Ebbas kurning start 26 okt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lisamaj

Ebbas kurning start 26 okt

Inlägg av Lisamaj »

Hejsan, ikväll har jag påbörjat min dotters kurning. Ebba som nästa vecka blir 11 månader har hittills ammats till sömns men nu tänkte jag ändra på det.

Det gick inte så bra med insomnandet det tog 1,5 h :( , men nu har hon sovit sedan 20.31 (3,5h) :) Jag har hört henne röra sig och avge ett lågt ljud 2 ggr men hon har inte vaknat eller så har hon somnat om själv. Jag skulle vilja få rätsida på några saker som jag gjorde fel ,

Ebba sattes skrattandes ned i sin säng, vi vinkade hej då till lampan och jag lade ned henne i sängen liggandes på sidan, vilket är hennes favoritställning.
Hon protesterade och grät och jag började buffa, lite valhänt i början, sedan gick det bättre. Hon slappnade av efter kanske 10-15 minuter, jag solfjädrade och ramsade mig ut och hon började gråta direkt som trycket upphörde och jag började ramsa och gå ut. sedan följde otalet ggr som jag gick in och buffade, solfjädrade som punkt och ramsade och gick ut. väntade gick in igen osv. Jag märkte att hon efterhand slutade gråta när jag kom in och att hon satte sig ned och ett par ggr tom lade sig ned själv. Hon verkade också tycka om buffningen, blev lugn men jag märkte även att hon ibland sneglade på mig som om hon gjorde sig redo inför nästa gång som jag skulle ramsa mig ut ur rummet.
Vid ett par ggr var hon så lugn och låg med slutna ögon och då gav jag bekräftelseramsan men då varvade hon upp och jag gick ut och ramsade klart och avvaktade och gick in igen.
Sent upptäckte jag att hallampan var för stark och spred för mycket ljus in i sovrummet så jag släckte den och då blev det mycket mörkare och enklare för Ebba att komma till ro , plus att hon säkert var alldeles uttröttad av hela situationen. Tillslut så tystnade Ebba när jag ramsade mig ut och jag väntade med att ge bekräftelseramsan tills hon hade somnat tror jag. Efter 10 minuter gick jag in och så att hon somnat groda.

Så vad gjorde jag för fel?
-Lampan -stor miss :evil: ,
-jag förmedlade osäkerhet speciellt i början.
Sedan är jag helt förvirrad efter att ha läst en del i olika trådar här och i boken. Skulle jag ha buffat Ebba till sömns och sparat ramsandet till natt 2? Jag kände stundtals oro för att hamna i "buffträsket" och drog mig till minnes att jag skulle sluta när barnet blev lugnt och avslappnat, så det gjorde jag , men då fick jag gå ut och in och ut och in jättelänge med en ledsen trött tös i sängen.
- Pangramsa/upplysningsramsan tycker jag inte att jag får till riktigt. Hur ska den låta egentligen?
- Sedan har jag läst att bekräftelseramsa ska man inte ge direkt när man går ut utan i kombination med upplysningsramsan, eller senare utanför rummet, eller har jag fattat fel?
Eftersom Ebba somnat groda ska jag lägga henne på mage i fortsättningen, eller ska jag fortsätta med att lägga henne på sidan?
Oj vad lång text det blev, och säkert har jag glömt att skriva ned något. Hoppas att jag skrivit tillräckligt tydligt och inte virrigt , det är ju mittinassen nu (och Ebba sover fortfarande trots att jag har hört hostningar)

Tacksam för svar
/Lisa
Mamma till Ebba född 101130 , kurstart 111026
LilloppansMamma

Re: Ebbas kurning start 26 okt

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit, Lisamaj! :lol:

