Kura 8-månaders beibi.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Januari

Kura 8-månaders beibi.

Inlägg av Januari »

Hej! Vi har världens sötaste 8månaders bebis... Hon har haft svårt att sova ända från början. Vissa dagar fick jag henne inte alls att sova, hon bara grät av trötthet stackaren. Jag har läst shn 2 ggr nu. På julen tänker vi kura henne. Jag har massor med frågor. Vill så gärna att detta skall fungera, jag är så otroligt trött. Jag har inte sovit på snart ett år ju...

Emilia sover nu bra på dagarna ute i vagnen. Hon somnar också bra på kvällen då jag ligger bredvid henne. MEN men men...hon vaknar en gång i timmen hela natten och vissa nätter är hon uppe någon timme mitt i natten. Tidiga morgnar har hon också alltid haft.

Nåjo, några första frågor, som jag blir jäääääättte glad om någon snäll själ vill svara på...

1. Nu sover emilia i vår säng. Vi har en liten två rums lägenhet. I sovrummet finns dock en klädskrubb som är cirka 1,7x1,7 m stor. Kan vi ha henne att sova här...? Känns lite konstigt att placera henne i en liten skrubb men det är den bästa lösningen vi har kommit på. Där finns ventilation så det borde inte vara något problem med luften iaf. Vårt sovrum är så litet så det är nästan omöjligt att få en avskild hörna för henne där. Hur låter detta? Som vi är bebiplågeri...?

2. Det här med vardagliga ljud som man skall ha så att bebin känner sig trygg, kan man också prata? Alltså kan jag och pappan föra en diskussion utanför sovrumsdörren då hon skall sova?

Nu vaknade lillgrynet! Så det blev bara två frågor att börja med :)
Mamma till Emilia född 16.4.2011
Kurstart 12/2011
Manfred10

Re: Kura 8-månaders beibi.

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Snart får ni och DOTTERN sova gott!

Först vill jag be dig att skriva in dotterns födelsedatum och datum för kurstart under kontrollpanelen-profil-signatur. Det är då lättare att svara på era inlägg och man behöver inte bläddra i tråden för att hitta dessa fakta.
Januari skrev:1. Nu sover emilia i vår säng. Vi har en liten två rums lägenhet. I sovrummet finns dock en klädskrubb som är cirka 1,7x1,7 m stor. Kan vi ha henne att sova här...? Känns lite konstigt att placera henne i en liten skrubb men det är den bästa lösningen vi har kommit på. Där finns ventilation så det borde inte vara något problem med luften iaf. Vårt sovrum är så litet så det är nästan omöjligt att få en avskild hörna för henne där. Hur låter detta? Som vi är bebiplågeri...?
Låter toppen tycker jag! Får bara sängen plats och en av er då ni ska buffa i början av kuren, att det är luftigt, svalt och går att mörklägga! jag vet fler som kurat och haft sovrum åt småfolk i garderoben. :D Plågeri är det inte tal om, ni ger ju dottern njutningen i att kunna sova gott! :sleep: :sleep: :heart:
Januari skrev:2. Det här med vardagliga ljud som man skall ha så att bebin känner sig trygg, kan man också prata? Alltså kan jag och pappan föra en diskussion utanför sovrumsdörren då hon skall sova?
Husljud är allt som hör huset till, tv, musik, slammer i köket, tvättmaskinen, dammsugaren, prat oxå förstås, nu vet jag inte om det kan vara förvirrande för henne att ha er samtalandes utanför dörren så här i början av kuren... :roll: Grejen är ju den att hon ska veta att ni finns utanför och vaktar så att hon kan sova gott och ett samtal är ju bevis på detta! 8) nån fler kanske kan tycka till här...

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Januari

Inlägg av Januari »

Tackar så mycket för ditt snabba svar Jenny :D
Jasså, vi är inte enda som skall ha småfolk i garderoben :lol: Vår spjälsäng är tyvärr för stor så pappan har ikväll börjat snickra ihop en passande säng!

Jag behöver också hjälp med vårt mat- och sovschema.
Emilia är kvällstrött och morgonpigg. Helst tror jag att hon skulle ta natt redan kl 19 och stiga upp SENAST kl 6. Själv är jag kvällsmänniska och trött på morgonen... Jag skulle vilja att hon sov från 8 till 7. Men jag tror inte att jag orkar kämpa med att få henne att sova så länge på morgonen. Kan jag sätta schemat till kl 6 nu först och senare i något skede (då jag fått sova lite...och orkar mera...) ändra så hon sover till kl7? Och kan isåfall natten nu vara bara 10 h från 8 till 6, eller måste det vara från 7 till 6? Tycker att 7 är för tidigt på kvällen (kvällsrutinerna tar ju sin lilla tid och det vore roligt att hinna göra något tillsammans med pappan på kvällen utöver kvällsrutinerna)?

Fast jag vet inte, det vore så skönt om hon sov till kl 7. Men det låter nästan omöjligt. Det är svårt att få henne att sova till 6 ju. Vad säger ni????

Sedan resten av schemat, något i den här stilen har jag tänkt:

Morgon kl 7 (säger vi nu då...om det blir kl 6 blir allt en timme tidigare)
Sova kl 9 (45 min)
Sova kl 12.30 (1,5 h)
Sova kl 16.30 (20 minuter)
Natt kl 20

Men här är för lite sovtid. Hjälp mig gärna! Och mattiderna vet jag inte.. Hon äter morgon- och kvällsgröt och två varma mål + ett mellanmål.
Kurstart 12/2011
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag. :lol:

Det där med prat utanför dörren vid läggdags. När jag har haft besök vid läggdags så vill jag inte att de står precis utanför dörren och pratar. Men vårt vardagsrum ligger vägg i vägg med sovrummet och där får man mer än gärna tjoa och tjimma. Det har bara varit en bonus. :lol:

Jag tycker inte alls att det låter omöjligt att Emilia ska kunna sova till 7 :lol: . Det som har varit förr gäller inte längre vid kurning :wink: . Det är mycket angenämt att bestämma hur man vill lägga upp nätterna. Jag tänkte att vilken lyx det hade varit att Loppan sov till 8 varje morgon- och si där- så blev det också. :lol: Vid kurning så blickar man aldrig bakåt på det som varit- med en kurning så etablerar man nya vanor. Självklart skall man ta hänsyn till de eventuella preferenser de små har.

Angående till schema. Eftersom ni har 11-timmars natt så blir det lite ont om sömntid, helt rätt. Kanske kan ni ha en 2 timmars middagsvila? då ligger ni fortfarande något i underkant, men snart är hon 9 månader och då minskar sömnbehovet något.

Maten placerar du ut med ca 3,5 timmas mellanrum. Undantaget är nattslurken som kan komma en timma efter middagen. 4 rejäla måltider+ nattslurk skall schemat innehålla.( Vi har haft 3 timmar mellan mellanmål och middag eftersom mellanmålet inte varit så stort i omfång.)

Här finns mycket inspiration kring schematankar:

Schema-hjälp

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Januari

Inlägg av Januari »

Tack lilloppans mamma! Vad glad jag blir över att få så snabba svar :)
Bra du sa att det är så man skall tänka, bara framåt, inte alls på hur det har varit! Klart vi skall sova till kl 7 då! Nu skall jag läsa på om verktygen innan vi sätter igång! Kommer säkert flera frågor :lol:
Kurstart 12/2011
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Du är varmt välkommen med dina frågor! :wink:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"