annat rum innan? Jag är väl bara lite rädd för hur det kommer att gå om hon är supersprallig när hon ska sova - de gångerna som hon har varit det har läggningarna tagit en timme eftersom hon ägnar första halvtimmen åt att leka ställa sig upp och sätta sig ned.
3) Att gå iväg. Jag har suttit i samma rum som henne tills hon somnat eftersom det har känts för elakt att gå iväg med tanke på att hon börjar gråta även på dagtid om jag går ut ur rummet. En bra läggning somnar hon ju dessutom inom ett par minuter efter att jag lagt ned henne så det har inte varit något problem. Men jag inser även här att eftersom jag nu vill ha ändring och slippa uppvaken så måste jag följa receptet för att få de resultat jag vill ha.
4) Skrik. I boken står att inga små barn ska skrika med denna metod. Det nämns inte heller så mycket om skrik, men jag gissar att det blir en del. Om barnet reser sig upp och skriker och gråter så snart man är på väg ut ur rummet, vänder man tillbaka då eller kör man ramsan och fortsätter ut och avvaktar utanför dörren ett tag innan man går in igen om skriken eskalerar?
5) Schemat. Vi har som sagt sedan många månader ett strikt schema som har modifierats i takt med att hon växer. Schemat vi kör nu ser ut såhär:
7.30 Vaknar och ammar frukost
8.30 Andra frukost: Gröt 100 ml
9.45-10.30 Förmiddagslur
11.15 Lunch
13.45 Mellanmål
14.15-15.45 Sover
16.30 Middag
18.30 Pyjamas
19.20 Välling och läggning
19.30 Sover
Feedback? Många scheman jag har sett för barn i samma ålder så sover de dock em-lur mkt tidigare? Och äter mellanmålet efter em-luren. Vi har dock ganska nyligen justerat schemat, tidigare sov hon 15-16.30 på em men nu orkar hon vara vaken längre och vi har därför redan backat tillbaka luren. Vet inte om hon orkar ända till läggning om vi backar ännu mer...
Jättelångt inlägg, hoppas någon orkar läsa. Är tacksam på förhand!