Skönt, snart stundar god nattsömn för er alla. :wink:
Lisamaj skrev:Det gick inte så bra med insomnandet det tog 1,5 h ,
Tycker jag inte alls var tokigt. Tycker att det var alldeles utmärkt. Det är mycket som ställs på ända för Ebba här (nu antar jag att nappen rykt, sover i egen säng i avskärmat alt. eget rum?).
Lisamaj skrev:Ebba sattes skrattandes ned i sin säng, vi vinkade hej då till lampan och jag lade ned henne i sängen liggandes på sidan, vilket är hennes favoritställning.
Jag har valt att ha ett mörkt rum att gå in i. Men om ni har tänt lampan så hade jag, vinkat hejdå till lampan med Ebba i famnen. För att sedan lägga henne ner i sängen på sidan. Möjligtvis kan Ebba vara lite stor för buffandet. Men det verkar som om hon accepterade den. För du upplever att hon lugnade sig på den? Sedan fortsätter du med tillrättaläggandet. Går ju alldeles utmärkt att göra att snabbt tillrättaläggande på sidan också. Liksom trycka till försiktigt på axlar, knän och "vända huvudet" försiktigt bort från en.
Lisamaj skrev:Hon protesterade och grät och jag började buffa, lite valhänt i början, sedan gick det bättre. Hon slappnade av efter kanske 10-15 minuter, jag solfjädrade och ramsade mig ut och hon började gråta direkt som trycket upphörde och jag började ramsa och gå ut. sedan följde otalet ggr som jag gick in och buffade, solfjädrade som punkt och ramsade och gick ut. väntade gick in igen osv. Jag märkte att hon efterhand slutade gråta när jag kom in och att hon satte sig ned och ett par ggr tom lade sig ned själv. Hon verkade också tycka om buffningen, blev lugn men jag märkte även att hon ibland sneglade på mig som om hon gjorde sig redo inför nästa gång som jag skulle ramsa mig ut ur rummet.
Bra att du själv stramade upp attityden och buffningen, det gav snabb utdelning. :wink: Tänk när du går ut med ramsan att riktigt osa av självförtroende, du ska ha ett magstöd som gör knubbiga operasångerskor, gröna av avund. :lol: Nyckeln här och för framtida nätter ( och självklart dagar) är att LYSSNA, AVVAKTA och eliminera sin ÖVERKONCENTRATION. Stå inte och häng precis utanför dörren. Gör något annat som genererar husljud (självklart med behörigt hör-avstånd). Nu i natt så backar ni ytterligare med buffningen. Nu ska ni lyssna på henne för att starta upp dialogen. Går hon upp och ner i skriken? Gnäll, gnöl, sur, arg? Hör du nyanser? Eller blir hon- det förbjudna -ledsen? När hon blir ledsen så kan du i natt starta med ramsan, ta så många verser tills den tar lite, kan bli x4, x8, x12. Sedan AVVAKTA och LYSSNA, innan du känner att det är KRIS. Om det blir kris så får du snabbt in och buffa/solfjädra. De omgångarna blir bara kortare och kortare nu, så häng inte där inne. Ramsan skall börja att sättas- och det gör den enbart när lugnet är etablerat och genom den sk. ramsdiskussionen. Dvs Om Ebba frågar 100 gånger, skall hon ha 101 svar. :wink: Men glöm inte den gyllene regeln: det skall gå minst så lång tid mellan ramsningarna , som det nyss tog dig att ramsa. Det är ramsan och husljuden som blir er bästa vän framöver. Buffningen/solfjädern är bara en ytlig bekant som vi till nöds måste umgås med. :lol:
Du, hon få snegla hur mycket hon vill, du har ju 10 kor och 17 barn att ta hand om eller hur? :wink:
Lisamaj skrev:Vid ett par ggr var hon så lugn och låg med slutna ögon och då gav jag bekräftelseramsan men då varvade hon upp och jag gick ut och ramsade klart och avvaktade och gick in igen.
Här förstår jag inte riktigt :oops: . Varför har du gått in i rummet om hon inte bett om någon hjälp? Hur kan du se att hon ligger med slutna ögon? Du håller dig på utsidan och när du hör att det blir tyst där inne skickar du med en mjuk och fin bekräftelseramsa, innan Ebba har somnat.

Jag vill inte se på den första natten som att du har gjort en massa fel. Du har startat processen och, det är en del gropar på vägen som man måste ta sig igenom. Jag anser att SHN är en process för både barn och föräldrar. Inte sjutton kan vi allt på en gång, vi gör lite misstag på vägen som vi rättar till längs färden. Anna liknar pluggandet av SHN, vid teoriläsningen innan vi skall till att köra upp för körkort. Men även vid uppkörningen får man ju göra nån miss så att säga. och visst får man körkortet ändå. (Ja så länge man inte gör något helknasigt, som jag vid en uppkörning som nästan körde mot rött. :mrgreen: )
Lisamaj skrev:Jag kände stundtals oro för att hamna i "buffträsket" och drog mig till minnes att jag skulle sluta när barnet blev lugnt och avslappnat, så det gjorde jag , men då fick jag gå ut och in och ut och in jättelänge med en ledsen trött tös i sängen.
Visst, tänkte du rätt här. Det tar sin tid att etablera lugnet första natten. Det får också ta sin tid. Första natten är speciell på det viset att man har buffningen som vertyg. Men som jag var inne på tidigare, nu stoppar du tillbaka buffningen i KRIS-lådan och börjar att använda ramsan.
Lisamaj skrev:- Pangramsa/upplysningsramsan tycker jag inte att jag får till riktigt. Hur ska den låta egentligen?
Pangramsan/upplysningsramsan är till för de tidiga morgontimmarna. Det är en självsäker ramsa x4 (enbart 4 verser) med hög och stadig röst. Det är påminnelseramsan som du skall arbeta med här. Den påminner barnet om beskedet du gav vid läggning. Den är likadan, standard x 4 (eller ett par extraverser) hög stadig, hurtig.
Lisamaj skrev:- Sedan har jag läst att bekräftelseramsa ska man inte ge direkt när man går ut utan i kombination med upplysningsramsan, eller senare utanför rummet, eller har jag fattat fel?
Bekräfelseramsan, så här i början, är separat. Då ramsar man x4 mjukt och fint och just bekräftande, när man hör att det börjar bli tyst där inne. Då får Ebba med sig att det hon gör är helt rätt. Snart bakar du ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan, när du går ut vid läggningen. Dvs x3 vanliga påminnelse-verser och x1 mjuk och fint bekräftande.
Lisamaj skrev:Eftersom Ebba somnat groda ska jag lägga henne på mage i fortsättningen, eller ska jag fortsätta med att lägga henne på sidan?
Men somna groda är väl på mage? :oops: Men om hon somnar på rygg så hade jag låtiit henne vara, Hon är en gammal dam nu, som fritt får välja sovställning. :wink: :lol:

Hoppas att svaren har bringat lite klarhet. Jobba på, så ska ni se att detta kommer att gå galant.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Lisamaj

Inlägg av Lisamaj »

Hej och vad härligt att få svar :D Skönt att höra av dig att du inte tyckte att det blew katastrofdåligt igår. Jag skrev nog otydlig igår med ett par skrivelser, men det gör inget. Jag känner att några polletter allt har trillat ner hos henne.

I går vaknade hon bara upp ordentligt 2 ggr. 1:a uppvaket kl 02:50 tog 40 minuter ledset ledset mycket ut och in med buffande och ramsande. 2:a kl: 04:30 tog bara 15 minuter. :D

Dagen har gått bra, visst är Ebba förståeligt trött och tidvis gnällig. På dagen har jag lagt in en fm lur mellan 09.00-09.45 och en em lur 12.30-13.45 enl schemat. Dagslurarna gick bättre då blev hon inte alls ledsen över huvud taget. Som natten så hoppade hon upp när jag gick ut och protesterade högljudt.men sedan pratade hon och busade lite innan hon somnade av sig själv efter ca 20 min, (båda lurarna)Använde mig av 1 kvart på både fm och em luren.

Nu ikväll lade jag Ebba kl 18.50. Buffade och gick ut med ramsan. Högljudda protester, senare arg men inte alls ledsen som igår. Påminnelseramsa X4, 2 ggr med god tidsmarginal. Tyst 18.55. Bekräftelseramsa 18.57. Oj vad bra det gick :D

Tack så mycket för råden om att sluta buffa och alltmer låta ramsan ta över. Ska verkligen tänka på det i natt när hon vaknar så att jag inte fastnar. Känner mig taggad nu att vaka hela natten !
LilloppansMamma

Visst är det skönt med svar. :lol:

Bara en undran om den em. lur du skriver om. Är luren 12.30-13.45? I mina öron (eller ja, ögon snarare :wink: ) så är det ett lite udda sömnpass. De naturliga sömnpassen är 20, 45, 1 tim, 1,5, 2 tim etc. Men nu rör vi ingenting, eller hur föränn i uppföljningsveckan? :wink: Men det kan vara bra att ha det i åtanke om något strular lite. Var också lite sparsam med marginalkvartarna, så här i början. Vi vill att tiderna skall sättas i kroppen. Men självklart skall man använda dem ibland, så vi förhindrar övertrötta små älsklingar.
Lisamaj skrev:Nu ikväll lade jag Ebba kl 18.50. Buffade och gick ut med ramsan. Högljudda protester, senare arg men inte alls ledsen som igår. Påminnelseramsa X4, 2 ggr med god tidsmarginal. Tyst 18.55. Bekräftelseramsa 18.57. Oj vad bra det gick
Härlig läggning! Nu fortsätter ni lika fint och arbetar vidare med ramsan.

:heart: LilloppansMamma

LilloppansMamma

Ps: lägg gärna in Ebbas födelsedatum i profilen, samt kurstart, så har vi den informationen snabbt tillgänglig. :wink:

(kontrollpanel, profil, signatur)

Lisamaj

Inlägg av Lisamaj »

Hejsan,
Nätterna går såååå bra! helt fantastiskt! Ebba sover sina 12 timmar. Kan vi sova i vår säng nu eller ska vi fortfarande finnas tillgängliga utanför hennes rum? skriver alla detaljer nedan och sedan ett nytt inlägg om dagarna.

Natt 2 , Lägger vid 18.50. Buffar ut med ramsan. Höga protester , sur inte ledsen. Påminnelseramsax4 2 ggr, tyst, bekräftelseramsa kanske försent, vet ej om hon somnat. somnar på 7 minuter.
22.50 vaknar och frågar bekräftelseramsax4 tyst
22.53 frågar bekräftelseramsa x4 tyst
22.57 Gnöl, bekräftelseramsax4 tyst
22.59 Hostar och frågar bekräftelesramsax4
23.02 Buffar och ramsar ut
23.06 frågar bekräftelseramsa x4
23.10 Tyst somnar
05:51 frågar - jag hoppar ur soffan - oj jag har sovit i 5 timmar :o bekräftelesramsar x4 -tyst
06:00 svaga ljud , jag avvaktar - tyst
06.55 Ebba vaknar och vi gör go morron!

Natt 3 och 4 pappas tur. Han lägger sig på en madrass utanför dörren.
18.54 Go´natt buff och ramsa , gnydde och somnade själv.
19.00 Bekräftelseramsa x4
22.00 Litet skrik? Bekräftelseramsa x4
Alla sover hela natten
07.00 Jonas väcker Ebba!

Natt 4
19.00 Jonas lägger Ebba, solfjädrar går ut med ramsa, protester. Påminnelseramsax4 tyst
19.05 Sover hon? vågar inte kolla bekräftelseramsa x4
22.50 läte bekräftelseramsax4 tyst
Pappa "glömmer"ställa klockan och vaknar av 07.40.

Natt 5
19.00 jag lägger Ebba tillrätta och går ut med ramsa, Ebba protesterar ett par sekunder och somnar sedan på en gång! Bekräftelseramsax4.
Lisamaj

Inlägg av Lisamaj »

Hej igen,
Sovandet på dagarna fungerar inte ännu enligt schemat. Det har tagit 30-40 minuter på förmiddagsluren innan hon somnar och 15-20 minuter på em luren. Vi bryr oss inte så mycket om vad hon ha för sig, men jag hör att hon röjer runt i sängen, pratar, leker, gnäller. Jag påminner henne surt ibland. Sedan får jag väcka henne. Det har fört med sig att jag använt kvartarna att förlänga sovpassen där det behövts och fungerat. Idag blev det extra knepigt då klockan skulle ställas fram 1 timme...

Vi ska utvärdera senare men vi har ändå börjat fundera på om vi ska korta fm luren från 45 min till 20 och förlänga em luren från 1 h 15 till 1 h och 30 min. Sedan har vi inte prövat ännu att få henne att somna i vagnen, (alltså nu under kurningen) vilket hon ju måste kunna. Ebba är enormt nyfiken och kan hålla sig vaken läääänge i vagnen. Kan vi pröva vagning nu, eller ska vi fortsätta hela veckan på vår inslagna väg?

Förresten äter Ebba som en häst trots att hon är förkyld. Ebba tog sina första steg redan för två veckor sedan. Nu går hon hela tiden! Hon tränar och tränar och tränar och väljer att gå istället för att krypa i 95% av tillfällena =D>
Hälsningar Lisa
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härlig läsning!!! =D>

Häftigt att se lättnaden när de äntligen kan ta sig fram, hur det lyser i ögonen och de har upptäckt en ny frihet. :D

Justera efter att ett mönster hållit i sig i minst 1-2 veckor. Och minns att det tar ca 3 dagar att införa nåt nytt + 7 dagar till att sätta sig - innan man utvärderar sin justering. Säger det för att många "testar" ett par dar och sen "testar" nåt annat om nu det första försöket inte föll i god jord direkt. :wink:

Kör hårt!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Lisamaj

Inlägg av Lisamaj »

Det ska vi göra ! :P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"